28.08.24, 19:00
15 nowych obiektów. Polska Rada Centrów Handlowych przedstawia dane za pierwszą połowę 2024 roku
Z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku w Polsce powstało 15 nowych obiektów handlowych, a 5 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych.
Wśród tegorocznych inwestycji dominowały parki handlowe, które stanowiły 92 proc. nowej powierzchni handlowej, podczas gdy centra handlowe odpowiadały za 8 proc. Najwięcej nowych obiektów handlowych w pierwszej połowie 2024 r. powstało na Śląsku, gdzie zrealizowano pięć projektów o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw. GLA. Wśród największych inwestycji znalazły się OTO Park Koszalin, Galeria Starówka w Lesznie oraz park handlowy S1 w Bytomiu. Najbardziej aktywnym inwestorem była firma Karuzela Holding.
Łączna powierzchnia obiektów wyniosła blisko 190 tys. mkw. GLA. Na koniec czerwca 2024 roku całkowita powierzchnia polskich obiektów handlowych o powierzchni powyżej 5000 mkw. GLA przekroczyła 13,5 mln mkw.
„Dynamiczny przyrost nowej powierzchni handlowej w pierwszej połowie 2024 r., otwieranie nowych obiektów oraz rozbudowa i modernizacja istniejących jest kolejnym czynnikiem potwierdzającym dobrą kondycję handlu. Dynamika nowych inwestycji już w 2023 r. była o ponad 30 proc. lepsza od wcześniejszego okresu i ubiegłoroczny trend utrzymuje się również w 2024 r. Potwierdza to wcześniejsze analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych, z których wynika, że polski rynek nadal cechuje potencjał inwestycyjny, zwłaszcza w mniejszych w ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców” – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce większość stanowią centra handlowe, które mają 80% udziału, podczas gdy parki handlowe mają 18 proc., a centra wyprzedażowe 2 proc. Nieco ponad połowa tej powierzchni znajduje się w ośmiu największych aglomeracjach, podczas gdy reszta jest rozlokowana w ośrodkach od 400 tys. do poniżej 100 tys. mieszkańców.
Komentarze