12.01.22, 12:00

Cyfrowa Polska apeluje: dofinansowanie wyłącznie zakupu dekoderów ryzykowne dla widzów i krajowej gospodarki

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Ograniczenie mechanizmu dofinansowania jedynie do zakupu dekoderów w sposób jawny ogranicza wybór konsumentów, naraża ich na ryzyko nieuczciwych praktyk sprzedażowych, uniemożliwia wykorzystanie w pełni możliwości nowego standardu i przyczynia się do utrzymania oraz pogłębienia wykluczenia cyfrowego wśród obywateli – wynika ze stanowiska Związku Cyfrowa Polska dotyczącego projektu ustawy wprowadzającego dofinansowanie na zakup dekoderów w związku z nadchodzącą zmianą sygnału Naziemnej Telewizji Cyfrowej.

Organizacja reprezentująca sektor nowych technologii przedstawiła swoją opinię w ramach prowadzonych rządowych konsultacji społecznych. Stanowisko Cyfrowej Polski trafiło, m.in. do premiera Mateusza Morawieckiego i Janusza Cieszyńskiego, Sekretarza Stanu w KPRM, odpowiedzialnego w rządzie za cyfryzację.

Duże obawy branży

Największe obawy krajowej branży cyfrowej budzi fakt, że mechanizm wsparcia finansowego konsumentów w projekcie ograniczony został jedynie do zakupu dekoderów i nie obejmuje odbiorników telewizyjnych z wyświetlaczem, czyli telewizorów. W stanowisku zaznaczono, że rozwiązanie takie niesie ryzyko poważnych konsekwencji dla krajowej gospodarki, a szczególnie sektora produkcji odbiorników TV oraz polskich odbiorców Naziemnej Telewizji Cyfrowej.

Związek Cyfrowa Polska zauważa, że dofinansowanie jedynie dekoderów ma charakter dyskryminacyjny wobec części podmiotów działających w Polsce i kieruje kapitał na zewnętrzne rynki. „Sektor produkcji odbiorników telewizyjnych daje zatrudnienie ponad 30 tys. osobom i tworzy rocznie ponad 20 mln sztuk telewizorów. Polska będąca największym producentem w Europie jednocześnie nie stanowi lokalizacji produkcji dekoderów, które powstają przede wszystkim w Azji. Udzielenie dofinansowań w myśl aktualnego projektu Ustawy wyłącznie na dekodery będzie niosło ze sobą negatywne dla polskiej gospodarki skutki. Ukierunkuje popyt na rynek dekoderów, jednocześnie odmawiając podobnego wsparcia podmiotom produkującym odbiorniki TV w kraju, w efekcie utrudniając im utrzymanie i tworzenie miejsc pracy oraz budowanie PKB Polski” – napisał w swoim stanowisku Związek Cyfrowa Polska.

Branża chce uszczelnienia systemu dopłat

Organizacja wskazuje również na zagrożenie związane z możliwym wyłudzeniem przez nieuczciwe podmioty środków przeznaczonych w ramach projektu na dofinansowanie zakupu odbiorników. Branża cyfrowa proponuje uruchomienie instrumentów, za pomocą których można uszczelnić system dopłat. Postuluje, np., aby odbiorniki cyfrowe objęte dofinansowaniem mogły być sprzedawane wyłącznie przez przedsiębiorców będących zarejestrowanymi podatnikami VAT, tj. podmiotami, które przeszły już weryfikację dokonaną przez organy Krajowej Administracji Skarbowej.

Związek Cyfrowa Polska wskazuje również na szereg konsekwencji, jakie mogą ponieść sami odbiorcy Naziemnej Telewizji Cyfrowej, którzy zdecydują się na wykorzystanie bonu na zakup dekodera.

Ograniczenie mechanizmu dofinansowania jedynie do zakupu dekoderów ogranicza wybór, naraża na ryzyko nieuczciwych praktyk sprzedażowych, uniemożliwia wykorzystanie pełni możliwości nowego standardu i przyczynia się do utrzymania oraz pogłębienia wykluczenia cyfrowego wśród obywateli” – zaznaczono w dokumencie.

Cyfrowa Polska w swoim stanowisku przypomina, że dekoder nie zapewnia możliwości pełnego wykorzystania nowego standardu NTC. „Urządzenie takie nie jest samowystarczalne. Podłączone do stosowanego dotychczas w gospodarstwie domowym telewizora niekompatybilnego z DVB-T2/HEVC nie tylko nie poprawi jakości obrazu i dźwięku, ale często nie pozwoli również na skorzystanie z nowych funkcjonalności standardu (np. telewizji hybrydowej HbbTV). Oznacza to, że nie zostanie wykorzystana szansa na dotarcie ze wszystkimi możliwościami i funkcjonalnościami nowego sygnału do odbiorców NTC” – zaznaczył Związek w piśmie skierowanym w ramach konsultacji.

Organizacja podkreśla ponadto, że rynek dekoderów w Polsce, szczególnie w kanale sprzedaży portali aukcyjnych, boryka się wciąż z problemem ofert sprzedażowych na sprzęt niespełniający wymagań technicznych na potrzeby obsługi nowego sygnału NTC, co naraża konsumentów na nieuczciwe praktyki sprzedażowe i zakup sprzętu, który nie pozwoli na odbiór nowej Naziemnej Telewizji Cyfrowej.

Cyfrowa Polska chce wzorować się na rozwiązaniach Francji i Wielkiej Brytanii 

Zdaniem Michała Kanownika, Prezesa Związku Cyfrowa Polska ograniczenie wyboru konsumentów w kwestii dostępności dofinansowania przyczyni się do marnowania możliwości nowego standardu sygnału. „Byłoby wielką szkodą, gdyby rzesza odbiorców Naziemnej Telewizji Cyfrowej w kraju nie uzyskała dostępu do lepszej jakości telewizji i nowych funkcji, z których mogliby skorzystać wymieniając telewizor, a o istnieniu których nie dowiedzą się, jeśli zdecydują się na zakup dekodera. To nie tylko marnowanie potencjału nowej technologii, która wkracza do całej Polski, ale również zgoda na to, by gospodarstwa domowe korzystające z NTC pozostawały wykluczone cyfrowo” – mówi Michał Kanownik. Co więcej, jego zdaniem poszerzenie zakresu mechanizmu dofinansowania nie godzi w założenia projektu. „Umożliwienie dofinansowania na zakup telewizora nie wyklucza przeznaczenia bonu na zakup dekodera, a proponowane przez nas rozwiązanie nie będzie oznaczać zwiększenia nakładów na wsparcie zakupów odbiorców. Poszerzy ono jedynie dostępny dla nich wybór. Tak w czasie przejścia na DVB-T2/HEVC postępowano, m.in. we Francji, czy Wielkiej Brytanii” – dodaje Kanownik.

Projekt ustawy i zawarty w nim mechanizm wsparcia finansowego obywateli kupujących dekodery stanowi odpowiedź na zbliżającą się zmianę standardu nadawania sygnału NTC w kraju na DVB-T2 HEVC. Jeszcze w ubiegłym roku Krajowy Instytut Mediów oraz Związek Cyfrowa Polska informowały, że ponad 2 mln gospodarstw domowych w Polsce zagrożonych jest utratą dostępu do telewizji, jeśli nie wymienią odbiorników na przystosowane do nowego standardu. Wyłączanie starego sygnału postepować będzie w Polsce stopniowo – rozpocznie się z końcem marca i potrwa do 30 czerwca tego roku.

Komentarze

Powiązane

14.02.25, 06:00
| TV / VOD » informacje
CANAL+ kontroluje transmisje sportowe w pubach i restauracjach. Wykryto liczne nieprawidłowości
CANAL+ z początkiem roku rozpoczął kontrole w pubach i restauracjach na terenie całego kraju. Uprawnieni kontrolerzy sprawdzają, czy transmitowane w tych miejscach wydarzenia sportowe dostępne na antenach CANAL+ są odtwarzane zgodnie z obowiązującym prawem, tj. z posiadaniem odpowiedniej licencji uprawniającej do publicznego odtwarzania.
13.02.25, 08:00
| TV / VOD » informacje
Telewizja Puls inwestuje we własne studio. Format Taki jest świat zmieni formułę
Telewizja Puls wprowadza zmiany w segmencie infotainment oraz Dziale Produkcji własnej.
12.02.25, 07:00
| TV / VOD » informacje
#DzielnicaBEZstrachu. Trzecia edycja kampanii społecznej Telewizji Puls i KGP
Telewizja Puls, Komenda Główna Policji oraz ekipa serialu kryminalnego „Dzielnica strachu”organizują trzecią edycję kampanii społeczną #DzielnicaBEZstrachu. Jej celem jest promowanie bezpieczeństwa i współpracy lokalnych społeczności z dzielnicowymi oraz wyłonienie #SuperDzielnicowego2025.
11.02.25, 07:15
| TV / VOD » seriale
Działkowcy. Trzeci sezon w Fokus TV
Kanał Fokus TV rozpoczął emisję III sezonu serialu dokumentalnego „Działkowcy” opowiadającego o perypetiach właścicieli Rodzinnych Ogródków Działkowych, których w polskich miastach istnieje ponad milion.
06.02.25, 07:00
| TV / VOD » informacje
Witwicki i Szubartowicz zadają Najważniejsze pytania w Polsat News
Od 10 lutego br. w każdy poniedziałek o 18.00 na antenie Polsat News pojawi się cykl programów – „Najważniejsze pytania” prowadzony przez Piotra Witwickiego i Przemysława Szubartowicza.
03.02.25, 14:19
| TV / VOD » informacje
Fundacja TBN zrealizuje film o zrównoważonych rozwiązaniach realizowanych na terenie Gdańska
Fundacja TBN Polska rozpoczęła realizację projektu „Gdański kurs w kierunku zrównoważonego rozwoju”. Przedsięwzięcie zostało docenione w konkursie EcoFuture i dofinansowane ze środków Gdańskiej Fundacji Rozwoju Gospodarczego.
03.02.25, 11:46
| TV / VOD » ludzie
INEA rozwija dział marketingu
Na początku roku, INEA wprowadziła zmiany w strukturze organizacyjnej obejmujące Dział Marketingu i Produktu.
03.02.25, 07:30
| TV / VOD » informacje
Pytanie dnia codziennie w TVP1 i TVP Info
Przed startem wiosennej ramówki Telewizja Polska wprowadza zmiany w emisji audycji informacyjnych i publicystycznych.
31.01.25, 08:00
| TV / VOD » informacje
Wiosna 2025 w Polsacie. Dużo rozrywki w ofercie stacji
Wiosną w Polsacie wraca format „Must be the music” z nowym składem jury. Stacja wyemituje aż dwa formaty kabaretowe. Ramówkę wypełnią liczne kontynuacje znanych formatów.
31.01.25, 07:00
| TV / VOD » informacje
Wiosna w TVN. Nowy codzienny serial i reality show
Z końcem lutego br. ruszy wiosenna ramówka. Wśród nowości znajdzie się codzienny serial. Na widzów czekać będą kontynuacje popularnych formatów.
Subskrybuj RSS działu TV / VOD: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.