22.01.25, 06:00

Podsumowanie 2024 roku: Tomasz Muraszko (AMS)

Tomasz Muraszko, fot.: archiwum Autora

Tomasz Muraszko, Dyrektor ds. Strategii oferty, AMS SA,  podsumowuje 2024 rok w branży dla portalmedialny.pl.

Podsumowanie wydarzeń i zjawisk na rynku w 2024 r.

Rok 2024 przyniósł istotne zmiany i nowe możliwości na rynku reklamy Out-of-Home. Dzięki cyfryzacji, integracji z innymi mediami i rosnącej roli danych, branża OOH dynamicznie się rozwija, stając się coraz bardziej efektywnym i synergicznym medium komunikacji.

Jednym z najważniejszych wydarzeń tego roku było z pewnością włączenie reklamy OOH do Mediapanelu, jednoźródłowego pomiaru ogólnopolskiego prowadzonego przez firmę Gemius. W oparciu o zebrane dane wreszcie możliwe jest zmierzenie potencjału zasięgowego reklam na nośnikach zewnętrznych - zarówno klasycznych, jak i cyfrowych. Pierwsze wyniki poznaliśmy w październiku 2024 r. Pokazały nam ogromny potencjał naszego medium na tle innych! Przed nami kolejny etap badań, w tym niezwykle istotny dla całej branży – etap dostarczenia na rynek standaryzacji kontaktów. Badania koordynuje zespół metodologiczny OOHLife Izba Gospodarcza – nowej odsłony Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. W grudniu 2024 r. wybrano nowe władze Izby, które zapowiedziały ambitne działania na rzecz rozwoju sektora reklamy zewnętrznej w Polsce. Wśród priorytetów na najbliższe lata znalazły się m.in. promocja nowatorskich rozwiązań technologicznych, szczególnie w zakresie Digital OOH, zacieśnienie współpracy z partnerami krajowymi i międzynarodowymi oraz tworzenie branżowych standardów.

Rok 2024 to również trzecia edycja konferencji Data-Driven Digital OOH, organizowanej przez AMS. To najważniejsze wydarzenie branżowe mijającego roku. Konferencja odbyła się pod hasłem „DOOH Future Is Now?”, skupiając ekspertów branżowych z obszarów reklamy, technologii i marketingu. Głównymi tematami konferencji były światowe trendy, które stoją przed reklamą Out-of-Home w Polsce tj. omnichannel, programmatic i pomiary cross-mediowe. Konferencja stała się przestrzenią do dyskusji o przyszłości DOOH oraz inspiracją dla uczestników do odkrywania potencjału danych i nowoczesnych technologii.

Jeśli miałbym wskazać jedno kluczowe zjawisko, z pewnością byłby to programmatic DOOH. pDOOH to najszybciej rozwijająca się część reklamy Digital Out-of-Home. Globalny rynek reklamy programatycznej sięgnął wartość 1,4 miliarda dolarów, co stanowi 8,5 proc. udziału w DOOH. W 2024 r. wzrost wyniósł 16 proc. Dzięki automatyzacji, marketerzy mogą efektywniej zarządzać kampaniami, optymalizując je w czasie rzeczywistym, co przekłada się na oszczędności i lepsze wyniki.

Warto zwrócić także uwagę na powstały silny segment cyfrowej reklamy indoorowej, zgodne z globalnymi trendami rozwoju Retail Media. Galerie handlowe stały się znaczącym touchpointem reklamowym – bo to właśnie tutaj co druga wizyta kończy się zakupem. Dlatego nowoczesne, cyfrowe formaty reklamowe w centrach handlowych zapewniają efektywne dotarcie do konsumentów w momencie podejmowania decyzji i stają się istotnym elementem strategii reklamowych.

Prognozy dla rynku OOH na kolejne lata są niezwykle optymistyczne. W centrum uwagi pozostają dane. Kluczowe wyzwania to: automatyzacja, ciągły rozwój sprzedaży programatycznej oraz dalsza digitalizacja systemów, a w tym głównie: skrócenie procesów zakupowych, tworzenie ofert opartych o analizę danych i kreatywna zabawa obrazem wideo.

2024 rok w AMS

Z satysfakcją możemy podkreślić, że zamykamy ten rok wzrostem przychodów. W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. najszybsza, dwucyfrowa, rynkowa dynamika w reklamie OOH wyniosła ponad 11,8 proc. (źródło: Publicis Groupe). Jak się to udało? Odpowiedź kryje się w trzech słowach: dane, cyfryzacja i efektywność. Wykorzystujemy dane, które zwiększają mierzalność medium i w sposób jednoznaczny pokazujemy, że oferta Digital OOH stała się pełnowymiarowym, zasięgowym i efektywnym medium w komunikacji Out-of-Home.

Sama oferta AMS w galeriach handlowych dociera do 15 milionów osób miesięcznie. Oferujemy pełną analizę demograficzną, monitorowaną przez cały rok, zarówno w indoorze, jak i outdoorze. Podsumowując: oferujemy możliwość reklamy w 35 aglomeracjach i funkcjonalnych obszarach miejskich z opcją zakupu opartą o wskaźniki efektywnościowe, takie jak: CPM dla cyfrowych ekranów Digital OOH - koszt realnych kontaktów z kampanią oraz w przypadku retargetingu na urządzenia mobline w modelach CPC – koszt za kliknięcie w reklamę, lub CPV – koszt za pełne obejrzenie spotu video nawet do 30 sekund. Na uwagę zasługuje również coraz śmielsze pojawianie się treści video w DOOH, przede wszystkim w indoorowej przestrzeni galerii handlowych, które w połączeniu z efektem 3D, zwiększają efektywność i pozostawiają niezwykłe wrażenia wizualne.
W ramach ogólnej strategii ESG, w tym pierwszej strategii środowiskowej w polskiej branży OOH, konsekwentnie rozwijamy EKO reklamę – na w wiatach przystankowych, słupach lub panelach z zainstalowaną instalacją fotowoltaiczną przy EKO stacji. Oferujemy kampanie na citylightach z wykorzystaniem papieru EKO, wytworzonego w 50 proc. z włókien pochodzących z recyklingu. Kupujemy energię elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł, wygaszamy nośniki w nocy, a do ich oświetlenia używamy energooszczędnych źródeł LED-owych. Dzięki temu ograniczamy emisję CO2 o niemal 2000 ton rocznie. W ramach działań spod znaku „S” przeprowadziliśmy jubileuszową 25. edycję Galerii Plakatu AMS, największego konkursu w Polsce na plakat o tematyce społecznej. Cieszyła się ona ogromnym powodzeniem, a plakat wybrany plakatem dwudziestolecia Galerii zawisł w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Na które kampanie warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na te, które zastosowały nowatorskie podejście do DOOH, opierając się na efektywnym wykorzystaniu danych oraz maksymalizacji zasięgu. Takim przykładem może być kampania TVN Warner Bros. Discovery w galeriach handlowych, zrealizowana poza głównymi miastami. To wciąż nowe podejście do planowania OOH, ponieważ nadal niewielu marketerów dostrzega znaczenie rozkładu siły nabywczej w Polsce. Tymczasem aż 2/3 tej siły znajduje się poza ośmioma największymi aglomeracjami.

W kategorii wykorzystania potencjału miksu moim faworytem jest kampania Spomlek. Dzięki niej komunikacja reklamowa płynnie przechodziła z outdooru do indooru, prowadząc odbiorców przez całą ścieżkę konsumencką. W jaki sposób? Od poniedziałku do czwartku emitowaliśmy reklamę serów Serenada na cyfrowych ekranach na przystankach – wtedy, gdy ruch w mieście jest wzmożony. W piątek i sobotę przenosiliśmy komunikację reklamową do galerii handlowych, aby wzmocnić kanały zakupowe i przypomnieć odbiorcom komunikat tuż przed dokonaniem faktycznego zakupu – w czasie, gdy galerie handlowe są najbardziej oblegane przez klientów. Całość była oparta o analizę danych, którą monitorowaliśmy dzień po dniu w trakcie trwania kampanii.

I na koniec efekt, który zachwyca, czyli kreacje 3D w miejskiej przestrzeni. Na szczególne wyróżnienie zasługuje kampania marki Red Bull, w której klient jako pierwszy wykorzystał Digital Indoor w galeriach handlowych, prezentując amorficzne obrazy w wyjątkowo przyciągającej wzrok formie oraz kampania marki Long4Lashes, gdzie synergiczny efekt obrazu 3D firma Oceanic wykorzystała w przestrzeni miejskiej i galeriach handlowych, łącząc outdoor i indoor. Produkt dosłownie "wychodził" poza ekran, sprawiając wrażenie, że jest na wyciągnięcie ręki.

Zmiany wewnętrzne i obfitość nagród 

Rok 2024 to rok zmian wewnętrznych w AMS. Procesy marketingowo-sprzedażowe zostały zreorganizowane i zgrupowane w cztery główne obszary: marketingu operacyjnego, sprzedaży, planowania i integracji oferty oraz wsparcia i realizacji kampanii, co zaowocowało licznymi awansami. Na nowe stanowiska awansowali: Renata Pawłowska – Dyrektor działu planowania i rezerwacji, Katarzyna Jeronim – Dyrektor działu realizacji kampanii, Katarzyna Sobolewska – Dyrektor działu klientów agencyjnych, Małgorzata Wąsowska – Dyrektor działu klientów bezpośrednich. Katarzyna Zerbe – Dyrektor działu rozwoju biznesu, Anna Kajetańczyk – Zastępca dyrektora działu rozwoju biznesu, Renata Tracz – Team Lider w Dziale klientów agencyjnych, Justyna Błaszczyk – Team Lider w Dziale klientów agencyjnych oraz ja – Tomasz Muraszko – Dyrektor ds. strategii oferty. W skład Zarządu powołana została Grażyna Gołębiowska.

Rok 2024 dla AMS obfitował również w nagrody, które są dowodem na bycie liderem rynkowym reklamy OOH. Redakcja MMP uhonorowała nas tytułem Innowatora Roku za m.in. dynamiczny rozwój w segmencie Digital OOH. Zostaliśmy nagrodzeni tytułem SUPERBRANDS i dziewiąty raz w historii, a jednocześnie szósty rok z rzędu mieliśmy zaszczyt odebrania tej ważnej nagrody dla silnych marek. Decyzją redakcji dziennika „Rzeczpospolita” zostaliśmy laureatem nagrody ZIELONY ORZEŁ w kategorii FIRMA, za system przystanków z zielonymi dachami. Po raz 12 zostaliśmy Mecenasem Kultury Krakowa – nagroda została przyznana przez Prezydenta Miasta Krakowa za promocję kultury i sztuki. Zbiór nagród dokładnie pokazuje wartości, którymi się kierujemy, ale też wyznaczamy trendy w segmencie reklamy Out-of-Home.

Tomasz Muraszko, Dyrektor ds. Strategii oferty, AMS SA

Z branżą mediów związany od ponad 15 lat, w których zdobywał doświadczenie w sprzedaży i marketingu operacyjnym. Współpracował z największymi grupami mediowymi: Group M, Publicis Groupe, OMG i ich klientami. Zarządza działem marketingu operacyjnego i strategii zintegrowanej oferty Out-of-Home. Odpowiada za tworzenie nowych rozwiązań wykorzystujących synergię: danych, innych mediów kompatybilnych do OOH i modeli sprzedaży. Studiował na: Politechnice Warszawskiej, Akademii Ekonomiczno – Humanistycznej, Uniwersytecie WSB w Gdańsku, kierunki związane z: data driven digital marketing, public relations oraz zarządzaniem potencjałem ludzkim. Ukończył kursy menedżerskie w ICAN Institute na poziomie management. Uczestniczył w wielu projektach strategicznych, w tym we wdrożeniu na polskim rynku standardu badawczego Outdoor Track. W 2018 r. był liderem projektu wprowadzającego nowe rozwiązanie w reklamie OOH - Dynamic Backlight, za który odebrał ZŁOTO w konkursie Innovation za najbardziej innowacyjny format reklamowy 2017 roku. Prywatnie interesuje się muzyką skandynawską, fotografią reportażową oraz spędzaniem czasu Out-of-Home.

Komentarze

Powiązane

13.02.25, 18:30
| reklama & PR » ludzie
Izabela Bziuk obejmuje stanowisko Business Projects Development Director w Grupie Agora
Od stycznia 2025 r. Izabela Bziuk objęła stanowisko Business Projects Development Director w Grupie Agora. Została liderką nowego działu w strukturze sprzedaży bezpośredniej.
13.02.25, 14:30
| reklama & PR » ludzie
Izabela Kiwak w zespole marketingu Bonnier Business Polska
Z początkiem lutego br. do zespołu marketingu Bonnier Business Polska dołączyła Izabela Kiwak, która objęła nowo utworzone stanowisko Deputy CMO for Research & Insights.
13.02.25, 13:00
| reklama & PR » ludzie
Salestube wzmacnia zespół Data Analytics & Engineering
Do zespołu Data Analytics & Engineering spółki Salestube, będącej częścią Group One, dołączyło pięciu nowych ekspertów. Jak podkreśla agencja, zmiany te są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie klientów na zaawansowane rozwiązania w obszarze danych i sztucznej inteligencji.
13.02.25, 10:40
| reklama & PR » informacje
Hortex promuje tropikalne nowości Tropical Duo
Wystartowała kampania nowych, egzotycznych napojów Hortex Tropical Duo, przygotowana przez Opus B w ramach platformy komunikacji „Każde pokolenie ma swój Hortex”.
12.02.25, 19:45
| reklama & PR » informacje
Zaczynasz od nowa? Zacznij od Maczfit. Inspiracje w nowej kampanii reklamowej
Maczfit, marka z segmentu cateringu dietetycznego w Polsce, rozpoczęła rok 2025 nową kampanią reklamową pod hasłem „Zaczynasz od nowa? Zacznij od Maczfit”.
12.02.25, 11:05
| reklama & PR » informacje
Agencja They.pl wizualna zmienia się w They Digital
Agencja digital marketingowa They.pl przechodzi rebranding. Zmienia nazwę na They Digital, wprowadza nową identyfikację wizualną i logotyp.
12.02.25, 08:00
| reklama & PR » informacje
#MojaCOOLGirl. Trzecia edycja konkursu marki Jeżyki
Na początku lutego br. rozpoczęła się trzecia edycja konkursu konsumenckiego #MojaCoolGirl, organizowanego przez markę Jeżyki Coolki (Colian). Akcja, nawiązująca do Walentynek i Dnia Kobiet, ma zachęcać konsumentów do wyrażania wdzięczności wobec bliskich osób w kreatywny sposób.
12.02.25, 06:00
| reklama & PR » artykuły
Ewelina Jaskuła: Zestawienie wybranych działań PR w sektorze zdrowia w 2024 roku
Ewelina Jaskuła (Senior Account Manager w Good One PR) podsumowuje dla portalmedialny.pl wybrane działania PR w sektorze zdrowia w 2024 r. 
11.02.25, 22:58
| reklama & PR » informacje
SAIC Poland promuje model MG3 w wersji spalinowej i hybrid+
SAIC Poland z początkiem tygodnia rozpoczął kampanię modelu MG3 w wersji spalinowej i hybrid+, czyli najnowszego wariantu hatchback’a marki MG.
11.02.25, 19:00
| reklama & PR » informacje
Lubella organizuje loterię w ramach kampanii Gotuj w domu jak w restauracji
W kolejnej odsłonie kampanii „Gotuj w domu jak w restauracji” Lubella zachęca nie tylko do tworzenia własnej restauracji w domowym zaciszu, ale także organizuje loterię z nagrodami.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.