05.04.22, 07:00

Ekspresowe badania radia. KIM udostępnił pierwsze wyniki badania treści audio

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Krajowy Instytut Mediów zakończył w ekspresowym tempie pierwszą fazę pomiarów treści audio. Badanie to zostało uruchomione w trybie pilnym na wniosek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w styczniu br. według opracowanego przez KIM nowego standardu pomiaru słuchalności treści audio, w tym radia. Projekt, obok Badania Założycielskiego, jest drugim przedsięwzięciem realizowanym przez KIM na potrzeby rynku mediowego.

Jak deklaruje KIM, wdrożone w styczniu badanie treści audio realizowane jest na w pełni reprezentatywnej próbie niemal 150 tys. wywiadów telefonicznych w skali roku, w sposób ciągły, codzienny. Badaniem telefonicznym objęte są osoby w wieku 15+, zamieszkujące na terenie Polski, do których numery telefonów komórkowych zostały wygenerowane losowo. KIM podkreśla, że cechą samej próby jest duża szczegółowość, mająca pokazać kompleksowy obraz słuchalności, obejmujący także dotarcie do słuchaczy stacji lokalnych.

„Badanie zostało zaprojektowane przez nasz zespół, posiadający wielowymiarowe doświadczenie w realizacji złożonych projektów badawczych. Bazując na tych kompetencjach i oszczędzając publiczne pieniądze, wybraliśmy do współpracy podwykonawcę firm badawczych. Jednocześnie tylko taka droga zapewniała nam dostęp do surowych danych, co było dla nas niezwykle ważne, bo dzięki temu zyskujemy pełną możliwość analizy. Alternatywa Polska, która przez lata była dostawcą infrastruktury badawczej dla uznanych instytutów badawczych,  od stycznia realizuje na naszą rzecz i pod pełną kontrolą naszego zespołu badawczego wywiady telefoniczne w ramach pomiaru  treści audio. Ma też udział w budowie panelu pasywnego, w tym w zakupie mierników” – mówi Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

Jak informuje KIM, zaprojektowana metodologia badania uwzględnia postulaty podmiotów działających na rynku audio, w tym przede wszystkim stacji radiowych. Zgodnie z przyjętym założeniem, badanie treści audio realizowane przez KIM ma zapewnić także pomiar słuchalności stacji lokalnych, z uwzględnieniem misji i kontekstu społeczno–kulturowego. Sam kwestionariusz badawczy został wypracowany w oparciu o badania jakościowe ze słuchaczami, by pozyskiwane informacje były dokładne, rzetelne i odzwierciedlały zaangażowanie w słuchanie treści audio, w tym radia. Ankieta została, m.in. dopasowana do kompetencji rozmówców, by w ramach badania można było jak najlepiej odtworzyć kontakt respondentów z treściami audio.

KIM dodaje, że badanie telefoniczne, choć samo w sobie jest pełnowartościowym narzędziem do pomiaru audytorium radiowego, będzie stanowiło uzupełnienie dla jednoźródłowego pomiaru pasywnego, nad którym firma wraz z wykonawcą pracują od stycznia.

Wielkość pasywnego panelu mierzącego jednoźródłowo treści zarówno audio, jak i  wideo i internet jest szacowana na co najmniej 3000 uczestników w połowie 2022 r., a pod koniec roku ma liczyć ok. 4-6 tys. uczestników.

UWAGA!!!!

Przedstawione poniżej dane z pierwszego badania dotyczą zasięgu stacji radiowych, a nie udziału w rynku. Zasięg oznacza, że dana osoba słuchała choćby przez chwilę danej stacji. Każda osoba może danego dnia słuchać różnych treści audio, w tym stacji radiowych, stąd wyniki mogą wynosić ponad 100 proc. W pierwszych wynikach udostępniono stacje o najwyższej słuchalności. Jak poinformował KIM, bardziej szczegółowe dane mają być przekazywane w kolejnych miesiącach. Badanie przeprowadzono w okresie od 29 stycznia do 28 marca 2022 r.

Więcej informacji na temat tego badania i wątpliwości branży wkrótce na łamach portalmedialny.pl.

Stacja

Zasięg stacji 29.01.2022-28.03.2022

Radio RMF FM

32,2%

Radio ZET

15,5%

Jedynka - PR1

8,9%

ESKA

8,8%

Audytorium 17

6,8%

RMF Maxxx

4,9%

Radio TOK FM

3,4%

Radio Maryja

3,4%

Trójka

3,2%

RMF Classic

2,4%

VOX

2,4%

Antyradio

2,2%

Plus

2,1%

Polskie Radio 24

2,1%

Złote Przeboje

2,0%

Dwójka - PR2

1,6%

Pogoda

1,1%

Meloradio (Zet Gold)

0,8%

Rock Radio

0,5%

Radio Muzo.fm

0,4%

Zet Chilli

0,3%

SuperNova\WAWA

0,3%

Dane ważone na podstawie BZ KIM (N=18 000 wywiadów) prezentują audytorium dzienne za okres od 29 stycznia do 28 marca 2022 r. N= 23 238 osób w wieku 15+.

Komentarze

Powiązane

23.11.22, 13:15
| radio » badania rynku
Kraków: RMF FM w górę, RMF Classic w dół
Radio RMF FM umacnia się na pozycji lidera w Krakowie - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 maja 2022 r. do 31 października 2022 r. (Kraków).
22.11.22, 12:15
| radio » badania rynku
Warszawa: RMF FM nowym liderem. W górę Radio Pogoda, Eska Rock i Radio Kolor 103 FM
Radio RMF FM jest nowym liderem warszawskiego rynku radiowego - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 maja 2022 r. do 31 października 2022 r. (Warszawa).
21.11.22, 11:14
| radio » informacje
Usługa TOK FM Premium przekroczyła próg 30 tys. subskrybentów
Na koniec października br. liczba aktywnych i płatnych subskrypcji TOK FM Premium, czyli dostępów do platformy podcastowej TOK FM przekroczyła 30 tys.. W ten sposób zespół subskrypcyjny Grupy Radiowej Agory zrealizował cel w tym zakresie postawiony przed pięcioma laty.
21.11.22, 08:00
| radio » informacje
Laureaci w konkursie Polskich Reportażystów Melchiory 2022
Podczas Gali Polskich Reportażystów „Melchiory 2022” ogłoszono nazwiska najważniejszych twórców reportaży i dokumentów w kategoriach: XVII Ogólnopolskiego Konkursu Reportażystów „Melchiory 2022”, Ogólnopolskiego Konkursu o Grand Prix KRRiT na Reportaż i Dokument Radiowy, Inspiracji Roku oraz Nagrody Specjalnej Studia Reportażu i Dokumentu PR.
21.11.22, 07:00
| radio » informacje | internet » informacje
Mikrofon TOK FM i Sport.pl Live z wydaniami specjalnymi na czas mundialu w Katarze
Radio TOK FM i Sport.pl przygotowały kolejne wspólne propozycje programowe z okazji mundialu. Na antenie stacji oraz na stronach serwisu w najbliższych tygodniach pojawią się wydania specjalne programów „Mikrofon TOK FM” oraz „Sport.pl Live”, współprowadzone przez dziennikarzy z obu redakcji.
20.11.22, 17:32
| radio » informacje
Nowe programy i więcej informacji sportowych w Radiu TOK FM na czas mundialu w Katarze
20 listopada br. rozpoczynają się Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze, a już 18 listopada br. zmieniła się ramówka Radia TOK FM. Na czas mundialu stacja przygotowała nowe codzienne programy poświęcone rozgrywkom oraz dodatkowe wydania informacji sportowych.
20.11.22, 15:16
| radio » informacje
Mundial 2022 na antenach Polskiego Radia
Na antenach Polskiego Radia w trakcie mundialu 202 relacjonowane będą wszystkie mecze z MŚ. W ramówkach poszczególnych anten znajdą się transmisje i relacje, zapowiedzi, komentarze oraz ciekawostki związane z wydarzeniem. Portal PolskieRadio.pl przygotował serwis katar2022.polskieradio.pl, pełen zdjęć, dźwięków i filmów.
18.11.22, 20:49
| radio » ludzie
Zmarł Michael Moritz
Nie żyje Michael Moritz – prezenter i radiowiec, ostatnio związany z warszawskim Radiem Kampus.
17.11.22, 10:05
| radio » informacje
Eska organizuje Eska eCUP. Główna nagroda to 15 tys. zł
Ruszyła ESKA eCUP – pierwsze Otwarte Esportowe Mistrzostwa Słuchaczy Radia ESKA w piłce nożnej. Finał turnieju zaplanowano na 17 grudnia br. Główna nagroda w Eska eCUP to 15 tys. zł.
17.11.22, 00:05
| radio » informacje | prasa » informacje
Katarzyna Gandor i Paweł Reszka laureatami Nagrody Woyciechowskiego 2022
Laureatem Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego 2022 został Paweł Reszka z „Polityki”. Nagrodę w kategorii Autor Internetowy zdobyła Katarzyna Gandor prowadząca kanał popularno-naukowy „Kasia Gandor” na YouTubie. Decyzją redakcji Radia ZET, Nagrodę Specjalną im. Andrzeja Woyciechowskiego otrzymał zespół „Faktów TVN”.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Promocji i Marketingu

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego | Cała Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 25.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 24.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 23.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

29.11.2022 r., online.