09.02.23, 06:30

Podsumowanie 2022 r. według Radka Grzybowskiego (19 Południk)

Radek Grzybowski, fot.: materiały prasowe

Wydarzenia i zjawiska na rynku reklamy w 2022 r. podsumowuje Radek Grzybowski (19 Południk).

Bez wątpienia najważniejszym zdarzeniem tego roku, o najmocniejszym i jednocześnie potwornym wpływie na całe społeczeństwa, był wybuch wojny w Ukrainie i jej konsekwencje. W obliczu tej tragedii wszelkie działania branżowe schodzą na zdecydowanie dalszy plan i stają się wręcz nieistotne. Zawężając perspektywę tych dramatycznych wydarzeń do naszej branży, na pewno obserwujemy zmianę w zachowaniu zarówno konsumentów, jak i biznesu.

Strategia na wyjście z kryzysu

Dużo zmian przyniosła również niestabilna sytuacja na rynku energetycznym, finansowym i społecznym. Naturalnym jest, że branża marketingowa odczuwa te napięcia jako jedna z pierwszych – niepewne budżety reklamowe, nierozstrzygnięte przetargi czy też zamrożone kampanie na pewno będą dużym wyzwaniem na najbliższy rok dla niemal każdej agencji. Również z perspektywy klientów nie będzie to łatwy czas. Przed nimi decyzje dotyczące znalezienia swojego miejsca na rynku w czasie zawirowań. Wierzę, że ci, którzy zdecydują się na umocnienie relacji na linii marka - agencja oraz na przemyślaną strategię i skuteczną komunikację, wyjdą z kryzysu obronną ręką. 

Czy AI zastąpi kreatywnych?

Rozwój sztucznej inteligencji i jej oddziaływanie na obszary działania marketingowców, grafików czy copywriterów to jeden z tematów, który coraz częściej pojawia się w dyskusjach. Wpływ AI na naszą aktualną i przyszłą pracę jest nieunikniony – z jednej strony daje masę nowych możliwości i pozwala na zautomatyzowanie niektórych procesów, z drugiej stwarza pytania na temat zasadności i przyszłości niektórych stanowisk branży kreatywnej. Jedno jest pewne, każda technologia to szansa na rozwój, dlatego nie należy jej bagatelizować, tylko się z nią zaprzyjaźnić. 

Radar na ściemę 

Mocne zmiany na rynku dostrzegam w społecznym wymiarze komunikacji marek. Radar odbiorców na green washing i pozorne kampanie CSR działa coraz sprawniej. W marketingu jest coraz mniej miejsca na ściemę, a źródłem tożsamości firm i marek stają się faktyczne działania, niosące realną wartość społeczną. Przed nami czas odważnych działań balanced development, czego doskonałym przykładem jest np. Patagonia. 

To, co nas czeka w najbliższym czasie, to umiejętność dostosowania się i elastyczności, czyli strategia zwinności. Dynamika zmian postaw, wartości, technologii czy ekonomii jest tak duża, że szybkie i trafne podejmowanie decyzji będzie miało kluczowe znaczenie w kontekście zarządzania komunikacją marketingową i biznesową.

Podsumowanie wydarzeń w 19 Południku

Najważniejsze zmiany

Ubiegły rok był dla nas czasem rozwoju kompetencji strategiczno-kreatywnych. Skupiliśmy się nabudowaniu długoterminowych relacji oraz wysokiej jakości dostarczanych projektów. Konsekwencją tych założeń było poszerzanie kompetencji strategii, designu, motion designu oraz technologii (UX/UI, www). W 2022 r. zwiększyliśmy również naszą ofertę o działania employer brandingowe oraz zainwestowaliśmy w rozwój produktu cyfrowego oferowanego klientom w technologii PWA do samodzielnego tworzenia i zarządzania serwisami www, co pozwala na tworzenie narzędzi, dzięki którym nasi klienci mogą w łatwy sposób zarządzać treściami w serwisie.

W ramach struktur agencji powstała również nowa komórka Lab19, która odpowiada za projekty w obszarze designu, projektowania wizualnego, motion designu i nowych technologii.

Zmiany personalne

Zespół 19 Południka został wzmocniony nowymi specjalistami i specjalistkami – Barbara Szatanik dołączyła na stanowisko head of strategy, Jakub Matuszczak na stanowisko motion designer, Mateusz Stawiarski jako graphic designer, Nadine Reich jako project manager, Joanna Kowieska na stanowisko PR & marketing manager, a Jacek Barwacz jako senior UX/UI designer.

Nagrody 

W 2022 roku zdobyliśmy srebrną statuetkę (najwyższą w naszej kategorii) w konkursie IAB MIXX Awards za kampanię #TeżToMiałam dla klienta Recordati Polska i marki Gynoxin. Za tą samą kampanię zostaliśmy nominowani w konkursie Projekt Roku Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej

Kampania dla Gemini Park Tychy za działania art brandingowe z nieznanym dziełem Edwarda Dwurnika zapewniła nam złoto w PRCH Retail Awards – najważniejszym konkursie branży retail. 

W raporcie Agencje Reklamowe i Domy Mediowe 2022, przygotowanym przez redakcję „Media Marketing Polska” oraz Kantar, jesteśmy jedną z najlepiej ocenianych agencji reklamowych w Polsce. Nasi klienci szczególnie wysokie oceny przyznali nam za zadowolenie ze współpracy z naszą agencją, obsługę klienta oraz za badania, strategię i analizy.

Najwyższą ocenę, czyli 5 na 5 kciuków w górę, otrzymaliśmy również w raporcie Panorama Reklamy 2022 przygotowanym przez redakcję magazynu „Press”. To nasz debiut w tej publikacji, dlatego tak dobry wynik szczególnie nas cieszy.  

Realizacje 

Ostatni rok obfitował w przetargi, czego efektem są nowe marki w portfolio agencji. Wśród nich jest m.in. Atlanta Poland (Bakal), IBSS Biomed (Latopic), Philip Morris (IQOS), Oriflame (Waunt), Recordati (Gynoxin), Dr.Oetker czy Colliers. Jednocześnie kontynuowaliśmy i rozwijaliśmy współpracę z naszymi dotychczasowymi klientami: Dan Cake, Kaufland Polska, Exfluency, Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą”, SPP, TDJ Estate, Gemini Park Holding oraz Stovit. 

Kampanie

W ubiegłym roku stworzyliśmy wiele angażujących, skutecznych i dobrze przemyślanych kampanii. Wśród tych, które mocno się wyróżniają ze względu na swoje kreacje i koncept, jest nagradzana i doceniana w branży realizacja dla marki Gynoxin pod hasłem #TeżToMiałam, dotycząca zdrowia intymnego nastolatek. W tym miejscu warto również przywołać kampanię dla marki Waunt by Oriflame, w której postawiliśmy na nasze doświadczenie w art brandingu, a do współpracy zaprosiliśmy jedną z czołowych polskich projektantek – Beatę Śliwińską (Barrakuz). 

Radek Grzybowski

Strategy director i założyciel 19 Południka. Pracował, m.in. dla marek takich jak: ING Bank Śląski, Grupa Żywiec, Aviva, LOT, Audi, Castorama, Volvo Trucks, Goodyear, Philip Morris, Oriflame, L’Oreal, Dan Cake i wielu innych. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt nagród branżowych, m.in. Effie, MIXX Awards, MIXX Awards, Innovation Awards, KTR czy Kreatura.

Komentarze

Powiązane

18.04.24, 21:19
| reklama & PR » informacje
More Bananas i Semcore będą współpracować
Agencje More Bananas i firma Semcore zostały partnerami biznesowymi. Firmy chcą wspólnie prowadzić i realizować działania marketingowe dla polskich i zagranicznych marek.
18.04.24, 16:55
| reklama & PR » ludzie
Łukasz Kujawa w szeregach agencji Wills Integrated
Do zespołu wrocławskiej agencji Wills Integrated dołączył Łukasz Kujawa i objął stanowisko Account Managera.
18.04.24, 13:23
| reklama & PR » informacje
Sprawne i zadbane auto. Wydanie specjalne magazynu Motor
15 kwietnia br. ukazało się wydanie specjalne tygodnika Motor – „Sprawne i zadbane auto” (Wydawnictwo Bauer).
18.04.24, 07:30
| reklama & PR » informacje
BOLTON Polska wybiera Streetcom. Agencja zajmie się markami Rio Mare i Meglio
BOLTON Polska rozwija współpracę z agencją Streetcom od dwóch lat i teraz ponownie wybrała ją do realizacji kampanii Influencer marketingowych dla swoich brandów. Streetcom odpowiada za działania przede wszystkim dla marek Rio Mare i Meglio.
17.04.24, 18:51
| reklama & PR » informacje
PR Hub współpracuje z Instytutem Psychologii Polskiej Akademii Nauk
PR Hub oraz Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk nawiązały współpracę pod kątem obsługi PR naukowego projektu badawczego podejmującego tematykę kulturowo wrażliwych miar rozwoju społecznego i dobrostanu społecznego.
17.04.24, 15:00
| reklama & PR » informacje
VeloBank w przetargu wybiera Initiative
VeloBank rozstrzygnął przetarg na obsługę mediową w kanałach offline oraz digital.
17.04.24, 11:53
| reklama & PR » ludzie
Paweł Cholewa i Kamil Kuć przechodzą do McCANN
W kwietniu br. do McCANN, dołączył nowy team kreatywny w składzie Paweł Cholewa jako Senior Art Director i Head of Design oraz Kamil Kuć jako Senior Copywriter.
17.04.24, 11:07
| reklama & PR » ludzie
Jakub Różycki prezesem Lifetube’a
Stanowisko prezesa Lifetube’a objął Jakub Różycki, manager z ponad piętnastoletnim doświadczeniem, zdobytym m.in. w McKinsey, Allegro i Shoppee.
17.04.24, 07:30
| reklama & PR » informacje
Start it well. Well Fitness w kampanii promuje treningi medyczne i współpracę z Rehasport
Well Fitness wystartowało z kampanią "Start it well", która promuje treningi medyczne i ogłasza swoją współpracę z Rehasport.
17.04.24, 06:30
| reklama & PR » ludzie
endorfina events stworzyła dział dedykowany Creative Influencer Marketingowi. Na jego czele Natalia Kapuza
Agencja endorfina events tworzy dział dedykowany Creative Influencer Marketingowi, na którego czele stanęła Natalia Kapuza, Head of Creative Marketing. W ramach dalszego poszerzania kompetencji zespół pod przewodnictwem Kapuzy, rozwijać będzie działania in-house w obszarze influencer marketingu.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden zestaw. Wariant kolorystyczny może różnić się od tego na zdjęciu w informacji w zależności od stanu magazynu.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy