08.05.23, 06:30

Antyukraińska propaganda w mediach społecznościowych. Raport IMM i Demagoga

Raport IMM i Demagoga, fot.: materiały prasowe

Od 1 listopada 2022 r. do 31 marca 2023 r. odnotowano łącznie niemal 300 tys. wpisów i komentarzy deprecjonujących Ukrainę i Ukraińców. W lutym i w marcu br. skala antyukraińskiej propagandy utrzymywała się na podobnym poziomie, co oznacza, że średnio publikowanych jest 84 takich treści na godzinę - tak wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Stowarzyszenie Demagog.

To czwarty z cyklu comiesięcznych raportów przygotowywanych przez IMM i Demagoga, w którym opisują skalę antyukraińskiej propagandy w polskojęzycznym internecie. Raport obejmuje wpisy i komentarze deprecjonujące Ukrainę i Ukraińców, opublikowane w lutym i w marcu 2023 r. Kolejny raz zidentyfikowano główne podmioty odpowiedzialne za publikację treści, które przedstawiają Ukrainę i Ukraińców w negatywnym świetle.

Według danych dostarczonych przez analityków IMM od 1 do 28 lutego w polskojęzycznych mediach społecznościowych opublikowano 59,5 tys. wpisów i komentarzy, które w negatywny sposób odnosiły się do Ukrainy i Ukraińców. Między 1 a 31 marca było ich 60,2 tys., co pokazuje, że w dwóch ostatnich miesiącach skala antyukraińskiej propagandy jest mniej więcej stała. W lutym 2023 r. najwięcej wpisów uderzających w Ukrainę i Ukraińców pojawiło się 3 lutego i zbiegło się z wizytą wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka w Kijowie. Z kolei w kolejnym miesiącu antyukraińska narracja w polskojęzycznym internecie najsilniejsza była 18 i 19 marca, co zbiegło się z zorganizowanym na krakowskim Rynku Głównym protestem Ukraińców, którzy żądali uwolnienia ukraińskich jeńców przebywających w rosyjskich więzieniach.

Zasięg wszystkich wyodrębnionych przekazów w lutym wyniósł 16,5 mln potencjalnych kontaktów (zmalał o 26 proc. w stosunku do stycznia, osiągając poziom z grudnia ub.r.). To pokazuje, ile razy mogło dojść do zetknięcia się użytkowników mediów społecznościowych z antyukraińskimi treściami. Także w marcu odnotowano zauważalny spadek zasięgu antyukraińskiej propagandy, oszacowanego na poziomie 12,7 mln potencjalnych kontaktów.

Podobnie jak w przypadku wcześniejszych raportów, eksperci z IMM oszacowali ekwiwalent reklamowy monitorowanych publikacji (określany przez specjalistów ds. komunikacji jako AVE, ang. Advertising Value Equivalent). W lutym wyniósł on 21,6 mln zł, a w marcu – aż 23,3 mln zł, co oznacza, że gdyby dowolny podmiot chciał dotrzeć do nas z takim przekazem w formie reklamy, musiałby wydać na to właśnie taką sumę.

W lutym i w marcu, podobnie jak to miało miejsce wcześniej, najwięcej antyukraińskich wpisów zostało opublikowanych na Twitterze. W lutym było to 54,7 tys. tweetów (wraz z retweetami), co stanowi 91,8 proc. wszystkich zidentyfikowanych antyukraińskich wpisów i komentarzy w mediach społecznościowych. W marcu było ich 55,4 tys., co stanowiło 92 proc. Ogółu zidentyfikowanych antyukraińskich wpisów.

Komentarze

Powiązane

02.09.24, 17:45
| internet » ludzie
Maciej Wernio na czele serwisu NOIZZ
Maciej Wernio z serwisem NOIZZ (Ringer Axel Springer Polska) jest związany od prawie dziewięciu lat, od 2024 r. objął stanowisko p.o. redaktora naczelnego serwisu. Jest także współautorem nowego podcastu kulturalnego „TOPKA”.
02.09.24, 13:13
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Grupa ZPR Media uruchamia pierwsze trzy kanały TV w modelu FAST. Są pomysły na kolejne
30 sierpnia br., Grupa ZPR Media uruchomiła pierwsze trzy kanały telewizyjne Grupy ZPR Media w modelu FAST – bezpłatne stacje tematyczne oferowane w streamingu: Super Express TV, Murator TV i Poradnik Zdrowie TV. 
02.09.24, 10:02
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Interia przedstawiła jesienną ofertę podcastów i programów video
Dziennikarze Polsatu i Interii (m.in. Piotr Witwicki, Alicja Resich, Katarzyna Zdanowicz i Przemysław Białkowski) pojawią się w ofercie portalu z podcastami video. Interia będzie kontynuowała piłkarski format video „Gramy dalej”, weekendowy magazyn Tygodnik Interii oraz cykl „Interia Bliżej Świata. Przegląd mediów zagranicznych”.
02.09.24, 09:00
| internet » informacje
Grupa PMPG Polskie Media startuje z serwisem NewsMed.pl
PMPG Polskie Media uruchamia nowy projekt wydawniczy o profilu medycznym. Serwisem eksperckim NewsMed.pl pokieruje Katarzyna Pinkosz.
01.09.24, 11:59
| radio » informacje | internet » informacje
wojna1939.pl – najnowsza superprodukcja Audioteki z podróżą w czasie
1 września br., w dniu 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej, zadebiutowała superprodukcja Audioteki – „wojna1939.pl”. Audioserial ma przenieść słuchaczy do czasów II wojny światowej, w których współczesne wojska stawią czoła przeciwnikowi. Produkcja powstała na podstawie scenariusza Marcina Ciszewskiego.
29.08.24, 15:20
| internet » informacje
Grupa WP w I półroczu 2024 r.: blisko 719 mln zł przychodów gotówkowych
Przychody gotówkowe ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. w I półroczu 2024 roku wyniosły prawie 719 mln zł. To oznacza wzrost o ponad 9 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA wyniósł prawie 183 mln zł, po wzroście o 3,7 proc.
24.08.24, 19:06
| internet » informacje | reklama & PR » informacje | kultura » muzyka
Gazeta.pl wspiera Męskie Granie
Portal Gazeta.pl został oficjalnym patronem „Męskiego Grania”. Projekt świętuje w tym roku swoje 15-lecie.
24.08.24, 16:00
| radio » informacje | internet » informacje
Nieświęta Trójca. Nowa superprodukcja o nietypowych dylematach wyjątkowych zakonnic w Audiotece
„Nieświęta Trójca” to najnowsza produkcja oryginalna Audioteki realizowana w gwiazdorskiej obsadzie. W rolach głównych można usłyszeć, m.in. Katarzynę Herman, Katarzynę Dąbrowską i Janusza Chabiora.
23.08.24, 07:45
| radio » informacje | internet » informacje | kultura » informacje
„Festiwal Po Drodze” będzie dostępny w formie audio w aplikacji Patronite
„Festiwal Po Drodze” to wydarzenie lokalne, które ma na celu promocję kultury Wielkopolski. Słuchacze, za pośrednictwem aplikacji Patronite Audio, będą mieli dostęp do transmisji audio na żywo.
20.08.24, 18:09
| internet » informacje
Gazeta.pl i Wyborcza.pl ponownie współpracują przy promocji tekstów
Redakcje należące do Grupy Agora po raz kolejny nawiązały współpracę w obszarze promocji treści. Od 14 sierpnia br. artykuły z Wyborcza.pl, serwisu “Gazety Wyborczej”, są prezentowane na stronie głównej portalu Gazeta.pl.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.