10.11.24, 20:00

Dynamika handlu internetowego spowalnia. W czołówce Allegro, Media Expert, Zalando czy Sinsay

Dynamika handlu internetowego spowalnia, fot.: materiały prasowe

Wartość rynku e-commerce w Polsce w 2024 r. szacowana jest na blisko 100 mld zł. Jednak według raportu PMR Market Experts „Handel internetowy w Polsce 2024” dynamika wzrostu zaczyna spowalniać. Wynika to z dojrzewania sektora oraz częściowego powrotu konsumentów do tradycyjnych zakupów.

Z danych PMR Market Experts wynika, że wartość sektora e-commerce w Polsce, który obejmuje 15 kategorii produktowych, w 2024 r. osiągnie blisko 100 mld zł. Oznacza to wzrost o ok. 6 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W latach 2020-2023 rynek ten rozwijał się bardzo dynamicznie z łącznym przyrostem przekraczającym 25 proc., co było napędzane przez zmiany w zachowaniach konsumentów oraz rosnącą popularność zakupów online.

Jednak tempo rozwoju zaczyna stopniowo spowalniać, co związane jest z dojrzałością całego sektora oraz powrotem klientów do sklepów stacjonarnych, szczególnie w kategoriach takich jak odzież, obuwie i artykuły spożywcze. „Zgodnie z naszymi prognozami, przyspieszenie rozwoju rynku handlu internetowego spodziewane jest w 2025 r., choć obecnie konsumenci zachowują ostrożność, mimo rosnących wynagrodzeń. Trudna sytuacja w niektórych branżach, zwłaszcza w sektorze budownictwa, nadal wpływa negatywnie na sprzedaż produktów z kategorii DIY i wyposażenia wnętrz” – mówi Karolina Szałas, Senior Analyst w PMR Market Experts.

Sklepy internetowe wciąż dominują wśród dwóch głównych kanałów sprzedaży detalicznej online w Polsce, utrzymując ok. 60 proc. udziału w rynku. Jednak ich znaczenie stopniowo spada na rzecz platform handlowych, takich jak np. Allegro, które zyskują coraz większą popularność wśród konsumentów.

Jeśli chodzi o dostawę zamówionych produktów, e-konsumenci zdecydowanie najchętniej wybierają automaty paczkowe. Decyduje się na nie blisko 90 proc. kupujących, a dla ponad 70 proc. jest to najczęściej wybierana opcja odbioru. Zgodnie z raportem PMR Market Experts, w porównaniu z 2022 r. popularność tej formy dostawy wzrosła o 7 punktów procentowych.

Potencjał wciąż na horyzoncie

Choć rynek e-commerce w Polsce osiągnął dojrzałość, nadal istnieje potencjał wzrostu w wybranych segmentach. Najszybciej rozwijającą się kategorią w nadchodzących latach będzie FMCG, które do 2029 r. ma osiągnąć wartość sprzedaży przekraczającą 17 mld zł.

Według naszych badań, artykuły spożywcze są najczęściej kupowaną kategorią online przez Polaków – aż 34 proc. respondentów zamawia je ponad pięć razy w roku, co wskazuje na ich rosnącą popularność w e-commerce” – dodaje Karolina Szałas.

Obecnie największy udział w rynku, na poziomie 45 proc., zajmuje segment "Dom", jednak prognozy wskazują na jego stopniowe zmniejszanie. Do top 20 marek na polskim rynku e-commerce według przychodów za 2023 r.należą: Allegro, Media Expert, RTV Euro AGD, Amazon, AliExpress, Zooplus, Zalando, X-kom, Ikea, Oponeo, Morele, Empik, Media Markt, Sinsay, Eobuwie, Temu, Notino, Rossmann, Decathlon, Erli.

Komentarze

Powiązane

02.12.24, 11:06
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Andrzej Mężyński szefem Forsal.pl
Na początku grudnia br., Andrzej Mężyński objął stanowisko kierownika Forsal.pl, serwisu ekonomicznego. Jego 20-letnie doświadczenie dziennikarskie oraz znajomość nowoczesnych trendów w mediach mają przyczynić się do dalszego rozwoju portalu.
02.12.24, 08:30
| internet » informacje
Grupa PTWP w III kwartale 2024 r.: 16,3 mln zł przychodów
Grupa PTWP w III kwartale br. wypracowała 16,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 28 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku.
28.11.24, 19:36
| internet » informacje
Wszystko w jednym miejscu. Interia z nową funkcjonalnością na smartfony
Interia wprowadziła innowacyjną funkcję na swojej mobilnej stronie głównej, umożliwiającą szybki dostęp do skrótów najważniejszych wydarzeń z różnych dziedzin, takich jak polityka, biznes, sport czy ekologia. Nowe rozwiązanie, wspierane przez AI, ma łączyć doświadczenie redakcji z technologią, by ułatwić użytkownikom przeglądanie i czytanie treści.
27.11.24, 08:30
| internet » informacje
WP Holding w III kwartale 2024 r.: wzrost zysku o ponad 11 proc.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Wirtualnej Polski Holding S.A. w III kwartale 2024 r. wyniosły ponad 437 mln zł. To oznacza wzrost o niemal 8 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Zysk netto spółki wyniósł prawie 80 mln zł, po wzroście o ponad 11 proc.
26.11.24, 07:30
| prasa » informacje | internet » informacje
To nie takie proste. Nowy format Gazeta.pl
We wtorek, 26 listopada br. na Gazeta.pl zadebiutuje wideopodcast „To nie takie proste” prowadzony przez Grzegorza Sroczyńskiego. Jego gośćmi będą publicyści, aktywiści, pisarze, politycy czy historycy.
26.11.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Kara jednak ważna. Sąd oddala odwołanie właściciela dostawcy usługi VOD Poszwixxx Tv
Sąd Okręgowy w Warszawie Wydział XX Gospodarczy oddalił odwołanie Łukasza Poszwy od decyzji Przewodniczącego KRRiT w sprawie nałożenia kary w wysokości 10 tys. zł – poinformowała KRRiT.
25.11.24, 11:05
| internet » informacje
VML Poland tworzy globalną stronę internetową dla mnarki Tic Tac
VML Poland odpowiada za projekt i wdrożenie globalnej strony internetowej dla marki Tic Tac. Uruchomiona została pierwsza lokalna odsłona nowego serwisu.
22.11.24, 16:15
| internet » informacje
EqualVoice: Innowacyjne narzędzie Ring Publishing wspiera równość płci w mediach
Ringier Axel Springer Polska wprowadził Asystenta EqualVoice, innowacyjne narzędzie AI stworzone przez międzynarodowy zespół ekspertów z Polski i Szwajcarii. Narzędzie jest zintegrowane z platformą Ring Publishing, która służy do tworzenia, zarządzania i dystrybucji treści.
21.11.24, 08:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Prawdziwe Historie z dużym rozmachem od OTOMOTO
Serwis OTOMOTO zaprezentował kolejną odsłonę kampanii „Prawdziwe Historie”. To koncept wideo, który w 2021 r. stał się viralem w mediach społecznościowych. W tym sezonie świątecznym kampania wraca z większym rozmachem.
20.11.24, 17:15
| radio » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Dzieje się. Specjalne wydanie wideocastu z udziałem publiczności
piątek, 22 listopada br., odbędzie się nagranie specjalnego wydania wideopodcastu „Dzieje się” na żywo z udziałem publiczności. To pierwszy taki projekt przygotowany tylko dla subskrybentów TOK FM Premium.