21.04.08, 21:15
Google najcenniejsza marką świata
Ogłoszone przez Financial Times wyniki trzeciego dorocznego rankingu BrandZ™ dowodzą, że marki stają się coraz cenniejsze i coraz silniej stymulują rozwój przedsiębiorstw. Akcje firm będących właścicielami marek zaklasyfikowanych do rankingu BrandZ Top 100 uplasowały się znacznie powyżej średniej w porównaniu z akcjami przedsiębiorstw z rankingu S&P 500.
Nowa edycja rankingu BrandZ została ogłoszona przez Millward Brown. Ranking obejmuje najsilniejsze marki na świecie według wartości pieniężnej wyrażonej w dolarach. Ranking marek opracowuje Millward Brown Optimor – komórka MB, która pomaga przedsiębiorstwom maksymalizować zwrot z inwestycji w marki i działania marketingowe.
Łączna wartość wszystkich marek objętych rankingiem BrandZ Top 100 wzrosła o 21% z poziomu 1,6 tryliona USD w roku 2007 do 1,94 tryliona USD w 2008 – jest to ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Na czele rankingu ponownie znalazła się marka Google, której wartość wynosi 86,1 mld USD, na drugim miejscu uplasowała się marka GE (71,4 mld USD), a za nią Microsoft (70,8 mld USD).
„Tegoroczny ranking marek pokazuje, jak ważne jest inwestowanie w marki, szczególnie w czasach zawirowań na rynku. Silne marki przynoszą ponadstandardowe zyski i chronią przedsiębiorstwa przed ryzykiem” – stwierdziła Joanna Seddon, prezes Millward Brown Optimor. „Nasze dane pokazują, że w porównaniu ze słabym markami silne marki w dalszym ciągu zapewniają lepsze udziały w rynku oraz korzystniejsze ceny akcji w czasach recesji” - dodała.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze tendencje wyłaniające się z danych tegorocznego rankingu BrandZ:
1. Azja stabilna i Azja wschodząca — nowy ranking BrandZ wskazuje na rosnącą siłę marek chińskich. Siedem marek z tegorocznej setki pochodzi z dojrzałych rynków azjatyckich: Japonii, Korei i Hong Kongu. Łączna wartość tych marek wzrosła zaledwie o 7% w ciągu ubiegłego roku (do 111 mld USD). Z kolei wartość czterech marek chińskich, które w tym roku weszły do BrandZ Top 100 wzrosła o 51% (do 124 mld USD). China Mobile, Bank of China, China Construction Bank oraz ICBC dopiero zaczynają ekspansję poza granice Chin, a więc mają znaczący potencjał dalszego wzrostu.
2. Dalszy wzrost rynków BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) — Rynki wschodzące odgrywają kluczową rolę jako katalizatory wzrostu marek międzynarodowych, takich jak np. Apple czy Gucci. Tegoroczny ranking BrandZ świadczy o tym, że rozpędu nabierają marki krajowe z tzw. rynków wschodzących. Marki chińskie zajęły silną pozycję, a rosyjski operator telefonii komórkowej MTS zakwalifikował się do rankingu na pozycji 89. MTS to pierwsza rosyjska marka, która znalazła się wśród Top 100, a jej wartość wynosi 8,1 mld USD. Inne marki z krajów BRIC, na które warto zwracać uwagę w przyszłości to Lukoil, Beeline i Baltika z Rosji, ICICI z Indii oraz Brahma, Petrobras i Bradesco z Brazylii.
3. Boom technologiczny — Sektor technologiczny (w tym operatorzy telefonii komórkowej), do którego należało 28 spośród setki najsilniejszych marek, prześcignął wszystkie inne kategorie w tegorocznym rankingu BrandZ, odnotowując wzrost wartości marek na poziomie 187,5 mld USD, co stanowi ponad połowę całkowitego wzrostu w ramach Top 100.
Komentując tegoroczne wyniki BrandZ, prezes Millward Brown Eileen Campbell powiedziała: „Już od dziesięciu w imieniu WPP lat śledzimy wartość marek, więc zdajemy sobie sprawę, jakim niezwykłym osiągnięciem dla marki jest znalezienie się wśród tej setki i jak wielkiego trudu to wymaga. Pragniemy pogratulować tym firmom za niezwykłe wyniki i dążenie do budowania siły wspaniałych marek. Wiemy też, jak wielką rolę w budowaniu marek odgrywają skuteczne działania marketingowe. Cieszy nas tak wysoki wzrost szczególnie w obliczu wyzwań globalnej gospodarki, co potwierdza nasze przekonanie, że trwałe wsparcie marketingowe to właściwa strategia, szczególnie w zetknięciu z niełatwą sytuacją na rynku”.
BrandZ to jedyny ranking oparty na badaniach bezpośrednich. Tym samym odzwierciedla on postrzeganie marek przez ludzi, którzy naprawdę mają coś do powiedzenia – użytkowników marek i konsumentów. Ranking opiera się na bazie danych WPP obejmującej największy zbiór danych na temat wartości marek. W ramach badań nad przygotowaniem rankingu prowadzone są wywiady z ponad milionem konsumentów na całym świecie na temat 50 tys. marek z całego świata. Ranking BrandZ to pierwsze badanie obejmujące zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i sektora business to business, które jednocześnie oferuje narzędzia umożliwiające przewidywanie rentowności marek w przyszłości. Źródłami danych na temat rentowności marek oraz danych finansowych są odpowiednio Datamonitor oraz Bloomberg.
Ranking BrandZ uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie został opracowany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor. Ranking opiera się na danych pochodzących z badania BrandZ realizowanego co roku przez Millward Brown w celu pomiaru wartości 50 tys. marek globalnych, z którymi mają styczność konsumenci. W ramach badania przeprowadzono wywiady z ponad milionem konsumentów na całym świecie. Postrzeganie marki przez konsumentów ma kluczowe znaczenie dla określenia jej wartości, ponieważ na markę składają się zarówno wyniki biznesowe firm, jakość produktu, klarowność pozycjonowania, jak i jej pozycja rynkowa. Oprócz danych z badania BrandZ omawiany ranking odzwierciedla także analizę Brand Value (na podstawie badań rynku i badań konsumenckich w połączeniu z danymi finansowymi Bloomberg i Euromonitor International – na tej podstawie obliczane są wpływy pochodzące z wartości niematerialnych), Brand Contribution (skuteczność marek w generowaniu przychodów firm) oraz Brand Momentum (indeks określający przewidywaną dynamikę marki w krótkim okresie). W rankingu bierze się także pod uwagę zróżnicowania regionalne, gdyż nawet prawdziwie globalne marki mogą mieć bardzo zróżnicowany wpływ na sytuację rynkową w różnych krajach.
Ranking marek:
1. Google
2. GE (General Electric)
3. Microsoft
4. Coca-Cola
5. IBM
6. China Mobile
7. Apple
8. McDonald's
9. Nokia
10. Marlboro
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Do zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze