04.02.22, 07:00

Podsumowanie 2021 r.: Anita Kamila Sochacka i Piotr Flis (Lotna)

Anita Kamila Sochacka i Piotr Flis, fot.: materiały prasowe

2021 rok na rynku mediów i reklamy dla portalmedialny.pl komentują Anita Kamila Sochacka i Piotr Flis z agencji Lotna. 

RYNEK, CZYLI KORONAWIRUS DALEJ OBECNY

Jeśli mielibyśmy wyłuskać najważniejszy czynnik, który odcisnął swoje piętno na 2021 roku, to byłaby to wciąż pandemia. Są jednak wyjątki w oddziaływaniu tego zjawiska – o ile dwa lata temu koronawirus wywrócił do góry nogami wszelkie strategie i plany reklamowe, a marketingowcy w pośpiechu dopasowywali się do szybko zmieniającego się otoczenia, tak zeszły rok przyniósł swoistą stabilizację.

Owszem, trzeba było uwzględniać covid w swoich poczynaniach, ale świat reklamy tym razem miał czas na przygotowanie się do tworzenia strategii i egzekucji, które były skrojone na miarę nowej rzeczywistości.

I właśnie ta nowa rzeczywistość wymogła działania, które we wcześniejszych latach, choć były ważne, tak teraz wkroczyły na piedestał większości strategów i kreatywnych. Można je podzielić na trzy główne filary.

1.       Symbioza offline z onlinem

Pierwszy rok pandemiczny wymógł przeniesienie większości działań marketingowych do digitalu. To właśnie w sieci ulokowały się wszelkiego rodzaju projekty z event marketingu, położono nacisk na rozwój i płynne funkcjonowanie e-commerce czy też przeniesiono dużą część budżetów. Nowa rzeczywistość wymagała korekty wyznaczonego w 2020 r. kursu. Gdy znów wszystko się otwierało, trzeba było przekonać do działań offline’owych tych, którzy zdążyli się przyzwyczaić do wygodnego konsumpcjonizmu w sieci – rzecz jasna, bez „kanibalizowania” tej drugiej sfery. Do łask wróciła stara zasada ROPO – research online, purchase offline. Kanały komunikacji z dwóch różnych sfer mieszały się ze sobą, tworząc uzupełniający się i kompletny przekaz reklamowy. A z tym związany jest drugi filar.

 2.       Omnichannel

Możemy zapomnieć o czasach, w których każdy sobie rzepkę skrobie – zwłaszcza, jeśli to skrobanie odbywa się w granicach jednego brandu. Różnorodność kanałów komunikacji, mieszanie się świata offline i online sprawiły, że marka w każdym punkcie styku z klientem musiała zacząć mówić jednym, spójnym głosem. Musiała, bowiem w przeciwnym razie, ciężko było liczyć na sukces. Obecny konsument jest coraz bardziej świadomy. „Doświadcza” marki z wielu stron - ma na wyciągnięcie ręki opinie i recenzje na jej temat i jest w stanie szybko przeanalizować wszystkie informacje o niej i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Szczególnie młodsze i wchodzące na rynek konsumencki pokolenie (Gen Z) jest wyjątkowo wyczulone na ściemę i wszelkie zgrzyty w narracji reklamowej. Gdy takie się pojawiają, są one bezwzględnie wyłapywane przez odbiorców. Konsument krytycznym okiem patrzy na fałsz lub niedostosowanie przekazu do odbiorcy. A marka, która wywołuje w odbiorcy dysonans poznawczy, zaczyna mieć wtedy kłopoty.

 3.       Branding

Jak więc połączyć filar pierwszy z drugim? Co trzeba zrobić, aby ustalić ramy działania, które można wypełnić dokładną strategią marketingową? Należy zacząć przede wszystkim od brandingu. Brand visibility&recognition jeszcze nigdy nie było tak ważne jak teraz. Zauważyliśmy, że pandemia wprowadziła duże anomalie rynkowe. Wielu naszych klientów przeżywa hossę i nie jest w stanie obsłużyć bieżących zleceń. Inni z kolei mają problemy, przez co zaczęli z większą świadomością podchodzić do procesu tworzenia marki. Nie jest to wyjątkiem, bowiem dostrzegają to również inne brandy. Stawiają one mocny nacisk na inwestycję w tożsamość wizualną, która przekłada się na wizerunek mocnej marki – coś, co w dobie wahań rynkowych jest kluczowe. Rozpoznawalność i spójny przekaz graficzny stały się szalenie istotne – także dla konsumentów. Odbiorcy chętniej sięgają po usługi i produkty tej firmy, którą kojarzą i z którą mieli możliwość „opatrzeć się” wzrokowo Zachodzi tu prosta korelacja – znam i kojarzę tę firmę, a więc z niej skorzystam. Ustabilizowana tożsamość wizualna jest nie do przecenienia, a w następnych latach będzie stanowić coraz ważniejszy aspekt w działalności marketingowej każdej firmy – zeszły rok tylko rozpędził brandingową machinę, która w najbliższych latach będzie coraz szybciej sunąć przed siebie.

POZYTYWY

Coraz częściej możemy spotkać się z działaniami, dzięki którym marki są bardziej zaangażowanymi społecznie podmiotami. Kwestie klimatyczno-ekologiczne, równościowe w zakresie rasy, orientacji czy płaci z roku na rok mocniej wybrzmiewają w reklamowych strategiach i kampaniach. Brandy zaczęły się uczyć i pojmować prosty fakt – powinny być częścią życia konsumenta, jego partnerem i wyznawać wartości, które opierają się na zaangażowaniu, równości, empatii i wsparciu. Dzięki temu brandy mogą nawiązać głębsze i bardziej wartościowe relacje ze swoimi odbiorcami. Warto nad nimi pracować, ponieważ zbudowanie takich więzi nie jest łatwe i wymaga od marki nie tylko wcześniej wspomnianej empatii, ale także transparentności i szczerości.

ROZCZAROWANIA

Postawa gigantów cyfrowych wciąż może rozczarowywać większą część społeczeństwa. Wyraźnym przykładem w zeszłym roku był Facebook. Na tego hegemona socialowego spadła niezliczona ilość ciosów – od występów whistlerblowerów, przez zeznania w amerykańskim Kongresie, po liczne dziennikarskie śledztwa. Ujawniono takie praktyki jak np. celowe podtrzymywanie polaryzacji w społeczeństwie. Zamiast uderzenia się w pierś i wprowadzenia rozwiązań mających na celu eliminację złych praktyk, dostaliśmy zasłonę dymną w postaci cukierkowej wizji Metaverse i skupienia biznesów Zuckerberga pod zbiorczym szyldem Meta.

Można mieć tu szereg wątpliwości. Wizja projektu Facebooka wciąż jest niejasna. Internet of things – tak ważny w przyszłych latach, wciąż jeszcze raczkuje. Ponadto, nawet w nowym, wspaniałym, cyfrowym świecie wciąż łatwo natrafić na „stare” problemy. Przekonała się o tym jedna z betatesterek projektu, która w rzeczywistości wirtualnej stała się ofiarą molestowania. Projekt ten, na chwilę obecną, jest bardziej próbą odwrócenia uwagi od bieżących problemów firmy, niż zrewolucjonizowaniem internetowego świata.

O LOTNEJ  

Zeszły rok postawił przed naszą agencją szereg wyzwań. Tak samo jak wszędzie w marketingu – musieliśmy już na spokojnie i z większą przewidywalnością dostosować swoje działania do nowej rzeczywistości. Okrzepły ramy pracy zdalnej – o ile w 2020 roku było to dla nas wyzwaniem, tak w kolejnym wszystkie trybiki wskoczyły na swoje miejsce. Procesy kreatywne lubią wspólne burzowanie się, z bezpośrednią interakcją z innymi. Udało nam się jednak okiełznać te procesy w cyfrowym wydaniu. Nauczyliśmy się także prowadzić warsztaty i briefingi z klientami drogą online. Lecz gdy jest taka możliwość i warunki zewnętrzne na to pozwalają, wracamy do pracy z biura – raz, że wygodniej, a dwa – my po prostu lubimy swoje towarzystwo i spotkania na żywo.

Interakcje ze sobą i budowanie wspólnoty napędzają nas do jeszcze lepszej i bardziej kreatywnej pracy. Dzięki niej możemy stale rozszerzać kompetencje agencji i zdobywać nowe zlecenia. Udało nam się mocno rozwinąć dział Social Media, który skupia wyjątkową paletę umiejętności – to nie tylko zagadnienia związane stricte z digitalem, ale również strategia oparta na socjologicznych i psychologicznych aspektach, a także doświadczenie kreatywno-brandingowe, które tworzą fundamenty Lotnej.

Satysfakcjonujące jest także przedłużenie umów na obsługę z bieżącymi klientami oraz pozyskiwanie nowych – m.in. z branży FMCG czy przemysłowej. Dzięki temu mogliśmy zainwestować w wymianę bazy komputerowo-informatycznej w agencji oraz rozszerzyć zespół kreatywny o nowe osoby.

Tym samym możemy pozytywnie patrzeć w przyszłość i z dobrym humorem zapatrywać się na 2022 rok. Niezależnie od kolejnych wyzwań, które stawia – zarówno branży reklamowej jak i przedsiębiorcom. Wielką niewiadomą jest wpływ Polskiego Ładu czy też szalejące ceny druku, papieru i jego dostępności, które są bardzo ważne w pracach tożsamościowo-brandingowych. Mimo to, jesteśmy przekonani, że następne miesiące wciąż będą upływać pod znakiem rozwoju – tak samo jak w zeszłym roku.  

Anita Kamila Sochacka i Piotr Flis są założycielami agencji brandingowo-kreatywnej Lotna, która powstała w 2010 r.

Komentarze

Powiązane

04.12.22, 13:00
| reklama & PR » informacje
Elbląskie i Kobierzyckie wodociągi zachęcają do zmiany nawyków
Elbląskie i Kobierzyckie przedsiębiorstwa wodociągowe prowadzą działania kampanijne zachęcające odbiorców do zmiany nawyków, oszczędzanie wody i picie kranówki. Przedsiębiorstwa kierują swój projekt do wszystkich mieszkańców – dorosłych, jaki i dzieci.
03.12.22, 20:00
| reklama & PR » informacje
Klarna z pierwszą świąteczną kampanią w Polsce. Najlepszy prezent − więcej czasu
Klarna, globalny bank detaliczny, dostawca płatności oraz aplikacja zakupowa, ruszyła ze świąteczną kampanią pod hasłem „Najlepszy prezent – więcej czasu”. W swoim projekcie Szwedzki fintech prezentuje usługę „Zapłać za 30 dni”.
03.12.22, 15:42
| reklama & PR » informacje
Kaufland zachęca do świątecznych zakupów
Kaufland rozpoczął świąteczną kampanię pod hasłem „Gdzie wielki wybór na święta mam?”. Marka zachęca konsumentów do zakupów w swoim sklepie. 
03.12.22, 08:50
| reklama & PR » informacje
Bella Hadid w świątecznej odsłonie kampanii marki Swarovski
Marka Swarovski pod hasłem #OpenTheWonder wystartowała ze świąteczną kampanią. Twarzą akcji została rmodelka Bella Hadid. W świątecznej kolekcji producenta pojawiły się także ozdoby do dekoracji wnętrz.
02.12.22, 20:12
| reklama & PR » informacje
Radosław Kawęcki ambasadorem marki Pocztex
Radosław Kawęcki – polski pływak został drugim ambasadorem marki Pocztex. Wraz z siatkarzem Mateuszem Bieńkiem, pojawi się w grudniowej kampanii Poczty Polskiej. Kampania będzie trwała cały grudzień.
02.12.22, 17:16
| reklama & PR » informacje
Majonez Kielecki łączy się z tradycyjnymi świętami
Startuje świąteczna kampania Majonezu Kieleckiego. Celem projektu ,,Składniki naszej tradycji” jest podkreślenie, że Majonez Kielecki łączy się z tradycyjnymi świętami. Za realizację spotu odpowiada Optima Marketing Group.
02.12.22, 16:16
| reklama & PR » informacje
Kurierzy Ninja w GLS na Black Friday
W tym roku z okazji Black Friday firma kurierska GLS Poland przygotowała kampanię budującą świadomość swojej marki. W projekcie pojawia się kurier ninja, który szybko dostarcza przesyłki zakupione przez klientów w czarny piątek.  
02.12.22, 12:00
| reklama & PR » informacje
Okocim wprowadza puszki z komiksami Andrzeja Rysuje
Marka Okocim podpisała współpracę z Andrzej Rysuje. Wynikiem współpracy jest nowy, humorystyczny projekt puszki lagera zawierający komiksy rysownika. Opakowania dostępne są w sieci sklepów Żabka. 
01.12.22, 20:39
| reklama & PR » ludzie
Jolanta Kozak przechodzi do Veovee
Zespół client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, zasiliła Jolanta Kozak, która objęła stanowisko Account Managera.
01.12.22, 14:00
| reklama & PR » informacje
Paweł Bylicki w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023
Paweł Bylicki, Prezes Public Dialog pojawi się w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023. Konkurs organizowany jest przez PRovoke Media.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. PR i komunikacji

Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu | Toruń

Przejdź do oferty

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 05.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.