06.02.23, 21:00

Nastąpił znaczny spadek sprzedaży telewizorów według badania GfK

Wiesław Peché, ekspert GfK, fot.: materiały prasowe

Jak wynika z danych firmy GfK, IV kwartał 2022 r. przyniósł w Polsce wyraźny, niemal 20 proc. spadek sprzedaży telewizorów w relacji rok do roku.

Całoroczny wynik sektora sprzedaży telewizorów był lepszy, jednak i tak zamknął się „na minusie”. W ubiegłym roku liczba sprzedanych odbiorników spadła o 1,4 proc. w porównaniu do roku poprzedzającego. Zmalała również wartość sprzedaży (w PLN) – o 3,1 proc. w całym 2022 roku i o 21,5 proc. w samym IV kwartale ubiegłego roku.

Z danych zgromadzonych przez GfK wynika, że polscy konsumenci najchętniej kupują telewizory o przekątnej ekranu w rozmiarze 65”, 43”, 55” i 50”. Skupiają się zatem przede wszystkim na dużych i średnich modelach, rzadziej sięgając po małe egzemplarze (poniżej 40”) i bardzo duże telewizory (powyżej 65”). Na popularności stale zyskują również produkty zaawansowane technologicznie.

10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczość 4k, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi- Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, SMART, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji” – mówi Wiesław Peché, Senior Consultant Market Intelligence w GfK.

Cena gra kluczową rolę

Pomimo, że w całym 2022 roku średnie ceny telewizorów spadły o -1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2021, a w ostatnim kwartale ub.r. nawet o -2,2 proc. rdr., wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka na akcje promocyjne. Dowodem na ich powodzenie są wyniki ubiegłorocznej sprzedaży w czasie tzw. „black week”. Badania GfK pokazują skokowy wzrost sprzedaży w okresie najpopularniejszej akcji wyprzedażowej roku, która choć nie ma znaczącego przełożenia na całoroczne wyniki branży, jednoznacznie pokazuje zachodzące w niej trendy.

W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. Według GfK początek 2023 roku pokazał bowiem nieznaczny wzrost średniej ceny telewizorów.

Jest zbyt wcześnie by mówić o pojawiającym się trendzie. Wzrost średniej ceny może wynikać bowiem ze struktury sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów lub na przykład ograniczonej dostępności tańszych modeli. Dla branży z pewnością nadchodzą jednak wymagające miesiące, w których producenci i sieci będą musieli na bieżąco dostosowywać swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych” – podkreśla Wiesław Peché.

Komentarze

Powiązane

23.03.23, 00:17
| telewizja / VOD » informacje
Zmarł Andrzej Zarębski
Nie żyje Andrzej Zarębski - polityk i przedsiębiorca, poseł na Sejm I kadencji, w latach 1993 - 1999 członek i sekretarz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
22.03.23, 12:42
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Studio Biznes. Karolina Hytrek-Prosiecka gospodynią programu wideo Gazeta.pl w nowej odsłonie
Od środy, 22 marca br. „Studio Biznes” (program wideo Gazeta.pl) emitowany jest w nowej szacie graficznej. Od marca br. jego gospodynią jest Karolina Hytrek-Prosiecka.
22.03.23, 11:29
| telewizja / VOD » badania rynku
Widownia Love Island. Wyspa miłości rośnie w Czwórce
Reality show „Love Island. Wyspa miłości” zyskuje widzów z tygodnia na tydzień. Nowy sezon emitowany jest przez po raz pierwszy przez Czwórkę.
22.03.23, 06:30
| telewizja / VOD » seriale
Arnold Boczek i Marian Paździoch dzięki technologii deepfake w specjalnym odcinki serialu Świat według Kiepskich
Platforma Polsat Box Go udostępniła specjalny odcinek „Świata według Kiepskich”, w którym dzięki technologii deepfake pojawili się Arnold Boczek i Marian Paździoch. Odcinek poświęcony pamięci aktorów grających te postaci Dariusza Gnatowskiego i Ryszarda Kotysa trafił do pakietu Polsat Box Go Premium.
21.03.23, 11:33
| telewizja / VOD » informacje
Grupa Kino Polska ze wstępnymi wynikami za 2022 r.: przychody wzrosły o 11 proc.
Grupa Kino Polska opublikowała wstępne skonsolidowane wyniki finansowe za 2022 rok. Grupa odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży rok do roku i wyższy zysk z działalności operacyjnej.
21.03.23, 09:51
| telewizja / VOD » seriale | telewizja / VOD » badania rynku
Premiera serialu Polowanie na ćmy z ogromną widownią
Pierwszy odcinek nowego polskiego serialu „Polowanie na ćmy” oglądało aż 2,4 mln widzów.
20.03.23, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
Kocha, lubi, pasuje. Nowy program randkowy w TTV w kwietniu
Nowy program randkowy „Kocha, lubi, pasuje” zadebiutuje na antenie TTV 15 kwietnia br. W nowym programie uczestnicy programu stworzą wizerunki partnerów idealnych.
19.03.23, 09:00
| telewizja / VOD » seriale
CANAL+ promuje nowy serial EMIGRACJA XD
"EMIGRACJA XD" to nowa produkcja oryginalna CANAL+, oparta na bestsellerowej książce Malcolma XD. Z początkiem marca br. rozpoczęła się szeroka kampania marketingowa wspierająca promocję serialu.
17.03.23, 17:19
| telewizja / VOD » informacje
Piracki serwis zalukaj.vip zamknięty. Właściciel platformy tymczasowo aresztowany
Policjanci z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości doprowadzili do zakończenia działalności pirackiego serwisu oferującego filmy i seriale – zalukaj.vip. Dwóm mężczyznom postawiono zarzut nielegalnego rozpowszechniana utworów chronionych prawem autorskim. Pomysłodawca i właściciel serwisu został tymczasowo aresztowany. 
17.03.23, 13:00
| telewizja / VOD » ludzie
Marek Solon-Lipiński koordynatorem grupy środkowoeuropejskiej EBU
Marek Solon-Lipiński został koordynatorem największej na świecie grupy środkowoeuropejskiej EBU, stanowisko zastępcy koordynatora obejmie Elene Gabashvili z Gruzji.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie

Urząd Miasta Krosna | Polska

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty
Konkursy
do 24.05.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 27.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 23.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

28.03.2023 r., online.