27.07.22, 08:00

Co piąty internauta słucha podcastów. Rośnie liczba słuchaczy

Wiek sluchaczy pdocastów, fot.: materiały prasowe

Blisko co trzeci internauta w Polsce słucha podcastów. Ich zasięg miesięczny wyniósł w 2021 r. ponad 31 proc. Jednocześnie minimum raz w tygodniu podcasty włącza co piąty polski użytkownik sieci. Audycje internetowe na żądanie wybierane są przez słuchaczy częściej niż w poprzednich latach, a odbiorcy coraz bardziej doceniają ich wartościowe i eksperckie treści, jednocześnie deklarując wysoką akceptację przekazów reklamowych z nimi związanych – wynika z badania polskich słuchaczy podcastów zrealizowanego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.

"Podcasty na świecie rosną w siłę – choć to najmłodsze medium, to w ostatnich latach widać gwałtowny wzrost jego popularności, odzwierciedlony w szybującej w górę liczbie serii podcastowych, odcinków i samych twórców. Obecnie audycje internetowe na żądanie mają najwyższy zasięg w Irlandii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii i USA, ale jestem przekonany, że Polska szybko zdąża w tym samym kierunku (…) ” – mówi Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media.

Zgodnie z danymi z badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego przez Publicis Groupe, zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w Polsce w 2021 r. ponownie wzrósł i wynosił 31,3 proc. Oznacza to, że podcastów słucha już niemal co trzeci polski internauta, czyli prawie 9 mln osób.

Słuchacze włączają podcasty coraz częściej – ich zasięg tygodniowy zwiększył się o ponad 4 p.p. w porównaniu z 2020 r. do 21,3 proc.. Sprzyja temu rosnąca liczba audycji internetowych na żądanie dostępnych w Polsce, gdzie od 2019 r. pojawiło się ponad 7 tys. tytułów podcastowych w otwartej dystrybucji.

Podcasty najczęściej słuchają osoby w wieku 35+

Kolejna odsłona badania Tandem Media potwierdziła, że podcasty docierają do bardzo konkretnej i atrakcyjnej grupy odbiorców. Najwięcej słuchaczy tego rodzaju audycji jest bowiem w grupie wiekowej 35+. 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa wyższe. Oprócz tego z analizy wynika, że podcasty są coraz popularniejsze w całej Polsce – choć ich słuchacze w zdecydowanej większości są mieszkańcami miast, to medium to dociera też do mniejszych miejscowości i wsi.

O popularności podcastów decydują ich zalety wymieniane przez badanych. Wskazywali oni, że audycje internetowe są dla nich coraz bardziej interesujące, bo świetnie się z nich korzysta przy wykonywaniu innych czynności. Jednocześnie dostęp do nich jest wygodny i pozwala na pogłębianie wiedzy, naukę nowości oraz dotarcie do opinii ekspertów, a także na rozwijanie swojego hobby. Podcasty są też cenione za same treści i to, że jako medium zapewniają ulgę dla oczu zmęczonych śledzeniem innych źródeł informacji czy rozrywki.

Podobnie jak w latach ubiegłych, raport Tandem Media potwierdził również, że treści zawarte w podcastach cieszą się dużym zaufaniem odbiorców. Są one uznawane za wartościowe i eksperckie, a przy tym 25 proc. słuchaczy podcastów deklaruje, że poświęca mniej czasu na oglądanie tradycyjnej telewizji, a 21 proc. mniej korzysta z internetu.

Świetne oceny, jakie zbierają podcasty jako medium godne zaufania i pełne ciekawych treści, a także chęć pozyskiwania informacji i rozrywki właśnie z tego źródła kosztem spędzania czasu z innymi mediami coraz częściej zwracają dziś uwagę reklamodawców – szybko rosną globalne wydatki na reklamę w obszarze digital audio, w tym właśnie w podcastach. A na dodatek treści reklamowe osadzone w seriach podcastowych lub odcinkach podcastów cieszą się bardzo wysoką akceptacją wśród użytkowników” – dodaje Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu Tandem Media.

O badaniu: 

Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe. listopad 2021 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).

Komentarze

Powiązane

13.02.25, 05:00
| radio / audio » informacje
Światowy Dzień Radia. Radio wciąż stymuluje rozwój społeczeństwa
13 lutego obchodzimy Światowy Dzień Radia. UNESCO w ten sposób chce zwrócić uwagę na znaczenie radia jako środka komunikacji na świecie.
12.02.25, 23:06
| radio / audio » informacje
Radio Ziemi Wieluńskiej świętuje Światowy Dzień Radia. Spotkanie z uczniami i finał konkursu Radio w moich oczach
Światowy Dzień Radia obchodzony jest na świecie od 2012 roku. RZW z Wielunia świętuje ten szczególny dzień wraz z najmłodszymi odbiorcami.
12.02.25, 16:00
| radio / audio » informacje
Słuchacze Radia Złote Przeboje tworzą największą listę przebojów w Polsce
Radio Złote Przeboje tworzy największą listę przebojów w Polsce. Zwycięzca "TOP 500 Radia Złote Przeboje" zostanie ogłoszony w walentynki, 14 lutego br.
10.02.25, 19:30
| radio / audio » informacje
ESKA Odwołuje Zimę. Stacja wyśle słuchaczy na Wyspy Zielonego Przylądka
W poniedziałek, 10 lutego br. ruszyła kolejna edycja akcji „ESKA Odwołuje Zimę”. W tym roku rozgłośnia zabierze słuchaczy w towarzystwie gwiazd na Wyspy Zielonego Przylądka.
10.02.25, 16:13
| radio / audio » badania rynku
RMF FM notuje prawie 30. proc. w rynku radiowym. Duży spadek Jedynki
Radio RMF FM umocniło swoją pozycję na rynku radiowym - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 listopada 2024 r. do 31 stycznia 2025 r. (regionalne stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).
10.02.25, 09:40
| radio / audio » informacje
Znamy jury Konkursy Melchiory
Organizator XIX Konkursu o Nagrodę Reporterska Polskiego Radia 2025 „Melchiory” ogłosił listę ekspertów, którzy ocenią najlepsze reportaże i podcasty.
09.02.25, 20:00
| radio / audio » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
PB Nieruchomości. Piąty podcast Pulsu Biznesu
21 stycznia br., w ofercie ‘pulsu biznesu” pojawi się nowy podcast audio. Audycja „PB Nieruchomości”, którą poprowadzi dziennikarka Anna Gołasa, ma być przewodnikiem po rynku nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych.
08.02.25, 21:00
| radio / audio » informacje
POKazujemy zabawę w karnawałowy czas. Karnawałowe warsztaty Polskiego Radia Dzieciom
Polskie Radio Dzieciom oraz Polska Opera Królewska organizują karnawałowe warsztaty dla dzieci „POKazujemy zabawę w karnawałowy czas”.
08.02.25, 08:00
| radio / audio » informacje
Co Państwo sądzą? w Polskim Radiu 24
W sobotę, 25 stycznia br., na antenie Polskiego Radia 24 zadebiutowała nowa audycja zatytułowana „Co Państwo sądzą?”. Program, prowadzony przez dziennikarkę Zuzannę Dąbrowską, jest poświęcony sondażom, badaniom opinii publicznej i analizom społecznym.
07.02.25, 12:00
| radio / audio » informacje
Walentynkowa Akcja Krwiodawstwa w Polskim Radiu
W piątek, 14 lutego br. na parkingu Polskiego Radia w Warszawie w godz. 9:00-14:00 stanie krwiobus, w którym będzie można oddać krew i pomóc potrzebującym.
Subskrybuj RSS działu radio / audio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.