07.02.23, 06:30

Podsumowanie 2022 r.: Jakub Zeid (DevaGroup)

Jakub Zeid, fot.: archiwum autora

Jakub Zeid - SEO Expert w DevaGroup podsumowuje 2022 rok w branży SEO. 

Za nami rok znaczących wydarzeń, które na stałe mogą odmienić oblicze SEO, Content Marketingu jak i niewątpliwie wielu innych branż. W mojej opinii największym z nich był znaczny rozwój technologii AI. Nie zabrakło jednak innych ciekawostek - zapraszam do mojego podsumowania.

2022 rokiem konferencji SEO?

Po dwuletnim okresie szalejących obostrzeń, w 2022 roku moglibyśmy poczuć się naprawdę rozpieszczeni przez organizatorów eventów na żywo w naszej branży. Nie sposób pominąć pierwszą edycję wspomnianej konferencji SEO Poland organizowanej przez Linkhouse&PapaSEO - organizatorzy postawili na imprezę z wielkim rozmachem, zapewnili topowych prelegentów, a samą konferencję poprzedziła seria 16 lokalnych barcampów “SEO Poland On Tour” organizowanych we wszystkich miastach wojewódzkich. Również w Krakowie mieliśmy możliwość uczestniczenia w organizowanych przez DevaGroup dwóch edycjach semKRK - edycji #19 BIG w czerwcu i #20 w październiku, które jak co rok konsolidowały szeroko pojętą branżę SEM (PPC, SEO i Analitykę) w barcampowym stylu. 

W 2022 mogliśmy uczestniczyć w eventach takich jak m.in.:

  • semKRK,
  • SEO Poland Linkhouse&PapaSEO,
  • Mobile Trends Conference,
  • Kulturalnie o SEO,
  • SEO & Content Camp,
  • I Love Marketing i I love Marketing&Technology!,
  • Online Marketing Day,
  • SEO Rejs,
  • InternetBeta,
  • Festiwal SEO.

Jeżeli tylko masz możliwość, zachęcam do uczestniczenia w tegorocznych edycjach - na pewno warto wygospodarować na to czas.



Obraz wygenerowany z wykorzystaniem AI - Open AI DALL-E, prompt: “A 3D render of a rainbow colored hot air balloon flying above a reflective lake”.

Rozwój sztucznej inteligencji

O ile już w poprzednich latach mogliśmy mówić o rosnącym znaczeniu AI w rozwoju Internetu, na przykład przy okazji aktualizacji algorytmów wyszukiwarki Google czy rosnącej popularności “chatbotów” dbających o szybką obsługę klienta, o tyle wydarzenia z ostatnich 12 miesięcy całkowicie zmieniają podejście w szukaniu rozwiązań i tworzeniu contentu.  

Pierwsze większe zatrzęsienie w branży SEO nastąpiło po publikacji modelu GPT-3 “text-davinci-002”, która odbyła się w styczniu ubiegłego roku. Model pozwalał na szybkie tworzenie przyzwoicie brzmiących treści, mocno rozbudowanych i już w tej wersji ułatwiał pisanie contentu na strony wykorzystywane typowo do celów SEO. Technologia była dostępna bezpośrednio u źródła - OpenAI.com, w wielu zagranicznych narzędziach typu Jarvis, ale także szybko została wdrożona w polskich rozwiązaniach jak Contadu czy SEMSTORM. Temat AI pojawił się praktycznie na wszystkich branżowych konferencjach, a samo rozwiązanie budziło zarówno ekscytację, jak i duże wątpliwości natury prawnej i etycznej. 

Jednak publikacje z ostatnich miesięcy - narzędzia ChatGPT oraz modelu “text-davinci-003” (nazywany GPT-3.5) - odbiły się szerokim echem na całym świecie, znacznie wykraczając poza branżę IT czy marketingu internetowego. 

 



Google Trends dla zapytania “ai” w ostatnich pięciu latach w Polsce.

Sztuczna inteligencja nie jest już tematem rozważanym jedynie wewnątrz agencji SEO czy IT, a stanowi część mainstreamu - w ostatnich dniach w ogólnopolskiej rozgłośni radiowej słyszałem informację o kobiecie, która rozwiodła się, ponieważ tak podpowiedział jej ChatGPT (przykładowe źródło).

Wracając do branży SEO, aktualne rozwiązanie pozwala na tworzenie dobrych jakościowo treści, które w połączeniu z moderacją przez człowieka pozwalają na szybkie tworzenie wartościowego contentu, który w mojej opinii nie odbiega od branżowych standardów. Niewątpliwie wpłynie to zarówno na procesy działów content marketingowych, jak i formę pracy copywriterów w przyszłości.

Zdecydowanie warto zaznaczyć, że AI z powodzeniem tworzy nie tylko odpowiedzi tekstowe, ale również obrazy, a nawet video. Twórcy ChatGPT w połowie ubiegłego roku udostępnili narzędzie DALL-E, które na podstawie poleceń tekstowych pozwala na wygenerowanie obrazów. Konkurencyjnym, zdobywającym coraz większą popularność narzędziem jest Midjourney.

 



Google Trends dla zapytania “dall-e” oraz “midjourney” w ostatnich 12 miesięcy w Polsce.

Moduł AI do generowania obrazów został również wdrożony w popularnym w środowisku marketingowym narzędziu Canva. Warto zobaczyć możliwości AI w tworzeniu video, polecam zapoznać się m.in. z kanałem Glenn Marshall Neural Art - jeden z filmów tego twórcy, “The Crow” został nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Prawdopodobnie AI zostanie już z internautami na zawsze - czas pokaże jak będzie przebiegać współpraca. :) 

Zmiany w Google

Twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej nie próżnowali! Niewątpliwie i pod tym kątem nie był to nudny rok dla żadnego specjalisty czy eksperta SEO. Rok zaczęliśmy od kolejnego etapu wdrożenia Core Web Vitals - które wdrożono w 2021 roku dla urządzeń mobilnych, a w poprzednim roku dla urządzeń desktopowych. W przeciągu roku mieliśmy do czynienia z licznymi aktualizacjami algorytmu wyszukiwarki, które mocno wpłynęły na pozycję stron w wynikach wyszukiwania m.in. dwa razy Core Update, dwa razy Helpful Content oraz dwa razy Link Spam Update, z czego dwie ostatnie z wymienionych rozpoczęte w grudniu 2022 r. zakończyły się dopiero w styczniu tego roku. 

Nowe rozwiązania w narzędziach SEO

Zmiany dotknęły również działania związane z budowaniem linków do pozycjonowanych stron. Dużym problemem w 2022 roku była indeksacja publikowanych artykułów, na co pod koniec roku odpowiedzieli właściciele największych na naszym rynku platform content marketingowych - Linkhouse i WhitePress - oba narzędzie wdrożyły swoje rozwiązania, które pozwalają na kontrolę indeksacji pozyskiwanych publikacji.

 



Informacje o indeksacji na liście zleceń. Po lewej Linkhouse po prawej WhitePress.

Wartym odnotowania rozwiązaniem jest automatyzujący proces link buildingu Link Planner od Linkhouse - narzędzie pozwala na kilka sposobów przyśpieszyć wybór linkowanych landingów oraz miejsc, z których według algorytmu twórców warto pozyskać odsyłacz. W mojej opinii trend ten będzie kontynuowany w 2023 r. i możemy spodziewać się kolejnych rozwiązań z tego zakresu.

Podsumowanie

Rok 2022 zdecydowanie zostanie zapamiętany przez specjalistów nie tylko z branży SEO jako przełomowy. Rozwój sztucznej inteligencji zmusił do weryfikacji dotychczasowych procesów i rozpoczęcia dużych zmian, które niewątpliwie będą kontynuowane w rozpoczętym roku. Równolegle wprowadzane zmiany w wyszukiwarce Google i nowe narzędzia na rynku SEO zapowiadają ciekawe czasy! Osobiście mam nadzieję, że podobnie jak w ubiegłym roku, wszystkiemu będzie towarzyszyć duża liczba eventów na najwyższym poziomie.

Autor: Jakub Zeid - SEO Expert w DevaGroup, gdzie odpowiedzialny jest za kompleksowe prowadzenie kampanii SEO, głównie dla klientów z branży e-commerce. Z krakowską agencją związany od ponad pięć lat, a doświadczenie w branży SEO zbiera nieprzerwanie od roku 2009. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej, opiekun wyróżnionej na Mobile Trends Awards kampanii SEO. Autor bloga o SEO - Zeid.pl.

Komentarze

Powiązane

23.03.23, 15:00
| reklama & PR » ludzie
Marcin Boroszko Konsultantem Channel Factory Polska
W marcu br., do Channel Factory Polska dołączył Marcin Boroszko, który będzie pełnić rolę Konsultanta.
23.03.23, 14:00
| reklama & PR » informacje
Streetcom odpowiada za kampanię influencerską dla past Wawrzyniec
Trwa kampania influencerska dla past Wawrzyniec realizowana przez Streetcom. Biorą w niej udział zarówno makro i mikro influencerzy. Kampania jest jednym z pierwszych etapów działań związanych z rebrandingiem i zmianą pozycjonowania popularnych past warzywnych Wawrzyńca.
23.03.23, 11:36
| reklama & PR » informacje
Lubella podkreśla, że w makaronach wykorzystuje jaja od kur z wolnego wybiegu
Ruszyła kolejna odsłona kampanii dla makaronów jajecznych Lubella. Produkty będą widoczne zarówno w TV, jak i na VOD, YouTube oraz nośnikach OOH.
23.03.23, 09:47
| reklama & PR » ludzie
Tomasz Teodorczyk Dyrektorem Zarządzającym Channel Factory Polska
W marcu br. nastąpiła zmiana na stanowisku Dyrektora Zarządzającego Channel Factory Polska – Tomasz Teodorczyk zastąpił Szymona Szmigla.
23.03.23, 07:30
| reklama & PR » informacje
iCEA Group oLIVE rozpoczynają współpracę
Agencje iCEA Group i oLIVE media rozpoczynają współprace partnerską, dzięki czemu mają poszerzyć zakres oferowanych usług.
23.03.23, 06:30
| reklama & PR » informacje
Media Ready wyprodukowała spoty do kampanii Enterol Forte
Agencja Media Ready przygotowała dwa spoty dla marki Enterol Forte do kampanii TV i online w wersji całorocznej oraz letniej. Agencja odpowiada za ich koncept kreatywny oraz produkcję. Współpraca jest wynikiem wygranego przetargu rozpisanego przez firmę Biocodex Polska.
22.03.23, 20:32
| reklama & PR » informacje
Krakus na Wielkanoc. Marka promuje żurek
W najnowszej kampanii Krakus przedstawia pomysły na wielkonocny żurek.
22.03.23, 17:44
| reklama & PR » informacje
KENWOOD rozszerza współpracę z LoveBrands Group
Marka KENWOOD działająca w sektorze sprzętu drobnego AGD, związana jest z agencją strategicznej komunikacji zintegrowanej LoveBrands Group od kilku lat. W tym roku współpraca z KENWOOD rozszerzona została o kompleksowe działania z zakresu influencer marketingu oraz organizację eventu.
22.03.23, 16:30
| reklama & PR » informacje
VeloBank sponsorem tytularnym wyścigów kolarskich VeloBank VIA Dolny Śląsk
VeloBank rozpoczął współpracę ze Ślęża Sobótka Bike Academy, stowarzyszeniem kultury fizycznej i sportu, organizatorem największego cyklu kolarskich wyścigów szosowych dla amatorów i kolarzy masters VIA Dolny Śląsk.
22.03.23, 15:30
| reklama & PR » informacje
Plan na spokój wg firmy Provident w wiosennej odsłonie kampanii
Agencja MullenLowe Warsaw przygotowała wiosenną odsłonę kampanii firmy pożyczkowej Provident, która będzie prowadzona pod hasłem „Mam plan”. 
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie

Urząd Miasta Krosna | Polska

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty
Konkursy
do 24.05.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 23.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

28.03.2023 r., online.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.