28.08.23, 06:30

Boomersi, Pokolenie X, Millenialsi i „Zetki” mówią jednym głosem: najlepsze produkty pochodzą z najbliższej okolicy

Ilustracja, fot.: materiały prasowe

Lokalne produkty zyskują na popularności: chętnie kupujemy wędliny, warzywa, przetwory i nabiał pochodzące od producentów, których niejednokrotnie znamy osobiście.

Reprezentanci wszystkich generacji – zarówno Baby Boomers, Generacja X, Millenialsi jak i „Zetki” są zgodni, że nie chodzi wcale o chwilową modę. Badania PSH Lewiatan przeprowadzone w ramach realizowanej inicjatywy „Wybieram lokalne” pokazują, że przedstawiciele wszystkich generacji traktują lokalność jako wyraźny, długotrwały trend, który niesie sporo realnych korzyści dla społeczeństw. 

Produkty lokalne cieszą się dobrą opinią i niesłabnącym zaufaniem konsumentów – są synonimem dobrej jakości oraz naturalnego smaku. Podstawy tego trendu są różnorodne. Z pewnością wpływ mają tu zjawiska globalne, a w tym: zmiany światopoglądowe wśród konsumentów, rosnący sceptycyzm w stosunku do monopoli korporacyjnych, a także poszukiwanie zdrowych alternatyw jeśli chodzi o żywność. Ważne dla nas jest to, że lokalna społeczność, której jesteśmy częścią, dobrze funkcjonuje w wymiarze ekonomicznym.

Pozytywne nastawienie do szeroko pojętej lokalności potwierdzają najnowsze badania przeprowadzone przez PSH Lewiatan w ramach inicjatywy „Wybieram lokalne”. Wynika z nich, że dobre postrzeganie lokalności jest charakterystyczne dla wszystkich grup społecznych. Zarówno przedstawiciele pokolenia Baby Boomers, jak i Pokolenia X, Millenialsów i „Zetek” zgadzają się ze stwierdzeniem, że rosnąca popularność produktów wytwarzanych przez lokalnych przedsiębiorców zlokalizowanych w niewielkiej odległości od miejsca ich sprzedaży (20-50 km) nie jest wyłącznie modą, która przeminie. To, że mamy raczej do czynienia z trwałym trendem, przyznaje aż ponad 64 proc. reprezentantów pokolenia Baby Boomers, ponad 63 proc. reprezentantów przedstawicieli pokolenia X, blisko 63 proc. Millenialsów i prawie 58 proc. reprezentantów Pokolenia Z. W tym ostatnim przypadku odsetek twierdzących, że mamy do czynienia z chwilową modą jest jednak największy. Twierdzi tak 24,3 proc. „Zetek”.

„Powyższe wyniki badań nie dziwią. Popularność produktów lokalnych utrzymuje się na wysokim poziomie, jest to mocno wyraźny trend na rynkach globalnych. Klienci regularnie poszukują wyrobów produkowanych przez przedsiębiorców znanych im z najbliższego otoczenia. Trend doskonale łączy się z inną globalną tendencją – konsumpcją zdrowej żywności. Lewiatan ma w swojej strategii stałą współpracę z producentami lokalnymi, których produkty można znaleźć na półkach naszych sklepów. Warto dodać, że cyklicznie organizujemy w naszej sieci Festiwal produktów lokalnych, który jest doskonałą okazją, by zaprezentować klientowi najlepsze wyroby z najbliższej okolicy” – mówi Robert Rękas, prezes PSH Lewiatan.

Szeroko pojęta „lokalność” jest postrzegana także przez badanych jako pozytywny trend społeczny – w tej kwestii postawy i przekonania wśród badanych są równie jednorodne. Na pytanie, czy moda na lokalne produkty spożywcze ma pozytywny wymiar społeczny, twierdząco odpowiedziało blisko 82% przedstawicieli Baby Boomers, blisko 83% reprezentantów pokolenia X i Millenialsów. W tym przypadku „Zetki” nie odbiegają znacznie od reszty – z taką opinia zgodziło się aż 81 % respondentów generacji.

Na czym dokładnie polega pozytywny wymiar tego trendu?

Przeważająca część respondentów zgadza się z opinią, że produkcja i sprzedaż produktów lokalnych oznacza wsparcie i promocję lokalnej gospodarki i regionu - tak twierdzi 56 proc. pokolenia Baby Boomers, ponad 58 proc. reprezentantów pokolenia X, ponad 54 proc. pokolenia Y i 49 proc. pokolenia Zet. Jednocześnie wszyscy wskazują na to, że pozytywnym skutkiem popularności lokalnych produktów jest przede wszystkim dostęp do zdrowych i świeżych wyrobów – takie wyraża blisko 58 proc. respondentów z pokolenia Baby Boomers, ponad 52 proc. przedstawicieli pokolenia X, 56 proc. Millenialsów i blisko 55 proc. „Zetek. Powyższe wyniki badań wskazują na to, że trendy, które zaistniały na rynku produktów spożywczych kilka lat temu, mają swoją kontynuację.

Komentarze

Powiązane

14.10.23, 10:04
| biznes i technologie » informacje
Animal Crossing. Grupa LEGO zapowiedziała zestawy Lego inspirowane serią gier wideo od Nintendo
Grupa LEGO zapowiedziała nowe zestawy LEGO Animal Crossing inspirowane serią gier wideo od Nintendo.
04.10.23, 18:45
| biznes i technologie » informacje
Maciej Ćwikliński prezesem Intermarché w Polsce
Nowy Prezes Zarządu Grupy Muszkieterów, Sławomir Czarnecki wprowadził we wrześniu br. pierwszą strategiczną zmianę w strukturach firmy. Na stanowisko Prezesa Intermarché w Polsce powołał Macieja Ćwiklińskiego, przedsiębiorcę, który jest jednocześnie właścicielem dwóch supermarketów sieci. 
03.10.23, 15:15
| biznes i technologie » informacje
Sławomir Czarnecki prezesem nowego zespołu grupy muszkieterów w Polsce
Wraz z początkiem września br. Sławomir Czarnecki objął stery Grupy Muszkieterów jako Prezes Zarządu ITM Polska, zastępując tym samym Davida de Bosschère’a. Będzie odpowiadał za dalszy rozwój sieci Intermarché i Bricomarché w Polsce po transformacji przeprowadzonej za kadencji swojego poprzednika.
11.09.23, 21:00
| biznes i technologie » informacje
Marka Stop.Cafe wchodzi na kolejny europejski rynek
Grupa ORLEN wprowadziła swoją markę gastronomiczną Stop.Cafe na węgierski rynek. To już szósty kraj, gdzie można znaleźć te punkty. Obecnie otwarto 11 punktów na najbardziej ruchliwych trasach, a do końca roku planowane jest kolejne sześć lokalizacji. 
11.09.23, 20:07
| biznes i technologie » informacje
Ponad 20 mln pasażerów. W wakacje PKP Intercity pobiło rekord
Nigdy wcześniej w historii PKP Intercity aż tylu pasażerów nie zdecydowało się na wakacyjne podróżowanie pociągami: od 1 czerwca do końca sierpnia br. z oferty przewoźnika skorzystało ponad 20 mln osób. Rekordowe wyniki to efekt, m.in. szeregu inwestycji w nowoczesny tabor oraz rozwoju kolejnych kanałów sprzedaży i atrakcyjnych cenowo biletów.
11.09.23, 10:00
| biznes i technologie » informacje
Nowa Rada Nadzorcza IAA Polska pod przewodnictwem Jacka Olechowskiego
Członkowie Rady Nadzorczej IAA Polska podczas pierwszego posiedzenia wyłonili ze swego składu nowego przewodniczącego. Jednogłośnie wybrany został Jacek Olechowski, Prezes Zarządu Mediacap. Pracami Sądu Dyscyplinarnego pokieruje Jerzy Straszewski, Prezes Zarządu PIKE. 
07.09.23, 21:11
| biznes i technologie » informacje
Wewnętrzna sieć kampusowa 5G na Politechnice Śląskiej. Będzie wspierać tworzeniu rozwiązań dla przemysłu 4.0
Ruszyła wewnętrzna sieć kampusowa 5G na Politechnice Śląskiej, która ma posłużyć tworzeniu i testowaniu najnowocześniejszych rozwiązań dla przemysłu 4.0.
28.08.23, 06:30
| biznes i technologie » informacje
Boomersi, Pokolenie X, Millenialsi i „Zetki” mówią jednym głosem: najlepsze produkty pochodzą z najbliższej okolicy
Lokalne produkty zyskują na popularności: chętnie kupujemy wędliny, warzywa, przetwory i nabiał pochodzące od producentów, których niejednokrotnie znamy osobiście.
27.08.23, 09:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Oferteo ze wzrostem przychodów o 43 proc. w roku obrotowym 2022/2023
Platforma Oferteo, internetowy marketplace dla szerokiego spektrum usług działający w modelu na żądanie, w roku obrotowym 2022/2023 (kwiecień 2022 r. – marzec 2023 r.) wypracowała przychody netto na poziomie 42 mln zł. Oznacza to wzrost o 43 proc. w porównaniu z rokiem 2021/2022. 
19.08.23, 20:00
| biznes i technologie » informacje
Circle K Polska kontynuuje ekspansję na polskim rynku. Otwarcie 400. stacji paliw
Sieć Circle K rozwija się na polskim rynku. Miniony rok kalendarzowy spółka zamknęła z liczbą 393 stacji paliw, a z końcem lipca br. otworzyła swój 400. punkt w Woźnikach przy autostradzie A1. 
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 05.01.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 03.01.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 28.12.23

Do zdobycia jeden egzemplarz audiobooka.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.