24.01.22, 07:00
2021 rok na rynku mediów i reklamy dla portalmedialny.pl komentuje Grażyna Gołębiowska, Dyrektor Marketingu AMS SA.
2021 to drugi rok nowej normalności. Oswoiliśmy się z pandemią i nauczyliśmy z nią żyć, a praca hybrydowa, elastyczność i szybka zmiana stały się słowami roku. Miniony rok przyniósł więc intensyfikację prac nad zwiększeniem elastyczności oferty OOH, czego przejawem było wprowadzenie jeszcze w 2020 r. oferty AMS Flex. To zwiększenie aktywności było szczególnie widoczne w mijającym roku w rozwoju oferty Digital OOH, która oprócz możliwości szybkiej zmiany kreacji, działań real-time marketingu, angażuje kontentem i dostarcza potrzebnych funkcjonalności.
W 2021 weszła w kolejny etap rozwoju za sprawą najważniejszego wydarzenia ubiegłego roku, jakim był test programatycznego zakupu powierzchni Digital Out-of-Home w modelu „automated guaranteed”. Dokładnie 6 grudnia 2021 r. wystartowała kampania systemu płatności mobilnych BLIK zakupiona w modelu programmatic, którą AMS zrealizował na powierzchniach Digital Cityscreen wspólnie z agencją mediową Spark Foundry. Wdrożenie na szerszą skalę kampanii Digital OOH realizowanych w modelach programatycznych będzie wyzwaniem nowego 2022 roku. Połączenie rozwiązań znanych z reklamy online z najwyższej jakości ekranami OOH, znajdującymi się w kluczowych punktach styku marki z konsumentem to innowacja, która pozytywnie wpłynie na rynek Digital OOH i będzie kolejnym elementem uelastyczniania całego oferty OOH.
W tym kontekście ważną zmianą było powstanie Grupy Roboczej Digital Out-Of-Home w ramach struktur IAB Polska, której szefem został Radosław Gołąb. Dla DOOH, jednego z najmłodszych mediów na rynku reklamowym, którego udział w wydatkach reklamowych dynamicznie rośnie, to dobry moment, aby wspólnie zadbać o edukację rynku, wypracowanie standardów dla DOOH i zbudowanie platformy do współpracy, komunikacji i wymiany doświadczeń podmiotów tworzących rynek Digital Out-of-Home w Polsce.
Drugim – obok cyfryzacji – bardzo ważnym trendem, który ma swoje odzwierciedlenie w ofercie OOH, jest ekologia. Sukcesem 2021 roku było włączenie na szerszą skalę klientów w realizację eko rozwiązań. Pozwalają one realizować kampanie OOH w duchu społecznej odpowiedzialności reklamy, które współgrają z potrzebami i wartościami współczesnego konsumenta. Wykorzystanie dla potrzeb komunikacji marketingowej EKO-punktów styku w mieście, w których tworzeniu AMS jest pionierem na polskim rynku, daje szanse na wyróżnienie się i pozytywne skojarzenia z reklamowaną marką.
Rok 2021 w AMS to rok kontynuowania innowacji w kluczowych obszarach dla rozwoju całego naszego rynku, czyli wspomnianej cyfryzacji i ekologii.
Latem 2021 roku wprowadziliśmy na przystankach w Warszawie cyfrowe citylighty. Warszawa jest kluczowym rynkiem dla klientów wybierających komunikację OOH. Do ubiegłego roku nie było możliwe oferowanie klientom tej nowoczesnej formy reklamy w wiatach przystankowych. Pojawienie się Digital Citylightów AMS otworzyło nowe cyfrowe możliwości dla klientów oraz wprowadziło szereg funkcjonalności, ułatwiających podróżowanie po mieście. System AMS wykorzystuje ogólnodostępne dane o aktualnym położeniu pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu podróżni mogą on-line śledzić położenie na mapie autobusów i tramwajów, które kursują w najbliższym otoczeniu danego przystanku. Dodatkowo, na przystanku istnieje możliwość naładowania telefonu oraz skorzystania z bezdotykowego dyfuzora do dezynfekcji dłoni.
Oferta Digital OOH od AMS powiększyła się także o nośniki digital indoor, które oferujemy w 42 galeriach i centrach handlowych na terenie 30 miast w Polsce. To największa na rynku sieć nośników cyfrowych w standardowym formacie 65”. Nasza oferta Digital OOH obejmuje także nośniki digital citylight, ogólnopolską sieć bankomatów, nośniki na skrzyżowaniach, tzw. Cityscreeny oraz dwa kanały z segmentu Video OOH: Move TV w klubach fitness i Traffic TV w warszawskich autobusach. We wszystkich ww. kanałach oferowany jest dedykowany im kontent reklamowy. W pasie drogi na citylightach, zgodnie obowiązującymi przepisami, wyświetlana jest z reklama statyczna. W centrach handlowych, gdzie czas kontaktu jest ograniczony – do odbiorców trafiają także animacje oraz krótkie formy, pozwalające przekazać treść dostosowaną do tego miejsca. W klubach fitness i autobusach AMS oferuje Video OOH, gdzie charakter miejsca i długi czas kontaktu pozwalają na dłuższe formy oraz prezentowanie filmów. Dodatkowo AMS prezentuje na nośnikach autorski kontent niereklamowy, który wyróżnia ofertę wśród konkurencji. W ofercie AMS pojawił się także retargeting - wykorzystanie synergii działań Digital Out-of-Home i kampanii online, co pozwoliło wpłynąć na efektywność działań reklamowych i zwiększyć ich konwersję – oraz przełomowy dla sposobu ofertowania – test programatycznego zakupu reklamy.
AMS istotnie rozszerzył eko ofertę rozwiązań reklamowych, których jest pionierem na polskim rynku. Składają się na nią: system EKO wiat z dachami rozchodnikowymi już w pięciu miastach Polski (Kraków, Poznań, Lublin, Szczecin, Warszawa), EKO słupy – największa w Polsce sieć słupów zasilanych energią słoneczną, EKO Busback – miejska reklama w ruchu na zero- i niskoemisyjnych pojazdach komunikacji publicznej oraz EKO Backlight - zestaw proekologicznych rozwiązań, m.in. zmniejszenie smogu świetlnego oraz certyfikowany ekologicznie druk materiałów reklamowych.
Na szczególne wyróżnienie zasługuje eko kampania marki Giorgio Armani, dzięki której w ramach partnerstwa wybudowaliśmy w Warszawie system 20 EKO wiat przystankowych. To pierwsza na taką skalę kampania OOH, która realizowała idee zrównoważonego rozwoju i połączyła firmy w działaniach na rzecz ochrony środowiska. System wiat stworzył nową miejską zieloną przestrzeń o powierzchni równej prawie półtora boiska do gry w siatkówkę. W ciągu 3,5 roku przyczyni się to do ograniczenia emisji CO2 w przestrzeni Warszawy o pół tony, a także pozwoli zmagazynować przy jednorazowych opadach deszczu aż 2 tysiące butelek wody.
Istotną nowością w naszej ofercie było wprowadzenie zakupu produktowego. Jest to jeden z trzech dostępnych w firmie modeli zakupu, obok - pakietowego i cennikowego. W jego ramach klient ma do wyboru gotowe rozwiązania i oferty produktowe dedykowane poszczególnym grupom celowym.
Rozwojowi naszej oferty towarzyszyły zmiany w pionie marketingu i sprzedaży. W miejsce dwóch działów handlowych został powołany jeden zintegrowany dział sprzedaży, zarządzany przez Zbigniewa Kaczmarka oraz została rozbudowana struktura marketingu produktowego, pod kierownictwem Tomasza Muraszko.
Podobnie jak w latach ubiegłych nasze wysiłki i dokonania zostały zauważone i docenione. Za zielone przystanki, EKO słupy solarne, EKO Backlighty i inne działania przyczyniające się do zmniejszenia śladu węglowego zostaliśmy wyróżnieni nagrodą Carbon Footprint Challenge Award. EKO wiata oraz EKO słup zostały finalistami konkursu Dobry Wzór 2021. Po raz szósty zostaliśmy wyróżnieni prestiżowym tytułem Superbrands, a po raz dziewiąty otrzymaliśmy zaszczytny tytuł Mecenasa Kultury Krakowa. I wreszcie w corocznym raporcie Biur Reklamy Media Marketing Polska zwyciężyliśmy w 5 z 6 kategorii, w tym w ocenie ogólnej biur reklamy outdoorowej. Tym samym AMS jest najwyżej ocenianym przez klientów biurem reklamy OOH 2021! Dziękujemy!
Dyrektor marketingu AMS SA. Z mediami związana od 1997 r., pracę zawodową rozpoczynała w telewizji - TVP i TVN. Zarządza marketingiem lidera rynku od 2003 r. Sukcesy w jej karierze to między innymi ponad 40 nagród dla AMS, w tym za innowacyjność, współpracę z klientami i wrażliwość społeczną. Współtwórczyni Galerii Plakatu AMS - prawdopodobnie największego konkursu dla grafików w Polsce na plakat o tematyce społecznej. Członkini Rady Programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.
Zobacz też: Podsumowanie 2020 roku: Grażyna Gołębiowska (AMS)