13.08.14, 10:12
Telewidzowie coraz bardziej doceniają bezpłatną telewizję naziemną. Wskazywane przez respondentów jej zalety to: brak opłat, brak umowy i wystarczająca oferta programowa. Telewizja płatna z kolei jest, zdaniem respondentów, droga, a jej oferta programowa – mimo, że znacznie szersza niż telewizji naziemnej – nie zawsze zgodna z oczekiwaniami odbiorców – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Mimo iż darmowa telewizja naziemna wciąż jest mniej popularna od cyfrowej telewizji satelitarnej i telewizji kablowej to liczba osób dostrzegających jej zalety systematycznie rośnie. Do darmowej telewizji naziemnej przyznaje się 21 proc. respondentów, do cyfrowej telewizji satelitarnej aż 44 proc., a do telewizji kablowej 27 proc.
Respondenci najczęściej korzystają z usług takich sieci kablowych jak: UPC (24 proc.), lokalnych dostawców (20 proc.) i Vectry (19 proc.). Wśród dostawców cyfrowej telewizji satelitarnej przewodzi Cyfrowy Polsat (aż 48 proc.), dalej ulokowana jest platforma nc+ (35 proc.) i Orange TV (10 proc.).
Tym, co podoba się klientom w przypadku telewizji naziemnej najbardziej jest brak opłat – oprócz obowiązkowej opłaty abonamentowej – i brak konieczności podpisywania umowy. Największą wadą telewizji naziemnej jest brak programów, które interesują respondentów, zaś cyfrowej telewizji satelitarnej i telewizji kablowej – wysoka cena. Jednocześnie, mimo iż oferta programowa telewizji płatnej jest wyżej oceniana niż telewizji bezpłatnej, to jednak aż jedna czwarta respondentów nie jest z niej zadowolona.
„Naziemna telewizja cyfrowa stała się realną substytucyjną konkurencją dla płatnych telewizji. Po pierwsze – jest bezpłatna, po drugie – nie wymaga podpisania umowy, po trzecie zaś – jej oferta programowa systematycznie się poszerza. Obecnie firmy oferujące płatną telewizję stoją przed wyzwaniem przekonania klientów, że płatna telewizja oferuje znacznie więcej niż bezpłatna, czyli szerszą, zoptymalizowaną pod kątem różnych odbiorców ofertę programową, niedostępną w telewizji naziemnej, szereg usług dodatkowych – takich jak nagrywarka czy wypożyczalnia filmów. Klient musi widzieć wyraźną przewagę telewizji płatnej, w przeciwnym razie – może zacząć rozważać rezygnację z niej. Patrząc na wyniki naszego badania, klienci nie są do końca zadowoleni z usług płatnych, a których obecnie korzystają. Mimo, iż dostrzegają również pewne braki po stronie telewizji bezpłatnej to jednak znacznie łatwiej jest się z pewnymi niedogodnościami pogodzić wiedząc, że usługa jest teoretycznie darmowa. W przypadku usług płatnych oczekiwania klientów diametralnie rosną” – mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Informacje o badaniu
Badanie odbyło się na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej o liczebności N=1000, w dniach 01.08 – 07.08.2014. Badanie przeprowadzono za pomocą techniki CAWI (ankiety internetowych) poprzez epanel.pl, panel należący do ARC Rynek i Opinia.