28.09.22, 06:00

GroupM: retail media posiada 12 proc. udziału w polskim rynku reklamy cyfrowej

Rośnie znaczenie retail media, fot.: materiały prasowe

Rozwojowi rynku e-commerce towarzyszy wzrost tzw. retail mediów. Przychody reklamowe platform e-commerce globalnie wyniosą w tym roku aż 101 mld dolarów, co przekłada się na 18 proc. światowych inwestycji w media digital. W Polsce wydatki na retail-media sięgną w tym roku blisko 800 mln zł, co zapewni im 12 proc. udziału w wydatkach na reklamę cyfrową – wynika z analizy GroupM, holdingu mediowo-technologicznego.

Sprzedaż e-commerce będzie w tym roku warta 5,4 bilionów dolarów, czyli 19 proc. wartości światowej sprzedaży detalicznej - przewiduje GroupM. To o 1 p. p. więcej niż w pandemicznych latach 2020 i 2021. Jak przewidują analitycy GroupM, w perspektywie pięciu lat udział e-commerce wzrośnie do 1/4 wartości sprzedaży detalicznej.

Coraz istotniejszym elementem biznesu e-retailerów i platform market-place jest ich oferta reklamowa. GroupM oszacował, że wartość tzw. retail mediów, czyli przychodów z reklam sprzedawanych przez graczy e-commerce sięgnie w tym roku globalnie aż 101 mld dolarów, co będzie stanowiło 18 proc. udział w światowym rynku reklamy digital, a 11 proc. w rynku reklamy ogółem. W perspektywie pięciu lat retail media wzrosną o 60 proc., a więc szybciej niż globalne wydatki na reklamę cyfrową.

W Polsce, jak szacuje GroupM, retail media będą w tym roku warte ok. 790 mln zł, co zapewni im 12 proc. udział w torcie reklamy digital. W całym polskim rynku reklamy segment ten kontroluje więc nieco ponad 6 proc. udziału. „Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce sięgnie w tym roku blisko 10 proc., jest więc nieco poniżej światowej średniej, podbijanej potęgą Chin i Stanów. Z tego też wynika nieco mniejszy udział retail mediów w polskiej reklamie Digital” – mówi Łukasz Sztuczyński, szef obszaru e-commerce w polskim oddziale GroupM.

Lwią część segmentu retail-mediów stanowi w Polsce Allegro, ale jak wskazuje GroupM swoje oferty reklamowe intensywnie rozwijają też inni gracze, m.in. OLX, Amazon czy Empik. Źródeł ich wzrostu można szukać zarówno w ewolucji zachowań zakupowych klientów, jak i aktywnym rozwoju ofert reklamowych poszczególnych platform.

Coraz częściej cała ścieżka zakupowa klienta odbywa się wewnątrz jednej platformy. Konsumenci, w poszukiwaniu produktów udają się bezpośrednio do stron e-commerce, a to oznacza, że marki muszą inwestować w komunikację właśnie tam” – mówi Łukasz Sztuczyński. „Widzą to również platformy udostępniające formaty reklamowe dopasowane do konkretnych etapów ścieżki zakupowej. To m.in. szerokozasięgowe banery na stronach głównych, formaty w pobliżu listingu produktów, prezentujące alternatywną ofertę czy w końcu pozycjonowanie produktów lub ofert na tych listingach” – dodaje Sztuczyński.

Jak przewiduje GroupM, Polska wpisze się w światową dynamikę wzrostu retail mediów w najbliższych pięciu latach. Potencjał tworzą perspektywy samego e-commerce, który będzie powiększał udział w sprzedaży detalicznej, jak i rosnącego zainteresowania marketerów ofertą reklamową platform e-commerce. „Szczególnie w trudniejszych warunkach rynkowych szukają oni rozwiązań szybko wspierających sprzedaż. Wabikiem dla marketerów są też dane platform e-commerce, kuszące nie tylko dla marek prowadzących sprzedaż w obrębie tych platform. Retail mediom sprzyja także przesuwanie w ich kierunku środków z budżetów trade-marketingowych” – uważa Łukasz Sztuczyński.

Definicja retail mediów przyjęta przez GroupM uwzlędnia przychody reklamowe czerpane przez internetowe platformy handlowe, w tym market-place’y. By uniknąć zdublowania, wyłączono z niej przychody dostawców software’u czy rozwiązań technologicznych, jak Shopify, Pacvue czy Criteo oraz przychody z search czy social commerce (Google Shopping czy Instagram Shopping).

Komentarze

Powiązane

02.12.22, 17:16
| reklama & PR » informacje
Majonez Kielecki łączy się z tradycyjnymi świętami
Startuje świąteczna kampania Majonezu Kieleckiego. Celem projektu ,,Składniki naszej tradycji” jest podkreślenie, że Majonez Kielecki łączy się z tradycyjnymi świętami. Za realizację spotu odpowiada Optima Marketing Group.
02.12.22, 16:16
| reklama & PR » informacje
Kurierzy Ninja w GLS na Black Friday
W tym roku z okazji Black Friday firma kurierska GLS Poland przygotowała kampanię budującą świadomość swojej marki. W projekcie pojawia się kurier ninja, który szybko dostarcza przesyłki zakupione przez klientów w czarny piątek.  
02.12.22, 12:00
| reklama & PR » informacje
Okocim wprowadza puszki z komiksami Andrzeja Rysuje
Marka Okocim podpisała współpracę z Andrzej Rysuje. Wynikiem współpracy jest nowy, humorystyczny projekt puszki lagera zawierający komiksy rysownika. Opakowania dostępne są w sieci sklepów Żabka. 
01.12.22, 20:39
| reklama & PR » ludzie
Jolanta Kozak przechodzi do Veovee
Zespół client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, zasiliła Jolanta Kozak, która objęła stanowisko Account Managera.
01.12.22, 14:00
| reklama & PR » informacje
Paweł Bylicki w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023
Paweł Bylicki, Prezes Public Dialog pojawi się w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023. Konkurs organizowany jest przez PRovoke Media.
30.11.22, 21:00
| reklama & PR » informacje
Mediahub zaplanuje i zakupi także Digital dla platformy Squla
Platforma edukacyjna Squla (Futurewhiz) rozszerzyła współpracę z domem mediowym Mediahub. Teraz oprócz telewizji firma powierzyła mu także kompleksową obsługę w digitalu.
30.11.22, 21:00
| reklama & PR » informacje
SHEIN zachęca do pokochania własnego ciała
SHEIN kolejny raz zachęca Polki do pielęgnowania pozytywnej relacji z własnym ciałem. Marka chce zapewnić kobiety, że są piękne, bez względu na wygląd.
30.11.22, 20:00
| reklama & PR » informacje
Kiwi.com zachęca do taniego podróżowania
Wyszukiwarka tanich lotów Kiwi.com wystartowała z kampanią "We hack the system, you fly for less”. Celem projektu jest przedstawienie innowacyjnej technologii, która pozwala szybko znaleźć tanie loty. 
30.11.22, 15:00
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Cenniki Grupy RMF w przyszłym roku na krótsze okresy. Radio Alex dołącza do pakietu RMF 3D
Grupa RMF zaprezentowała cenniki reklamowe, które obowiązywać będą od 9 stycznia 2023 r. Od przyszłego roku cenniki obowiązywać też będą na krótsze niż dotychczas okresy – zazwyczaj dwumiesięczne.
30.11.22, 11:14
| reklama & PR » ludzie
Hubert Skubij w ekipie Veovee
Do zespołu client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, dołączył Hubert Skubij, który objął stanowisko Senior Account Manager.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty

Specjalista/specjalistka ds. kontaktu z mediami

TR Warszawa | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

29.11.2022 r., online.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.