26.12.22, 08:00

Łukasz Kierus: Moją misją i TaniaKsiazka.pl jest rozwijanie społeczności polskich czytelników

Łukasz Kierus, fot.: materiały prasowe

Rozmowa z Łukaszem Kierusem, Prezesem Zarządu spółki Glosel, właściciela księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl.

Kuba Wajdzik: Księgarnia internetowa TaniaKsiazka.pl obchodziła niedawno 16. urodziny. Skąd wziął się pomysł na e-księgarnię? 16 lat temu wcale nie było oczywiste, że takie pomysły mają świetlaną przyszłość…

Łukasz Kierus: Miłość do książek wyniosłem z domu, gdzie bardzo dużo się czytało. Wtedy książki kupowało się w księgarniach stacjonarnych, a poziom czytelnictwa był na wyższym poziomie. I mimo, że internet dopiero raczkował - wierzyłem zarówno w swój pomysł na biznes, jak i w potencjał internetu. Jako pierwszy powstał sklep internetowy z tematyką ezoteryczną CzaryMary.pl, który istnieje do dziś. Trzy lata później, czyli w 2006 roku, doszedłem do wniosku, że skoro łączą mnie dobre relacje z dystrybutorami książek, to dlaczego ograniczać się tylko do pozycji o magii? Wtedy powstała TaniaKsiazka.pl. Od początku naszą ofertę kierowaliśmy do osób, które pochłaniają książki, śledzą trendy i nowości wydawnicze. Szkoda, że nie utrzymał się trend wzrostowy czytelnictwa z pandemii, z drugiej strony - dobrze, że jest na w miarę stałym poziomie. Moją misją i TaniaKsiazka.pl jest rozwijanie społeczności polskich czytelników.

KW: Co było punktem zwrotnym w historii platformy?

ŁK: Od początku naszej działalności notowaliśmy stabilne wzrosty, co powodowało, że wciąż się przeprowadzaliśmy do kolejnego i kolejnego większego biura z większym magazynem. Jednak największe znaczenie miała ostatnia - piąta przeprowadzka, do której zmusiła nas zwiększona liczba zamówień. Zainwestowaliśmy w magazyn o powierzchni niemal 10 tys. m2, a co za tym idzie - zmieniliśmy model logistyki. W związku z rozwojem wzrósł też poziom zatrudnienia tylko w jednym roku z 90 do 180 osób, a w następnym o kolejne 150. Teraz tworzymy zespół ponad 400 osób, mamy drugie biuro w Warszawie i ciągle się rozwijamy.

KW: Jakie są najważniejsze problemy rynku sprzedaży książek w Polsce?

ŁK: Wg mnie główny problem w tej chwili to kryzys, który powoduje, że Polacy ograniczają wydatki na przyjemności, również na książki, a co za tym idzie - brak satysfakcjonujących wzrostów sprzedaży na rynku. Również nas dotyka problem rosnących cen. Więcej płacimy za energię, wynajem powierzchni, za opakowania do wysyłki, ostatnio ceny podnieśli dostawcy przesyłek. Galopujące ceny papieru i druku zmusiły również wydawców do podwyżek, co sprawiło, że nowo wydane książki są droższe. Pamiętajmy jednak, że książka to nadal jeden z najbardziej trafionych i w miarę tanich prezentów świątecznych, a ceny w internecie są bardziej atrakcyjne.

KW: Wiele biznesów internetowych wskazuje wpływ pandemii na rozwój ich sklepów. Jednak po pewnym czasie wiele z nich wróciło do obrotów sprzed pandemii. Jak TaniaKsiazka.pl odczuła wpływ pandemii na biznes?

ŁK: W czasie pandemii mieliśmy szczęście, bo nasza oferta była tym, czego w tamtym czasie klienci bardzo poszukiwali. Odnotowaliśmy duże obroty, mocno urośliśmy, cieszyliśmy się, że czytanie wraca do łask. Poza tym - musieliśmy zmienić procesy w firmie tak, by praca była bezpieczniejsza mimo zagrożenia, jakie niósł COVID-19, niektóre z nich wykorzystujemy do teraz. Pomimo tego, że w 2020 roku odnotowaliśmy spektakularny wzrost sprzedaży, ponad 100 proc., to w 2021 r. i 2022 r. nadal kontynuowaliśmy wzrosty, choć nie są tak imponujące jak wtedy, gdy wszyscy byliśmy w lockdownie.

KW: Dużo mówiło się, że kiedy Amazon wkroczy na polski rynek, rynek diametralnie się zmieni… Czy Amazon zagraża polskim platformom sprzedaży książek?

ŁK: Przede wszystkim zanim Amazon wkroczył do Polski, to już od wielu lat trwały spekulacje o czasie kiedy to nastąpi. To mogło rodzić pewne przypuszczenia, że będzie to istotna zmiana, która w szybkim tempie wpłynie na rynek. Natomiast dotychczasowe obserwacje pokazują coś innego.

Amazon w Polsce nie ma łatwego wejścia, bo mamy lokalnego lidera w postaci Allegro, które jest mocno osadzone na polskim rynku. Przekonały się o tym już inne ogólnoświatowe platformy, jak chociażby eBay, który parę lat temu nie poradził sobie w naszym kraju.

Przyszłość jest bardzo ciekawa. Na polskim rynku jest miejsce dla wielu graczy. Kluczową kwestią jest to, jaką kto ma strategię na rozwój. My nie jesteśmy platformą, która będzie konkurować z Amazonem czy Allegro. Mamy inny pomysł na prowadzenie i rozwój biznesu, na tym się skupiamy.

Oczywiście trzeba patrzeć na rozwój rynku, bo na koniec dnia wszyscy walczymy o zamówienia i o uwagę klientów. Wydaje mi się, że w TaniaKsiazka.pl robimy to w inny sposób i docieramy do innych potrzeb klientów. Na koniec chodzi o książki, ale sama kwestia związana z doświadczeniem zakupowym i stworzeniem miejsca przyjaznego dla osób, które kochają czytać książki i lubią książki jest bardzo ważna - myślę, że to potrzebne i na to stawiamy w przyszłości. Dzięki naszym działaniom w tym roku po raz drugi otrzymaliśmy tytuł "Najsympatyczniejszego e-sklepu w Polsce" w kategorii “eCommerce – sklepy internetowe” w raporcie SentiOne, pokonując i Allegro, i Amazon.

KW: Wykluczacie wejście inwestorów strategicznych do spółki?

ŁK: Dotychczas działaliśmy sami, angażowaliśmy nasz kapitał i zyski w rozwój. Jednak przed nami duże inwestycje związane z rozwojem technologicznym i logistycznym, które mogłyby wielokrotnie przyspieszyć rozwój spółki, skokowo dokonać jej transformacji i pomóc w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Od pewnego czasu rozważamy pozyskanie inwestora strategicznego do spółki, gdyż w tych niepewnych czasach dużo bezpieczniej i efektywniej byłoby robić coś wspólnie. Wsparcie finansowe, jak i doświadczenie dużego inwestora mogłoby być nam pomocne. Nie jest to jednak w tym momencie kluczowe zadanie. Obecnie ciągle skupiamy się na jeszcze lepszej obsłudze klienta i poprawianiu doświadczenia zakupowego w TaniaKsiazka.pl. Ale jeśli ktoś złoży naprawdę atrakcyjną ofertę - poważnie przemyślę propozycję.

KW: Czy tradycyjne księgarnie to już przeszłość? Z rynku znikają księgarnie, zwłaszcza w małych miastach. Co jakiś czas bankrutują sieci księgarń. Czy sprzedaż książek będzie odbywać się już tylko online?

ŁK: Polacy wciąż większość książek kupują stacjonarnie, więc jeszcze przez jakiś czas tradycyjne księgarnie będą miały miejsce bytu. Są czytelnicy, którzy przed zakupem lubią przekartkować książkę, poczuć, jak leży w dłoni, sprawdzić jej ciężar, rozmiar czcionki, poczuć zapach papieru. Nie wyobrażają sobie, że nie mają fizycznego kontaktu z książką przed jej zakupem. Poza tym stacjonarne księgarnie to miejsca bliskiego kontaktu z kulturą, więc jest uzasadniona potrzeba, by nadal istniały.
Nam bardzo zależy na tym, by czytaniem kulturalnie uzależniać, by poziom czytelnictwa w Polsce był coraz wyższy. Sami mamy sieć 12 stacjonarnych księgarni w całej Polsce, które są dla nas ważne. Ale funkcjonowanie takich punktów musi być rentowne, co nieco rozmija się z potrzebą klienta, który chce książkę kupić tanio.

KW: Co cieszy się największym zainteresowaniem wśród klientów platformy?

ŁK: Niełatwo na to odpowiedzieć, bo sytuacja ciągle dynamicznie się zmienia. To na bieżąco można sprawdzać na naszej liście bestsellerów - TopKa TaniaKsiazka.pl, gdzie publikujemy najlepiej sprzedające się książki z podziałem na bestsellery tygodnia, miesiąca oraz roku.

Teraz bardzo wysoko plasują się książki dla dzieci (m.in. popularny cykl “Kicia Kocia” i nowość wydawnictwa “Świetlik” - “Jak Zrzędus chciał zepsuć Święta”), literatura faktu, kryminały oraz poradniki. Jeśli chodzi o najbardziej poczytnego autora - tu od lat niepokonany jest Remigiusz Mróz, którego kryminały cieszą się niesłabnącą popularnością.
Ale - co jest świetną wiadomością - rośnie też zainteresowanie książkami dla młodzieży, co analizowała moja żona i współwłaścicielka Glosela Agnieszka Stankiewicz-Kierus. To, co wybiera młodzież to przede wszystkim nie są lektury, ale książki pisane specjalnie dla nich - fantastyka, mroczne horrory, mangi i opowieści obyczajowe.

KW: Jakie są plany księgarni na najbliższy okres działalności?

ŁK: Naszymi priorytetami na najbliższy czas są odświeżenie strony internetowej i uruchomienie programu lojalnościowego. Chcemy, aby TaniaKsiazka.pl była ulubioną księgarnią internetową polskich czytelników. Cały czas pracujemy nad poszerzeniem oferty, m.in. zwiększeniem liczby publikacji elektronicznych, lepszymi cenami i szybkością realizacji zamówień. Ale bardzo duży nacisk kładziemy na poprawę doświadczenia zakupowego naszych klientów. Z naszych obserwacji wynika, że klienci potrzebują więcej tzw. miejsc styku z marką, gdzie mogą zapytać o zamówienie. Telefon czy mail już nie wystarczy. Zwłaszcza Pokolenie Z ma takie oczekiwania, by móc kontaktować się z marką kanałem, którego używa do porozumiewania się ze znajomymi, czyli. np. prywatnymi wiadomościami na Instagramie.

Mam nadzieję, że dzięki tym staraniom osiągniemy cel i TaniaKsiazka.pl stanie się księgarnią internetową pierwszego wyboru dla wszystkich książkoholików.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Łukasz Kierus

Prezes zarządu Glosel sp. z o.o. sp. k., od 2000 r. prężnie działa w branży e-commerce, rozwijając platformy zakupowe. Swój pierwszy sklep internetowy poświęcony ezoteryce - CzaryMary.pl uruchomił w 2003 r. Jest również założycielem jednej z największych księgarni internetowych w Polsce TaniaKsiazka.pl oraz sklepu internetowego z asortymentem FMCG i zdrową żywnością Bee.pl. Aktualnie to właśnie w ich rozwój angażuje się najbardziej. Od 2008 r. jest współwłaścicielem Wydawnictwa Kobiecego, właścicielem i redaktorem naczelnym miesięcznika „Czwarty Wymiar” oraz prezesem zarządu specjalistycznego portalu o sprzedaży detalicznej - retailjournal.pl.

Jego ostatnią inwestycją jest startup NextPlease! oferujący aplikację do wymiany i sprzedaży przeczytanych książek. Razem z twórcami aplikacji - Danielem Wojciechowskim i Adamem Oleksiakiem - zajął 26. miejsce w 12. edycji rankingu “50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie” organizowanym przez brief.pl.

Systematycznie przekazuje część dochodów ze sprzedaży książek podopiecznym Fundacji “Pomóż Im” na rzecz Dzieci z Chorobami Nowotworowymi i Hospicjum dla Dzieci. Popularyzuje aktywność ruchową sponsorując i współorganizując wydarzenia sportowe Fundacji Białystok Biega i uczestnicząc w wielu imprezach biegowych, a jako ogromny miłośnik książek - propaguje czytelnictwo. W 2021 r. otrzymał Honorowe Wyróżnienie Prezydenta Miasta Białegostoku “Urbi Meritus - Zasłużony Miastu” z rąk Tadeusza Truskolaskiego za natychmiastową pomoc i wsparcie działań Miasta na rzecz Ukrainy oraz uchodźców przebywających w Białymstoku.

Prywatnie miłośnik podróży, nowych technologii i literatury sci-fi.

Komentarze

Powiązane

19.02.24, 09:30
| internet » badania rynku | reklama & PR » informacje
Ponad 450 osób przeszkolonych z badania Mediapanel
W 2023 r. firmy Gemius i Polskie Badania Internetu uruchomiły szkolenia z badania Mediapanel, przeznaczone dla podmiotów z branży medialnej. W pierwszym etapie szkoleń, w okresie od września 2023 r. do stycznia 2024 r. wzięło w nich udział ponad 450 osób.
18.02.24, 12:59
| internet » ludzie
Krzysztof “Chris” Sulenta awansuje w MassiveMusic Warsaw
MassiveMusic Warsaw, kreatywna agencja muzyczna, awansowała Krzysztofa Sulentę na stanowisko senior music creative.
17.02.24, 12:00
| internet » informacje | kultura » informacje
Rusza ósma edycja Plebiscytu O!Lśnienia – Nagród Kulturalnych Onetu i Miasta Krakowa
Po raz ósmy zostaną przyznane O!Lśnienia, nagrody kulturalne Onetu i Miasta Krakowa. Zwycięzców wybiorą internauci, a głosowanie potrwa do północy 1 marca br. 
16.02.24, 18:45
| internet » informacje
Jak pisać o klimacie 2.0. Czym jest dezinformacja klimatyczna i jak z nią walczyć. Druga część poradnika Gazeta.pl dla dziennikarek i dziennikarzy
Poradnik o dezinformacji klimatycznej dla dziennikarzy i dziennikarek to kontynuacja wydanej w 2023 r. publikacji Gazeta.pl „Jak pisać o klimacie”, której celem jest wsparcie przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych, powstała we współpracy z Fundacją Climate Strategies Poland.
16.02.24, 08:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Co to będzie. Polityczny wideopodcast od Gazeta.pl
Portal Gazeta.pl rusza z nowym formatem politycznym, prowadzonym przez Martę Nowak oraz Miłosza Wiatrowskiego-Bujacza. Wideopodcast będzie publikowany  w każdy czwartek. Pierwszy odcinek został wyemitowany 15 lutego br.
15.02.24, 15:00
| radio » informacje | internet » informacje
Sprawa Rusałki. Nowa superprodukcja Audioteki
15 lutego br. udostępniono dwa pierwsze odcinki z sześciu odcinków nowej superprodukcji Audioteki – „Sprawa Rusałki”.
15.02.24, 12:48
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
W poprzedniej pracy nie było OK. Krzysztof Stanowski w kampanii rocketjobs.pl
Krzysztof Stanowski, twórca Kanału Zero, wziął udział w kampanii reklamowej portali pracy rocketjobs.pl i justjoin.it „Misja Zmiana”, w której namawia do zmiany pracy na własnych warunkach. Jest to już kolejna wspólna akcja marek z właścicielem Kanału Zero.
14.02.24, 15:30
| radio » informacje | internet » informacje
NOIZZ uruchamia podcast Komfort Guys
W czwartek, 15 lutego br., w Onet Audio, na NOIZZ.pl oraz na wybranych platformach podcastowych ruszy „Komfort Guys” - rozmowy o emocjach, z którymi można się utożsamiać, niezależnie od tego, czy jest to radość, smutek, bliskość, samotność, euforia, czy może przygnębienie.
14.02.24, 14:35
| prasa » informacje | internet » informacje
Nie żyje Mariusz Jabłoński
Zmarł Mariusz Jabłoński, właściciel portalu OstrowiecNews.pl.
14.02.24, 10:26
| internet » badania rynku
Pomponik.pl pozostaje liderem wśród serwisów plotkarskich
Pomponik.pl (Interia) w styczniu 2024 r. osiągnął rekordowy wynik – 8,8 mln RU. Serwis zdecydowanie wyprzedził inne serwisy plotkarskie. 
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista do spraw komunikacji i promocji

Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Zakopiańskie Centrum Kultury | inne

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Galeria Sztuki w Legnicy | Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 26.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

16 marca 2024 r., Dom Towarowy Braci Jabłkowskich w Warszawie.