22.06.22, 07:00

Raport TVP: coraz mniej osób 50+ w reklamach TV

Coraz mniej osób 50+ w reklamach TV, fot.: materiały prasowe

Odsetek osób w wieku 50 lat i więcej występujących w reklamach znalazł się na najniższym poziomie od 2018 r. Osoby dojrzałe pojawiają się zaledwie w co dziewiątej reklamie telewizyjnej – najczęściej w reklamach usług telekomunikacyjnych.

W zaledwie 11 proc. reklam TV z udziałem aktorów występują osoby w wieku 50+ - wynika z szóstej fali badania zawartości spotów przeprowadzonej przez Biuro Reklamy TVP. Niezmiennie reklamodawcy najchętniej korzystają z wizerunku dorosłych kobiet i nieco rzadziej z dorosłych mężczyzn przed pięćdziesiątką. Dzieci i młodzież pojawiają się w reklamie niemalże trzy razy częściej niż osoby 50+, czyli tak zwane pokolenie silver.

Jednocześnie odsetek reklam z osobami dojrzałymi i seniorami znalazł się na poziomie najniższym od 2018 r. Niższy wynik zanotowano jedynie w 2017 r., w pierwszej fali badania – wówczas zaledwie 9 proc. reklam z aktorami korzystało z wizerunku osoby dojrzałej. Jednocześnie jest to drugi rok z rzędu ze spadającym odsetkiem aktorów 50+ w filmach reklamowych – od 2020 r. zmniejszył się on niemalże o połowę.

Nadal aktorzy w wieku 50+ często są wykorzystywani w stereotypowych kontekstach. W 40 proc. reklam przedstawia się ich jako babcię lub dziadka albo w kontekście choroby. Najczęściej pokolenie silver pojawia się w reklamach firm telekomunikacyjnych. Są oni bohaterami aż 1/4 reklam tego sektora. Relatywnie bardzo rzadko z aktorów 50+ korzysta branża kosmetyczna, która jest jednym z pionierów pokazywania naturalnych osób w każdym wieku w przekazach reklamowych. 

Po zeszłorocznym spadku poziom reklam z aktorami ponownie wzrósł. Aktualnie dwie z trzech reklam zawierają choć jedną osobę aktora lub aktorki.

Tegoroczny wynik obecności pokolenia silver w reklamach telewizyjnych mocno rozczarowuje. Niezależnie od licznych inicjatyw branżowych, specjalizowania się agencji mediowych, wielu raportów, badań i opracowań, nadal do budowania wizerunku oraz zwiększania sprzedaży reklamodawcy najchętniej sięgają po modelową młodą rodzinę lub dorosłą kobietę, ale przed 50-tką. Jest to o tyle zaskakujące, że badania rynkowe wskazują, że osoby 50+ mają siłę zakupową równą osobom w wieku 18-49, a w ostatnich dwóch latach odpowiedzialne były m. in. za znaczną część wzrostu wielu e-biznesów” – mówi Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, autor badania.

O badaniu

Analiza kreacji reklamowych przeprowadzana jest od 2017 r. przez Biuro Reklamy TVP. W tym roku objęło one 5,7 tys. kreacji wyemitowanych w okresie styczeń – kwiecień. Łącznie w sześciu falach badania przeanalizowano ponad 31 tys. kreacji reklamowych emitowanych w polskojęzycznych stacjach TV. Badanie inspirowane jest autorskim projektem domu mediowego Wavemaker. Dostęp do filmów reklamowych oraz klasyfikacja sektorów: Nielsen.

Komentarze

Powiązane

06.06.23, 12:45
| telewizja / VOD » informacje
TOP 3 Marka Sierockiego, Kamperem po Południu, Fajna Polska i Polacy to wiedzą! latem w TVP Polonia
W letniej ramówce TVP Polonia pojawi się nowy sezon „Fajnej Polski. Na antenie stacji pojawi się także cykl „TOP 3 Marka Sierockiego” oraz nowe odcinki programu „Kamperem po Południu” i teleturnieju „Polacy to wiedzą!”.
06.06.23, 12:15
| telewizja / VOD » informacje
Grupa Play kupuje spółkę Syrion
Grupa Play działająca na rynku telekomunikacyjnym w Polsce, nabyła 100 proc. udziałów operatora telekomunikacyjnego Syrion z siedzibą w Żorach.
06.06.23, 11:19
| telewizja / VOD » ludzie
Bogusław Kisielewski nie będzie Prezesem Grupy Kino Polska
Bogusław Kisielewski, Dyrektor Generalny Grupy Kino Polska, przekazał Grupie decyzję o swojej rezygnacji ze stanowiska oraz z zasiadania w Zarządach spółek Kino Polska TV oraz Stopklatka.
06.06.23, 06:30
| telewizja / VOD » informacje
Logo Music Box przez cały czerwiec w kolorach tęczy
Po raz trzeci kanał Music Box dołączył do Pride Month, aby wesprzeć społeczność LGBTQ+. Na antenie pojawi się m.in. tęczowa playlista, a także talk-show.
05.06.23, 16:00
| telewizja / VOD » informacje
Vectra wprowadza do oferty usługę FilmBox+
Vectra rozszerza ofertę aplikacji i serwisów SVOD o produkt z portfolio Grupy Kino Polska. Dzięki serwisowi FilmBox+ abonenci będą mogli oglądać seriale, filmy i kanały na żywo, z dowolnego miejsca i na wielu urządzeniach. 
05.06.23, 15:00
| telewizja / VOD » informacje
WebTalk odpowiada za obsługę marki Hertz Polska
Do grona Klientów agencji WebTalk dołączyła marka Hertz Polska, lider jakości w kategorii wypożyczalni samochodowych. W ramach nawiązanej współpracy agencja odpowiada za obsługę marki w digitalu.
05.06.23, 08:30
| telewizja / VOD » informacje
Otwarte okno Polsat Box z okazji Dnia Dziecka
Z okazji Dnia Dziecka Polsat Box udostępnił bez dodatkowych opłat kanały z rozrywką dla najmłodszych widzów. W ramach otwartego okna do 30 czerwca br. platforma udostępni nawet pięć kanałów: Da Vinci, Disney Channel, Disney Junior, Disney XD, Nick Jr.
05.06.23, 06:30
| telewizja / VOD » ludzie
Tomasz Jędruchów korespondentem TVP w Pradze, Piotr Kućma kieruje placówką korespondencką w Kijowie.
Tomasz Jędruchów od 15 czerwca br. będzie korespondentem TVP w Pradze, natomiast Piotr Kućma kieruje od 1 czerwca placówką korespondencką w Kijowie.
04.06.23, 19:57
| telewizja / VOD » informacje
Dwa światy, dwie rzeczywistości. W TVN Marsz 4 czerwca, a w TVP INFO I Ogólnopolska Parada Kół Gospodyń Wiejskich
Marsz 4 czerwca, który przeszedł ulicami Warszawy,  był szeroko pokazywany i komentowany w części mediów. 
04.06.23, 14:08
| telewizja / VOD » informacje
TVP HD odkodowany dla abonentów Orange IPTV
Przez cały czerwiec br. program TVP HD będzie odkodowany dla abonentów sieci Orange, którzy posiadają pakiet Optymalny lub pakiet Orange Love Standard w technologii kablowej (IPTV).
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

kierowniczka/kierownik działu PR

Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka | Warszawa

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. filmu

Centrum Kultury Zamek w Poznaniu | Poznań

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Strefa Kultury Wrocław | Wrocław

Przejdź do oferty
Konkursy
do 07.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 05.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 02.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.