11.10.24, 06:30
Rośnie popularność serwisów VOD nad Wisłą. Jak wynika z raportu „Rynek płatnej telewizji i usług VOD w Polsce 2024. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2024-2029” wartość rynku tego typu płatnych portali wyniosła w naszym kraju w 2023 r. 2,3 mld zł ze stopą wzrostu na poziomie 28 proc.
Płatne usługi VOD w 2023 r. osiągnęły pułap 65 proc., tym samym notując wzrost o blisko 7 p.p. względem 2022 r. Dla porównania nasycenie rynku usługami płatnej telewizji plasuje się na poziomie 59 proc. (tyle samo, co w 2022 r.). Coaza gospodarstw korzystających z subskrypcyjnych serwisów VOD w dużej mierze jest budowana na tych wykorzystujących cudze abonamenty.
„Współdzielenie kont, choć jest popularnym sposobem na optymalizację wydatków po stronie konsumenta, zdecydowanie nie jest korzystne dla usługodawców. Przekłada się na coraz niższe przeciętne przychody na użytkownika płatnych usług. Odkąd w 2023 roku Netflix ograniczył możliwość współdzielenia kont, liczba subskrypcji serwisu wyraźnie wzrosła. Podobne działania zapowiada również Disney” – mówi Paweł Olszynka, Head ICT Market Analyst w PMR Market Experts.
Eksperci wskazują, że płatne usługi VOD osiągną w 2027 r. pułap 76 proc., a w 2029 – 80 proc.
Jak wynika z danych PMR Market Experts, wśród serwisów streamingowych wciąż dominuje Netflix, jednak w kolejnych latach odczuje on jeszcze mocniej presję ze strony innych uczestników rynku. Do głosu dochodzi bowiem coraz mocniejsza konkurencja i nowe modele subskrypcyjne. Kilka miesięcy temu swoją premierę miał serwis Max należący do Warner Bros. W walce o klientów ma pomóc strategia, łącząca ofertę ustępującego z rynku HBO Max oraz treści premium z platformy Player.pl. Ten docelowo ma został przekształcony w serwis typu AVOD, czyli taki, który oferuje darmowy dostęp do treści w zamian za oglądanie reklam.
Z raportu wynika, że 9,5 proc. gospodarstw domowych subskrybuje jeden serwis przez okres 1-3 miesięcy, 8,4 proc. – przez 4-6 miesięcy, a 9,7 proc. – 7-11 miesięcy. Takie rotowanie platformami streamingowymi, szczególnie popularne wśród młodszych pokoleń, jest konsekwencją rozdrobnienia rynku. Polega na częstej zmianie platformy w zależności od treści – ulubionego serialu czy premiery filmowej.
„Nasze analizy pokazują, że blisko 25 proc. Polaków jest skłonnych obejrzeć bloki reklamowe w zamian za niższy koszt miesięcznej subskrypcji. Obecnie jedynym graczem oferującym takie rozwiązanie jest Player.pl, ale kolejny może być chociażby Netflix, który taki pakiet oferuje, ale nie jest on jeszcze dostępny w Polsce” – mówi Paweł Olszynka, Head ICT Market Analyst w PMR Market Experts. ”Mimo niższych cen, wciąż ponad połowa odbiorców tego typu serwisów woli pozostać w pełni płatnym modelu zwalniającym ich z konieczności oglądania reklam” – dodaje Olszynka.