27.12.21, 09:00

Dyskonty skutecznie walczą o polskiego konsumenta

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Jak informuje GfK, pandemia wciąż wywiera silny wpływ na zwyczaje zakupowe Polaków oraz ich oczekiwania wobec producentów i detalistów. Dynamicznie rosnąca inflacja dodatkowo wpływa na to co, jak i gdzie kupują Polacy. Wartość przeciętnego koszyka zakupowego wciąż rośnie, a to dzieje się kosztem częstotliwości wizyt w sklepach. Spośród wszystkich kategorii placówek handlowych, największym zwycięzcą zachodzących zmian są dyskonty – wynika z badań Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Przyczyną zmian w zachowaniach zakupowych polskich gospodarstw domowych – oprócz zwiększającej się liczby zachorowań na COVID-19 – jest obecnie równie szybko rosnącą inflacja. „Dla przeciętnego Kowalskiego jest ona coraz bardziej odczuwalna. Wskaźnik Nastrojów Konsumenckich monitorowany przez GfK jasno pokazuje, iż obecnie nie możemy mówić o pozytywnej ocenie sytuacji życiowej Polaków. Coraz gorzej oceniamy zarówno przyszłą sytuację finansową naszych gospodarstw domowych, jak i gospodarki całego kraju. Ma to bezpośredni wpływ na to co, gdzie oraz jak kupujemy” – mówi Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Koszyk zakupowy rośnie

Jedną ze zmian w zwyczajach konsumenckich, jaką można dostrzec na przestrzeni ostatnich dwóch lat, jest wzrost wartości przeciętnego koszyka zakupowego. Według badań Panelu GfK w ciągu ostatnich 12 miesięcy kończąc na październiku, wartość koszyka zwiększyła się o 6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku, natomiast na przestrzeni ostatnich 24 miesięcy jest już to wzrost o 26 proc. „Ta zmiana dotyczy wszystkich kanałów oferujących produkty spożywcze, zarówno sklepów wielkopowierzchniowych, jak i obiektów małoformatowych. Z drugiej strony zmniejsza się liczba wizyt w sklepach. Obecnie przeciętny Polak odwiedza je 322 razy w ciągu roku, co oznacza spadek o 3 proc. rdr. i aż o 13 proc. na przestrzeni dwóch lat. Ostatnio obserwujemy jednak stopniowe spowolnienie tych zmian” – dodaje Maksymiec.

Obecnie jedynym kanałem, w którym widoczny jest wzrost częstotliwości wizyt, są dyskonty (przykładem są sieci: Biedronka, Lidl, Netto, Aldi). Na tym ich sukcesy się nie kończą. W okresie skumulowanym od listopada 2020 r. do października 2021 r. ich udział na rynku FMCG wyniósł ponad 38,3 proc., a w samym tylko październiku br. było to już 39,5 proc. „Obiekty tego typu zawłaszczają część rynku, która do tej pory należała głównie do sklepów małoformatowych, a także zaczynają skutecznie przechwytywać udziały hipermarketów. Ta tendencja będzie się utrzymywać, a jej skutki są już widoczne – mali przedsiębiorcy coraz chętniej zrzeszają się w grupach zakupowych lub dołączają do franczyz” – zauważa Michał Maksymiec.

Jednym z głównych oczekiwań konsumentów wobec sklepów, zwłaszcza w dobie zwiększonej liczby zachorowań na COVID-19, pozostaje zapewnienie odpowiednich standardów bezpieczeństwa. Dlatego podczas tzw. „remodellingu” sklepów detaliści zwracają szczególną uwagę na szerokość alejek oraz możliwe ograniczanie kolejek, np. dzięki wprowadzaniu kas samoobsługowych. Dla blisko połowy badanych (48 proc.) priorytetem nadal jest możliwe ograniczenie czasu przeznaczanego na robienie zakupów. "Nabywcy coraz częściej chcą w jednym miejscu skompletować cały koszyk niezbędnych artykułów. Dotyczy to również produktów, które wcześniej kupowali w sklepach wyspecjalizowanych, np. świeżej żywności, kosmetyków, chemii gospodarczej czy karmy dla zwierząt. Aby wyjść im naprzeciw, detaliści stale poszerzają swoją ofertę i wprowadzają do sprzedaży niedostępne dotychczas kategorie” – mówi Michał Maksymiec.

Komentarze

Powiązane

27.08.23, 09:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Oferteo ze wzrostem przychodów o 43 proc. w roku obrotowym 2022/2023
Platforma Oferteo, internetowy marketplace dla szerokiego spektrum usług działający w modelu na żądanie, w roku obrotowym 2022/2023 (kwiecień 2022 r. – marzec 2023 r.) wypracowała przychody netto na poziomie 42 mln zł. Oznacza to wzrost o 43 proc. w porównaniu z rokiem 2021/2022. 
19.08.23, 20:00
| biznes i technologie » informacje
Circle K Polska kontynuuje ekspansję na polskim rynku. Otwarcie 400. stacji paliw
Sieć Circle K rozwija się na polskim rynku. Miniony rok kalendarzowy spółka zamknęła z liczbą 393 stacji paliw, a z końcem lipca br. otworzyła swój 400. punkt w Woźnikach przy autostradzie A1. 
16.08.23, 10:10
| biznes i technologie » wydarzenia branżowe
ORLEN paliwową marką numer 1 w Czechach
Do końca roku blisko 90 proc. stacji, działających dotychczas w Czechach pod marką Benzina, rozpocznie funkcjonowanie pod marką ORLEN. 
14.08.23, 07:00
| biznes i technologie » artykuły
Sztuczna inteligencja poza prawem. Co mają teraz zrobić firmy? Komentarz Sebastiana Drzewieckiego (SoftServe Poland)
Parlament Europejski przegłosował tzw. AI Act, który będzie regulował możliwe sposoby korzystania z technologii sztucznej inteligencji. Jednak do momentu opublikowania obowiązujących zapisów prawnych w ostatecznym kształcie, rynek będzie regulował się samodzielnie. Komentarz Sebastiana Drzewieckiego z SoftServe Poland.
11.08.23, 16:00
| biznes i technologie » informacje
InPost rozszerza partnerstwo z Vinted w UK
Firma InPost, platforma dostaw dla e-commerce w Europie, rozszerzyła podjętą w 2022 r. współpracę z Vinted, wprowadzając InPost Shop – nową usługę odbioru przesyłek w Wielkiej Brytanii.
05.08.23, 09:13
| biznes i technologie » informacje
GfK Polonia: Polski rynek gastronomiczny rośnie wartościowo, ale jest w złej kondycji
Polska gastronomia wciąż nie wyszła z zapaści po pandemii. Choć 57 proc. Polaków deklaruje, że przynajmniej raz w roku korzysta z usług restauracji i barów, to obecnie odwiedzają oni mniej lokali niż jeszcze rok temu - takie wnioski płyną z Raportu Gastronomicznego opracowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
04.08.23, 20:15
| biznes i technologie » informacje
Wzrosły obroty i odpowiedzialność centrów handlowych w maju 2023 r.
W maju 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 3,8 proc. wyższe niż w maju 2022 r. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty wzrosły o 2,3 proc. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 4,9 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 1,9 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 4,9 proc. 
30.07.23, 18:00
| biznes i technologie » informacje
InPost umacnia pozycję w Wielkiej Brytanii
Grupa InPost kupiła 30 proc. udziału w Menzies Distribution Group Limited za 49,3 mln funtów. To wiodąca firma logistyczna w Wielkiej Brytanii i Irlandii. InPost i Menzies są także strategicznymi partnerami. InPost ma opcję nabycia pozostałego 70 proc. udziału w Menzies.
27.07.23, 20:46
| biznes i technologie » informacje
Eksport produktów SPAR Polska i nowa sieć w Izraelu
SPAR wejdzie na izraelski rynek detaliczny dzięki porozumieniu z lokalnym operatorem, Shufersal, największą siecią supermarketów w Izraelu. SPAR i Shufersal uruchomią wspólnie operatora, który będzie pracować nad otwarciem sklepów SPAR w Izraelu, a także dostarczał produkty SPAR do sieci Shufersal. 
24.07.23, 10:29
| biznes i technologie » artykuły
Jacek Bogocz (Capgemini Polska): Google Bard ma potencjał do osiągnięcia sukcesu
Google zaktualizował Barda - opartego na sztucznej inteligencji chatbot'a mającego być konkurencją dla ChatGPT. Aktualna wersja Google Bard przyniosła wiele zmian. Nową wersję Google Bard ocenia ekspert - Jacek Bogocz, AI & Analytics Consultant w Capgemini Polska.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacji

Muzeum Sztuki w Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty
Konkursy
do 27.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 26.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 20.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.