26.07.22, 11:29

Cyfrowa rewolucja w sektorze B2B – jak skojarzyć marketera z najlepszą agencją reklamową?

Wąska perspektywa rynku agencji reklamowych, fot.: materiały prasowe

Postępująca transformacja cyfrowa w pierwszej kolejności objęła głównie procesy i narzędzia z obszaru B2C. Jednak obecnie duże firmy, jak i mniejsze przedsiębiorstwa, również coraz częściej poszukują rozwiązań, które pomogą im w prosty i wygodny sposób docierać do najlepszych partnerów biznesowych. W efekcie digitalizacja rynku B2B oraz rozwój innowacyjnych platform takich jak brief4U.com, zaczęły nabierać zawrotnego tempa, a związana z nimi wysoka przejrzystość procesów zakupowych, oszczędność czasu oraz automatyzacja wielu codziennych czynności, skłaniają firmy do błyskawicznego wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Okazuje się, że największym beneficjentem tego trendu mogą być… marketerzy.

Zmiany, zmiany, zmiany – kilka statystyk

Jeszcze kilka lat temu większość polskich firm rozpoczynała poszukiwania dostawców i partnerów biznesowych od proszenia współpracowników o rekomendację lub przeglądania baz teleadresowych. Niezwykle popularne były także katalogi ofertowe oraz poszukiwania kontrahentów bezpośrednio przez wyszukiwarkę Google[1].

W efekcie, większość z nich znajdowała partnera do współpracy w przeciągu 1-3 dni, aczkolwiek niemal 10% firm nadal potrzebowało na to ponad tygodnia. Dość czasochłonny był również proces sprawdzania wiarygodności dostawców, gdyż aż 37% organizacji tej czynności poświęcała ok. 3 dni.

Duża zmiana nastąpiła ok. pięć lat temu. Badanie przeprowadzone przez Aleo wykazało, że wówczas już połowa polskich firm była w stanie zweryfikować kontrahenta w mniej niż 24h. Skrócił się także czas poświęcany na samo znalezienie usługodawcy – 30% organizacji znajdowało potencjalnych partnerów biznesowych w przeciągu zaledwie jednego dnia. Tak dynamiczne zmiany były naturalną konsekwencją cyfrowej rewolucji i coraz bardziej powszechnego wykorzystywania digitalowych systemów i platform w branży B2B. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że to sektor B2C przetarł szlaki i wyznaczył trendy działań w sferze relacji biznesowych .

Nawyki z B2C przenoszą się do B2B

Przyzwyczajenia do zakupów online w sektorze B2C przenoszą się do sfery B2B w niezwykle naturalny sposób. Porównywarki cen, kojarzone dotychczas głównie z nabywaniem butów czy komputerów, stają się dziś podstawowym narzędziem przy wyborze firm, z którymi chcielibyśmy współpracować – korzysta z nich prawie 65% przedsiębiorstw. Równie popularne stają się elektroniczne zapytania ofertowe (64%), czy też przetargi elektroniczne (36%), a niewiele mniej organizacji także chętnie ocenia swoich kontrahentów w sieci po zakończonej współpracy (36%) [2].

Trend ten nie wydaje się być zaskakujący. Firmy postrzegają platformy elektroniczne jako zdecydowanie bardziej transparentny i oszczędny sposób współpracy z innymi przedsiębiorstwami. Wskazują także na możliwość odciążenia managerów poprzez automatyzację i przyspieszenie ich działań – od wyboru dostawcy, przez negocjacje, a także sam proces zakupowy [3].

Wygoda „osobistych” zakupów skłoniła zatem firmy do poszukiwania podobnych rozwiązań w budowaniu relacji biznesowych z kontrahentami. Możliwość łatwego wyszukiwania i porównania kontrahentów, jak również nawiązywania współpracy bezpośrednio przez online’ową platformę, dodatkowo zachęca do korzystania z tego rodzaju metod. Jak z postępującej rewolucji w sektorze B2B mogą skorzystać marketerzy?

Ułatwienia dla marketerów

Cyfrowa transformacja nie ominęła branży marketingowej. Dziś problemem nie jest jednak sam dostęp do cyfrowych narzędzi, a raczej ich ogromna ilość, co sprawia, że niełatwo jest znaleźć system idealnie dostosowany do naszych potrzeb. CRM, platformy do Content Managementu, Marketing Automation czy bazujące na sztucznej inteligencji systemy analityczne – przykłady cyfrowego wsparcia dla marketerów możemy wymieniać w nieskończoność.

Sektor B2B potrzebuje jednak wyspecjalizowanych narzędzi. Dla marketerów szczególnie wrażliwym oraz nierzadko problematycznym obszarem jest komunikacja z potencjalnym podwykonawcą – np. w obszarze realizacji przygotowanego briefu. Kłopotliwe jest także znalezienie kontrahenta, który w najwyższym stopniu spełnia kryteria zaplanowanego projektu marketingowego oraz posiada odpowiednie kompetencje i zasoby do jego realizacji.

Jak wynika ze wspomnianych wcześniej badań, porównywarki cenowe oraz przetargi elektroniczne stają się powoli standardem w obszarze B2B. Dlaczego więc nie wykorzystać ich w nawiązywaniu współpracy z agencjami reklamowymi? Dlaczego nie przekazać najbardziej problematycznych zadań zautomatyzowanej platformie i skorzystać z gotowych rozwiązań?

Rozwiązania technologiczne czy rekomendacja znajomego?

Zdaniem Marca Zuckerberga, twórcy serwisu Facebook, nic nie ma większego wpływu na ludzi niż rekomendacja zaufanego przyjaciela. Co więcej, z badania „Oczekiwania marketerów przy wyborze agencji reklamowej” zrealizowanego przez platformę brief4U.com również jasno wynika, że aż 66% marketerów podczas poszukiwań agencji reklamowych opiera się właśnie na rekomendacjach znajomych i współpracowników. Rekomendacje w sektorze komunikacji marketingowej, ale i nie tylko, to bardzo często jeden z najbardziej efektywnych sposobów na skompletowanie swojej “short listy” i wyłonienie usługodawców, którzy posiadają właściwe kompetencje do realizacji zleconej kampanii marketingowej.

Dlaczego to jednak tylko założenie? Gdyż może się okazać, że pojedyncze osoby, które rekomendują nam daną agencję patrzą na nią zupełnie innymi kategoriami i zwracają uwagę na inne parametry usługi niż my. Dodatkowo, rekomendowana agencja mogła się sprawdzić np. w obsłudze usług PR, ale nadal brakuje jej doświadczenia w kampaniach płatnych w obszarze social media.

"Tak wąskie podejście w wyborze przyszłego usługodawcy może bardziej przypominać loterię, niż świadomy wybór partnera biznesowego, który będzie dopasowany do naszych potrzeb i oczekiwań. Dlatego zachęcamy marketerów, aby spojrzeli szczerzej na cały proces poszukiwań agencji reklamowych i nie ograniczali się wyłącznie do jednostkowych rekomendacji, a korzystali również z rozwiązań technologicznych, agregujących oceny ofert i usług agencji reklamowych wystawiane przez wielu doświadczonych marketerów, podobnie jak ma to miejsce w serwisach booking.com czy ZnanyLekarz. Technologia pozwala na szybką selekcję listy partnerów spełniających kryteria naszego projektu w oparciu o podane założenia, a następnie wybór tych najbardziej nam odpowiadających. Niewątpliwą zaletą jest też znaczna oszczędność czasu i transparentność procesu wynikająca z digitalizacji całego przetargu" – dodaje Marcin Chyliński z platformy brief4U.com.

Na co patrzy marketer wybierając agencję reklamową? 

Z badania „Oczekiwania marketerów przy wyborze agencji reklamowej” zrealizowanego przez brief4u.com na grupie ponad 120 polskich marketerów wynika, że doświadczenie i portfolio to kluczowe aspekty, na które zwracają uwagę specjaliści poszukujący agencji reklamowej. Ponad 80 proc. ankietowanych wskazało ten element jako najistotniejszy. Na drugim miejscu znalazł się zakres świadczonych usług oraz kompetencje agencji (65 proc.), a na trzecim uplasowała się rekomendacja współpracowników (62,5 proc.).

"Nie jest dla nas zaskoczeniem fakt, że dla specjalistów z branży marketingowej liczy się przede wszystkim doświadczenie, kompetencje i zakres świadczonych usług wykonywanych przez agencje reklamowe. To właśnie te elementy pozwalają ocenić czy dany podwykonawca sprosta naszym oczekiwaniom i czy ulokujemy budżet reklamowy efektywnie i we właściwym miejscu. Co ciekawe, również tutaj technologia służy nam pomocą. Rozwiązania oparte o systemy bazodanowe, pozwalają na agregowanie danych na temat usługodawców oraz ich systematyczną weryfikację i aktualizację, dlatego też są nieocenionym źródłem wiedzy dla marketerów. Oszczędność czasu jaką oferują jest niewspółmierna do nakładów, jakie ponosiliśmy jeszcze kilka lat temu, weryfikując te dane na własną rękę"  – mówi Marcin Chyliński, brief4U.com.

Ułatwiajmy sobie życie!

Sprofilowana baza agencji reklamowych uzupełniona o oceny doświadczonych marketerów oraz zautomatyzowany proces wyboru najlepiej dopasowanych podmiotów do danego projektu marketingowego to narzędzia, których profesjonalni marketerzy potrzebowali na długo przed nadejściem cyfrowej rewolucji. Ponadto transparentność całego procesu oraz mnogość opcji dla marketera czynią z brief4U.com system, który ma szansę znacząco ułatwić ich codzienne działania.

Co więcej, serwis to także narzędzie dla drugiej strony transakcji – agencji reklamowych. Nowi podwykonawcy mogą samodzielnie (i nieodpłatnie!) zgłosić swój akces do bazy brief4U lub też mogą zostać zaproszeni do niej przez marketerów, którzy chcą uwzględnić konkretnego kontrahenta w swoim procesie przetargowym. Zatem brief4U.com to rozwiązanie, które nie tylko oszczędza nasz czas i podnosi efektywność zakupu usług komunikacji marketingowej, ale również jest niezwykle ciekawym przykładem postępującej digitalowej rewolucji, jaka zaszła w ostatnim czasie w sektorze B2B.

Przypisy:
[1] Badanie GFK Polonia dla Aleo/ING Bank Śląski: Praktyki zakupowe firm oraz korzystanie z Internetu w tym zakresie, Sierpień 2016
[2] Badanie GFK Polonia dla Aleo/ING Bank Śląski: Praktyki zakupowe firm oraz korzystanie z Internetu w tym zakresie, Sierpień 2016
[3] Deloitte: Digitalizacja rynku B2B, Styczeń 2017

Komentarze

Powiązane

27.10.22, 19:00
| biznes i technologie » informacje
PZU oficjalnym sponsorem Maryny Gąsienicy-Daniel
PZU został oficjalnym sponsorem Maryny Gąsienicy-Daniel. Polski ubezpieczyciel będzie wspierał zawodniczkę podczas rozpoczynającego się nowego sezonu w narciarstwie alpejskim. Zawodniczka została ambasadorką programu Dobra Drużyna PZU, który popularyzuje sport wśród dzieci i młodzieży.
27.10.22, 07:00
| biznes i technologie » informacje
Grupa Muszkieterów z nowymi osiągnięciami. Blisko 7,2 mld złotych obrotów
W okresie od stycznia do września br. Grupa Muszkieterów zanotowała obroty na poziomie ponad 7,16 mld złotych. W ostatnim czasie nastąpiły zmiany personalne w Grupie. Organizacja dąży do dalszego rozwoju swoich sektorów.
26.10.22, 21:35
| biznes i technologie » informacje
Automaty biletowe z ludzką twarzą
POLREGIO, wspierane przez Grupę Netia oraz firmę Avista, uruchamia sieć videomatów, które mają ułatwić podróżnym zakup biletów kolejowych i zwiększą dostępność kas. Za pośrednictwem wideorozmowy konsultanci Netii pomogą podróżnym w wyborze biletów.
26.10.22, 06:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
TaniaKsiazka.pl ma już 16. lat. Chce zostać księgarnią internetową pierwszego wyboru
Księgarnia internetowa TaniaKsiazka.pl, należąca do białostockiej spółki Glosel, obchodzi 16. urodziny. Obecnie, poza prężnie działającym sklepem internetowym, posiada 24 punkty stacjonarne i ponad 400 tys. produktów w ofercie.
23.10.22, 13:00
| biznes i technologie » informacje
Muszkieterowie uruchamiają 69. stację paliw Intermarché
6 października br. Grupa Muszkieterów otworzyła nową stację paliw w Strzelcach Opolskich. Jest to 69. stacja Intermarché w Polsce i czwarta uruchomiona od początku roku. 
21.10.22, 13:24
| biznes i technologie » informacje
AL-KO tytularnym sponsorem Superpucharów Polski w Siatkówce
26 października br. w Lublinie odbędzie się mecz o AL-KO Superpuchar Polski w piłce siatkowej mężczyzn. Firma AL-KO została Sponsorem Tytularnym Superpucharów Polski Kobiet i Superpucharów Polski Mężczyzn w siatkówce w latach 2022-2024.
19.10.22, 09:06
| biznes i technologie » sprzęt
Valve Index czy Oculus Rift S? Sam sprawdź!
Zestaw słuchawkowy VR na rynku gamingowym nie jest nowością, jednak na uwagę graczy zasługują tylko nieliczne propozycje. Użytkownicy docenili dwie marki – Valve Index i Oculus Rift S. Która z nich będzie lepsza dla Ciebie? Przeczytaj!
11.10.22, 22:15
| biznes i technologie » informacje
25 sklepów SPAR Express na stacjach paliw AVIA
Już 25 sklepów SPAR Express działa na stacjach paliw AVIA. Na mapie sklepów niedawno pojawiły się punkty w Dębicy czy Zakopanym.
07.10.22, 18:19
| biznes i technologie » informacje
Grupa Muszkieterów świętuje 25. urodziny Intermarché
Intermarché obchodzi w tym roku swoje 25. urodziny. Firma stanowi jeden z filarów obecności Grupy Muszkieterów w Polsce. Planem Intermarché na kolejne lata jest zajęcie piątego miejsca na liście największych sieci FMCG w Polsce.
06.10.22, 08:00
| biznes i technologie » informacje
Zmiany w strukturze endorfina events
W trakcie III kwartału br. do dyrektorskiego grona endorfina events dołączyła Anna Rajewska, jako Client Service Director, a Dagmara Berka-Kochańska awansowała na stanowisko Operations Director. Zespołem kreacji zarządza Agnieszka Widera.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Promocji i Marketingu

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego | Cała Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 25.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 24.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 23.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

29.11.2022 r., online.