03.11.22, 06:00
Polacy coraz bardziej aktywni w programach lojalnościowych
62 proc. Polaków korzysta z przynajmniej jednego programu lojalnościowego. Coraz więcej z nich deklaruje, że jest aktywna w programach, czyli znają swój status i starają się korzystać z oferty. W porównaniu z ubiegłym rokiem o 13 p.p. wzrósł odsetek osób korzystających z aplikacji mobilnych programów. Najbardziej popularnym programem lojalnościowym jest program Biedronki, który też jest najczęściej wskazywany jako ulubiony – wynika z Monitora Programów Lojalnościowych 2022 ARC Rynek i Opinia.
Odsetek osób korzystających z programów lojalnościowych w Polsce się ustabilizował. Obecnie z programów korzysta 64 proc. kobiet i 59 proc. mężczyzn. Największą zaletą posiadania programów jest, zdaniem konsumentów, możliwość uzyskania rabatu, zniżki na zakup produktów, usług (54 proc. vs 51 proc. w 2021 r.), zaś największą wadą – niska wartość punktów (35 proc. vs 34 proc. w 2021 r.).
Mimo, że w ciągu ostatniego roku nie zanotowano istotnego przyrostu uczestnictwa w programach lojalnościowych, to można powiedzieć, że zmianie uległo nastawienie i forma zaangażowania. Uczestnicy deklarują bowiem wyższą aktywność względem poprzedniego pomiaru, co przejawia się tym, że większa liczba klientów zna na bieżąco swój status w programie i stara się korzystać z oferty (zniżek i nagród). Warto podkreślić, że respondenci deklarują również częstsze niż w poprzednich latach korzystanie z benefitów w postaci zniżek, rabatów oraz nagród za punkty. Może być to związane z większą popularnością aplikacji programów lojalnościowych oferujących łatwy dostęp do benefitów przy kasie w supermarketach, dyskontach lub mniejszych sklepach sieciowych.
Najbardziej popularnym programem lojalnościowym wśród Polaków jest zdecydowanie program Biedronki. Jest to też program, który odnotował najwyższy wzrost jako ulubiony przez konsumentów (wzrost z 24 proc. w 2021 do 35 proc. w 2022).
Warto podkreślić, że w ciągu ostatniego roku istotnie wzrósł odsetek osób korzystających z aplikacji mobilnych – o ok. 13 p.p. Taki przyrost może być zasługą, m.in. pojawienia się nowej aplikacji należącej do sieci dyskontów „Biedronka”, która przyciągnęła kilka milionów użytkowników ze wszystkich grup wiekowych. Mówiąc o bieżącym roku w kontekście aplikacji programów lojalnościowych, warto zaznaczyć kilka innych znaczących wzrostów liczby uczestników, których przedstawicielami są: Lidl Plus, Żappka, Vitay, Monety Allegro oraz Empik Premium.
Komentarze