29.12.11, 18:06
Świąteczny boom w handlu kończy się tradycyjnie 24 grudnia, wraz z pierwszą gwiazdką – ta zasada nie dotyczy jednak zdaniem specjalistów zakupów internetowych, które w najgorętszy okres wchodzą dopiero w styczniu.
Świąteczny boom w handlu kończy się tradycyjnie 24 grudnia, wraz z pierwszą gwiazdką – ta zasada nie dotyczy jednak zdaniem specjalistów zakupów internetowych, które w najgorętszy okres wchodzą dopiero w styczniu. Ubiegły rok wykazał, że liczba przedmiotów sprzedawanych na allegro.pl wzrosła z 45,5 mln przedmiotów w grudniu do niemal 47 mln w kolejnym miesiącu. A bardziej zaradni e-sprzedawcy rozpoczęli w tym roku sezon już 2 listopada.
"Ten rok najprawdopodobniej przejdzie do historii e-commerce jako rekordowy. Nie dość, że ponad 65 proc. internautów deklarowało w tym roku zakup choć części prezentów w sieci, to wbrew zapowiedziom kryzysu, dynamika zakupów nie zmalała. Ponadto coraz więcej przedsiębiorców sprzedaje w sieci" – podsumowuje Justyna Gawrońska z Akademii Allegro, prowadzącej projekty edukacyjne w dziedzinie e-commerce.
O ile w okresie świątecznym na przełomie lat 2010/2011 na Allegro miesięcznie wystawiano ponad 45 mln przedmiotów, tak rok wcześniej liczba ta oscylowała wokół 34-35 mln. Jak będzie teraz?
Zaraz po świętach, liczba przedmiotów wystawianych na Allegro wzrasta – w ubiegłym roku statystyki poszły w górę z 45,5 mln w grudniu do 46,7 mln w styczniu. A liczba ta i tak była wyższa o 5,8 mln w porównaniu do średniej z przeciętnego miesiąca.
Jakie kategorie e-handlu będą najbardziej oblegane w nowym roku, w porównaniu do sprzedaży w grudniu? Według ubiegłorocznych statystyk Allegro, najwięcej sprzedających przybywa w takich dziedzinach zakupów, jak: kolekcje, komputery, motoryzacja, sport i turystyka oraz telefony, akcesoria. Niektóre obszary e-handlu notują jednak znaczącą dynamikę wzrostu wystawianych ofert w porównaniu do grudnia.
Akcesoria czy odzież dla dzieci to wzrost o ok. 12 proc. pod względem liczby oferowanych przedmiotów w styczniu 2011 roku. Na podobnym poziomie (o 14 proc.) zwiększyła się również mnogość ofert w kategorii Dom i Ogród. W tym roku będzie nie inaczej, jak prognozuje Akademia Allegro. Największa dynamika pod względem wzrostu liczby wystawiających po świętach może jednak dotyczyć kategorii Erotyka. Oprócz standardowych wyprzedaży po świętach, fakt ten można jednak powiązać raczej ze zbliżającymi się Walentynkami, do których już szykuje się branża e-commerce.
Czego szukali Polacy w sieci w tym roku z myślą o prezentach pod choinkę? Przede wszystkim gier, które jako kategoria przedmiotów w podsumowaniu ubiegłorocznych świąt zanotowały na Allegro największy wzrost na poziomie sprzedaży, o ponad 56 proc. Według zestawienia top 10 w danych kategoriach na allegro.pl hitami w tym roku były m.in. gry Battlefield 3, Call Of Duty: Modern Warfare 3 czy Batman: Arkham City. Ręce zacierali również sprzedawcy zabawek i akcesoriów dla dzieci (wzrost o 50,7 proc. w grudniu 2010), gdzie w tym roku królowały m.in. lalki Monster High, Barbie i koń Tawny, zwierzątka AniMagic czy szpital miejski Lego. Polacy nie gardzą również zakupem oryginalnych przedmiotów pod choinkę (przyrost 42,1 proc.), jak np. kubków czy poduszek z nadrukami, pluszowych misiów oraz skarbonek.
"Dobra passa nie ominęła w tym roku sprzedawców filmów oraz muzyki notujących wzrost obrotów o niemal 40 proc. w stosunku do średniej z przeciętnego miesiąca" – mówi Justyna Gawrońska z Akademii Allegro. Polacy najchętniej kupowali takie filmy, jak „Piraci z Karaibów: Na Nieznanych Wodach”, kompletną sagę Star Wars czy „Szybkich i Wściekłych 5”. Natomiast wśród prezentów muzycznych hitami tegorocznych świąt były nagrania Adele, Kasi Nosowskiej, Red Hot Chilli Peppers czy Pearl Jam.
W tym roku, w grudniu, co minutę na serwisie allegro.pl wystawiano średnio 523 nowe oferty przedmiotów. Apogeum kupowania prezentów najprawdopodobniej wystąpiło 11 i 12 grudnia. Dlaczego? W przeciwieństwie do handlu tradycyjnego, w którym świąteczny boom rozpoczyna się w weekend podczas tzw. Czarnego Piątku, e-commerce posiada swój Cyber Poniedziałek. Internauci bowiem najintensywniej odwiedzają wirtualne półki sklepowe właśnie na początku nowego tygodnia.
"Sprzedaż wzrasta od niedzieli do czwartku, podczas gdy największa oglądalność na platformach handlowych przypada właśnie na poniedziałek, we wczesnych godzinach" – mówi Michał Bedlechowicz, jeden z wykładowców Akademii Allegro. Statystyki wskazują, że najczęściej w sieci kupują osoby w wieku od 25 do 34 roku życia. W styczniu uaktywnią się jednak wszystkie grupy internautów – zarówno kupujących, jak i sprzedających.
* Akademia Allegro to edukacyjna jednostka powołana do życia przez lidera polskiej branży e-commerce, serwis allegro.pl. Organizacja zajmuje się aktywizacją polskiego rynku biznesu internetowego, wspieraniem początkujących e-sprzedawców oraz rozwojem przedsiębiorczości w regionach. Akademia Allegro realizuje cele społeczne i edukacyjne wdrażając własny program szkoleń i warsztatów skierowanych do internetowych sprzedawców, ale również seniorów, osób niepełnosprawnych czy szkół. Akademia jest również autorem bezpłatnych szkoleń on-line skierowanych do początkujących przedsiębiorców.