14.07.22, 07:00

Dentsu: wzrost wydatków reklamowych na świecie o 8,7 proc.

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Mimo trudnej sytuacji gospodarczej na całym świecie grupa reklamowa dentsu przewiduje w najnowszym raporcie Ad Spend, że globalne wydatki na reklamę wzrosną w tym roku o 8,7 proc. W rejonie CEE będzie to aż o 12,2 proc., co oznacza, że obszar ten to trzeci najbardziej dynamicznie rozwijający się rynek na świecie, zaraz po Indiach i USA. Według najnowszych prognoz w 2023 r. rynek reklamy ma wzrosnąć o 5,4 proc., a w 2024 r. o kolejne 5,1 proc.

Jak prognozuje dentsu, wynik 12,2 proc. plasuje nasz region za Indiami, ale niemal na równi z Ameryką Północną. Co ciekawe, Europa Wschodnio-Centralna w ubiegłym roku odnotowała wzrost o 25 proc., a prognozowany wynosił jedyne 5 proc.

Na bieżącą sytuację w branży komunikacji ma wpływ wiele czynników: inflacja, zmiany polityczne na świecie czy Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej. Mimo to eksperci dentsu przewidują ożywienie rynku reklamy zarówno w tym roku, jak i nadchodzącym 2023 i 2024. Raport został skorygowany o 0,4 p.p. względem wcześniejszej prognozy na 2022 rok (9,1 proc.).

Jak wiadomo, „w prognozowaniu najtrudniejsze jest to, że dotyczy to przyszłości”. W obecnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej wysiłek, na który zdecydowali się nasi koledzy z dentsu international, jest tym bardziej brawurowy. Delikatna korekta prognoz z początku roku świadczy o tym, że z szerszej, globalnej perspektywy nastroje są mimo wszystko bardziej optymistyczne niż w kraju. A jeśli tak, to warto zwrócić uwagę na alternatywne sposoby poszukiwania dotarcia do odbiorców, takie jak sponsoring czy eksploracja dynamicznie rosnącego rynku audio (podcasty!). W sytuacji ciągłej przewagi popytu nad podażą na rynku TV oraz biorąc pod uwagę czekające nas wydarzenia ogniskujące uwagę milionów ludzi (WC 2022 Katar) są ku temu co najmniej dwa ważne powody” – mówi Jacek Celiński, Head of Media & Performance Line.

Digital siłą napędową

Marki potrzebują obecnie jasnego ustalania priorytetów wydatków w kanałach, które zapewnią im zarówno elastyczność, jak i zwrot z inwestycji. Jak wynika z raportu, to digital napędzają wzrost wydatków w 2022 r. – aż o 14,2 proc., osiągając wartość 409,9 mld dolarów. Tym samym media cyfrowe stanowią 55,5 proc. wszystkich inwestycji w reklamę. To format video wykazuje największą tendencję wzrostową (+23,4 proc.). W tendencji wzrostowej są też media społecznościowe (+21,9 proc.), programmatic (+19,9 proc.) oraz wyszukiwarki (+12,9 proc.).

Pogrzebu tradycyjnych mediów na razie nie będzie 

Jak podkreśla dentsu, media tradycyjne wciąż będą kluczowe dla wzrostu wydatków na reklamę. Telewizyjna ma wzrosnąć nawet o 3,6 proc. – do wartości 192,8 mld dolarów. Dwucyfrowy wzrost ma z kolei odnotować OOH i kina. Na znaczeniu ma zyskać również radio. To głównie zasługa powrotu do biur i częstszego korzystania z tego medium. Ma wzrosnąć nawet o 5 proc. w ciągu roku – gdzie poprzednia prognoza dopuszczała wzrost o jedyne 2 proc. Spadną natomiast wydatki na reklamę prasową.

Indie rosną najszybciej

Biorąc pod uwagę regiony, największym będzie Ameryka – z wydatkami na poziomie 329,6 mld dolarów. Europa Środkowo-Wschodnia ma odnotować przyrost 12,2 proc. r/r, co daje wartość 8,5 mld dolarów. To optymistyczna prognoza, bo w styczniu raport zakładał wzrost o 11,4 proc. Przyszłe lata dla tego regionu mają również wykazywać tendencję wzrostową – w 2023 r. o 11,6 proc., a w 2024 – o 10,9 proc.

Z kolei wśród najszybciej rosnących państw prym wiodą Indie (ze wzrostem 16 proc.), Stany Zjednoczone (+12,8 proc.) oraz Brazylia (9 proc.). Jeśli natomiast chodzi o nakłady przeznaczane przez poszczególne branże, największy wzrost wydatków przewidziany jest w sektorze technologicznym i handlu detalicznym.

O raporcie:
Raport dentsu Global Ad Spend Forecast to cykliczna, wydawana dwa razy w roku publikacja, która łączy w sobie dane z blisko 60 rynków.

Komentarze

Powiązane

14.01.25, 09:00
| reklama & PR » informacje
OSM Piątnica promuje ponownie Skyry
Na początku 2025 r. OSM Piątnica powróciła z kampanią reklamową „Przejdź na dobrą stronę mocy”, promującą Skyry – jogurty typu islandzkiego.
13.01.25, 21:43
| reklama & PR |
ING Bank Śląski Sponsorem Tytularnym Silesia Beats 2025 w Chorzowie
ING Bank Śląski objął rolę sponsora tytularnego Silesia Beats, jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznych na Śląsku. Wydarzenie odbędzie się w Parku Śląskim w Chorzowie w dniach 19-21 czerwca 2025 roku.
13.01.25, 19:45
| reklama & PR » informacje
Apis Natural Cosmetics wybiera Get in Touch
Na początku stycznia br., polska marka kosmetyczna Apis Natural Cosmetics rozpoczęła strategiczną współpracę z agencją PR Get in Touch Urszuli Klonowskiej-Wizental.
13.01.25, 16:33
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Ponad 2,2 mln zł trafi do potrzebujących instytucji. To efekt akcji Reklama Dzieciom w TVP1
Dochód ze specjalnego bloku reklamowego Telewizji Polskiej wyniósł ponad 2,2 mln zł, czyli o niemal 600 tys. zł więcej niż w 2023 r. TVP1 emitowała spoty 25 i 26 grudnia 2024 r., tuż po programie informacyjnym „19.30”.
13.01.25, 12:15
| reklama & PR » informacje
Altavia Kamikaze + K2 zwycięzcą przetargu Grupy Żywiec na obsługę marek Żywiec i Męskie Granie
Altavia Kamikaze + K2 wygrała zorganizowany przez Grupę Żywiec przetarg na długofalową obsługę digitalową marki Żywiec i tym samym została wiodącą agencją digital tego brandu.
13.01.25, 07:30
| reklama & PR » informacje
Baumer Media kupuje Clear Channel Europe
Grupa Bauer Media podpisała umowę przejęcia Clear Channel Europe North – firmę działającą w sektorze mediów Out of Home.
11.01.25, 17:44
| reklama & PR » ludzie
Rafał Lądowski został nowym CEO Nesperta Europe
Rafał Lądowski objął stanowisko CEO Nesperta Europe, producenta lakierów hybrydowych do paznokci w Polsce, właściciela marek Semilac oraz hi hybrid.
10.01.25, 22:09
| reklama & PR » informacje
La Specialista Opera od De’Longhi w nowej kampanii prowadzonej przez Mediaplus
Włoska firma De’Longhi rozpoczęła nową globalną kampanię promującą ekspres kolbowy La Specialista Opera. Za działania mediowe w Polsce odpowiada agencja Mediaplus, współpracująca przy projekcie z Salestube i Labcon relevant stories.
10.01.25, 17:00
| reklama & PR » informacje
Labcon będzie pracować dla NYX Professional Makeup
W wyniku wygranego przetargu agencja Labcon relevant stories (Group One) została wybrana do obsługi kreatywnej marki NYX Professional Makeup.
10.01.25, 15:00
| reklama & PR » ludzie
Michał Jasiński wraca do EssenceMediacom Poland w roli Managing Partnera ds. Strategii
Michał Jasiński powraca do EssenceMediacom po czteroletniej przerwie. Pod koniec 2020 r. przeszedł z EssenceMediacom Poland (dawniej MediaCom Warszawa) do UM Poland, gdzie przez ostatnie dwa lata pełnił funkcję Managing Director Poland & CEE.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 14.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.