02.02.23, 06:30
Podsumowanie 2022 r.: Łukasz Jarota (agencja Grow)
Zdecydowanie optymizmem napawa fakt, że coraz więcej firm wyraźnie dostrzega pozytywny wpływ employer brandingu na rozwój organizacji, stawiając wręcz w tej samej priorytetowej pozycji działania EB, co strategię rozwojową dla całego biznesu. Mogliśmy to zaobserwować na podstawie licznych kampanii EB, o których głośno było w mediach, ale także w oparciu o działania pracodawców w social mediach (choćby na LinkedInie, jak i TikToku!) oraz patrząc na spływające do naszej agencji zapytaniach od firm. Już nie tylko giganci, ale też mniejsze organizacje zauważają rolę EB i postrzegają ten obszar jako uzasadnioną inwestycję. Co jeszcze mogliśmy zaobserwować w minionym roku?
Rosnąca rola social mediów w budowaniu marki pracodawcy
Jak pokazało zrealizowane w połowie minionego roku badanie #TrendyHR, które cyklicznie przeprowadzamy jako agencja Grow, dla HR-owców i innych przedstawicieli firm odpowiedzialnych za employer branding kluczowe były w tym roku działania w mediach społecznościowych. Tak odpowiedziało 69 proc. odbiorców badania. Ten sposób komunikacji coraz bardziej nabierał na znaczeniu (i wciąż nabiera!), a portale takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn przeżywały swój szczyt – zwłaszcza w kontekście budowania marki pracodawcy. Siła social mediów rośnie z każdym rokiem (choć same platformy zamieniają się w czołówce miejscami) i coraz więcej organizacji przekonuje się do działań w tych kanałach lub chce jeszcze intensywniej je rozwijać.
Komunikacja wewnętrzna to wciąż podstawa
Z przeprowadzonego przez nas badania #TrendyHR wynika również, że w minionym roku na znaczeniu dla profesjonalistów HR zyskało ponownie usprawnienie komunikacji wewnętrznej, które uplasowało się na drugim miejscu zestawienia (po EB w social mediach). W 2021 r. stanowiło to cel 50 proc. ankietowanych, a w 2022 r. wzrosło jeszcze o 8 pp. Te dane wyraźnie mówią nam, że bez względu na rynkową sytuację dobra komunikacja wewnętrzna przedsiębiorstwa jest kluczowa dla odpowiedniego funkcjonowania organizacji.
Inclusion & diversity pod rękę z wellbeingiem
Jak wynika z jednego z ostatnich raportów McKinsey Diversity Wins, firmy, które dbają o różnorodność, równość i inkluzywność (DE&I) mają lepsze szanse na osiągnięcie korzystniejszych wyników w zakresie rentowności, ale także na budowanie większej wartości i otwarcie się na nowe grupy kandydatów. Pracodawcy wiedzą już, że różnorodność czy równe traktowanie nie polega tylko na zatrudnianiu osób w różnym wieku czy o innym kolorze skóry. Pojmowane jest to znacznie szerzej. Również słowa „wellbeing” czy po polsku „dobrostan” w 2022 r. były odmieniane przez wszystkie przypadki, co niezwykle mnie cieszy. Pracodawcy zauważyli, że dobre samopoczucie pracowników czy równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym odgrywają kluczową rolę w employer brandingu. Ten trend z pewnością będzie się jeszcze intensywnie rozwijał – oby zostało tak jak najdłużej.
„Great resignation” & „quiet quitting”
Na całym świecie – także w Polsce – wiele razy mogliśmy usłyszeć o pojęciach takich jak „great resignation” (wielka rezygnacja) czy „quiet quitting” (ciche odejście). Co ważne, kwestie finansowe nie były jedynym powodem rezygnacji pracowników czy też spadku ich zaangażowania. Pracownicy zadawali sobie pytania o to, jakimi wartościami kieruje się ich organizacja, czy jest wobec nich uczciwa, czy o nich dba, jakie jest podejście przełożonych, czy mogą liczyć na rozwój itd.
Te zjawiska zdecydowanie należy potraktować jako sygnał alarmowy, bowiem bez odpowiedniego zatroszczenia się o pracowników i zadbania o autentyczną i zaangażowaną markę pracodawcy kryzys, wielka rezygnacja i ciche odejścia mogą spotkać każdą firmę.
A co działo się w agencji Grow w 2022 roku?
Pewnie nikogo nie zaskoczę stwierdzeniem, że praca w agencji zawsze jest bardzo dynamiczna – nie inaczej było w minionym roku również w Grow. Nasza firma cały czas się rozrasta, a 2022 rok był dla nas przełomowy pod wieloma względami.
W Grow mamy ogromne szczęście do ludzi – naszą firmę tworzą niezwykle zaangażowane osoby, które wkładają całe serce w realizowane przez siebie projekty. Nasz zespół powiększył się w minionych miesiącach o nowe talenty, dzięki czemu udało nam się rozbudować każdy z działów w firmie i nabyć nowe kompetencje.
Employer branding to jeden z głównych obszarów specjalizacji naszej agencji, ale sami także cały czas staramy się dbać o markę pracodawcy Grow i o to, żeby nasi pracownicy odczuwali ten wspomniany przeze mnie wyżej dobrostan. Dlatego też co roku pytamy ich o potrzeby i oczekiwania w ankiecie satysfakcji, a z ich odpowiedzi wyciągamy wnioski i co ważne – wdrażamy w życie konkretne rozwiązania. I tak w tym roku na przykład, chcąc zatroszczyć się o work-life balance w teamie Grow, zdecydowaliśmy o wprowadzeniu krótszego o dwie godziny czasu pracy w piątki. Oczywiście niczyje wynagrodzenie z tego powodu nie ucierpiało ;) Kolejną zmianą w obszarze benefitów było wprowadzenie lekcji języka angielskiego. Cały czas mamy też w pakiecie oczywiście wdrożone wcześniej świadczenia, a wśród nich budżet na szkolenia i wyposażenie domowego biura (bo od trzech lat pracujemy zdalnie – choć chętni mogą korzystać z biura w Warszawie – dzięki czemu nasz zespół tworzą ludzie z całej Polski), bony Sodexo na zakupy, prywatną opiekę medyczną czy karty Multisport.
W minionym roku powiększyło się także portfolio naszych klientów, a wielu dotychczasowych przedłużyło z nami współpracę. ALDI, Grupa Eurocash, CD PROJEKT RED, Tarczyński, LUX MED – tych marek chyba nikomu nie trzeba przedstawiać, a to tylko kilka z kilkudziesięciu brandów, z którymi mieliśmy przyjemność współpracować w 2022 roku. Co istotne, dzięki świetnym specjalistom na pokładzie Grow oraz zaufanym partnerom jesteśmy w stanie opiekować się klientami właściwie w każdym obszarze marketingu i komunikacji – staliśmy się tzw. agencją 360. Zajmujemy się zarówno employer brandingiem, PR-em i social mediami, jak i realizacją grafik i animacji, produkcją wideo i organizacją sesji foto, a także projektami z obszaru IT. Prowadzimy także szkolenia z zakresu employer brandingu, personal brandingu czy social media. Nasi klienci mogą się więc poczuć kompleksowo zaopiekowani J
Dbamy o markę pracodawcy naszych klientów, o naszą własną markę, ale również edukujemy rynek. Dlatego w 2022 roku wyszliśmy z kampanią #RolaPracodawcy. Jest ona nastawiona na edukację z przymrużeniem oka, inspirowanie pracodawców do autorefleksji, weryfikacji organizacyjnych czy wizerunkowych niedociągnięć oraz wyeliminowania niespójności – już na etapie ogłoszenia o pracę. Naszą intencją jest „rozprawienie się” z praktykami, które od lat obserwowane są na HR-owej scenie. Zachęcam do obejrzenia krótkiego wideo, które powstało w ramach tego projektu.
W 2023 rok weszliśmy z przytupem i już teraz wiem, że to będzie dla nas kolejny przełomowy rok, więc gorąco zachęcam Was do obserwowania profili naszej agencji w social mediach – na Facebooku, LinkedInie i Instagramie! J
Łukasz Jarota
Dyrektor Zarządzający agencji Grow. Z wykształcenia psycholog, absolwent studiów MBA, ekspert ds. budowania wizerunku pracodawcy, certyfikowany trener i konsultant HR. Od 15 lat merytorycznie zaangażowany w działania wpływające na poprawę kondycji polskiego HR-u. Jest współtwórcą wysoko cenionego wśród HR-owców portalu wiedzy HRNews.pl. Dyrektor Programowy oraz trener w ramach projektu Employer Brand Leaders Training. Współtwórca ogólnopolskiego projektu badawczego #TrendyHR. Wykładowca na Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie. Projekty strategiczne, doradcze i badawcze z zakresu Employer Branding, Komunikacja & Digital prowadził, m.in. dla: IKEA, Burger King, Pizza Hut, Play, LINK4, Generali, Mars Polska, DHL Express, Benefit Systems, Electrolux, Lagardere Travel Retail, E.ON, Japan Tobacco International, Recman, Grupa CRH, Grupa Eurocash, ALDI czy CD Projekt RED.
Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Filipowie
Urząd Gminy Filipów | Polska
Przejdź do ofertyKierownik Dworu Czeczów – jednostki organizacyjnej Centrum Kultury Podgórza
Centrum Kultury Podgórza | Kraków
Przejdź do oferty
Komentarze