25.01.23, 06:30
Podsumowanie 2022 r.: Mateusz Górecki (WE!RE Fantasy)
Mateusz Górecki, Managing Director, WE!RE Fantasy, podsumowuje 2022 rok w digital marketingu (obszar gaming i influencer marketing).
Czy gaming i esport zaskoczył w 2022 roku? I tak, i nie - to znaczy nie zaskoczył, co jest mocno zaskakujące. Do tej pory obie te dziedziny rozrywki z roku na rok zarzucały nas swoją innowacyjnością i podejściem do marketingu. W 2022 roku widać było lekki letarg, prawdopodobnie wywołany szaleństwem w trakcie pandemii i najzwyczajniej wszyscy w branży nieco zwolnili, by nieco odpocząć. Niemniej jednak, nie można powiedzieć że ten rok był nudny.
Zdecydowanie dużo marketerskich oczu zwróconych było w stronę metaverse. Pokładano w nim wiele nadziei, że mocno zrewolucjonizuje i odmieni gaming. Nic takiego się nie wydarzyło, ponieważ samo stworzenie wirtualnego świata oprócz potencjału pr-owego na ten moment nic nie wnosi. Same działania na silnikach sandboxowych, jak Minecraft, Roblox czy GTA 5, które są pewnego rodzaju preludium do metaverse są znane graczom od wielu lat i w takiej formie wykorzystywane. Nowe, niezoptymalizowane i nic nie wnoszące rozwiązania nie spotykają się z najcieplejszymi opiniami i społeczność nieco pomija ten trend. Zdecydowanie wyzwaniem tego roku dla firm, które dalej chcą rozwijać ten obszar będzie stworzenie takich światów, by te niosły dla graczy wartość i emocje. Należy też pamiętać, że nie każda gra się do tego nadaje, a stworzenie do niej mapy to nie jest jeszcze metaverse. Na pewno dużym wyzwaniem dla branży będzie nie spłycanie tego trendu.
Z kolei na rynku influencerskim w 2022 r. dokonała się prawdziwa (r)ewolucja, za sprawą wydania przez UOKiK rekomendacji dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Pozwoliło to zdecydowanie uporządkować współprace reklamowe, i to co kiedyś było pokazywane jako daily routine - okazało się być reklamą. To z kolei wymusiło na twórcach internetowych bardziej kreatywnego podejścia przy tworzeniu treści reklamowych, by zatrzymać swoich odbiorców więc zmiana jak najbardziej na plus. Drugim trendem, który mocno odznaczył się w 2022 roku było crossowanie passion pointów czyli kampanie influencerskie przekrojowe docierające do odbiorców o różnych zainteresowaniach. To zdecydowany krok poszerzający dotychczasowy clutter reklamowy.
2022 rok w WE!RE Fantasy
2022 rok dla WE!RE Fantasy był można powiedzieć czasem przełomowym, ponieważ w lutym powstała grupa WE!RE Fantasy wyodrębniona ze struktur Fantasyexpo. Powołaliśmy do życia nową markę w całości złożoną ze specjalistów od influencer marketingu, dla których ta dziedzina to pasja. Przez ten niespełna rok wypełnialiśmy naszą wizję i misję w 101% poprzez wprowadzenie nowej jakości współpracy z influencerami i tworzeniu kampanii, które na długo zapadają w pamięć i wywołują pozytywne emocje wśród społeczności.
Poszerzyliśmy znacznie portfolio naszych twórców i rozpoczęliśmy nowe współprace nie tylko z influencerami gamingowymi, lecz także z innych kategorii takich jak lifestyle - Karol ‘Blowek’ Gązwa, beauty z Agą Grzelak czy muzyki z Marie. Zaowocowało to wieloma ciekawymi projektami - Blowek promował grę Pokemon Go, Jarosław Jarząbkowski wspólnie z Dawidem Podsiadło wystąpił w reklamie TV banku Credit Agricole. Podobnych projektów na przestrzeni roku wydarzyło się wiele, co umożliwiło dywersyfikację kanałów komunikacji i pogłębione dotarcie do nowych społeczności. Cieszy mnie też fakt, że udało nam się zrealizować projekty które wpisują się w trendy światowe łączenia różnych kategorii rozrywki i tak nasi influencerzy byli na światowych premierach takich produkcji jak „Stranger Things”, „Ród Smoka” czy „The last of us”.
Kolejnym ważnym krokiem i działaniem dla nas było to, że jako liderzy branży i członkowie IAB Polska braliśmy udział w stworzeniu kodeksu dobrych praktyk influencer marketingu w konsultacjach rekomendacji UOKiK. Obie publikacje w postaci strony WWW - influencermarketing.org.pl, jak i rekomendacje UOKiK, to ważne dokumenty dla branży, które zdecydowanie przełożyły się na transparentność i jakość publikacji.
Mateusz Górecki
Managing Director w agencji WE!RE FANTASY, w której odpowiada za rozwój usługi influencer marketingu, nowych rozwiązań oraz sieć influencerów. Doświadczenie zdobywał planując i wdrażając kampanie marketingowe w Europie i kraju współpracując z największymi markami ze świata gamingu i technologii.
Komentarze