08.05.23, 06:30

Antyukraińska propaganda w mediach społecznościowych. Raport IMM i Demagoga

Raport IMM i Demagoga, fot.: materiały prasowe

Od 1 listopada 2022 r. do 31 marca 2023 r. odnotowano łącznie niemal 300 tys. wpisów i komentarzy deprecjonujących Ukrainę i Ukraińców. W lutym i w marcu br. skala antyukraińskiej propagandy utrzymywała się na podobnym poziomie, co oznacza, że średnio publikowanych jest 84 takich treści na godzinę - tak wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Stowarzyszenie Demagog.

To czwarty z cyklu comiesięcznych raportów przygotowywanych przez IMM i Demagoga, w którym opisują skalę antyukraińskiej propagandy w polskojęzycznym internecie. Raport obejmuje wpisy i komentarze deprecjonujące Ukrainę i Ukraińców, opublikowane w lutym i w marcu 2023 r. Kolejny raz zidentyfikowano główne podmioty odpowiedzialne za publikację treści, które przedstawiają Ukrainę i Ukraińców w negatywnym świetle.

Według danych dostarczonych przez analityków IMM od 1 do 28 lutego w polskojęzycznych mediach społecznościowych opublikowano 59,5 tys. wpisów i komentarzy, które w negatywny sposób odnosiły się do Ukrainy i Ukraińców. Między 1 a 31 marca było ich 60,2 tys., co pokazuje, że w dwóch ostatnich miesiącach skala antyukraińskiej propagandy jest mniej więcej stała. W lutym 2023 r. najwięcej wpisów uderzających w Ukrainę i Ukraińców pojawiło się 3 lutego i zbiegło się z wizytą wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka w Kijowie. Z kolei w kolejnym miesiącu antyukraińska narracja w polskojęzycznym internecie najsilniejsza była 18 i 19 marca, co zbiegło się z zorganizowanym na krakowskim Rynku Głównym protestem Ukraińców, którzy żądali uwolnienia ukraińskich jeńców przebywających w rosyjskich więzieniach.

Zasięg wszystkich wyodrębnionych przekazów w lutym wyniósł 16,5 mln potencjalnych kontaktów (zmalał o 26 proc. w stosunku do stycznia, osiągając poziom z grudnia ub.r.). To pokazuje, ile razy mogło dojść do zetknięcia się użytkowników mediów społecznościowych z antyukraińskimi treściami. Także w marcu odnotowano zauważalny spadek zasięgu antyukraińskiej propagandy, oszacowanego na poziomie 12,7 mln potencjalnych kontaktów.

Podobnie jak w przypadku wcześniejszych raportów, eksperci z IMM oszacowali ekwiwalent reklamowy monitorowanych publikacji (określany przez specjalistów ds. komunikacji jako AVE, ang. Advertising Value Equivalent). W lutym wyniósł on 21,6 mln zł, a w marcu – aż 23,3 mln zł, co oznacza, że gdyby dowolny podmiot chciał dotrzeć do nas z takim przekazem w formie reklamy, musiałby wydać na to właśnie taką sumę.

W lutym i w marcu, podobnie jak to miało miejsce wcześniej, najwięcej antyukraińskich wpisów zostało opublikowanych na Twitterze. W lutym było to 54,7 tys. tweetów (wraz z retweetami), co stanowi 91,8 proc. wszystkich zidentyfikowanych antyukraińskich wpisów i komentarzy w mediach społecznościowych. W marcu było ich 55,4 tys., co stanowiło 92 proc. Ogółu zidentyfikowanych antyukraińskich wpisów.

Komentarze

Powiązane

20.05.24, 20:17
| internet » informacje
Grupa PTWP w I kwartale 2024 r. wypracowała 21,5 mln zł netto przychodów
Grupa PTWP w I kw. 2024 r. wypracowała 21,5 mln zł przychodów netto ze sprzedaży, co oznacza 9 proc. wzrost rdr. Równocześnie w raportowanym okresie Grupa odnotowała wzrost kosztów działalności operacyjnej, przeznaczonych na inwestycje oraz jednorazowe koszty związane z procesem przeniesienia notowań na główny parkiet GPW.
20.05.24, 07:45
| radio » informacje | internet » informacje
Specjalny serwis Polskiego Radia z okazji Roku Melchiora Wańkowicza
Z okazji Roku Melchiora Wańkowicza i 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino Polskie Radio przygotowało serwis specjalny montecassino.polskieradio.pl poświęcony jednemu z najwybitniejszych polskich reportażystów, korespondentowi wojennemu 2 Korpusu Polskiego – Melchiorowi Wańkowiczowi. 
12.05.24, 18:00
| internet » informacje
Zielony Onet poinformuje internautów na temat polityki klimatycznej w Polsce i na świecie
Ringier Axel Springer Polska uruchamia serwis internetowy, który ma na celu dostarczanie bieżących informacji w tematach związanych z ekologią, klimatem oraz szeroko rozumianą przyrodą. Zielony Onet jest bazą wiedzy na temat środowiska naturalnego – od reportaży i artykułów po raporty i analizy najnowszych badań naukowych.
10.05.24, 22:22
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Wszystko, co trzeba, kiedy potrzeba. Platformy OLX promue kategorię Wypożyczalnia
"Wszystko, co trzeba, kiedy potrzeba" - tak brzmi hasło najnowszej kampanii marki OLX. Projekt dotyczy reklamy kategorii w serwisie - Wypożyczalnia. Za koncepcję kreatywną i egzekucję kampanii odpowiada VML.
10.05.24, 15:30
| internet » ludzie | reklama & PR » ludzie
Łukasz Wyrzykowski dołącza do rankomat.pl. Pokieruje pracami Departamentu Marketingu
Na początku maja br. do zespołu zarządzającego porównywarki ubezpieczeń i produktów finansowych rankomat.pl dołączył Łukasz Wyrzykowski i objął stanowisko Chief Marketing Officer. Wtej roli będzie kierował pracami Departamentu Marketingu.
07.05.24, 14:45
| internet » informacje
Polska inspiruje Polskę. Mobilne studio Onetu odwiedzi 15 miast
Redakcja Onetu wyrusza ze studiem mobilnym i jedzie do najbardziej inspirujących miejsc w Polsce. Celem akcji jest pokazanie lokalnej pozytywnej Polski, w której dzięki zaangażowaniu lokalnej społeczności dzieją się ciekawe i inspirujące rzeczy. W ramach trzytygodniowej akcji, która ruszyła 6 maja i potrwa do 24 maja br., Onet odwiedzi w sumie 15 miejscowości na trzech trasach o łącznej długości 3,5 tys. kilometrów.
06.05.24, 08:30
| prasa » informacje | internet » informacje
KNF zatwierdziła prospekt PTWP. Grupa wejściem chce przejść na główny rynek GPW
Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt notowanej na NewConnect spółki PTWP, który został sporządzony w związku z zamiarem ubiegania się o dopuszczenie do obrotu akcji serii A i B na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
06.05.24, 07:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Grupa PMPG Polskie Media: 47,2 mln zł przychodów ze sprzedaży w 2023 r. Firma chce rozwijać Orle Pióro i AWR Wprost
Holding mediowy PMPG Polskie Media opublikował wyniki za 2023 rok. Grupa wygenerowała 47,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, a EBITDA oraz zysk netto osiągnęły wartość kolejno 2,6 i 2,4 mln zł.
24.04.24, 07:30
| internet » informacje
Interia wprowadza rolki wideo na mobilnej stronie głównej
Interia wprowadziła rolki wideo znane z mediów społecznościowych. Dzięki współpracy z Grupą Polsat Plus poza materiałami z własnych serwisów (m.in. Wydarzenia, Biznes, Sport, Geekweek i Pomponik.pl) zaprezentuje w nich fragmenty najlepszych programów stacji Wydarzenia 24.
20.04.24, 16:32
| internet » informacje
Jak tak, to Allegro. Platforma z nową odsłoną komunikacyjną
Allegro wprowadza nową strategię komunikacyjną. Idea kreatywna i hasło „Jak tak, to Allegro” mają skupiać się na różnorodności kategorii i szerokim wyborze produktów na platformie, które odzwierciedlają codzienne potrzeby, wyzwania i plany  współczesnych konsumentów.