17.05.22, 07:00
IQS: Młodzi Polacy chętnie obserwują influencerów
87 proc. Młodych Polaków zna choćby ze słyszenia, a 81 proc. obserwuje w social mediach jakiegoś influencera – wynika z autorskiego badania Świat Młodych 6 , zrealizowanego przez agencję badawczą IQS.
„Influencerzy stali się ważną częścią zarówno popkultury, rynku mediów, jak i marketingu. Mamy do czynienia ze zjawiskiem, w którym nawet jeśli ktoś nie ‘śledzi’ żadnego influencera, nie ‘obserwuje go’ na żadnej platformie - często i tak miewa kontakt z publikowanymi przez nich treściami” – mówi Marta Rybicka z IQS.
Młodzi śledzą influencerów najczęściej na Instagramie, YouTubie, a także na - zyskującym coraz większą popularność -TikToku. „Mimo tego, że każda z tych platform ma swoją specyfikę, Młodzi często obserwują tych samych twórców na różnych platformach. Robi tak 68 proc. badanych. To oznacza, że influencerzy muszą dostosowywać treści i formę do specyfiki danego medium, a to stwarza dodatkowy potencjał dla różnorodnych działań komunikacyjnych marki” – dodaje Rybicka.
Aż 83 proc. młodych osób deklaruje, że śledzi influencerów głównie dla rozrywki, ale ponad połowa (53 proc. ) poszukuje także informacji i recenzji o produktach i usługach, a 48 proc. chce być na bieżąco z tym, co dzieje się w kraju i na świecie. 40 proc. podaje, że jest zainteresowanych życiem influencerki/influencera.
Młodzi chętnie korzystają z publikowanych w social mediach lifehacków, śledzą trendy, oglądają zabawne storytime’y, dzięki którym czują, że inni ludzie, nawet Ci „sławni”, borykają się z podobnymi problemami. Challenge’e, śmieszne pranki, unboxingi produktów czy haule zakupowe odstresowują i zapewniają rozrywkę.
Oprócz czystej przyjemności i rozrywki, podążanie za influencerami daje młodemu pokoleniu poczucie kontroli, zaspokojenia FOMO oraz głodu autentyzmu. A ten jest dla badanych Młodych Polaków bardzo ważny, bo jak pokazuje badanie aż 84 proc. młodych osób oczekuje od influencerów autentyczności.
„75 proc. Młodych spotkało się z oznaczeniem ‘współpraca z marką’, ‘sponsorowane’, ‘#ad’, ‘#spon’ w publikacji, poście albo wideo influencerów i 40 proc. z nich twierdzi, że jeśli jakaś marka współpracuje z infuencerem to ich to do niej zachęca. Co więcej - oznakowane w ten sposób publikacje influencerów dla 48 proc. Młodych są uznawane za bardziej wiarygodne” – mówi Marta Rybicka.
Zjawiskiem, które się nasila jest zyskiwanie coraz większej popularności przez „ukrytych” influencerów, tzw. Gazetkowych Łowców, którzy stali się popularni dzięki robieniu zdjęć produktów w sklepach.
O badaniu:
Świat Młodych 6, badanie syndykatowe zrealizowane przez agencję badawczą IQS na grupie osób bezdzietnych
w wieku 16-29 lat. Metodologia jakościowo-ilościowa: N=42 wywiady jakościowe etnograficzne oraz N=1900 CAWI. Realizacja w 2021 r.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz audiobooka.
Do zdobycia jeden egzemplarz książki.
Do zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze