08.02.23, 06:30

Podsumowanie 2022 r.: Maciej Leonard Żybula i Maciej Robak (Bees & Honey)

Od lewej: Maciej Leonard Żybula i Maciej Robak, fot.: archiwum Autorów

Maciej Leonard Żybula i Maciej Robak z Bees & Honey podsumowują 2022 rok na szeroko rozumianym rynku reklamy i marketingu. 

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA MINIONEGO ROKU:

Maciej Leonard Żybula: Najważniejsze wydarzenie biznesowe roku 2022 w Polsce to niestety wzrost poziomu inflacji do 17,6 proc. i widmo kryzysu, które zawisło nad rynkiem. Wiele branż w związku z tym się „zatrzymało”, a ogromy wzrost cen jest odczuwalny przez całe społeczeństwo. Problem z oprocentowaniem kredytów, ceny i wysoka inflacja zwiastują duże spowolnienie gospodarcze. Przełożyło się to już zauważalnie na budżety marketingowe klientów. To szansa dla marek, które będą odważniej postępować w inwestycjach. Kryzys to też zawsze szansa. Kryzys będzie weryfikował, kto zostanie na rynku i będą to zapewne najbardziej zaradni i najlepsi w swoim fachu. Mniejsze budżety spowodują, że każdy zakup będzie analizowany jeszcze dokładniej, podobnie jak jego efekty. To z kolei przeniesie się na wzrost znaczenia marketingu efektywnościowego. Dobre zaplanowanie strategii marketingowej i komunikacji dla marek i biznesów, celne komunikaty i kreacje, a także dobrze performujące działania mediowe, to nasz przepis dla biznesów i brandów na przetrwanie tego trudnego czasu.

Maciej Robak: Z perspektywy zeszłego roku, w samej reklamie nie było jakiegoś spektakularnego, bardzo konkretnego wydarzenia mającego duży wpływ na rynek, z wyjątkiem szalejącej inflacji i drożyzny, którą daje się zaobserwować w zmniejszających się budżetach i wydatkach na reklamę. To była i jest także szansa dla niesieciowych agencji, których oferta, nierzadko bardziej konkurencyjna cenowo, dawała potencjał do pozyskania większego klienta. To czas, w którym zoptymalizowanie i zdywersyfikowanie kompetencji zwinnych zespołów ma kluczowe znaczenie.

NOWE ZJAWISKA:

M.L.Ż.: Tik Tok nie tylko dla „małolatów”. W Polsce ta platforma rozwinęła się z 15,5 miliona kont użytkowników do 21,5 miliona według danych serwisu z systemu reklamowego na grudzień 2022 r. Warte zaznaczenia jest, że 2 800 000 kont to userzy powyżej 35 roku życia, 1 300 000 kont powyżej 45. roku życia i 530 000 kont 55+. Zauważalna jest także ogólna „tiktokizacja” contentu w innych kanałach social mediowych – weźmy na przykład boom reelsów.

Kto nie podłączył po 1 lipca 2022 r. Google Analytics 4 do swoich serwisów, zacznie tracić dane z tego okresu po przejściu na GA4. Aby tego uniknąć, dobrze jak najszybciej przygotować się do nowego sposobu mierzenia danych przez Google i podpiąć GA 4 do swojego www lub e-commerce. Będzie to miało wpływ na wszystkie kampanie mediowe w digitalu i sposób zbierania danych. Przypominamy, że czas przejścia z GA3 na GA4 potrwa tylko do 30.06.2023 r.

M.R.: Szeroko wchodząca na rynek sztuczna inteligencja. ChatGPT, MidJourney, czy cała lista kolejnych narzędzi służących do generowania prostych filmów, treści czy grafik weszła na rynek i lekko nim potrząsnęła u nasady. Wszyscy z ciekawością, ale i zapewne z obawami obserwujemy, w którym kierunku rozwiną się narzędzia wspomagane sztuczną inteligencją.

Osobiście to, co zaskoczyło mnie najbardziej, to MidJourney; może wspomóc i przyspieszyć procesy graficzne, ale z całą pewnością ich nie zastąpi – dlaczego? Dlatego, że AI uczy się na pracy ludzi i na ten moment nie jest w stanie stworzyć nic nowego, a tym bardziej kreatywnego. Swoją drogą, ciekawostką będzie temat praw autorskich przysługujących AI bazującej na pracach innych autorów.

ROZCZAROWANIA:

M.L.Ż.: Na pewno coraz mniejsza liczba „non-standardowych” akcji marketingowych prowadzonych przez brandy w mass markecie.
M.R.: Największym rozczarowaniem minionego roku był spadek dynamiki wzrostu rynku, widoczne „odgrzane kotlety” lecące n-ty rok z rzędu w TV. Strach przed kryzysem zahamował wydatki, przez co wiele firm zdecydowało się na ożywanie komunikacji z poprzedniego roku. Czy to zadziałało dobrze? Z pewnością z punktu widzenia kreacji było to wtórne i często nudne.

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA W BEES & HONEY W 2022:

Zmiany w organizacji:

M.LŻ.: Dokończyliśmy prawie dwuletni cykl przemiany firmy w turkusową organizację opartą na zasadach holakracji i dynamicznego samozarządzania, w której pomagało nam Perfect Circle i Marek Wzorek. Udało nam się również dzięki naszej kulturze organizacji i ciężkiej pracy całego zespołu uzyskać historyczny, najlepszy wynik firmy od jej powstania w 2010 roku. Zatrzymaliśmy rotację pracowników do poziomu dosłownie kilku procent, a zespół urósł o 25 proc.

Zmiany personalne:

Rolę Client Serwis Directora w Bees & Honey objęła Marta Zamorowska (Klimaszewska), która przeszła do nas z Saatchi & Saatchi. Marta pomaga nam dostarczyć najwyższą jakość dla naszych obecnych i przyszłych Klientów.

Nagrody i konkursy:

Maciej Leonard Żybula dołączył do Jury IAB MIXX AWARDS 2022 i reprezentował Bees & Honey w szeregach kapituły oceniającej najlepsze kampanie digitalowe w Polsce. To było niezapominane wydarzenie i duża nobilitacja dla organizacji.

Kampanie i realizacje Bees & Honey 2022:

Jedno z najważniejszych dla nas wydarzeń to Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej Katar 2022 i nasza „Pszczela Asysta”: zostaliśmy agencją partnerską sprzedaży przestrzeni reklamowej oficjalnego nadawcy FIFA World Cup Qatar 2022 w Polsce.
Nasza specjalności to strategia i warsztaty, kreacja i produkcja oraz media i performance. Komunikacja 360 i digital. W tym roku pozyskaliśmy do swojego portfolio marki: Radio Zet, Grupa Kaczmarski (Inkasso, KRD, Chroń Pesel, Rzetelna Firma), Trans.eu, Midea. Będziemy także odpowiadali ze powrót na rynek marki Unitra.

Wprowadziliśmy na rynek nową markę „HONIKAN” wraz z jej całą komunikacją pod szyldem „Czy widziałaś kiedyś kaszlącą pszczołę?” dla USP Zdrowie, we współpracy z Selfish Productions i Badi Badi. Mamy na koncie kilka dobrych kampanii perfo i TV. Kolejny rok utrzymaliśmy współpracę z Hondą, TCL, Tesco Technology i innymi. 2022 to rok bardzo intensywnych zmian w firmie i ciągłej pracy nad jakością i efektywnością wszystkiego, co robimy oraz eliminacji marnotrawstw. 

O AUTORACH

Maciej Robak

Creative Director – Bees & Honey (wcześniej Social Art). Kreatywny z ponad 15-letnim doświadczeniem w branży reklamowej, które zdobywał doświadczenie w spółkach K2 oraz iGroup. Pracował, m.in. dla Coca-Cola, Pepsi, Lays, PGE, Nationale-Nederlanden, PZU, Decathlon, Radio Złote Przeboje, Disney i Carrefour. W 2019 r. wybrany przez prestiżowe czasopismo reklamowe "Lürzer's Archive" do grona "Top 200 digital artists worldwide". Prywatnie jest przedsiębiorcą i startupperem z sukcesami. Finalista konkursu "Impuls do biznesu" - Top 10 Puls biznesu w 2018 roku. Łowi ryby, wydrukuje Ci niemal wszystko na swojej drukarce 3D i uszyje strój dla dziecka, jeśli zapomniał_ś, że nazajutrz jest bal przebierańców w szkole.

Maciej Leonard Żybula

Founder i CEO – Bees & Honey (wcześniej Social Art). Od kilkunastu lat związany z branżą reklamową. Wykładowca akademicki z zakresu marketingu i digital w SGH i UMFC w Warszawie. Prowadzi zajęcia na studiach „Zarządzania marką”, ”Marketing dóbr i usług luksusowych”, a także ”Managerów Kultury” SGH. Prawnik i ekspert od prawa autorskiego. Pasjonat reklamy i manager. Twórca strategii marketingowych i konceptów reklamowych dla marek na polskim i światowym rynku. Związany przez lata z kulturą i teatrem. Dusza towarzystwa. Pochłania go wszystko, co robi, nie boi się nowych wyzwań. Uwielbia kino, bieganie, rower, judo, góry i brytyjskie poczucie humoru.

Komentarze

Powiązane

30.11.23, 10:58
| reklama & PR » informacje
Cukier Królewski akcję ramach akcji Piecz, Przerabiaj, Podziel się uruchamia lodówki społeczne
Marka Cukier Królewski wzmacnia i rozwija kampanię „Piecz, Przerabiaj, Podziel się” i. „Królewski” w myśl hasła „Gdzie dobro króluje, nic się nie marnuje”, wspólnie z Fundacją Weź Pomóż, uruchamia lodówki społeczne.
30.11.23, 09:35
| reklama & PR » informacje
Wafelki Góralki będą dalej współpracować z Dziadkiem do orzechów
Producent wafelków Góralki, IDC Polonia, podjął decyzję o przedłużeniu współpracy z agencją reklamową Dziadek do orzechów. Będzie to czwarty rok współpracy między marką a agencją.
30.11.23, 07:30
| reklama & PR » informacje
SEM House z Grupy RTB House debiutuje na rynku digital marketingu
Globalna spółka MarTech, RTB House, ogłosiła powstanie agencji digitalowej SEM House, skupiającej się głównie na planowaniu i realizacji usług marketingu w przeglądarkach internetowych.
29.11.23, 18:43
| reklama & PR » informacje
Starcom wygrywa przetarg Amnesty International
Agencja mediowa Starcom (Publicis Groupe) wygrała przetarg mediowy i rozpoczyna współpracę z Amnesty International Polska – organizacją pozarządową działającą w obronie praw człowieka.
29.11.23, 16:00
| reklama & PR » informacje
ORLEN przedłuża na trzy kolejne lata współpracę z Robertem Kubicą
Robert Kubica przez kolejne trzy lata będzie kontynuować współpracę z ORLENEM jako jeden z głównych ambasadorów marki koncernu.
29.11.23, 14:45
| reklama & PR » informacje
DDB Warsaw wygrywa w przetargu Allegro na obsługę strategiczną i kreatywną
Przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną marki Allegro wygrała agencja DDB Warsaw. Podmiot będzie obsługiwać Allegro na rynku polskim i czeskim, a docelowo również na pozostałych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.
29.11.23, 13:30
| reklama & PR » informacje
Mars Wrigley promuje limitowaną świąteczną ofertę produktów
Mars Wrigley przygotował limitowaną ofertę produktów marek M&M’s oraz Maltesers. Dodatkowo w telewizji oraz mediach społecznościowych można zobaczyć dedykowaną reklamę M&M’s.
29.11.23, 09:30
| reklama & PR » informacje
Streetcom zwycięzcą przetargu na dwie kampanie dla Purina
Agencja Streetcom wygrała przetarg na realizację dwóch projektów dla marki Purina. W ramach wygranego przetargu agencja odpowiada za realizację kampanii influencer marketingowych dla specjalistycznych linii produktów Purina Dentalife i Purina ProPlan Cat Sterilised.
29.11.23, 08:30
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Biuro Reklamy TVP przeprowadzi aukcję na sponsoring aplikacji TVP Sport
Biuro Reklamy TVP przedstawiło zasady aukcji w aplikacjach TVP SPORT. Licytacja odbędzie się w dniach 12-14 grudnia br., a jej przedmiotem będzie sponsoring aplikacji na wyłączność.
29.11.23, 07:30
| reklama & PR » informacje
Marka kosmetyków Gisada klientem oLIVE media
Szwajcarska marka luksusowych kosmetyków Gisada, dostępnych w sieci Douglas, powierzyła obsługę działań PR na polskim rynku agencji oLIVE media.