28.10.24, 10:41

Szybki koniec innowacyjnego projektu w OFF Radio Kraków

Logo OFF Radia Kraków, fot.: materiały prasowe

Zaledwie tydzień krakowskie niszowe OFF Radio Kraków nadawało w postaci eksperymentu tworzonego przy użyciu AI. Nadawca wycofuje się z projektu, m.in. po wywołaniu szerokiej dyskusji i protestów.

Likwidator Radia Kraków zaznacza, że od początku ten projekt był pomyślany jako głos w debacie na temat szans i zagrożeń, jakie niesie ze sobą rozwój sztucznej inteligencji. Wskazuje, że misją radia publicznego jest uważna obserwacja zmieniającej się rzeczywistości, stawianie pytań, prowokowanie dyskusji o cywilizacyjnych wyzwaniach. Taki cel miał radiowy eksperyment, który był częścią debaty pod hasłem „Sztuczna inteligencja. Co nam daje, co nam zabiera”.

Zakładaliśmy, że ten projekt potrwa maksymalnie trzy miesiące. Jednak już po tygodniu zebraliśmy tak wiele obserwacji, opinii, wniosków, że uznaliśmy, iż jego kontynuacja jest bezcelowa. W OFF Radio Kraków kończymy z audycjami tworzonymi przez dziennikarzy z udziałem sztucznej inteligencji, wracamy do formuły programu głównie muzycznego, nadawanego nadal online oraz w systemie DAB+” – napisał w oświadczeniu Marcin Pulit, Redaktor Naczelny i Likwidator Radia Kraków.

Jak podkreśla Pulit, skala zainteresowania projektem w niszowym, internetowo-cyfrowym programie poza główną anteną rozgłośni regionalnej, zaskoczyła nadawcę. „Pokazała, jak wiele obszarów jest nieuregulowanych – ochrona wizerunku, identyfikacja treści tworzonych przy wsparciu AI, prawa autorskie. Zaskoczył nas także poziom emocji, jaki towarzyszył temu eksperymentowi, przypisywanie nam nieistniejących intencji i działań, ostre sądy formułowane na podstawie fałszywych doniesień” – pisze Pulit.

Marcin Pulit zaznacza, że od początku dbano o transparentność, czytelne oznaczanie treści generowanych przy użyciu narzędzi sztucznej inteligencji. „(…)i wyraźnie komunikowaliśmy, że nie zamierzamy zastępować ludzi maszyną, a mimo tego doświadczyliśmy, jak działają mechanizmy postprawdy, jak fakty tracą na znaczeniu w zestawieniu z opowieścią, przemawiającą do emocji odbiorców i ich osobistych przekonań. Dla nas, ludzi radia, i całego środowiska dziennikarskiego w Polsce powinna to być ważna lekcja” – napisał Marcin Pulit.

Jak podkreśla Redaktor Naczelny Radia Kraków, nadawcy zależało na wywołaniu merytorycznej dyskusji na temat szans i zagrożeń związanych z rozwojem sztucznej inteligencji. I jak zaznacza Pulit - ten cel został osiągnięty. Projekt OFF Radia Kraków jest przedmiotem badań profesora Stanisława Jędrzejewskiego z Akademii Leona Koźmińskiego oraz grupy naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

AI jest i będzie coraz bardziej obecna w naszym życiu. W najbliższych latach Polskę czeka opracowanie norm prawnych, określających wykorzystanie sztucznej inteligencji. Nasz eksperyment pokazał, jak wiele kwestii wymaga regulacji, a nasze radiowe doświadczenia mogą zostać wykorzystane podczas prac nad ustawą” – kończy oświadczenie Marcin Pulit.

Przypomnijmy, że w nowatorskiej formule stacja miała emitować program przez trzy miesiące. Przez media przetoczyła się poważna dyskusja oraz krytyka projektu. Zmiany w OFF Radiu Kraków spowodowały też protesty odbiorców, a nawet interwencje poselskie w Ministerstwie Kultury, a także krytykę regulatora.

Komentarze

Powiązane

05.12.24, 07:45
| radio » informacje
Świąteczny konwój i Gwiazdkowy pociąg Radia ZET kursują po Polsce
"Świąteczny konwój Radia ZET" ruszył w Polskę odwiedzić największe polskie jarmarki. W trasę po kraju wyruszył również "Gwiazdkowy pociąg Radia ZET".
04.12.24, 15:30
| radio » informacje
My wiemy, o co zapytać. Dziennikarze TOK FM w kampanii wizerunkowej stacji
Radio TOK FM wystartowało z kampanią wizerunkową pod hasłem „My wiemy, o co zapytać”, której celem jest podkreślenie wyjątkowej roli stacji jako medium, które stawia najważniejsze pytania i prowadzi dialog na najwyższym poziomie.
04.12.24, 11:30
| radio » informacje
Zabłyśnij na Święta. Świąteczna akcja Radia ESKA2
6 grudnia br. na antenie Radia ESKA2 rozpocznie się akcja „Zabłyśnij na Święta”, w której nagradzane będą najpiękniejsze gwiazdkowe dekoracje. Przez cały grudzień stacja grać też będzie najpopularniejsze polskie świąteczne utwory.
03.12.24, 17:45
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Biuro reklamy Grupy Eurozet już z nową strukturą
Grupa Eurozet finalizuje zmiany w strukturze biura reklamy. Zintegrowany obszar sprzedaży bezpośredniej i agencyjnej będzie się składać z pięciu kluczowych obszarów biznesowych: Działu Planowania i Zakupu Radia, Działu Rozwoju Produktu Digital, Działu Rozwoju Narzędzi Sprzedażowych, Działu Niestandardów i Promocji oraz Działu Analiz i Wsparcia Sprzedaży.
03.12.24, 08:45
| radio » informacje
Fundacja Radia ZET i Fundacja Castorama pomogą razem mieszkańcom Gminy Głuchołazy
Fundacja Radia ZET rozpoczęła współpracę z Fundacją Castorama, której celem jest skoordynowana pomoc dla mieszkańców Gminy Głuchołazy, których domy i mieszkania ucierpiały w wyniku wrześniowej powodzi oraz przyspieszenie rozpatrywania wniosków o dofinansowanie remontów.
02.12.24, 22:25
| radio » informacje
Mikołajkowy Piegowaty Koncert w Polskim Radiu Dzieciom
„Strony świata są cztery, a tam? Święty Mikołaj i renifery!” - pod takim hasłem odbędzie się mikołajkowy koncert z cyklu „Piegowate Koncerty” na który zapraszają Katarzyna Stoparczyk, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy oraz Polskie Radio Dzieciom i Trójka.
02.12.24, 12:55
| radio » informacje
Radio ESKA kontynuuje akcję Kto jest Twoim Mikołajem?
Radio ESKA po raz kolejny akcją organizuje akcję „Kto jest Twoim Mikołajem?”. Przez cały grudzień trwa także głosowanie na największy hit 2024 roku.
01.12.24, 08:00
| radio » informacje
Spotkanie ze świętym Mikołajem na antenie Polskiego Radia Dzieciom
6 grudnia br. w godz. 20.00-21.00 św. Mikołaj będzie odpowiadał na pytania nadesłane przez najmłodszych słuchaczy Polskiego Radia Dzieciom. Wydarzenie będzie można śledzić w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej stacji.
29.11.24, 19:17
| radio » informacje
Świeża krew. Eska Roch chce promować młode rockowe talenty
4 grudnia br. na antenie radia Eska ROCK ruszy nowy program „Świeża krew”, którego celem jest promocja świeżych, obiecujących zespołów, solistów i projektów muzycznych, które przyciągają uwagę swoją pasją oraz jakością twórczości.
29.11.24, 12:30
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Grupa RMF wybiera 38 Content Communication. Agencja zajmie się m.in. PR flagowych marek firmy
W listopadzie br., Grupa RMF dołączyła do grona klientów 38 Content Communication. Agencja odpowiada za kompleksową obsługę PR Grupy RMF, w tym jej kluczowych marek: RMF FM, RMF MAXX i RMF Classic.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 05.01.25

Do zdobycia jeden egzemplarz gry planszowej.

do 04.01.25

Do wygrania gra planszowa marki Granna.

do 03.01.25

Do zdobycia jedna gra planszowa.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.