30.12.21, 07:00

GfK: Turyści pozostają ważnym ogniwem w handlu spożywczym

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Już 10 proc. sieciowych i zrzeszonych sklepów spożywczych w Polsce mieści się w pobliżu atrakcji turystycznych i obiektów noclegowych. Procentowo najwięcej jest ich w Małopolsce (23 proc. wszystkich punktów handlowych), z kolei najmniej – w województwie lubelskim (4 proc.) i mazowieckim (5 proc.). Według firmy badawczej GfK sieci detaliczne wciąż aktywnie poszukują danych o ruchu turystycznym w czasie planowania ekspansji i pozostaje on bardzo ważnym czynnikiem na etapie decyzji o otwarciu nowego sklepu.

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2020 r. liczba turystów korzystających z usług noclegowych była niemal o połowę mniejsza niż w roku poprzedzającym. Jednak pomimo pandemii i olbrzymich ograniczeń w działalności branży, z usług obiektów noclegowych i tak skorzystało aż 17,9 mln turystów.

„Utrzymanie tak wysokiego wolumenu turystów w obliczu wielomiesięcznego zamrożenia branży turystycznej, wiele mówi o potencjale tego sektora. Dlatego sieci handlowe, licząc na rychłe ustabilizowanie sytuacji związanej z zachorowaniami, wciąż bardzo chętnie otwierają nowe obiekty w lokalizacjach popularnych wśród turystów. Prym w takim miejscach wiodą popularne „sieciówki”, których niewątpliwą przewagą jest rozpoznawalny szyld oraz oferta znana już przez nabywców z całej Polski” – mówi Agnieszka Szlaska-Bąk, Client Business Partner w GfK.

Z danych GfK wynika, że już 10 proc. sieciowych i zrzeszonych sklepów spożywczych w Polsce jest zlokalizowanych w miejscach często odwiedzanych przez turystów. W efekcie, ponad 5,5 tys. placówek handlowych znajduje się w pobliżu obiektów noclegowych, zaś w sąsiedztwie atrakcji turystycznych według GfK mieści się 4,8 tys.obiektów. Nabywcy cenią w nich szeroką ofertę spożywczą, zwłaszcza śniadaniową, oraz produkty w małych opakowaniach, produkty impulsowe, a także typu ready-to-go. Z perspektywy turystów atutem sklepów jest także szeroka oferta lokalnych produktów.

Detaliści nie mogą jednak pomijać oferty dań gotowych i składników, które pozwalają na przygotowanie obiadu lub kolacji. Warto pamiętać, że pandemia zmieniła styl podróżowania Polaków, a obostrzenia wprowadzane w lokalach gastronomicznych zmusiły nas do szukania innych rozwiązań. W ostatnim czasie coraz większą popularnością wśród turystów cieszą się apartamenty z aneksem kuchennym, co oznacza, że podczas wyjazdów wakacyjnych Polacy sami przygotowują przynajmniej jeden posiłek. Sklepy spożywcze muszą wychodzić naprzeciw takim potrzebom, czyniąc ofertę coraz bardziej kompleksową” – dodaje Agnieszka Szlaska-Bąk.

Najwięcej sklepów turystycznych, zarówno pod względem liczebności, jak i w ujęciu procentowym, jest w Małopolsce, gdzie sezon turystyczny trwa prawie cały rok. GfK podaje, że znajdują się tam 883 sklepy turystyczne i stanowią one 23 proc. wszystkich obiektów handlowych w województwie. Na kolejnych pozycjach są województwa zachodniopomorskie oraz pomorskie, które turyści odwiedzają głównie w okresie letnim. Najmniejszy odsetek sklepów turystycznych jest natomiast w województwie lubelskim (4 proc.), mazowieckim (5 proc.) oraz łódzkim i kujawsko-pomorskim (6 proc.).

Liderem w kategorii „turystycznej” pozostaje sieć Żabka, która w „turystycznych” lokalizacjach ma już ponad 1,2 tys. placówek handlowych. Na kolejnych miejscach plasuje się sieć ABC oraz Biedronka, która zdecydowanie wyprzedza pozostałe sieci dyskontów. W pobliżu atrakcji turystycznych i obiektów noclegowych zlokalizowanych jest 270 sklepów pod szyldem Biedronki. Lidl oraz Netto w takich lokalizacjach mają natomiast po 44 sklepy.

W analizie GfK przedstawione zostały dane tylko dla sieciowych i zrzeszonych sklepów spożywczych. Ich baza liczy ponad 50 tys. obiektów.

Komentarze

Powiązane

27.08.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje
Krzysztof Bajołek inwestuje w Closer Music
Krzysztof Bajołek ogłosił strategiczną inwestycję o wartości 4 mln zł w polską firmę Closer Music.
24.08.24, 20:00
| biznes i technologie » informacje
MAX Premium Burgers otwiera kolejną restaurację w Poznaniu
Szwedzka sieć MAX Premium Burgers otwiera swoją trzecią restaurację w Poznaniu. Będzie to już 26. punkt MAX Premium Burgers w Polsce.
23.08.24, 22:23
| radio » informacje | biznes i technologie » informacje
Radio Olsztyn S.A. otrzymało wezwanie do Sądu Rejonowego w sprawie odbioru depozytu
Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Olsztynie „Radio Olsztyn” S.A zostało wezwane przez Sąd Rejonowy do odbioru środków finansowych pochodzących z opłat abonamentowych. 
17.08.24, 19:00
| biznes i technologie » informacje
Rynek HoReCa w Polsce: Pokolenie Z wybiera bary szybkiej obsługi i woli kuchnię amerykańską
Rynek HoReCa stanowi istotną część krajowego sektora usług, odgrywając kluczową rolę w gospodarce. Jak wynika z raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2024” opublikowanego przez PMR Market Experts, osiągnął on zdecydowany wzrost w porównaniu do 2020 r., czyli początku pandemii COVID-19. 
17.08.24, 13:55
| biznes i technologie » informacje
Badanie OBTK: ponad 64 proc. respondentów zwraca uwagę na skład produktów
Konsumenci w Polsce coraz częściej wymagają pełnej transparentności od producentów. Jak wynika z badania na zlecenie On Board Think Kong, Polacy podczas zakupów chcą być dokładnie informowani o składzie i pochodzeniu produktów.
17.08.24, 08:00
| biznes i technologie » informacje
Grupa Muszkieterów: 5,2 mld obrotu w I półroczu 2024 r.
Grupa Muszkieterów osiągnęła w pierwszym półroczu 2024 r. łączny obrót w wysokości blisko 5,2 mld zł w ramach zrzeszonych sieci Intermarché i Bricomarché, odnotowując niemal 7 proc. wzrost rok do roku. Grupa Muszkieterów potwierdza założone cele i zakłada, iż mimo dynamicznej sytuacji rynkowej powinna osiągnąć pułap 11 mld zł obrotu na koniec 2024 r.
15.08.24, 16:35
| internet » informacje | biznes i technologie » informacje
Simpact Ventures oraz SMOK VC inwestują w platformę Pogaduszki
Fundusz Simpact Ventures dołączył do grona inwestorów platformy Pogaduszki. W rundzie inwestycyjnej uczestniczył również fundusz SMOK Ventures. 
09.08.24, 19:42
| biznes i technologie » informacje
Będzie rewolucja. Kody kreskowe zostaną zastąpione w handlu przez kody QR
50 lat od pierwszego zeskanowania kodu kreskowego organizacja GS1 ogłosiła globalny plan przejścia z tradycyjnych kodów kreskowych na kody QR zawierające standardy GS1.
09.08.24, 17:45
| biznes i technologie » informacje
Medicover dołącza do e-Izby
Medicover, dostawca usług medycznych, przystępuje do Izby Gospodarki Elektronicznej. e-Izba zaoferuje marce wsparcie w zakresie administracji, mediów i networkingu biznesowego. 
07.08.24, 22:02
| biznes i technologie » informacje
Rafał Wójcik sprzedażą szefem sprzedaży OVHcloud w regionie CEE
OVHcloud, marka działająca w sektorze chmury obliczeniowej, ma nowego szefa sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, którym został Rafał Wójcik.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 18.10.24

Rozwiązanie konkursu.

do 18.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 17.10.24

Do zdobycia jeden album.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

Od wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.