17.01.25, 06:00
Podsumowanie 2024 roku: Zuzanna Kraus i Katarzyna Warzecha z DevaGroup
Zuzanna Kraus, SEM Specialist oraz Katarzyna Warzecha (Content & Marketing Manager) z DevaGroup podsumowują dla portalmedialny.pl rok 2024 w branży.
Kolejny rok przyniósł kolejne znaczące zmiany w branży SEM. Integracja sztucznej inteligencji w kampaniach reklamowych, rozwój narzędzi do generowania treści wizualnych, wzrost znaczenia danych własnych oraz dynamiczny rozwój wyszukiwań głosowych i wizualnych wpłynęły na sposób, w jaki marki docierają do swoich odbiorców i optymalizują swoje działania. W tym subiektywnym podsumowaniu 2024 roku przybliżam kluczowe zjawiska, które sporo namieszały oraz będą miały wpływ na branżę w nadchodzących latach.
Integracja sztucznej inteligencji (AI) w kampaniach SEM
Sztuczna inteligencja (AI) stała się integralnym elementem kampanii reklamowych, a specjaliści, ucząc się korzystania z tej technologii, redefiniują swoje podejście do planowania i optymalizacji działań. W 2024 r. kampanie takie jak Performance Max w Google Ads, Advantage+ w Meta, czy Smart Performance Campaign na TikToku choć mocno kojarzą się z AI to stanowiły jedynie wierzchołek góry lodowej zastosowania sztucznej inteligencji. Wspomniane kampanie oparte na zaawansowanej automatyzacji i optymalizacji w czasie rzeczywistym, znacząco upraszczają zarządzanie kampaniami. Jednocześnie wyznaczają nowy standard efektywności i precyzji w dotarciu do użytkowników – choć nie bez wyzwań, zwłaszcza gdy systemy ograniczają dostęp do szczegółowych danych i informacji zwrotnych dla specjalistów.
Kolejnym istotnym krokiem w rozwoju AI w kampaniach reklamowych było wprowadzenie zaawansowanych narzędzi generowania grafik i ich wariantów bezpośrednio w panelach reklamowych. Rozwiązania te, pozwalające m.in. na modyfikację tła, kolorów czy stylu wizualnego za pomocą sztucznej inteligencji, otworzyły nowe możliwości dla marketerów. Google wprowadził tę funkcję pod postacią nowego produktu “Product Studio” w Google Merchant Center, natomiast Meta udostępniła podobne narzędzie jako opcja ustawień podczas procesu tworzenia kampanii. Choć w 2024 r. funkcje te były na etapie intensywnych testów, ich potencjał wskazuje na dynamiczny rozwój w najbliższych latach.
Dla mniejszych firm tego rodzaju rozwiązania mogą okazać się niezwykle pomocne – znacząco obniżają koszty produkcji materiałów graficznych, jednocześnie umożliwiając tworzenie ich w dużej liczbie i różnorodności. Jednak dla marek, które priorytetowo traktują spójność wizualną, wprowadzenie takich automatycznych ulepszeń może stanowić wyzwanie. Szczególnie problematyczne staje się to w sytuacjach, gdy zmiany wprowadzane są bez pełnej kontroli specjalistów. Wymaga to więc wypracowania równowagi między wydajnością, a zachowaniem integralności wizerunku marki.
Wzrost znaczenia danych własnych (first-party data)
2024 rok był również czasem zmian w kontekście analityki internetowej. Jedną z nich było stopniowe wycofywanie plików cookies stron trzecich, które od lat stanowiły fundament targetowania reklam i analizowania zachowań użytkowników w sieci. W odpowiedzi na tę zmianę wiele firm zaczęło koncentrować się na alternatywnych źródłach danych, takich jak dane własne (first-party data), które stają się ważnym elementem do analiz marketingowych.
Jednocześnie część firm zmagało się z dostosowaniem do wymogów Google Analytics 4 (GA4). Narzędzie to, wprowadzone jako następca Universal Analytics, wiązało się z istotnymi zmianami – od ograniczeń w przechowywaniu danych, przez nowe metody ich zbierania i agregowania, aż po większy nacisk na zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony prywatności. Te zmiany wymusiły na firmach nie tylko opanowanie nowych funkcji GA4, ale również rozpoczęły dyskusję na temat możliwości wykorzystania narzędzi alternatywnych, które mogłyby lepiej odpowiadać na ich potrzeby (i miały mniej błędów niż GA4).
Rozwój wyszukiwań głosowych i wizualnych
Asystenci głosowi, tacy jak Alexa, Google Assistant czy Siri pomagający w wyszukiwaniu za pomocą głosu, oraz wyszukiwanie za pomocą obrazu, np. przy użyciu Google Lens czy Pinterest Lens, otworzyły zupełnie nowe możliwości wyszukiwania informacji, co nie pozostało bez wpływu na branżę. Oba te sposoby wyróżniają się szybkością i łatwością użytkowania – wystarczy smartfon, który już standardowo wyposażony jest w mikrofon i aparat, aby z nich korzystać.
Google Lens stał się szczególnie popularnym narzędziem, oferując użytkownikom funkcje, które ułatwiają codzienne życie – od szybkiego skanowania dokumentów, przez tłumaczenia tekstu w czasie rzeczywistym, aż po identyfikację produktów. W przypadku wyszukiwania wizualnego, aplikacja wskazuje sklepy, w których można kupić zeskanowany przedmiot, co czyni ją praktycznym narzędziem zarówno dla konsumentów, jak i marketerów.
W 2024 r. popularność tych narzędzi znacząco rosła. Niski próg wejścia – wymagający jedynie podstawowych funkcji smartfona – sprawiają, że technologie te zyskały na znaczeniu jednocześnie zmieniając sposób, w jaki konsumenci wchodzą w interakcje z markami i produktami.
Sztuczna inteligencja, analityka oraz rozwój wyszukiwań głosowych i wizualnych otworzyły nowe perspektywy dla firm, jednocześnie stawiając przed nimi wyzwania związane z zarządzaniem danymi, optymalizacją oraz utrzymaniem spójności komunikacji. Niezaprzeczalnie tematy te pozostaną kluczowe w nadchodzących latach, a dalszy rozwój tych technologii będzie nieunikniony. Choć rok 2024 dobiegł końca, warto na bieżąco śledzić ich wpływ, ponieważ w mniejszym lub większym stopniu będą one kształtować nowoczesne strategie marketingowe i wymagały dostosowania działań do zmieniających się oczekiwań współczesnych konsumentów.
Co działo się w 2024 roku w DevaGroup?
Rok 2024 był dla nas czasem pełnym nowych możliwości, ambitnych wyzwań i – co najważniejsze – satysfakcji z efektów, które udało nam się osiągnąć. To również czas intensywnej pracy, w którym nie tylko tworzyliśmy wyjątkowe projekty, ale także wspieraliśmy naszych Klientów w osiąganiu ich celów.
Dzielimy się wiedzą
W DevaGroup dzielenie się wiedzą to nie tylko misja, ale także źródło ogromnej satysfakcji. W 2024 r. konsekwentnie rozwijaliśmy nasze działania edukacyjne na wielu płaszczyznach, dostarczając wartościowe treści naszym Klientom, Partnerom i szerokiej społeczności.
Webinary
Nasze spotkania online cieszyły się niesłabnącym zainteresowaniem. W 2024 roku zorganizowaliśmy: 15 webinarów, które zgromadziły ponad 2500 uczestników na żywo, a na naszej wirtualnej scenie wystąpiło aż 39 prelegentów, którzy podzielili się swoją ekspercką wiedzą z zakresu SEO, SEM i marketingu. Nagrania tych spotkań oraz listę kolejnych można zobaczyć tutaj: https://www.devagroup.pl/darmowe-webinary
semCAST
W 2024 r. po dłuższej przerwie powrócił semCAST – nasz podcast o rozwijaniu biznesu w Google i nie tylko. W tym sezonie nagraliśmy 600 minut merytorycznej wiedzy, gościliśmy 12 ekspertów z różnych dziedzin i omawialiśmy tematy od AI, przez tworzenie treści, aż po cyberbezpieczeństwo. Podcast spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem – ocena 5 gwiazdek na Spotify to dla nas wielkie wyróżnienie!
SEObook
Jednym z najważniejszych projektów edukacyjnych była premiera naszej książki: SEObook – praktyczne aspekty pozycjonowania. Publikacja to wynik wspólnej pracy 12 ekspertów, którzy przygotowali 9 rozbudowanych rozdziałów łączących teorię z praktycznym zastosowaniem SEO. To 312 stron wiedzy z zakresu contentu, analityki i zarządzania działaniami SEO, skierowanych do każdego, kto chce efektywnie planować i realizować swoje kampanie marketingowe w wyszukiwarkach.
Jeśli jeszcze nie miałeś okazji się z nią zapoznać, koniecznie sprawdź: SEObook – praktyczne aspekty pozycjonowania.
Wydarzenia 2024
Rok 2024 obfitował w wydarzenia, które były dla nas okazją do dzielenia się wiedzą, nawiązywania kontaktów i wspierania naszych Klientów.
semKRK#22 BIG
29 maja w Starej Zajezdni w Krakowie odbyło się semKRK#22 BIG. Wydarzenie przyciągnęło pełną salę uczestników, którzy mieli okazję wysłuchać 14 inspirujących prelekcji. Nie zabrakło również prestiżowych nagród semKRK Awards dla najlepszych kampanii marketingowych.
semWAW
Po sukcesie pierwszej edycji semWAW, w 2024 r. zorganizowaliśmy kolejne dwie edycje: semWAW#2 oraz semWAW#3. Podczas obu eventów, uczestnicy mogli wysłuchać prelekcji na temat e-commerce, reklam w Google Ads, SEO, AI i wyzwań w marketingu internetowym.
Targi eHandlu
Wzięliśmy udział w Targach eHandlu, gdzie na naszym stoisku odwiedzający mogli skonsultować swoje strony, zakręcić kołem fortuny i wygrać nagrody. W tym samym dniu nasz CEO, Krzysztof Marzec, wygłosił prelekcję na temat synergii SEO i Google Ads.
Spotkanie z Klientami w biurze Google
W październiku zaprosiliśmy naszych Klientów do siedziby Google w Warszawie, aby porozmawiać o tym, jak strategicznie podejść do Q4 i zakończyć rok 2024 z sukcesem. W trakcie eventu nie zabrakło konkretnej dawki wiedzy, a także możliwości networkingu i wymiany doświadczeń.
Podsumowanie
To był rok pełen inspiracji i nieustannego rozwoju. Zachęcamy Was do śledzenia naszych działań w social mediach, gdzie znajdziecie jeszcze więcej wiedzy, porad i informacji o naszych projektach.
Autorki:
Zuzanna Kraus
SEM Specialist. Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Od lat związana z branżą marketingu, w DevaGroup zajmuje się kampaniami Google Ads i analityką internetową. W czasie wolnym czyta książki w domu, na plaży lub jest na koncercie.
Katarzyna Warzecha
Content & Marketing Manager. Absolwentka studiów na kierunku Marketing i Nowe Media, w branży od 2018 r. Posiada doświadczenie w pracy in-house, ale to właśnie praca agencyjna jest dla niej najbardziej satysfakcjonująca - multitasking opanowała do perfekcji. Niepoprawna optymistka, dla której nie ma rzeczy niemożliwych.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze