26.01.23, 06:30

Podsumowanie 2022 r.: Hubert Pokrowiecki (Funktional)

Hubert Pokrowiecki, fot.: materiały prasowe

Hubert Pokrowiecki, CEO & Founder agencji Funktional podsumowuje 2022 rok na rynku reklamy.

Bez wątpienia najbardziej znamiennym wydarzeniem tego roku był wybuch wojny w Ukrainie. W pierwszych miesiącach konfliktu wiele marek skupiło się na przekazaniu wsparcia, jednocześnie rezygnując z wydatków na reklamę. Ponadto konsumenci zaczęli bardziej uważnie przyglądać się postawie marek (brand purpose) oraz wartościom, jakie reprezentują, co przejawiało się w bojkocie tych brandów, które pozostawały obecne na rynku rosyjskim. Rok 2022 był trudny zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców, którzy dopiero zaczęli brać oddech po trudnościach związanych z pandemią COVID-19. Inflacja oraz czynniki makroekonomiczne wpłynęły na strategie biznesowe i zmianę kursu wielu firm. Moim zdaniem to dopiero początek nowej rzeczywistości, która będzie miała wpływ na marketing w najbliższych latach.

Trendów w 2022 roku było bardzo dużo, nie sposób wspomnieć o wszystkich. Według mnie najważniejsze z nich to przede wszystkim: personalizacja reklam, wzrost znaczenia treści generowanych przez użytkowników (UGC), programmatic advertising, influencer marketing oraz video marketing. Ponadto sztuczna inteligencja w ubiegłym roku zdominowała rynek mediów i reklamy, a ta tendencja będzie się tylko nasilać w przyszłości. AI pozwala na bardziej skuteczne targetowanie reklam poprzez analizę danych dotyczących zachowań i preferencji użytkowników. Może także wykorzystywać naturalne języki i uczyć się zachowań ludzi, by stworzyć bardziej angażujące i personalizowane reklamy. Co więcej, pozwala na automatyzację wielu procesów; bardziej efektywne i szybkie przetwarzanie danych oraz tworzenie treści. Jednocześnie, jednym z wyzwań staje się zapewnienie zgodności z zasadami etyki i odpowiedzialności, szczególnie w odniesieniu do zbierania i wykorzystywania danych osobowych.

Dla mnie najbardziej przełomowe wydarzenie technologiczne tego roku miało miejsce 30 listopada 2022 r., gdy uruchomiono prototyp Chatu GPT. Jestem pewien, że to narzędzie zrewolucjonizuje nasze życie i sposób myślenia. Chatbot GPT to jeden z najnowocześniejszych modeli językowych na rynku. Jest to model oparty na deep learningu, który pozwala na generowanie tekstów na wysokim poziomie naturalności oraz na odpowiadanie na pytania użytkowników. To innowacyjne narzędzie może być używane do automatyzacji rozmów z klientami, generowania raportów, tworzenia treści, takich jak artykuły, posty na blogach, skrypty reklamowe, czy też komunikaty na stronie internetowej. Może również pomóc w generowaniu pomysłów na reklamę i kampanie marketingowe oraz w analizie danych z mediów społecznościowych.

2022 rok w Funktional

Każdy biznes ewoluuje, a my w 2022 roku doszliśmy do momentu, w którym jedyną słuszną decyzją była transformacja. Transformacja procesów, struktury zespołów oraz naszej oferty, by spełniała międzynarodowe standardy i oczekiwania klientów na całym świecie. Wszystkie zmiany miały na celu usprawnienie procesów operacyjnych oraz poprawę efektywności naszych działań. W 2022 roku postawiliśmy na bardziej holistyczne podejście i poszerzyliśmy ofertą. Na ten moment skupia się ona na pięciu kluczowych obszarach, które z naszej perspektywy są niezbędne do rozwoju biznesu: Strategy, Branding, Content & creative production, Digital experiences & ecommerce, Brand Growth.

Nie zapominamy o well-being pracowników. Jako jedna z pierwszych agencji w Polsce wprowadziliśmy czterodniowy model pracy. Bez obniżenia wynagrodzenia, bez dodatkowych zobowiązań, bez wyjątków. Pomimo skrócenia godzin pracy, udało nam się zachować efektywność, czego dowodem jest nominacja do nagrody Golden Arrow oraz trzykrotne wyróżnienie Silver Indigo Awards, a także 18 proc. wzrost efektywności w okresie porównawczym. W pierwszej połowie roku osiągnęliśmy wzrost przychodów na poziomie 228 proc.! Wydarzenia z drugiej połowy roku sprawiły, że nieco zwolniliśmy i zamknęliśmy rok na poziomie 163 proc. wzrostu.

Tak dynamiczny rozwój wymusił na nas stworzenie nowych stanowisk. Do naszego zespołu dołączył najpierw Michael Schindler, który jako Chief Operating Officer był odpowiedzialny za zbudowanie nowych struktur firmowych, zdefiniowanie modelu operacyjnego, opracowanie procesu onboardingu zasobów oraz całościowe zarządzanie budżetem agencji. Ponadto, aby poprawić efektywność współpracy z klientami i zapewnić jeszcze lepsze customer experience zaprosiliśmy do współpracy doświadczonych ekspertów, którzy dołączyli do naszego zespołu jako account managerowie. Końcówka roku była pełna trudnych wyzwań. Nasza strategia uległa zmianie, a wynikiem tego było zaproszenie do zespołu Irki Pawłowski, która ma doskonałe kompetencje do tego, by wesprzeć nas w tym momencie rozwoju, w którym właśnie się znajdujemy, dlatego objęła stanowisko Chief Strategy & Growth Officer. Irka ma ponad 20 lat doświadczenia w marketingu strategicznym, sales enablement, sprzedaży i zarządzaniu organizacyjnym w korporacjach, startupach oraz agencjach z sektora IT, finansowego, B2B, B2C oraz D2C. Podjęliśmy również decyzję, aby na ten moment zakończyć współpracę z Michaelem, ponieważ zaczęliśmy transformację firmy na tle zmian rynkowych i makroekonomicznych, których wynikiem były m.in. zamrożone budżety klienckie oraz spadki poziomu sprzedaży, co z kolei wymusiło na nas redukcję zespołu i reewaluację naszej strategii na 2023. Jestem pewny, że w 2023 roku czeka na nas wiele wyzwań, ale i niespodzianek. Obu tych rzeczy nie mogę się już doczekać, bo wiem, że w takim składzie poradzimy sobie ze wszystkimi przeciwnościami.

Hubert Pokrowiecki, CEO & Founder agencji Funktional

Inspirujący przedsiębiorca, inwestor, założyciel agencji Funktional oraz drukarni Pandruk. Ma 16-letnie doświadczenie w biznesie. Absolwent m.in. Szkoły Strategii Marki SAR oraz programu Diploma in Professional Marketing CIM (Questus). Z pasji strateg, człowiek z wizją, która łączy zarówno perspektywę biznesową, jak i marketingową. Wierzy, że wewnętrzny spokój to klucz do sukcesu w codziennej pracy.

Komentarze

Powiązane

30.11.23, 10:58
| reklama & PR » informacje
Cukier Królewski akcję ramach akcji Piecz, Przerabiaj, Podziel się uruchamia lodówki społeczne
Marka Cukier Królewski wzmacnia i rozwija kampanię „Piecz, Przerabiaj, Podziel się” i. „Królewski” w myśl hasła „Gdzie dobro króluje, nic się nie marnuje”, wspólnie z Fundacją Weź Pomóż, uruchamia lodówki społeczne.
30.11.23, 09:35
| reklama & PR » informacje
Wafelki Góralki będą dalej współpracować z Dziadkiem do orzechów
Producent wafelków Góralki, IDC Polonia, podjął decyzję o przedłużeniu współpracy z agencją reklamową Dziadek do orzechów. Będzie to czwarty rok współpracy między marką a agencją.
30.11.23, 07:30
| reklama & PR » informacje
SEM House z Grupy RTB House debiutuje na rynku digital marketingu
Globalna spółka MarTech, RTB House, ogłosiła powstanie agencji digitalowej SEM House, skupiającej się głównie na planowaniu i realizacji usług marketingu w przeglądarkach internetowych.
29.11.23, 18:43
| reklama & PR » informacje
Starcom wygrywa przetarg Amnesty International
Agencja mediowa Starcom (Publicis Groupe) wygrała przetarg mediowy i rozpoczyna współpracę z Amnesty International Polska – organizacją pozarządową działającą w obronie praw człowieka.
29.11.23, 16:00
| reklama & PR » informacje
ORLEN przedłuża na trzy kolejne lata współpracę z Robertem Kubicą
Robert Kubica przez kolejne trzy lata będzie kontynuować współpracę z ORLENEM jako jeden z głównych ambasadorów marki koncernu.
29.11.23, 14:45
| reklama & PR » informacje
DDB Warsaw wygrywa w przetargu Allegro na obsługę strategiczną i kreatywną
Przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną marki Allegro wygrała agencja DDB Warsaw. Podmiot będzie obsługiwać Allegro na rynku polskim i czeskim, a docelowo również na pozostałych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.
29.11.23, 13:30
| reklama & PR » informacje
Mars Wrigley promuje limitowaną świąteczną ofertę produktów
Mars Wrigley przygotował limitowaną ofertę produktów marek M&M’s oraz Maltesers. Dodatkowo w telewizji oraz mediach społecznościowych można zobaczyć dedykowaną reklamę M&M’s.
29.11.23, 09:30
| reklama & PR » informacje
Streetcom zwycięzcą przetargu na dwie kampanie dla Purina
Agencja Streetcom wygrała przetarg na realizację dwóch projektów dla marki Purina. W ramach wygranego przetargu agencja odpowiada za realizację kampanii influencer marketingowych dla specjalistycznych linii produktów Purina Dentalife i Purina ProPlan Cat Sterilised.
29.11.23, 08:30
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Biuro Reklamy TVP przeprowadzi aukcję na sponsoring aplikacji TVP Sport
Biuro Reklamy TVP przedstawiło zasady aukcji w aplikacjach TVP SPORT. Licytacja odbędzie się w dniach 12-14 grudnia br., a jej przedmiotem będzie sponsoring aplikacji na wyłączność.
29.11.23, 07:30
| reklama & PR » informacje
Marka kosmetyków Gisada klientem oLIVE media
Szwajcarska marka luksusowych kosmetyków Gisada, dostępnych w sieci Douglas, powierzyła obsługę działań PR na polskim rynku agencji oLIVE media.