07.12.22, 07:00

Ostrożny optymizm. GroupM prognozuje globalnie blisko 6 proc. wzrostu rynku w 2023 r.

Globalny wzrost rynku reklamy, fot.: materiały prasowe

GroupM opublikował doroczne prognozy dotyczące dynamiki rynku reklamy. Holding wylicza globalny wzrost rynku reklamy w 2022 r. na 6,5 proc., do wartości 808 mld dolarów. W Polsce wzrost sięgnie 3,4 proc., a rynek będzie wart 12,5 mld zł.

Prognoza na 2023 r. zakłada 5,9 proc. wzrostu globalnego rynku, napędzanego, m.in. dynamiką szybko rozwijających się rynków (np. Indie) oraz najszybciej rosnących sektorów reklamy, takich jak retail media i Connected TV. Ich dynamiczne wzrosty GroupM prognozuje również dla Polski.

Wartość obniżona z powodu chińskiego rynku reklamowego

Przewidywania GroupM dotyczące wartości rynku reklamowego na koniec 2022 r. - wspomniane 6,5 proc. - zostały obniżone w stosunku do wcześniejszych prognoz (z 8,4 proc.). Stało się tak głównie z powodu mocno zrewidowanych oczekiwań dotyczących Chin, stanowiących wraz z USA, 56 proc. światowych wydatków na reklamę. Gdyby w tegorocznych szacunkach nie uwzględniać rynku chińskiego, globalny wzrost reklamy sięgałby 8,1 proc.


Na dynamikę globalnego rynku reklamy w 2022 r. w największej mierze zapracował internet, z 9,3 proc. wzrostem. GroupM oczekuje, że reklama digital osiągnie na koniec roku aż 67 proc. udziału w całości globalnego reklamowego tortu, zaś w 2027 r. będzie to już 73 proc. Udział ten nie uwzględnia tzw. digital extensions, czyli cyfrowych kanałów należących do mediów tradycyjnych (jak serwisy VOD nadawców, czy digital OOH).

O ile takie sektory jak wideo, wyszukiwarki czy display w najbliższych latach osiągać będą średni jednocyfrowy wzrost, GroupM spodziewa się na najbliższe dwa lata kilkunastoprocentowych wzrostów ze strony tzw. retail mediów. Przychody z reklam sprzedawanych przez graczy e-commerce już teraz sięgają 20 proc. w digitalowym torcie. Szacunki GroupM mówią obecnie o 110,7 mld dol. inwestycji w retail media w 2022 r., co oznacza podwyższenie wcześniejszych prognoz, zakładających 101 mld dol. światowych wydatków w tym segmencie.

Mniejszy kawałek tortu reklamowego dla TV

W Polsce wydatki na retail media sięgną w tym roku ok. 800 mln zł, co zapewni im ok. 12 proc. udziału w wydatkach na całą reklamę digital (i ok. 6 proc. udziału w całym polskim rynku reklamy).

Telewizja wzrośnie w tym roku globalnie o 1,7 proc., do 155 mld dolarów, co zapewni jej już tylko niespełna 20 proc. udział w całym torcie. Na kolejne pięć lat analitycy GroupM zakładają wzrosty tego medium w przedziale 1-3 proc. rocznie, głównie dzięki dwucyfrowym wzrostom w obszarze Connected TV, rekompensującym częściowo spadki linearnej telewizji na rynkach, m.in. Europy Zachodniej, Stanów, Chin, Malezji czy Tajwanu.

Reklama OOH ma się powiększyć w tym roku globalnie o 2,2 proc. (chociaż gdyby odjąć “efekt Chin” to wrosłaby aż o 18,1 proc.). Powrót wzrostu OOH w Chinach prognozowany jest na 2024 r., jednak do osiągnięcia poziomu sprzed pandemii medium to potrzebowało będzie w tym kraju jeszcze pięciu lat; natomiast globalnie OOH powinno osiągnąć poziom sprzed pandemii (czyli z 2019 r.), w roku 2024.

Reklama audio powiększy się w tym roku o 3,8 proc. (przy czym digital audio ma urosnąć w 2022 r. dwucyfrowo i podobne są przewidywania na kolejny rok).

Indie napędzającą wzrost rynku 

Tytułem prognoz na 2023 rok, GroupM zakłada 5,9 proc. wzrostu, napędzanego, m.in. dalszymi silnymi wzrostami ze strony Connected TV, retail media i szybko rosnących rynków, takich jak Indie. Wcześniejsze prognozy GroupM zakładały 6,4 proc. wzrostu w przyszłym roku. Ta korekta wynika przede wszystkim z obniżonych oczekiwań względem Chin i USA.

Podstaw do ostrożnego optymizmu dostarcza kilka czynników, m.in. postawa dużych reklamodawców, którzy utrzymują wzrost przychodów mimo podwyżek produktów wymuszonych inflacją, czy niski poziom bezrobocia na większości światowych rynków. Nasi globalni analitycy zwracają też uwagę na nierównomierność spadków – są one ograniczone do wybranych rynków oraz wybranych kanałów, jak np. outdoor w Chinach, gdzie utrzymywana jest restrykcyjna polityka zero-Covid. Pozytywne sygnały płyną też ze strony mediów cyfrowych. Mowa tu zarówno o tzw. digital extensions tradycyjnych nadawców i wydawców, jak i wspominanych retail mediach czy przychodach graczy typowo digitalowych, od TikToka po lokalnych wydawców” – mówi Izabela Albrychiewicz, prezes GroupM w Polsce i cluster lead na CEE.

Komentarze

Powiązane

17.05.24, 15:00
| reklama & PR » informacje
Magdalena Boczarska ponownie ambasadorką farb Dulux Ambiance Ceramic
Ruszyła nowa kampania reklamowa farb Dulux Ambiance Ceramic. Ambasadorką marki Dulux, podobnie jak w ubiegłym roku, jest znana i ceniona polska aktorka, Magdalena Boczarska. Kampania będzie prowadzona w różnych kanałach, w tym m.in. w social mediach i TV.
17.05.24, 11:59
| reklama & PR » informacje
Coca-Cola odkrywa najlepsze lato. Twa kampania Endless Summer
Fani Coca-Cola mają możliwość zdobycia biletów na najciekawsze wydarzenia tego lata. Do wygrania są wejściówki na największe festiwale muzyczne oraz mecze UEFA EURO 2024. Marka zaprezentowała również limitowaną serię butelek i puszek. 
17.05.24, 10:15
| reklama & PR » informacje
Pożyczka na „mi się”. Alior Bank startuje z kampanią marketingową
Alior Bank rozpoczął wielokanałową kampanię marketingową promującą nowy produkt kredytowy – Pożyczkę na „mi się”. W ramach oferty można uzyskać środki na dowolne cele, bez dodatkowych kosztów prowizji. W działaniach reklamowych zostaną wykorzystane różne kanały komunikacji, m.in. telewizja, punkty obsługi klienta (POS), a także digital.
17.05.24, 09:00
| reklama & PR » informacje
Podaruj chwilę przyjemności. 30 tys. zł do wygrania w loterii marki LINDOR
Lindt & Sprüngli powierzył agencji UNIQUE ONE organizację loterii pro-mocyjnej dla marki LINDOR „Podaruj chwilę przyjemności”.
17.05.24, 07:45
| reklama & PR » informacje
Przepis na Swojaka. Dan Cake podaje obiad na nowo
Ruszyła kampania produktów grillowych Dan Cake. W tegorocznej odsłonie marka przekonuje odbiorców, że dania grillowe doskonale sprawdzają się jako pomysł na obiad przygotowywany dla rodziny i przyjaciół - nie tylko w plenerze, ale także w domowym zaciszu.
17.05.24, 06:30
| reklama & PR » informacje
Wills Integrated obsługuje markę Stargres
Agencja Wills Integrated rozpoczęła obsługę marki Stargres z Grupy Końskie. Wrocławska agencja strategiczno-komunikacyjna odpowiada za realizację wielokanałowej kampanii, której celem jest promocja gresowych płyt zewnętrznych z linii STAR 2.0 i STAR 3.0.
16.05.24, 20:45
| reklama & PR » informacje
Agencja KERRIS przygotowała koncepcję kreatywną dla marki Jan Niezbędny
Agencja KERRIS odpowiada za adaptację nowej kreatywnej koncepcji komunikacji Jana Niezbędnego w kanałach social media lidera branży artykułów gospodarstwa domowego.
16.05.24, 19:30
| reklama & PR » ludzie
Ania Kwiatkowska w Grupie Przestrzeń
Ania Kwiatkowska dołączyła do Grupy Przestrzeń (Przestrzeń – agencja strategiczno-kreatywna, Polot – agencja digitalowa, Wyraz – studio projektowe, Rozgłos – agencja mediowa) i objęła stanowisko Business Development Director.
16.05.24, 18:00
| reklama & PR » informacje
Nowe opakowanie, to samo chrupanie!” Kampania marki Familijne
Ruszyła kampania wafli Familijne (Colian) w nowych opakowaniach. Spoty reklamowe będa emitowane w najpopularniejszych kanałach TV, na YouTubie oraz na platformach VOD do końca czerwca br.
15.05.24, 20:40
| reklama & PR » informacje
Rezi twarzą kampanii smartwatcha Huawei Watch 4 Pro Space Edition
Polski oddział Huawei CBG (Consumer Business Group) ruszył z kampanią promującą nową odsłonę smartwatcha premium z rodziny HUAWEI WATCH 4 Pro. Działania wspierające wejście na polski rynek wersji Space Edition obejmują różnorodne kanały i narzędzia marketingowe. Twarzą kampanii w Polsce jest Remigiusz reZi Wierzgoń.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.05.24

Ważna informacja dla biorących udział w konkursach na stronach portalmedialny.pl. 

do 20.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy