06.02.23, 06:30
Anna Ledwoń-Blacha z More Bananas podsumowuje 2022 rok na szeroko rozumianym rynku reklamy.
Wydarzenie, które miało spory wpływ na marketing, ale przede wszystkim na ludzi i świat, to oczywiście kryzys geopolityczny i wybuch wojny na Ukrainie. Dodatkowo cegiełkę do zmian dołożyła sytuacja gospodarcza i rosnąca inflacja. Wszystko to doprowadziło, a raczej zmusiło do pivotu działań marketingowych, zweryfikowania odbiorców kampanii (Ukraińcy na polskim rynku), a finalnie do przemyślenia jeszcze raz budżetów reklamowych. Zmienił się konsument, wymusiło to zmianę zachowań w marketingu. Na pewno zmusiło również do myślenia o fake newsach, dezinformacji w sieci i cyberbezpieczeństwie.
Kolejne wydarzenie to niezaprzeczalnie regulacje wprowadzone przez UOKiK w środowisku influencer marketingu. Omnibus co prawda pojawił się w 2023 roku, ale już pod koniec roku 2022 wymusił pewne zmiany. Na pewno warto również wymienić zmiany w Google. GA4 to dopiero lipiec 2023 r., ale już w 2022 r. zaczęliśmy się przygotowywać. Końcówka roku należała do AI, ale ja do marketingowych słów roku 2022 na pewno dołożyłabym AR, automatyzacja i TikTok.
Cieszy mnie również rozwój gamingu w Polsce jak i e-sportu i coraz częstsze kampanie oparte lub wykorzystujące te elementy.
Porażka, którą obserwuje, to przejęcie Twittera przez Muska. Mam nadzieję, że nie jest to równia pochyła. Nadal “kibicuję” Twitterowi i mam nadzieję, że zmiany personalne przywrócą go do łask. W kontekście rozczarowań mówi się również o NFT czy Metaverse. Ja jestem od tego daleka. Wystarczy spojrzeć na Gartner Hype Cycle.
Źródło: https://www.ledgerinsights.com/gartners-hype-cycle-metaverse-10-year/
Ogromnym zaskoczeniem jest dla mnie to, jak prężnie w naszym kraju rozwija się Discord oraz Twitch (w środowisku nie gamingowym). Dodatkowo to, co bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło, to powrót do pojęcia Brand Purpose (do czego na pewno przyczyniła się głośna akcja Patagonii) czy aspektów ekologicznych - co w świetle inflacji naprawdę raduje serce. Natomiast nie dziwi spadek zakupów w e-commerce, to nie tylko inflacja, ale również chęć powrotu po pandemii do zakupów fizycznych.
Mamy w końcu nowyDigital 2023: GLOBAL OVERVIEW REPORT! https://bit.ly/3Hcqnxq
- W 2022 r. spadł średni czas korzystania z sieci. 20 sekund dziennie, -4,8 proc. Czyżby efekt "końca" COVIDu?
- Powody używania sieci? Wyszukiwanie informacji, bycie w kontakcie z rodziną i znajomymi, bycie na bieżąco z newsami i wydarzeniami.
- Najpopularniejsze typy używanych aplikacji i stron, to aplikacje do rozmów (chat & messengers), sieci społecznościowe, wyszukiwarki i portale internetowe.
- Wydajemy mniej, zdecydowanie mniej na zakupy w e-commerce, ale to nie tylko sytuacja gospodarcza, ale też tęsknota ze sklepami fizycznymi po pandemii.
- Czego w sieci kupujemy najwięcej? Moda, elektronika, zabawki i hobby.
- Zdecydowanie częściej i dłużej streamujemy TV.
- Digital ma coraz większe znaczenie pośród wszystkich wydatków na reklamę online. Wydajemy coraz więcej, kosztem innych aktywności reklamowych. Podobnie z Social Media.
- Spędzamy coraz więcej czasu w SM (+3 proc.)
- Facebook nigdzie się nie wybiera, jest na pierwszym miejscu najczęściej używanych SM. 2. miejsce to YouTube, 3. WhatsApp, 4. Instagram, 5. WeChat. Meta całkiem nieźle sobie radzi jak widać. TikTok dopiero na 6., ale gdyby doliczyć siostrzaną aplikację Douyin, byłby zdecydowanie w czołówce.
- Na naszych telefonach najczęściej znajdują się aplikacje Google.
- Najwięcej czasu spędzamy na TikToku (23h28M), YouTube (23H09M), Facebook (19H43m)
- Ulubiona platforma SM? Whatsapp! Następnie IG, FB, WeChat i dopiero TikTok.
Co preferują grupy wiekowe?
16 - 24 K IG, M IG
25 - 34 K IG, M FB
35 - 44 K WhatsApp, M FB i WhatsApp
45 - 54 K Fb, M WhatsApp
55 - 63 K i M WhatsApp
- CTRy w SM idą w górę. Koszt CPM spada.
- Spadła liczba ludzi korzystających z wyszukiwania głosowego (-3,6 proc.)
2022 r. nie był dla nas rokiem rewolucji, a ewolucji. Kosmetyczne zmiany w kadrach, rozwój produktów i usług, finalnie rok tworzenia procesów i usprawniania tych istniejących. Co zaowocowało wzrostem zysków. Nieznacznym co do roku 2021, ale zdecydowanie był to rok inwestycji w firmę. Do nowych produktów i usług możemy dodać chociażby warsztaty na start, audyty, rozwój usług w dziale performance czy wideo.
Mały krok dla człowieka, duży dla nas to formalne wprowadzenie Urlopu Menstruacyjnego i jednocześnie dołączenie do Programy Cykl Kariery Przyjazne Miejsce Pracy.
Czy przyjazne? Taką mam nadzieję. Średnia zatrudnienia w 2022 nieznacznie wzrosła, a do najważniejszych zmian personalnych mogę zaliczyć:
🍌 Nowa New Business Manager Katarzyna Guzek, która świetnie rozwija cały dzień. Briefy, nadchodźcie. :D
🍌 Awans Natalii Sikora na stanowisko Team Liderki działu Social Media & Kreatywnego.
🍌 Awans Agnieszki Gałczyńskiej na stanowisko Marketing Managera More Bananas.
Wśród Klientów pojawiły się spore duże marki, z innymi świętowaliśmy kolejne lata “bycia razem”. Do grona nowych Klientów dołączyli: GFT, Hortex, Intersnack, Cosibella, alloweat, Metropolia Krakowska, BeCompleat, NOSPR, Aluprof, Miasto Rybnik, Avenga, Elektryczne Śmieci czy Rytme.
Z Akamai, Kanlux, IAB / Dimaq, AON, Link4 Kariera pracujemy już kolejny rok. Tak jak kolejny rok już współpracujemy z Pracuj.pl i jesteśmy dumni z kampanii:
To również kolejny rok pracy z Jeronimo Martins i nowy projekt na Instagramie.
Coraz więcej szkolimy! W coraz większej liczbie projektów uczestniczymy jako partner czy mentor. Jako firma, bądź jej poszczególni pracownicy. Ja wystąpiłam w Przygodach Przedsiębiorców, stanęłam w gronie najlepszych na scenie I <3 marketing oraz współtworzyłam, byłam jurorką i występowałam na konferencji Cyfrowe Rewolucje mBanku. Zostaliśmy partnerem klasy vlogerskiej Dziennikarstwo 2.0 na Teb Edukacja, współtworzymy merytorycznie i wykładamy na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Pedagogicznym. Jesteśmy partnerem i wykładowcami kierunków Social Media oraz Brand Manager na IMOK, a ja osobiście zostałam opiekunem drugiego z nich. Od ponad sześciu lat współorganizujemy i jesteśmy głównym partnerem cyklu meetupów CRASH Mondays.
To również rok akcji charytatywnych, mniejszych czy większych oraz inicjatyw firmowych jak i oddolnych, które miały pomagać innym. 💛
Dobrze było spędzić ten rok bananowo! 🍌
Ewangelizatorka strategii marketingowych i komunikacyjnych. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami oraz psychologicznym podejściem do marketingu.
Trenerka - głównie w zakresie mediów społecznościowych, digital marketingu, strategii i customer experience. Z marketingiem związana od 11 lat, od sześciu lat szkoli i prowadzi warsztaty. Na sali szkoleniowej - fizycznej jak i wirtualnej spędziła już ponad 2 tys. godzin. Była trenerka w agencji Socjomania, gdzie szkoliła z mediów społecznościowych, obecnie trenerka w IAB Polska. Współautorka kilku kursów e-learningowych.
Posiada międzynarodowy certyfikat DIMAQ PROFESSIONAL potwierdzający wiedzę i doświadczenie z zakresu digital marketingu. Zwyciężczyni jednej z edycji sprawny.marketing oraz ambasadorka Małopolskiego Festiwalu Innowacji. Wykładowca studiów podyplomowych na Akademii Górniczo - Hutniczej, WSB w Gdańsku czy Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu.
Pracowała z takimi klientami, jak: Pandora, Akamai, Venezia, Capgemini, PKL, DKMS, InPost, Pracuj.pl, eurobank, Zooksy, Hines, Nordea, mBank czy Lufthansa Global Services. Współtworzyła kampanie dla Akcja Menstruacja czy Polskie Stowarzyszenie Zero Waste.
Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Technologii informacyjnych w marketingu na Wyższa Szkoła Europejska oraz studia magisterskie z zakresu zarządzania i marketingu na Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami. Zgłębia temat customer experience oraz nowych mediów.
Prywatnie:
Prywatnie grywa w gry planszowe, tworzy playlisty na Spotify i przynajmniej raz w miesiącu odwiedza jakiś festiwal lub koncert (a przynajmniej odwiedzała przed pandemią). Uwielbia książki, szczególnie fantasy oraz o uprawie roślin doniczkowych. Ma ich w domu około 50. Ma bzika na punkcie ziół i kwiatów ciętych. Kocha pleść wianki i układać bukiety. A od jakiegoś czasu dodatkowo zgłębia olejki eteryczne, Palo Santo i okadzanie. Kocha odkrywać nowe rzeczy. Najlepiej codziennie. A największą pasją są: ludzie.
PROFILE SM:
https://www.linkedin.com/in/annaledwon/
https://www.facebook.com/anna.ledwon
https://www.instagram.com/ledwoledwo/
https://www.facebook.com/ledwoledwo