28.09.22, 09:21

ARC Rynek i Opinia: Polacy odzwyczaili się od chodzenia do kin

Kino, fot.: pixabay.com

Polacy odzwyczaili się od kin. Pasjonaci filmów częściej wybierają platformy streamingowe, niż sale kinowe. Z platform Internetowych, za pomocą których można obejrzeć najnowsze filmy, korzysta 66 proc. badanych. Na ten stan rzeczy wpłynęła także pandemia, tak wynika z badania zrealizowanego wspólnie przez ARC Rynek i Opinia oraz dr hab. Magdalenę Sobocińską, prof. UEW. Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2022 r. 

Tylko 29 proc. Polaków przyznaje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy była w kinie, znacznie wyższy jest odsetek tych, którzy w kinie nie byli w ciągu ostatniego roku (52 proc.). Do kina najczęściej chodzą ludzie młodzi (od 18 do 24 lat) – 39 proc. respondentów z tej grupy wiekowej deklaruje, że było w kinie w ciągu ostatnich trzech miesięcy do momentu realizacji badania.

Dlaczego Polacy rzadziej chodzą do kina?

Trzy główne przyczyny to odzwyczajenie, korzystanie z platform streamingowych oraz zbyt drogie bilety. Niektórzy zwracają uwagę na brak atrakcyjnych filmów i kwestie związane z COVID-19 - czyli obawą przed zarażeniem i koniecznością noszenia masek (obecnie nie ma juz wymogu ich noszenia - przyp. red.).

Zalety platform streamingowych 

Pierwszą rzeczą, na którą zwracają uwagę badani jest fakt, że chodzenie do kina wymaga wcześniejszego zaplanowania (57 proc.). Niemal połowa (47 proc.) jest z kolei zdania, że chodzenie do kina stało się dla nich zbyt drogie. Znajdują się jednak osoby, które zwracają uwagę na wielkość ekranu i uważają to za zaletę kina. Również w mniejszości są osoby, które uważają, że oferta platform streamingowych bardziej przypomina ofertę multipleksów niż kin studyjnych czy też, że na platformach znaleźć można wyłącznie filmy dostarczające mało ambitnej rozrywki.

Główną zaletą platform streamingowych zdaniem ankietowanych jest natomiast swoboda wyboru i szeroka oferta filmów. 75 proc. badanych docenia fakt, że platformy streamingowe dają im możliwość dowolnego ustalenia czasu i miejsca oglądania filmów, a 71 proc. docenia opcje wyboru bardzo dużej liczby filmów i seriali. Ponad połowa badanych przyznaje, że platformy straemingowe zastąpiły oglądanie filmów w telewizji (59 proc.), w kinie (56 proc.), a dla 55 proc. stało się to czymś codziennym.

Z platform streamingowych korzystają respondenci w każdym wieku (od 18 do 65 rż.). Im młodsi respondenci, tym korzystanie z platform wzrasta.

Z punku widzenia eksperta  

"Wirtualizacja uczestnictwa w kulturze jest immanentnie związana z powstawaniem nowych modeli biznesu, opartych na synergii ludzkiego talentu i nowych technologii. Procesy te zostały przyspieszone pandemią koronawirusa. Dotyczy to zwłaszcza platform streamingowych, które w okresie pandemii Covid-19 zwiększyły tempo pozyskiwania nowych klientów''. – komentuje dr hab. Magdalena Sobocińska, prof. UEW. "Z punktu widzenia kin istotne jest zadbanie o unikalną ofertę filmów i premier. Jest to tym istotniejsze, że wywołane pandemią Covid-19 zmiany w branży filmowej wiążą się z tym, że pandemia przyczyniła się do rozwoju produkcji filmów przeznaczonych do eksploatacji w Internecie jako na pierwszym polu eksploatacji.'' – podsumowuje dr hab. Magdalena Sobocińska, prof.  UEW. 

Komentarze

Powiązane

03.10.24, 22:19
| internet » informacje
Ameryka głosuje. Onet przygotuje cykl wyborczych prognoz i analiz
Onet uruchamia nowy cykl „Ameryka głosuje” przygotowanym przez zespół Onet Data. Głównym tematem nowego formatu będą wybory na 47. prezydenta Stanów Zjednoczonych.
03.10.24, 19:15
| internet » ludzie
Miłosz Wiatrowski-Bujacz w zespole Gazeta.pl
Miłosz Wiatrowski-Bujacz, współtwórca wideopodcastu „Co to będzie”, od października br. pracuje w redakcji Gazeta.pl. Dołączył do działu Nowe Trendy, zajmującego się tworzeniem kreatywnych, niestandardowych treści oraz eksperymentowaniem z dziennikarskimi formami.
03.10.24, 18:15
| telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Nowa ramówka telewizyjna serwisu Echo Dnia Świętokrzyskie
30 września br. redakcja „Echo Dnia Świętokrzyskie” (Polska Press Grupa) wprowadziła nową, stałą ramówkę telewizyjną na portalu echodnia.eu. W ofercie pojawiły się nowości programowe.
03.10.24, 14:30
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Allegro debiutuje na kolejnym rynku. Tym razem na Węgrzech
Do grona polskich, czeskich oraz słowackich klientów Allegro od 1 października br. dołączają Węgrzy. Węgierska wersja platformy została uruchamiana pod domeną allegro.hu.
03.10.24, 07:30
| internet » informacje
Jury Konkursu Podcast Roku 2024 ogłosiło nominacje w sześciu kategoriach tematycznych
30 września br., w Międzynarodowym Dniu Podcastu, Jury Konkursu Podcast Roku 2024 ogłosiło 22 nominacji w sześciu kategoriach tematycznych. Na stronie konkursu rozpoczęło się sześciotygodniowe głosowanie na ulubiony Podcast Publiczności. 
02.10.24, 07:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
13 formatów w odświeżonym Silver TV
Wkrótce na rynku pojawi się Silver TV w odświeżonej formule. Kanał, który jeszcze do niedawna emitował jeden program w tygodniu, od października br. będzie nadawany codziennie, a w ofercie stacji pojawi się 13 formatów.
30.09.24, 08:30
| radio » informacje | internet » informacje
Radio ESKA uruchomiło serwis tematyczny Eskapady
Pod nazwą Eskapady ruszył nowy projekt internetowy Radia ESKA poświęcony podróżom po Polsce, zwiedzaniu mniej i bardziej turystycznych zakątków, aktywnemu wypoczynkowi i sposobom na udany relaks.
27.09.24, 10:30
| radio » informacje | internet » informacje
Nauczycielki życia, Coolturalne rozmowy i Siła kobiet. Nowe serie podcastowe w ofercie Grupy ZPR Media
W tym tygodniu swoją premierę mają trzy nowe cykle podcastów Grupy ZPR Media: „Nauczycielki życia”, „Coolturalne rozmowy” i „Siła kobiet”.
25.09.24, 07:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Węglarczyk-Wrona. Korespondenci. Wspólny podcast Onetu, Onet Audio i TVN24 GO
W każdą środę o godz. 20:00 w Onecie, Onet Audio oraz TVN24 GO udostępniany będzie nowy odcinek nowego podcastu Bartosza Węglarczyka z Onetu i Marcina Wrony z Faktów TVN. „Węglarczyk-Wrona. Korespondenci” jest podcastem, w którym prowadzący poddają analizie i dyskusji kampanię wyborczą w Stanach Zjednoczonych.
23.09.24, 11:00
| internet » informacje
Grupa ZPR Media uruchomiła serwis Pomagamy razem z eksperckimi poradami dla osób dotkniętych powodzią
Grupa ZPR Media pod hasłem „Pomagamy razem” uruchomiła serwis internetowy z praktycznymi informacjami i eksperckimi poradami dla osób dotkniętych powodzią. To wspólna akcja redakcji portali se.pl, murator.pl, MjakMama.pl i PoradnikZdrowie.pl.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Rzeszowskie Piwnice | inne

Przejdź do oferty

dyrektor Zamojskiego Domu Kultury w Zamościu

Miasto Zamość | inne

Przejdź do oferty

Grafik – Dział Imprez i Promocji

Ośrodek Kultury Kraków-Nowa Huta | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 07.11.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 06.11.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.11.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.