05.08.22, 11:47

GfK: nieznaczny spadek nastrojów konsumenckich w lipcu

Spadek nastrojów konsumenckich w lipcu w Polsce, fot.: materiały prasowe

Po lekkim odbiciu w czerwcu br. lipcowe dane pokazały powrót do spadku wskaźnika nastrojów konsumenckich – wynika z badania GfK. Nad Wisłą oznak paniki i gwałtownej zmiany zachowań nabywców wciąż jednak nie widać. Gorzej nastroje konsumenckie wyglądają w całej Unii Europejskiej, gdzie średni wynik jest na najniższym poziomie w historii.

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w lipcu br. -15,5 i spadł o 2,4 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca. To niemal identyczny wynik jak w maju br., co może zaskakiwać w obliczu stale rosnących cen i utrzymującej się niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej w regionie. Dla porównania na terenie całej Unii średnia dla barometru wynosi już -27,3, co jest najniższym wynikiem w historii badania (wcześniejszy rekord padł w kwietniu 2020 r.). Różnice w postawach nabywców jeszcze mocniej obrazuje fakt, że pół roku temu przeciętne nastroje unijne utrzymywały się na zdecydowanie wyższym poziomie niż nad Wisłą – informuje GfK.


Dane GfK wskazują, że spadają wszystkie kluczowe składniki Barometru, z czego najbardziej ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji ekonomicznej kraju. „Lipcowy pomiar wykonywany był równolegle do momentu ogłoszenia ostatniej podwyżki stóp procentowych. W opinii ekspertów była ona niewystarczająca, co wpłynęło na znaczące osłabienie kursu złotego, przede wszystkim względem dolara. To z kolei istotnie odbiło się w negatywnej ocenie obecnej sytuacji, zarówno domowych budżetów jak i kondycji całej gospodarki” – mówi Barbara Lewicka, Senior Director GfK w Polsce i dodaje, że na szczęście nie załamało to prognoz konsumentów względem przyszłości. „Wielu badanych wciąż ma nadzieję, że podwyżki stóp procentowych wreszcie przyniosą pożądany efekt jeśli chodzi o obniżenie inflacji, a w gospodarce pojawi się względna stabilizacja. Połowa roku dla wielu sektorów to także okres podwyżek wynagrodzeń, które z pewnością łagodzą negatywne nastroje. To także nie pozostaje bez wpływu na całościowe wyniki barometru” – podkreśla Lewicka.

Ujemne nastroje niezależnie od wieku

Co istotne, w lipcu br. ujemne nastroje konsumenckie odnotowano w większości grup wiekowych. Najniższy wskaźnik (-30,4) – ze znaczną różnicą względem pozostałych i rekordowym spadkiem w relacji miesiąc do miesiąca – odnotowano w grupie osób, pomiędzy 50. a 59. rokiem życia. Najwyższy wynik dotyczy z kolei grupy 15-22 lata i wynosi on 4,7 (to jedyna grupa w której utrzymał on wartość dodatnią). Zgodnie z danymi gromadzonymi przez GfK, niezmiennie wraz ze wzrostem wieku, wskaźnik nastrojów konsumenckich w Polsce osiąga proporcjonalnie niższy poziom.

W przypadku podziału na płeć w lipcu doszło do wyrównania wyników kobiet i mężczyzn, co oznacza znaczące pogorszenie nastrojów wśród panów. W poprzednich miesiącach to wśród kobiet notowano zazwyczaj wyraźnie gorsze statystyki w tym aspekcie.

Większe dysproporcje można zaobserwować w przypadku różnych poziomów wykształcenia. W lipcu br. najsłabsze nastroje konsumenckie dotyczyły grupy osób z wykształceniem wyższym (-22,3). Dla porównania wśród osób z wykształceniem podstawowym, wskaźnik osiągnął poziom -4,4.

Gorsze nastroje to także domena osób przebywających w związku małżeńskim (-20,3), co jest wynikiem o 16 punktów niższym niż w przypadku osób o wolnym statusie związku.

Informacje o badaniu

Badanie zrealizowano w dniach 8-13 lipca 2022 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.

Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 r. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską.

Komentarze

Powiązane

27.08.23, 09:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Oferteo ze wzrostem przychodów o 43 proc. w roku obrotowym 2022/2023
Platforma Oferteo, internetowy marketplace dla szerokiego spektrum usług działający w modelu na żądanie, w roku obrotowym 2022/2023 (kwiecień 2022 r. – marzec 2023 r.) wypracowała przychody netto na poziomie 42 mln zł. Oznacza to wzrost o 43 proc. w porównaniu z rokiem 2021/2022. 
19.08.23, 20:00
| biznes i technologie » informacje
Circle K Polska kontynuuje ekspansję na polskim rynku. Otwarcie 400. stacji paliw
Sieć Circle K rozwija się na polskim rynku. Miniony rok kalendarzowy spółka zamknęła z liczbą 393 stacji paliw, a z końcem lipca br. otworzyła swój 400. punkt w Woźnikach przy autostradzie A1. 
16.08.23, 10:10
| biznes i technologie » wydarzenia branżowe
ORLEN paliwową marką numer 1 w Czechach
Do końca roku blisko 90 proc. stacji, działających dotychczas w Czechach pod marką Benzina, rozpocznie funkcjonowanie pod marką ORLEN. 
14.08.23, 07:00
| biznes i technologie » artykuły
Sztuczna inteligencja poza prawem. Co mają teraz zrobić firmy? Komentarz Sebastiana Drzewieckiego (SoftServe Poland)
Parlament Europejski przegłosował tzw. AI Act, który będzie regulował możliwe sposoby korzystania z technologii sztucznej inteligencji. Jednak do momentu opublikowania obowiązujących zapisów prawnych w ostatecznym kształcie, rynek będzie regulował się samodzielnie. Komentarz Sebastiana Drzewieckiego z SoftServe Poland.
11.08.23, 16:00
| biznes i technologie » informacje
InPost rozszerza partnerstwo z Vinted w UK
Firma InPost, platforma dostaw dla e-commerce w Europie, rozszerzyła podjętą w 2022 r. współpracę z Vinted, wprowadzając InPost Shop – nową usługę odbioru przesyłek w Wielkiej Brytanii.
05.08.23, 09:13
| biznes i technologie » informacje
GfK Polonia: Polski rynek gastronomiczny rośnie wartościowo, ale jest w złej kondycji
Polska gastronomia wciąż nie wyszła z zapaści po pandemii. Choć 57 proc. Polaków deklaruje, że przynajmniej raz w roku korzysta z usług restauracji i barów, to obecnie odwiedzają oni mniej lokali niż jeszcze rok temu - takie wnioski płyną z Raportu Gastronomicznego opracowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
04.08.23, 20:15
| biznes i technologie » informacje
Wzrosły obroty i odpowiedzialność centrów handlowych w maju 2023 r.
W maju 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 3,8 proc. wyższe niż w maju 2022 r. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty wzrosły o 2,3 proc. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 4,9 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 1,9 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 4,9 proc. 
30.07.23, 18:00
| biznes i technologie » informacje
InPost umacnia pozycję w Wielkiej Brytanii
Grupa InPost kupiła 30 proc. udziału w Menzies Distribution Group Limited za 49,3 mln funtów. To wiodąca firma logistyczna w Wielkiej Brytanii i Irlandii. InPost i Menzies są także strategicznymi partnerami. InPost ma opcję nabycia pozostałego 70 proc. udziału w Menzies.
27.07.23, 20:46
| biznes i technologie » informacje
Eksport produktów SPAR Polska i nowa sieć w Izraelu
SPAR wejdzie na izraelski rynek detaliczny dzięki porozumieniu z lokalnym operatorem, Shufersal, największą siecią supermarketów w Izraelu. SPAR i Shufersal uruchomią wspólnie operatora, który będzie pracować nad otwarciem sklepów SPAR w Izraelu, a także dostarczał produkty SPAR do sieci Shufersal. 
24.07.23, 10:29
| biznes i technologie » artykuły
Jacek Bogocz (Capgemini Polska): Google Bard ma potencjał do osiągnięcia sukcesu
Google zaktualizował Barda - opartego na sztucznej inteligencji chatbot'a mającego być konkurencją dla ChatGPT. Aktualna wersja Google Bard przyniosła wiele zmian. Nową wersję Google Bard ocenia ekspert - Jacek Bogocz, AI & Analytics Consultant w Capgemini Polska.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Animator Kultury w obszarze czytelnictwa

Biblioteka publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st.Warszawy | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacji

Muzeum Sztuki w Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 20.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 14.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.