07.12.22, 07:00

Ostrożny optymizm. GroupM prognozuje globalnie blisko 6 proc. wzrostu rynku w 2023 r.

Globalny wzrost rynku reklamy, fot.: materiały prasowe

GroupM opublikował doroczne prognozy dotyczące dynamiki rynku reklamy. Holding wylicza globalny wzrost rynku reklamy w 2022 r. na 6,5 proc., do wartości 808 mld dolarów. W Polsce wzrost sięgnie 3,4 proc., a rynek będzie wart 12,5 mld zł.

Prognoza na 2023 r. zakłada 5,9 proc. wzrostu globalnego rynku, napędzanego, m.in. dynamiką szybko rozwijających się rynków (np. Indie) oraz najszybciej rosnących sektorów reklamy, takich jak retail media i Connected TV. Ich dynamiczne wzrosty GroupM prognozuje również dla Polski.

Wartość obniżona z powodu chińskiego rynku reklamowego

Przewidywania GroupM dotyczące wartości rynku reklamowego na koniec 2022 r. - wspomniane 6,5 proc. - zostały obniżone w stosunku do wcześniejszych prognoz (z 8,4 proc.). Stało się tak głównie z powodu mocno zrewidowanych oczekiwań dotyczących Chin, stanowiących wraz z USA, 56 proc. światowych wydatków na reklamę. Gdyby w tegorocznych szacunkach nie uwzględniać rynku chińskiego, globalny wzrost reklamy sięgałby 8,1 proc.


Na dynamikę globalnego rynku reklamy w 2022 r. w największej mierze zapracował internet, z 9,3 proc. wzrostem. GroupM oczekuje, że reklama digital osiągnie na koniec roku aż 67 proc. udziału w całości globalnego reklamowego tortu, zaś w 2027 r. będzie to już 73 proc. Udział ten nie uwzględnia tzw. digital extensions, czyli cyfrowych kanałów należących do mediów tradycyjnych (jak serwisy VOD nadawców, czy digital OOH).

O ile takie sektory jak wideo, wyszukiwarki czy display w najbliższych latach osiągać będą średni jednocyfrowy wzrost, GroupM spodziewa się na najbliższe dwa lata kilkunastoprocentowych wzrostów ze strony tzw. retail mediów. Przychody z reklam sprzedawanych przez graczy e-commerce już teraz sięgają 20 proc. w digitalowym torcie. Szacunki GroupM mówią obecnie o 110,7 mld dol. inwestycji w retail media w 2022 r., co oznacza podwyższenie wcześniejszych prognoz, zakładających 101 mld dol. światowych wydatków w tym segmencie.

Mniejszy kawałek tortu reklamowego dla TV

W Polsce wydatki na retail media sięgną w tym roku ok. 800 mln zł, co zapewni im ok. 12 proc. udziału w wydatkach na całą reklamę digital (i ok. 6 proc. udziału w całym polskim rynku reklamy).

Telewizja wzrośnie w tym roku globalnie o 1,7 proc., do 155 mld dolarów, co zapewni jej już tylko niespełna 20 proc. udział w całym torcie. Na kolejne pięć lat analitycy GroupM zakładają wzrosty tego medium w przedziale 1-3 proc. rocznie, głównie dzięki dwucyfrowym wzrostom w obszarze Connected TV, rekompensującym częściowo spadki linearnej telewizji na rynkach, m.in. Europy Zachodniej, Stanów, Chin, Malezji czy Tajwanu.

Reklama OOH ma się powiększyć w tym roku globalnie o 2,2 proc. (chociaż gdyby odjąć “efekt Chin” to wrosłaby aż o 18,1 proc.). Powrót wzrostu OOH w Chinach prognozowany jest na 2024 r., jednak do osiągnięcia poziomu sprzed pandemii medium to potrzebowało będzie w tym kraju jeszcze pięciu lat; natomiast globalnie OOH powinno osiągnąć poziom sprzed pandemii (czyli z 2019 r.), w roku 2024.

Reklama audio powiększy się w tym roku o 3,8 proc. (przy czym digital audio ma urosnąć w 2022 r. dwucyfrowo i podobne są przewidywania na kolejny rok).

Indie napędzającą wzrost rynku 

Tytułem prognoz na 2023 rok, GroupM zakłada 5,9 proc. wzrostu, napędzanego, m.in. dalszymi silnymi wzrostami ze strony Connected TV, retail media i szybko rosnących rynków, takich jak Indie. Wcześniejsze prognozy GroupM zakładały 6,4 proc. wzrostu w przyszłym roku. Ta korekta wynika przede wszystkim z obniżonych oczekiwań względem Chin i USA.

Podstaw do ostrożnego optymizmu dostarcza kilka czynników, m.in. postawa dużych reklamodawców, którzy utrzymują wzrost przychodów mimo podwyżek produktów wymuszonych inflacją, czy niski poziom bezrobocia na większości światowych rynków. Nasi globalni analitycy zwracają też uwagę na nierównomierność spadków – są one ograniczone do wybranych rynków oraz wybranych kanałów, jak np. outdoor w Chinach, gdzie utrzymywana jest restrykcyjna polityka zero-Covid. Pozytywne sygnały płyną też ze strony mediów cyfrowych. Mowa tu zarówno o tzw. digital extensions tradycyjnych nadawców i wydawców, jak i wspominanych retail mediach czy przychodach graczy typowo digitalowych, od TikToka po lokalnych wydawców” – mówi Izabela Albrychiewicz, prezes GroupM w Polsce i cluster lead na CEE.

Komentarze

Powiązane

26.01.23, 19:00
| reklama & PR » informacje
Grupa Good One rozpoczęła pracę dla marki Getaway
Należące do grupy marketingowej Good One agencje Good One PR, Social Lama oraz SeoFly poprowadzą kompleksową obsługę komunikacyjną platformy Getaway, pełniącej funkcję inteligentnego kreatora podróży “szytych na miarę”. 
26.01.23, 07:45
| reklama & PR » informacje
Serduszka WOŚP w specjalnej kolekcji marki Herlitz
Herlitz, producent artykułów kreatywnych, szkolnych i biurowych, połączył siły z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. Do sprzedaży trafiła linia produktów marki z orkiestrowym serduszkiem w roli głównej.
26.01.23, 06:30
| reklama & PR » artykuły
Podsumowanie 2022 r.: Hubert Pokrowiecki (Funktional)
Hubert Pokrowiecki, CEO & Founder agencji Funktional podsumowuje 2022 rok na rynku reklamy.
25.01.23, 21:00
| reklama & PR » informacje
Nowa kampania stworzona przez TESTA Agency. Mariusz Pudzianowski twarzą Bafra Kebab
Bafra Kebab powierzył TESTA Agency przygotowanie swojej pierwszej ogólnopolskiej kampanii wizerunkowej, której twarzą został Mariusz Pudzianowski.
25.01.23, 18:01
| reklama & PR » informacje
Czesław Mozil twarzą kampanii i konkursu marki Kozel
25 stycznia br. wystartował „Kozel Mix”. Konkurs jest elementem kampanii „Nazwij go po Cześku” marki Kozel, do której zaproszono Czesława Mozila.
25.01.23, 16:45
| reklama & PR » informacje
Carat wygrywa w przetargu Ryanair
Agencja Carat (grupa dentsu) wygrała przetarg na planowanie i zakup mediów marki Ryanair (linii lotniczej).
25.01.23, 06:30
| reklama & PR » artykuły
Podsumowanie 2022 r.: Mateusz Górecki (WE!RE Fantasy)
Mateusz Górecki, Managing Director, WE!RE Fantasy, podsumowuje  2022 rok w digital marketingu (obszar gaming i influencer marketing).
24.01.23, 17:58
| reklama & PR » informacje
Razem rozgrzewamy serca. Lavazza sponsorem Finału WOŚP
Lavazza, włoska firma kawowa, kontynuuje współpracę jako sponsor Finału WOŚP. W związku z 31. Finałem marka zaplanowała szereg aktywności, w tym konkurs pod hasłem „Razem rozgrzewamy serca”, którego główną nagrodą jest udział w Finale WOŚP w Warszawie.
24.01.23, 15:20
| reklama & PR » ludzie
Maciej Dulski Dyrektorem E-Commerce & Trade Marketingu w MediaMarktSaturn Polska
Do zespołu MediaMarktSaturn Polska dołączył Maciej Dulski, który z początkiem stycznia br. objął stanowisko Dyrektora E-Commerce & Trade Marketingu. Do jego zadań należy m.in. wzmocnienie sprzedaży omnichannel i poprawa doświadczeń zakupowych.
24.01.23, 09:21
| reklama & PR » ludzie
Izabela Świątkowska w zespole Havas PR Warsaw
Na początku stycznia br. Izabela Świątkowska dołączyła jako Consultant Managerka do zespołu Havas PR Warsaw.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Komunikacji-Rzecznik prasowy

Muzeum Sztuki Łódź | Łódź

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Miasta Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.