17.05.22, 07:00
IQS: Młodzi Polacy chętnie obserwują influencerów
87 proc. Młodych Polaków zna choćby ze słyszenia, a 81 proc. obserwuje w social mediach jakiegoś influencera – wynika z autorskiego badania Świat Młodych 6 , zrealizowanego przez agencję badawczą IQS.
„Influencerzy stali się ważną częścią zarówno popkultury, rynku mediów, jak i marketingu. Mamy do czynienia ze zjawiskiem, w którym nawet jeśli ktoś nie ‘śledzi’ żadnego influencera, nie ‘obserwuje go’ na żadnej platformie - często i tak miewa kontakt z publikowanymi przez nich treściami” – mówi Marta Rybicka z IQS.
Młodzi śledzą influencerów najczęściej na Instagramie, YouTubie, a także na - zyskującym coraz większą popularność -TikToku. „Mimo tego, że każda z tych platform ma swoją specyfikę, Młodzi często obserwują tych samych twórców na różnych platformach. Robi tak 68 proc. badanych. To oznacza, że influencerzy muszą dostosowywać treści i formę do specyfiki danego medium, a to stwarza dodatkowy potencjał dla różnorodnych działań komunikacyjnych marki” – dodaje Rybicka.
Aż 83 proc. młodych osób deklaruje, że śledzi influencerów głównie dla rozrywki, ale ponad połowa (53 proc. ) poszukuje także informacji i recenzji o produktach i usługach, a 48 proc. chce być na bieżąco z tym, co dzieje się w kraju i na świecie. 40 proc. podaje, że jest zainteresowanych życiem influencerki/influencera.
Młodzi chętnie korzystają z publikowanych w social mediach lifehacków, śledzą trendy, oglądają zabawne storytime’y, dzięki którym czują, że inni ludzie, nawet Ci „sławni”, borykają się z podobnymi problemami. Challenge’e, śmieszne pranki, unboxingi produktów czy haule zakupowe odstresowują i zapewniają rozrywkę.
Oprócz czystej przyjemności i rozrywki, podążanie za influencerami daje młodemu pokoleniu poczucie kontroli, zaspokojenia FOMO oraz głodu autentyzmu. A ten jest dla badanych Młodych Polaków bardzo ważny, bo jak pokazuje badanie aż 84 proc. młodych osób oczekuje od influencerów autentyczności.
„75 proc. Młodych spotkało się z oznaczeniem ‘współpraca z marką’, ‘sponsorowane’, ‘#ad’, ‘#spon’ w publikacji, poście albo wideo influencerów i 40 proc. z nich twierdzi, że jeśli jakaś marka współpracuje z infuencerem to ich to do niej zachęca. Co więcej - oznakowane w ten sposób publikacje influencerów dla 48 proc. Młodych są uznawane za bardziej wiarygodne” – mówi Marta Rybicka.
Zjawiskiem, które się nasila jest zyskiwanie coraz większej popularności przez „ukrytych” influencerów, tzw. Gazetkowych Łowców, którzy stali się popularni dzięki robieniu zdjęć produktów w sklepach.
O badaniu:
Świat Młodych 6, badanie syndykatowe zrealizowane przez agencję badawczą IQS na grupie osób bezdzietnych
w wieku 16-29 lat. Metodologia jakościowo-ilościowa: N=42 wywiady jakościowe etnograficzne oraz N=1900 CAWI. Realizacja w 2021 r.
Komentarze