24.01.23, 11:36

Jerzy Straszewski: Wejście w życie Lex Pilot osłabi świetnie funkcjonujący rynek płatnej TV w Polsce

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Bogata oferta pakietowa płatnej telewizji w Polsce jest jedną z najtańszych w Unii Europejskiej, a rynek jednym z nielicznych z prognozami dalszego wzrostu wobec nasilającej się konkurencji globalnych serwisów streamingowych– wynika z raportu globalnej firmy doradztwa strategicznego Arthur D. Little, która zbadała rynek w największych krajach Europy i USA. Jak przekonuje branża, Lex Pilot przyczyni się do spadku wartości polskiego rynku, stworzy regulacyjne eldorado dla OTT i zniweczy 30 lat budowania jednego z najbardziej konkurencyjnych rynków telewizyjnych w Europie.

Jak wynika z raportu „Rynek płatnej telewizji w Polsce”, przygotowanego przez Arthur D. Little w styczniu br. , udział rodzimego rynku płatnej telewizji w PKB kraju sięga 0,25 proc. i pod tym względem wyprzedza nas jedynie Wielka Brytania z udziałem na poziomie 0,26 proc. Za Polską znalazły się takie kraje jak Niemcy (0,20 proc.), Francja (0,15 proc.) czy Włochy (0,13 proc.). Na podium nasz rynek uplasował się także pod względem liczby subskrypcji płatnej telewizji w całkowitej liczbie gospodarstw domowych. Ta wyniosła 88 proc., po Rumunii i Francji, a przed Holandią (87 proc.), Czechami (77 proc.) czy Niemcami (72 proc.).

Podczas gdy wartość większości rynków zachodnich będzie się zmniejszać, dla polskiego rynku płatnej telewizji prognozowany jest dalszy wzrost w najbliższych pięciu latach - wartość rynku o 3 proc., a liczby subskrypcji o 1 proc. - mimo wysokiego udziału w rynku mniejszych i średnich firm (33 proc.), które skutecznie wygrywają konkurencję z rosnącymi w siłę globalnymi OTT. Jak podkreśla branża, za sukces rozwoju rynku odpowiadają zrównoważone modele biznesowe, konsekwentne badanie potrzeb konsumentów, inwestycje w innowacyjne technologie oraz bogactwo oferty.

Jak pokazało badanie, telewizja jest ważna dla Polek i Polaków, którzy - ze względu na bogactwo dostępnych treści - średnio przed telewizorem spędzają więcej czasu niż mieszkańcy większości porównywanych krajów. To średnio ponad cztery godziny dziennie. Pod tym względem wyprzedzają nas tylko Włosi, którzy oglądają TV niecały kwadrans dłużej. Płatna telewizja w Polsce radzi sobie dziś bardzo dobrze walcząc o widza z zagranicznymi serwisami OTT. Wejście w życie Lex Pilot osłabi świetnie funkcjonujący rynek płatnej telewizji w Polsce, który zapewnia widzom także szeroki zakres kanałów regionalnych i lokalnych wzmacniających tożsamość różnych obszarów Polski” – mówi Jerzy Straszewski, Prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej (PIKE).

Koszt płatnej TV w Polsce jest też jednym z najniższych względem PKB per capita, co przyczynia się do wysokiej dostępności cenowej dla przeciętnego widza. Wynosi 0,3 proc., podobnie jak w Czechach i Francji w porównaniu z 0,5 proc. w Niemczech i Holandii oraz 0,9 proc. we Włoszech.

Średnia cena pakietu w Polsce to 11 EUR, a średnia liczba kanałów to 116, w tym wiele w jakości HD. W sąsiednich Czechach trzeba zapłacić średnio 18 EUR za 95 kanałów, a w Holandii jest już ponad dwa razy drożej niż w Polsce, bo za 74 kanałów klienci płacą tam aż 24 EUR. Opłaty w USA są jeszcze wyższe i wynoszą w przeliczeniu 91 EUR za 238 programów. Badanie wyraźnie pokazuje, że polski rynek płatnej telewizji ma bardzo rozbudowaną ofertę za którą klienci płacą relatywnie niewiele. Proponowane zmiany zniszczą ten dobrze funkcjonujący rynek” – mówi Albert Kuźmicz, doradca zarządu w Vectra.

Branża zrzeszająca, m.in. operatorów i nadawców telewizyjnych jest przeciwna wprowadzeniu Lex Pilot i w tej sprawie mówi jednym głosem.

Komentarze

Powiązane

07.11.24, 06:30
| telewizja / VOD » badania rynku
Rośnie widownia Teatru Telewizji. 360 tys. widzów spektaklu Deprawator
We wrześniu i w październiku br. Teatr Telewizji w Jedynce zaprezentował w sumie osiem spektakli. W porównaniu do 2023 r. zwiększyła się ilość widzów oglądających pasmo. 
06.11.24, 19:00
| telewizja / VOD » informacje | kultura » muzyka
Grubson wystąpi w ramach cyklu MTV Unplugged
Kolejnym artystą, który weźmie udział w cyklu koncertów „MTV Unplugged” będzie Grubson. 27 listopada br. w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, artysta zaprezentuje swoje utwory w akustycznych aranżacjach.
06.11.24, 16:00
| telewizja / VOD » seriale
20 grudnia do serwisu Max trafi pierwszy odcinek serialu Lady Love
Max ujawnia datę premiery swojej pierwszej produkcji od początku realizowanej pod marką Max Original. Pierwszy z sześciu odcinków serialu „Lady Love" zadebiutuje w serwisie 20 grudnia br.
06.11.24, 10:01
| telewizja / VOD » informacje
Sprytne pomysły Jagny, Związek kontrolowany i Zgłoś remont w listopadowej ramówce TVN Style
W listopadzie br. na antenie TVN Style nowości pojawią się nowe formaty, a także X już sezon programu „Zgłoś remont”.
06.11.24, 07:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Well Be Studio. Ruszył nowy projekt na YouTube
Na YouTube zadebiutował projekt Well Be Studio – pełnowymiarowa platforma koncentrująca się na takich tematach jak zdrowie, fitness i wellness.
06.11.24, 06:30
| telewizja / VOD » badania rynku
The Gauge: Polska. Streaming odpowiada już za prawie 9 proc. ogólnej oglądalności na ekranach TV
Nielsen opublikował najnowsze zestawienie oglądalności na ekranach telewizorów „The Gauge: Polska”. Streaming odpowiada za 8,8 proc. udział w rynku.
05.11.24, 22:00
| telewizja / VOD » badania rynku
930 tys. widzów programu Zegarmistrz światła w TVP1
W miniony weekend (1-3 listopada br.) liderem anten była TVP1 z udziałem na poziomie 6,3 proc. W TOP10 programów sześć należało do TVP.
05.11.24, 19:00
| telewizja / VOD » seriale
Rolniczki. Nowy serial dokumentalny na antenie Super Polsat
15 listopada br., kanał Super Polsat rozpocznie emisję nowej dokumentalnej serii „Rolniczki” ukazującą świat wsi oczami kobiet.
05.11.24, 16:00
| telewizja / VOD » ludzie
Magdalena Pecka nową prezenterką pogody TVP Info
6 listopada br., w paśmie porannym TVP Info zadebiutuje Magdalena Pecka, prezenterka pogody. Przez sześć ostatnich lat dziennikarka była związana z TVP3 Wrocław.
05.11.24, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
Reklama Dzieciom. Rusza 32 edycja akcji charytatywnej Telewizji Polskiej
Telewizja Polska po raz 32. organizuje akcję charytatywną „Reklama Dzieciom”. W pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia w TVP1 – bezpośrednio po programie informacyjnym „19.30” – zostanie wyemitowany specjalny blok reklamowy, z którego dochód zostanie przeznaczony na pomoc potrzebującym dzieciom.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Kierownik Dworu Czeczów – jednostki organizacyjnej Centrum Kultury Podgórza

Centrum Kultury Podgórza | Kraków

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Filipowie

Urząd Gminy Filipów | Polska

Przejdź do oferty

Specjalista ds.promocji

Instytut Dziedzictwa Solidarności | Gdańsk

Przejdź do oferty
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.