26.01.22, 07:00

Co grało w marketingu w 2021 roku? Maciej Bojda (Agencja 19 Południk)

Maciej Bojda, Senior Creative Agencja 19 Południk, fot.: materiały prasowe

2021 rok na rynku mediów i reklamy dla portalmedialny.pl komentuje Maciej Bojda, Senior Creative w Agencji 19 Południk.

INTRO

Jeśli obudzicie mnie nad ranem w sobotę i zapytacie, gdzie dzisiaj jedziemy, to od razu odpowiem, że tylko do Lidla, do Lidla. A jeśli zaproponujecie jednak Biedronkę lub Aldiego, to nadal będę argumentował za Lidlem, bo promocje tam, parking ram pam-pam-pam. Kiedy art director dostarczy mi KV_v17_final.jpg pięć minut przed prezentacją przetargową, zaśpiewam mu jesteś jak gwiazda, mi tak lśnisz na niebie mym, chcę powiedzieć Ci: Merci, że jesteś tu. Gdy zagraniczny turysta zaczepi mnie na rynku i spyta „where is the monopoly shop?”, to na jednym wdechu wyrecytuję, że do the Lewiatan just one step, just one and only step, and no more. Kiedy moja dziewczyna po powrocie do domu zapyta, czemu nie przygotowałem kolacji pomimo zdalnej pracy, odpowiem bez wahania, że miałem ci ja pieczeń, lecz ją zmarnowałem.

SKIT

Te wszystkie piosenki są wpisane w moje DNA tak samo mocno, jak fakapy w ASAP-y, jak Tusk w Deutschland i jak wodór w H2O. A jak już jesteśmy przy H2O, to jeżeli ciało człowieka faktycznie składa się w 70% z wody, to pozostałe 30% w przeciętnym polskim ciele musi być wypełnione piosenkami z reklam, które w 2021 zaskakująco skutecznie gasiły moje kreatywne pragnienie. No nic… Zróbcie głośniej, a ja pokażę Wam, co grało w marketingu. Zapraszam na wycieczkę po ścieżce dźwiękowej reklam z minionego roku.

CZEMU KRZYŚ TAK WYJE W KSIĘŻYCOWĄ NOC?

2021 r. pozostawił po sobie wiele trendów, którym z pewnością warto bliżej się przyjrzeć. Jednak tym razem chciałbym się skupić wyłącznie na muzycznej odsłonie kampanii marketingowych, które były przebojami tamtego roku.

Zostałem pozytywnie zaskoczony odgrywaniem dawnych szlagierów, które w nowej odsłonie zyskały nieoczekiwanie drugie życie i posłużyły do promocji różnym markom i produktom.

Na początku roku telewizja BBC Earth postanowiła odświeżyć postkolonialny utwór „Kolorowy wiatr”. I choć nadal nie wiem, czemu wilk tak wyje w księżycową noc, to niezmiennie pozostaję wielkim fanem tekstu piosenki – to wartościowy i wyjątkowo mądry przekaz, który okazał się również ponadczasowy. Piękne zdjęcia z „Planety doskonałej”, wokal Krzysztofa Zalewskiego, muzyka Smolika oraz proste, ale efektowne maskowanie typografii robią wrażenie, a sama piosenka – wpada w ucho i zachęca do obejrzenie promowanej serii przyrodniczej. 

WSZYSTKO MI MÓWI, ŻE MNIE KTOŚ KUPOWAŁ

Kilka miesięcy później po piosenkę sięgnął również Tymbark, który wykorzystał swój przewodni motyw muzyczny z okazji 85-lecia istnienia marki. W ramach kampanii zaproszono topowych wokalistów, którzy we własnym charakterystycznym stylu powtórzyli za Skaldami, że wszystko im mówi, że ich ktoś pokochał. Ja na pewno pokochałem! Rojka, Sanah, Vito Bambino i Kwiat Jabłoni za wykonanie, a agencję za natywne wykorzystanie dawnego przeboju, a także sam mechanizm aktywacji, w ramach której każdy mógł w prosty sposób stworzyć teledysk z wybranymi artystami.

LUBELLA SPOKO

Zanim przejdę do kolejnej piosenki w marketingu, muszę zrobić muzyczną pauzę i cofnąć się o kilka nut do całkiem zabawnego 2012 roku. Roku, w którym wszyscy naigrywaliśmy się z żartu starożytnych Majów, wieszczących kolejny koniec świata, oraz śmialiśmy się (raczej przez łzy) ze stand-runu naszych piłkarzy. Jednak największym dowcipem tego okresu pozostawał wybór oficjalnej piosenki naszej reprezentacji. I o ile Koko Euro Spoko, wybrane SMS-owo przez widzów, nadal można rozpatrywać w kategoriach żartu polskiego społeczeństwa, o tyle zaangażowanie zespołu Jarzębina do reklamy Lubelli było już na serio. No… pół żartem, pół serio, bo piosenka Koko Jambo bazuje przecież na nostalgicznej kiczowatości, którą każdy z nas skrycie uwielbia. Teledysk od razu stał się viralem, a marka pochwaliła się pierwszym na rynku makaronem produkowanym z wykorzystaniem jaj pochodzących od kur z wolnego wybiegu. Humor, zabawna parafraza tekstu, świetna realizacja, naturalny buzz medialny i spójność koncepcji zamknięte w muzycznym teledysku zrobiły swoje.

OUTRO 

Poza coverami i parafrazami dawnych hitów muzycznych w działaniach marketingowych, warto również wspomnieć o piosenkach autorskich. Wśród tych należy wymienić przede wszystkim przebój I Ciebie też, bardzo Męskiego Grania Żywca czy też utwór Cześć, jak się masz? stworzony na potrzeby kampanii Mastercard Polska. Piosenki te żyją poniekąd własnym życiem, trafiając na najwyższe miejsca radiowych list przebojów i stając się viralowym contentem, co tylko udowadnia sensowność inwestowania w aktywacje, których główną osią jest muzyka. Muzyka, która wpada w ucho, a wypada podrygującą nogą, gwiżdżącymi ustami, stukającym palcem czy wreszcie – dłonią sięgającą po makaron Lubelli.

BIS

Z kolei w minionym roku w 19 Południku pierwsze skrzypce odgrywały nagrody, nowo zatrudnieni artyści marketingu oraz kolejni klienci, których mogliśmy supportować. 

Zgarnęliśmy bowiem nagrodę mediolańskiego A' Design Award w kategorii Packaging Design za projekt dla Mazurro Coffee czy też wyróżnienie za design marki Exfluency w konkursie Kreatury. Oprócz tego poszerzyliśmy nasz zespół o nowe osoby zajmujące się strategią, copywritingiem, designem i new businessem. Zdaliśmy śpiewająco także kilka przetargów, które pozwoliły na obsługę kolejnych klientów.

Póki co nie schodzimy ze sceny, bo wierzymy, że i w tym roku zagramy koncertowo.

Maciej Bojda, Senior Creative Agencja 19 Południk

Komentarze

Powiązane

02.12.22, 16:16
| reklama & PR » informacje
Kurierzy Ninja w GLS na Black Friday
W tym roku z okazji Black Friday firma kurierska GLS Poland przygotowała kampanię budującą świadomość swojej marki. W projekcie pojawia się kurier ninja, który szybko dostarcza przesyłki zakupione przez klientów w czarny piątek.  
02.12.22, 12:00
| reklama & PR » informacje
Okocim wprowadza puszki z komiksami Andrzeja Rysuje
Marka Okocim podpisała współpracę z Andrzej Rysuje. Wynikiem współpracy jest nowy, humorystyczny projekt puszki lagera zawierający komiksy rysownika. Opakowania dostępne są w sieci sklepów Żabka. 
01.12.22, 20:39
| reklama & PR » ludzie
Jolanta Kozak przechodzi do Veovee
Zespół client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, zasiliła Jolanta Kozak, która objęła stanowisko Account Managera.
01.12.22, 14:00
| reklama & PR » informacje
Paweł Bylicki w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023
Paweł Bylicki, Prezes Public Dialog pojawi się w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023. Konkurs organizowany jest przez PRovoke Media.
30.11.22, 21:00
| reklama & PR » informacje
Mediahub zaplanuje i zakupi także Digital dla platformy Squla
Platforma edukacyjna Squla (Futurewhiz) rozszerzyła współpracę z domem mediowym Mediahub. Teraz oprócz telewizji firma powierzyła mu także kompleksową obsługę w digitalu.
30.11.22, 21:00
| reklama & PR » informacje
SHEIN zachęca do pokochania własnego ciała
SHEIN kolejny raz zachęca Polki do pielęgnowania pozytywnej relacji z własnym ciałem. Marka chce zapewnić kobiety, że są piękne, bez względu na wygląd.
30.11.22, 20:00
| reklama & PR » informacje
Kiwi.com zachęca do taniego podróżowania
Wyszukiwarka tanich lotów Kiwi.com wystartowała z kampanią "We hack the system, you fly for less”. Celem projektu jest przedstawienie innowacyjnej technologii, która pozwala szybko znaleźć tanie loty. 
30.11.22, 15:00
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Cenniki Grupy RMF w przyszłym roku na krótsze okresy. Radio Alex dołącza do pakietu RMF 3D
Grupa RMF zaprezentowała cenniki reklamowe, które obowiązywać będą od 9 stycznia 2023 r. Od przyszłego roku cenniki obowiązywać też będą na krótsze niż dotychczas okresy – zazwyczaj dwumiesięczne.
30.11.22, 11:14
| reklama & PR » ludzie
Hubert Skubij w ekipie Veovee
Do zespołu client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, dołączył Hubert Skubij, który objął stanowisko Senior Account Manager.
30.11.22, 09:50
| reklama & PR » informacje
We Got Now. Ludzie kształtujący świat sportu i kultury bohaterami kampanii marki New Balance
„We Got Now” to globalna kampania marki New Balance, której bohaterami są ludzie kształtujący świat sportu i kultury. W tegorocznej odsłonie kampanii bohaterami są globalni ambasadorzy marki: koszykarz Kawhi Leonard, piosenkarka IU, piłkarze Raheem Sterling i Bukayo Saka oraz raper Jack Harlow. 
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista/specjalistka ds. kontaktu z mediami

TR Warszawa | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

29.11.2022 r., online.