10.08.22, 07:00

Raport Tandem Media Słuchacz podcastów w Polsce 2021: odbiorcy podcastów akceptują reklamy

Słuchacz podcastów, fot.: materiały prasowe

Podcasty są medium coraz chętniej wybieranym przez reklamodawców. Sprzyja temu wysoki poziom akceptacji treści promocyjnych związanych z seriami podcastowymi wynika z III edycji raportu „Słuchacz podcastów w Polsce”, stworzonego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.

Raport „Słuchacz podcastów w Polsce 2021" przyniósł wiele informacji na temat odbiorców tego najmłodszego medium. Jak wynika z analizy Tandem Media, podcastów raz w tygodniu słucha już co piąty internauta. W tym obszarze Polska podąża za globalnymi trendami, bowiem podcasty sukcesywnie zdobywają coraz większą popularność – na świecie dostępnych jest już ok. 69 mln odcinków i 2,5 mln serii podcastowych (dane za Podcast Industry Insights).

Jednocześnie, jak wynika z naszego badania, już połowa polskich słuchaczy zetknęła się z reklamami emitowanymi w trakcie podcastów, a niemal połowa z odcinkami sponsorowanymi przez daną markę. Oznacza to, że także reklamodawcy częściej sięgają po to medium, chętniej uwzględniając je w swoich mediaplanach" – mówi Radosław Sączek, creative group head w zespole Tandem Media. „Na świecie nastąpił już skokowy wzrost liczby podcastów tworzonych przez firmy i marki, tzw. branded podcasts – ich liczba w katalogu Apple w 2021 r. podwoiła się (dane za Chartable). Na polskim rynku nadal jest przestrzeń do zagospodarowania w tym obszarze i tworzenia przez marki własnego contentu audio, jednak w ciągu ostatniego roku obserwowaliśmy wzmożone zainteresowanie marketerów tą formą komunikacji” – dodaje Sączek.

Jak wynika z raportu Tandem Media, polscy odbiorcy podcastów regularnie słuchają od dwóch do czterech serii podcastowych, wybierając je zwłaszcza dla rozrywki i poszerzenia swojej wiedzy o świecie, a pozyskanymi w ten sposób informacjami w zdecydowanej większości dzielą się z innymi. Stanowią też dla reklamodawców bardzo atrakcyjną grupę - najwięcej odbiorców tego rodzaju audycji jest bowiem w grupie wiekowej 35+. 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa wyższe i w zdecydowanej większości są to mieszkańcy miast.

Treści promocyjne związane z podcastami cieszą się wysokim poziomem akceptacji słuchaczy – ponad 2/3 badanych deklaruje, że akceptuje odcinki czy podcasty sponsorowane przez markę, a także polecanie przez podcastera konkretnego brandu we współpracy z nim. Niemal tyle samo osób dopuszcza kontakt z odcinkiem lub podcastem stworzonym przez markę, a prawie połowa ankietowanych – spoty emitowane przy podcastach.

Jak wynika z badania, odbiorcy podcastów uważnie słuchają treści promocyjnych i korzystają z nich. Aż 65 proc. badanych wskazuje, że odwiedza strony wymienione w cyklach podcastowych, ponad 40 proc. śledzi działalność podcastera w mediach społecznościowych, a 1/4 jest skłonna kupić reklamowany produkt.

To wszystko dowodzi, że słuchacze podcastów dają zielone światło reklamie, a treści promocyjne związane z tym medium mogą świetnie działać. Nie może zatem dziwić prognoza globalnych wydatków na komunikację za pośrednictwem podcastów, która zakłada ich wzrost z 2,3 mld USD w 2021 r. do 4,2 mld USD w 2026 r. (dane za Statista)” – podkresla Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu Tandem Media.

O badaniu:
Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2021 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).

Komentarze

Powiązane

23.11.22, 13:15
| radio » badania rynku
Kraków: RMF FM w górę, RMF Classic w dół
Radio RMF FM umacnia się na pozycji lidera w Krakowie - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 maja 2022 r. do 31 października 2022 r. (Kraków).
22.11.22, 12:15
| radio » badania rynku
Warszawa: RMF FM nowym liderem. W górę Radio Pogoda, Eska Rock i Radio Kolor 103 FM
Radio RMF FM jest nowym liderem warszawskiego rynku radiowego - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 maja 2022 r. do 31 października 2022 r. (Warszawa).
21.11.22, 11:14
| radio » informacje
Usługa TOK FM Premium przekroczyła próg 30 tys. subskrybentów
Na koniec października br. liczba aktywnych i płatnych subskrypcji TOK FM Premium, czyli dostępów do platformy podcastowej TOK FM przekroczyła 30 tys.. W ten sposób zespół subskrypcyjny Grupy Radiowej Agory zrealizował cel w tym zakresie postawiony przed pięcioma laty.
21.11.22, 08:00
| radio » informacje
Laureaci w konkursie Polskich Reportażystów Melchiory 2022
Podczas Gali Polskich Reportażystów „Melchiory 2022” ogłoszono nazwiska najważniejszych twórców reportaży i dokumentów w kategoriach: XVII Ogólnopolskiego Konkursu Reportażystów „Melchiory 2022”, Ogólnopolskiego Konkursu o Grand Prix KRRiT na Reportaż i Dokument Radiowy, Inspiracji Roku oraz Nagrody Specjalnej Studia Reportażu i Dokumentu PR.
21.11.22, 07:00
| radio » informacje | internet » informacje
Mikrofon TOK FM i Sport.pl Live z wydaniami specjalnymi na czas mundialu w Katarze
Radio TOK FM i Sport.pl przygotowały kolejne wspólne propozycje programowe z okazji mundialu. Na antenie stacji oraz na stronach serwisu w najbliższych tygodniach pojawią się wydania specjalne programów „Mikrofon TOK FM” oraz „Sport.pl Live”, współprowadzone przez dziennikarzy z obu redakcji.
20.11.22, 17:32
| radio » informacje
Nowe programy i więcej informacji sportowych w Radiu TOK FM na czas mundialu w Katarze
20 listopada br. rozpoczynają się Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze, a już 18 listopada br. zmieniła się ramówka Radia TOK FM. Na czas mundialu stacja przygotowała nowe codzienne programy poświęcone rozgrywkom oraz dodatkowe wydania informacji sportowych.
20.11.22, 15:16
| radio » informacje
Mundial 2022 na antenach Polskiego Radia
Na antenach Polskiego Radia w trakcie mundialu 202 relacjonowane będą wszystkie mecze z MŚ. W ramówkach poszczególnych anten znajdą się transmisje i relacje, zapowiedzi, komentarze oraz ciekawostki związane z wydarzeniem. Portal PolskieRadio.pl przygotował serwis katar2022.polskieradio.pl, pełen zdjęć, dźwięków i filmów.
18.11.22, 20:49
| radio » ludzie
Zmarł Michael Moritz
Nie żyje Michael Moritz – prezenter i radiowiec, ostatnio związany z warszawskim Radiem Kampus.
17.11.22, 10:05
| radio » informacje
Eska organizuje Eska eCUP. Główna nagroda to 15 tys. zł
Ruszyła ESKA eCUP – pierwsze Otwarte Esportowe Mistrzostwa Słuchaczy Radia ESKA w piłce nożnej. Finał turnieju zaplanowano na 17 grudnia br. Główna nagroda w Eska eCUP to 15 tys. zł.
17.11.22, 00:05
| radio » informacje | prasa » informacje
Katarzyna Gandor i Paweł Reszka laureatami Nagrody Woyciechowskiego 2022
Laureatem Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego 2022 został Paweł Reszka z „Polityki”. Nagrodę w kategorii Autor Internetowy zdobyła Katarzyna Gandor prowadząca kanał popularno-naukowy „Kasia Gandor” na YouTubie. Decyzją redakcji Radia ZET, Nagrodę Specjalną im. Andrzeja Woyciechowskiego otrzymał zespół „Faktów TVN”.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Promocji i Marketingu

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego | Cała Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 25.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 24.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 23.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

29.11.2022 r., online.