21.05.24, 21:00

Fast foody odbijają się od dna. Wzrost ruchu o 4,7 proc.

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

W I kw. br. ruch w restauracjach typu fast food zwiększył się o 4,7 proc. rdr. Przy tym pizzerie rok do roku odnotowały o ponad połowę mniejszy wzrost niż lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka. Jednocześnie liczba klientów wszystkich badanych placówek była o 4,2 proc. większa niż rok wcześniej.

Jak wykazało cykliczne badanie firmy technologicznej Proxi.cloud i UCE RESEARCH, w I kwartale 2024 r. ruch na całym rynku restauracji typu fast food był o 4,7 proc. większy niż w analogicznym okresie ub.r. Pizzerie odnotowały wzrost rdr. o 3,1 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 6,5 proc.

Uważam, że ww. wzrosty wynikają z większej stabilności cen. Wysoka inflacja doprowadziła do ograniczenia wydatków na produkty i usługi inne niż podstawowe. Jej spadek w ostatnich miesiącach przyczynił się do poprawy nastrojów konsumenckich i większej skłonności do korzystania z takich usług, jak stołowanie się poza domem. Do tego trzeba dodać, że w zeszłorocznym sezonie letnim branża zaliczyła aż dwucyfrowy spadek ruchu. Natomiast w te wakacje wydaje się, że będzie dużo lepiej pod tym względem” – mówi dr Nikodem Sarna, jeden ze współautorów badania z Proxi.cloud.

Z kolei zdaniem Mateusza Nowaka, drugiego ze współautorów raportu z Proxi.cloud, poza niższym wskaźnikiem inflacji, na zwiększenie ruchu mogło wpłynąć podniesienie płacy minimalnej. Dzięki temu konsumenci mają środki na częstsze wizyty w restauracjach typu fast food. Według eksperta, wyższy wzrost ruchu w tzw. kurczako-burgerowniach może wynikać z preferencji osobistych. „Być może oferty lokali z kanapkami i daniami z kurczaka są korzystniejsze dla konsumentów niż pizzerii i szybciej ewoluują pod wpływem zmian w otoczeniu rynkowym. To może przekładać się na lepszą dynamikę wizyt. Jednak to tylko luźna hipoteza, której weryfikacja wykracza poza ramy naszego badania” – tłumaczy dr Sarna.

Z badania wynika też, że w I kw. br. liczba klientów badanych restauracji zwiększyła się rdr. o 4,2 proc. Pizzerie w takim ujęciu wykazały wzrost o 2 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 5,8 proc. rdr. Jak stwierdza Mateusz Nowak, te wyniki również mogą mieć swoje podłoże w wyższym dochodzie rozporządzalnym przeciętnego Polaka niż rok temu. Eksperci jednak mają trudność z prognozą tego trendu, gdyż jest to zależne od wielu innych czynników, które nie zostały ujęte w badaniu.

W obliczu notowanych w zeszłym roku spadków można podejrzewać, że nawet relatywnie niewielki wzrost to bardzo pozytywny sygnał dla sieci restauracji, zwłaszcza pizzerii. Dane za jeden kwartał są niewystarczające do opracowania szerszych prognoz. Niemniej przy założeniu, że nie nastąpią żadne tąpnięcia na rynku pracy i w łańcuchach dostaw, a inflacja pozostanie na niskim poziomie, jest spora szansa na utrzymanie wzrostowej tendencji” – wyjaśnia dr Nikodem Sarna.

Rok do roku minimalnie zmienił się udział poszczególnych rodzajów restauracji w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach. W I kw. br. w restauracjach oferujących kanapki i dania z kurczaka wyniósł 72,9 proc., a w pizzeriach – 27,1 proc. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to odpowiednio 72,2 proc. i 27,8 proc. Dr Nikodem Sarna interpretuje to jako stabilizację na rynku i oznakę relatywnie trwałych upodobań konsumentów.

Zmiany w udziale poszczególnych typów restauracji rdr. są znikome. Świadczy to o pewnej dojrzałości rynku fast foodów i niezmienności w przyzwyczajeniach klientów. Z punktu widzenia konkretnych sieci konsekwencją tego może być trudność w pozyskiwaniu nowych klientów w przyszłości” – podkreśla Mateusz Nowak.

Szybkie wizyty w gastronomii

Ponadto analitycy z UCE RESEARCH informują, że w I kw. br. udział krótkich wizyt (powyżej trzech, ale poniżej dziesięciu minut) w restauracjach oferujących kanapki i dania z kurczaka wyniósł 21,7 proc., a rok wcześniej – 21,5 proc. Pizzerie odnotowały odpowiednio 36,6 proc. i 36,3 proc. Oznacza to minimalne wzrosty w relacji rocznej.

Powyższe wyniki można zinterpretować jako oznakę utrzymującego się poziomu zamówień na wynos, bo one najprawdopodobniej stoją za krótkimi wizytami w restauracjach. Odsetek ten wydaje się duży, szczególnie w przypadku pizzerii. Niemniej w dobie powszechnego korzystania z aplikacji pozwalających szybko i sprawnie zamawiać jedzenie do domu, trudno uznać go za szokujący” – przekonuje dr Sarna.

W I kw. br. średnia liczba wizyt, przypadająca na statystycznego klienta w jednym miesiącu, wyniosła dla całego rynku 4,75. Rok wcześniej była na poziomie 4,73. Rok do roku nie zmienił się średni czas trwania wizyty w lokalu – 24 minuty i 21 sekund. Natomiast minimalnie wzrósł rdr. średni łączny czas spędzony w fast foodach. Ostatni wynik to 1 godzina i 56 minut, a wcześniejszy – 1 godzina i 55 minut.

Te dane świadczą o niezmienności nawyków Polaków w podejściu do konsumpcji w restauracjach w ciągu ostatniego roku. Można się zatem spodziewać, że w przyszłości będzie podobnie. Nie dopatrywałbym się tutaj wpływu konkretnego menu ani cen” – zaznacza Mateusz Nowak.

Do tego dr Sarna dodaje, że klienci prawdopodobnie odwiedzają lokale w podobnych okolicznościach co rok wcześniej i składają zamówienia, których czas realizacji i konsumpcji wygląda identycznie jak w zeszłym roku. Stabilizacja w tym obszarze sugeruje również, że wzrost ruchu i liczby klientów nie był na tyle duży, by wpłynąć istotnie na długość kolejek oraz czas oczekiwania na zamówienie.

Opis metody badawczej

Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food, oferujących kanapki i dania z kurczaka (McDonald’s, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway), a także pizzerii (Pizza Hut, Telepizza, MaxiPizza, Gruby Benek, Domino’s Pizza, Dominium, Da Grasso i Biesiadowo). Analitycy z Proxi.cloud i UCE RESEARCH przyjrzeli się sytuacji występującej w I kwartale br. i porównali ją z analogicznym okresem ubiegłego roku. Łącznie poddano analizie ruch pochodzący z monitoringu zachowań blisko 1,4 mln konsumentów.

Próbę badawczą stanowili konsumenci, którzy wyrazili zgodę na dostęp do lokalizacji swojego urządzenia, udostępniali dane lokalizacyjne oraz odwiedzali badane placówki w obu porównywanych okresach. Wejście użytkownika w strefę badania było traktowane jako wizyta klienta w restauracji, gdy trwała ona co najmniej trzy minuty i nie więcej niż cztery godziny. Dane zostały zgromadzone poprzez sieć aplikacji mobilnych wykorzystujących autorską technologię, opartą o geofencing, tj. metodę identyfikacji wejść i wyjść z wyznaczonych stref, wykorzystującą usługi lokalizacji urządzeń mobilnych.

Komentarze

Powiązane

15.07.24, 08:30
| telewizja / VOD » informacje | biznes i technologie » informacje
Przedsiębiorcy z sektora telekomunikacyjnego apelują o doprecyzowanie Prawa Komunikacji Elektronicznej
Polscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni apelują do posłów o naniesienie poprawek w Prawie Komunikacji Elektronicznej. Podkreślają, że ich brak, negatywnie wpłynie na rozwój usług cyfrowych.
08.07.24, 20:30
| biznes i technologie » informacje
Grupa Polsat Plus i ZE PAK inwestują w największy projekt wiatrowy w Polsce
Grupa Polsat Plus i ZE Pak rozpoczęły wspólną inwestycję, nabywając wszystkie udziały w spółkach realizujących projekt zespołu elektrowni wiatrowych.
08.07.24, 15:30
| biznes i technologie » informacje | kultura » film
Tomasz Jagiełło ponownie wybrany do zarządu The International Union of Cinemas
Tomasz Jagiełło, Prezes sieci kin Helios, ponownie został członkiem zarządu The International Union of Cinemas, organizacji skupiającej europejskie firmy kinowe.
04.07.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje | biznes i technologie » informacje
Aż 280 mln zł. Rekordowa wypłata z Ekstraklasy za sezon 2023/24 dzięki m.in. sprzedaży praw do transmisji TV
Ekstraklasa w sezonie 2023/24 wypłaciła klubom 280,2 mln zł, a ok. 9,5 mln zł trafiło do PZPN. Środki pozyskane przez spółkę pochodzą głównie ze sprzedaży krajowych i międzynarodowych praw do transmisji TV oraz scentralizowanych praw marketingowych.
28.06.24, 18:00
| telewizja / VOD » informacje | biznes i technologie » informacje
Max, PKOl i Looney Tunes łączą siły przed Igrzyskami Olimpijskimi Paryż 2024
Platforma Max została oficjalnym partnerem streamingowym Olimpijskiej Reprezentacji Polski. Warner Bros Discovery Global Consumer Products i PKOl wraz z firmą LPP ogłosiły również współpracę, której efektem jest specjalna kolekcja ubrań z postaciami z Looney Tunes, zachęcającymi do wspierania TeamPL w igrzyskach.
21.06.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje | kultura » film
Po 25. latach Multikino Ursynów zamyka swoje drzwi 18 sierpnia 2024 r.
Multikino Ursynów zakończy działalność 18 sierpnia br. Spółka sprzedała prawa użytkowania wieczystego do działki na której funkcjonuje multipleks.
03.06.24, 08:30
| biznes i technologie » informacje
Duży Ben Rośnie i zapowiada inwestycje w e-commerce
Duży Ben, sieć marketów alkoholowych, w 2023 r. przyczynił się do wzrostu sprzedaży w segmencie Projektów Grupy Eurocash o 21 proc. Na ten rok planowane jest dalsze wdrażanie nowych udogodnień dla klientów z wykorzystaniem nowych technologii.
01.06.24, 13:00
| biznes i technologie » informacje
Grupa Muszkieterów planuje przekroczyć pułap 11 mld zł obrotów w 20224 r.
Grupa Muszkieterów osiągnęła w I kwartale 2024 r. łączny obrót w wysokości blisko 2,4 mld zł w ramach zrzeszonych sieci Intermarché i Bricomarché, odnotowując niemal 9 proc. wzrost rok do roku.
01.06.24, 09:00
| biznes i technologie » informacje
Rusza rozbudowa Lotniska w Modlinie. Większy terminal, więcej miejsc postojowych i nowi przewoźnicy
Nowe władze portu lotniczego w Modlinie mają ambitne plany rozbudowy lotniska i realizacji niezbędnych inwestycji.
31.05.24, 21:45
| biznes i technologie » informacje
Piąty salon Reserved (LPP) w Wielkiej Brytanii
LPP kontynuuje ekspansję w Europie Zachodniej otwierając piąty salon Reserved w Wielkiej Brytanii. Otwarciu towarzyszyć będzie zakrojona na szeroką skalę kampania marketingowa oraz wprowadzona właśnie do sprzedaży kolekcja „Welcome to the Club” inspirowana brytyjskimi tradycjami old-fashioned i stylem sportowym.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Marketingu i PR

Centrum Kultury Podgórza | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista ds. Digital i Social Media

Krakowskie Biuro Festiwalowe | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista / Specjalistka ds. promocji i organizacji wydarzeń

Wawerskie Centrum Kultury | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.