09.12.21, 07:00

Badanie LifeTube i IQS: posty oznaczone jako sponsorowane są bardziej wiarygodne

Fot.: materiały prasowe

Konsumenci ufają influencerom oznaczającym współpracę z markami - wynika z badania LifeTube i IQS przeprowadzonego na platformie Omnisurv by IQS. Tylko 17 proc. badanych deklaruje, że współpraca z influencerem może zniechęcić ich do marki. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18-64.

W związku z toczącą się ostatnio dyskusją i działaniami podjętymi przez UOKiK w celu ustalenia, w jaki sposób współpraca marek z influencerami powinny być oznaczone, największa w Polsce agencja influencer marketingu i sieć partnerska LifeTube oraz agencja badawcza IQS zbadali, czy fani twórców internetowych zauważają oznaczenia pojawiające się przy postach i w jaki sposób wpływa to na postrzeganie takich publikacji przez konsumentów.

Większość badanych (67 proc.) deklaruje, że zauważa u obserwowanych przez siebie twórców posty oznaczone jako sponsorowane lub powstałe przy współpracy z marką (oznaczone takimi hashtagami jak #ad #spon #wspolpraca czy #reklama). „Większość topowych influencerów oznacza współprace już od dawna. Zdają sobie sprawę, jak ważne jest zaufanie ich fanów, więc transparentne informowanie o reklamach jest ważnym elementem tej strategii” - mówi Kamil Bolek, CMO LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset).

Sponsorowane bardziej wiarygodne

Dodatkowo autorzy zbadali, jaki wpływ na zaufanie odbiorców ma oznaczanie współprac. Okazuje się, że publikacje oznaczone jako “sponsorowane” są odbierane jako bardziej wiarygodne przez ponad połowę badanych (54 proc.), nieco ponad 1/4 uważa zaś, że są one mniej godne zaufania w porównaniu do postów, które nie powstały przy współpracy z marką.

Z przeprowadzonego badania wynika również, że konsumenci nadal chętnie sięgają po marki i produkty polecane przez influencerów. Nie mają również problemu z “przyznaniem się do tego”. Tylko 17 proc. badanych deklaruje, że współpraca marki i influencera zniechęca ich do produktu, a ponad połowa (55 proc.) uważa wręcz przeciwnie.

Wciąż spory jest odsetek internautów, którzy bądź nie spotkali się z oznaczeniem współpracy komercyjnej w postach influencerów, bądź takich, którzy nie mają wyrobionych opinii na temat tego rodzaju współpracy. Obie te grupy mogą być oczywiście tożsame. Powszechność oznaczania postów i regulacje w tym zakresie z pewnością zwiększyłyby wiarygodność i zaufanie do całej branży” - podkreśla Beata Sadowska, PR&Marketing Manager w IQS.

Będzie samoregulacja?

UOKiK sprawdza, czy influencerzy rzeczywiście oznaczają współprace z markami. Chodzi przede wszystkim o kryptoreklamy, czyli brak informowania obserwatorów o postach sponsorowanych. Jak dodaje Kamil Bolek, branża działa już nad samoregulacją, tj. nad wypracowaniem jak najlepszych praktyk w tym obszarze. „Zależy nam na stworzeniu mądrych regulacji, opierających się na zrozumieniu zarówno rynku influencer marketingu, jak i potrzeb konsumentów” – mówi Bolek.

Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2021 r. na samoobsługowej platformie Omnisurv by IQS na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 18-64 lat.

Komentarze

Powiązane

05.12.24, 15:00
| reklama & PR » ludzie
Dawid Pożoga nową twarzą marketingu STS
Na początku grudnia 2024 r., Dawid Pożoga objął stanowisko Chief Marketing Officer w STS, największej firmie bukmacherskiej w Polsce. Zastąpił Pawła Rabantka, który zakończył swoją 11-letnią współpracę z firmą.
05.12.24, 10:50
| reklama & PR » informacje
Tysiąc nano influencerów bierze udział w kampanii Purina Gourmet Gold
Streetcom rozpoczyna kolejna kampanię dla marki Purina - tym razem dla linii premium - Purina GourmetGold.
05.12.24, 10:02
| reklama & PR » ludzie
Iina Airaksinen stanowisku pokieruje marketingiem marki Coca-Cola na pięciu rynkach
Iina Airaksinen dołączyła do zespołu marketingu marki Coca-Cola w październiku br., jednocześnie obejmując kierownictwo nad działaniami dla pięciu rynków: Polski, krajów bałtyckich oraz Białorusi.
04.12.24, 10:08
| reklama & PR » ludzie
Rafał Szafraniec dołączył do Value Media
Do zespołu Value Media (Group One) w roli Business Directora dołączył Rafał Szafraniec, który będzie odpowiadać za rozwój współpracy pomiędzy agencją a Orange Polska, a także pracę dedykowanego zespołu współpracującego z klientem.
04.12.24, 09:31
| reklama & PR » informacje
OBTK wesprze MAKRO Polska w komunikacji projektu Szef dla Młodych Talentów
Agencja On Board Think Kong rozpoczęła obsługę firmy MAKRO Polska, obejmującą kompleksową obsługę mediów społecznościowych w ramach programu „Szef dla Młodych Talentów”.
03.12.24, 17:45
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Biuro reklamy Grupy Eurozet już z nową strukturą
Grupa Eurozet finalizuje zmiany w strukturze biura reklamy. Zintegrowany obszar sprzedaży bezpośredniej i agencyjnej będzie się składać z pięciu kluczowych obszarów biznesowych: Działu Planowania i Zakupu Radia, Działu Rozwoju Produktu Digital, Działu Rozwoju Narzędzi Sprzedażowych, Działu Niestandardów i Promocji oraz Działu Analiz i Wsparcia Sprzedaży.
03.12.24, 10:50
| reklama & PR » informacje
Bielenia, Rozbicki i Hołdys w kampanii Strzel kasą na zwierzaki
2 grudnia br. wystartowała kampania „Strzel kasą na zwierzaki” zbierająca fundusze na wsparcie Sylwestrowego Patrolu Animalsów Stowarzyszenia OTOZ.
03.12.24, 06:00
| reklama & PR » ludzie
Paweł Bednarz nowym dyrektorem PR w Alior Banku
Na początku listopada br., stanowisko dyrektora działu PR w Alior Banku objął Paweł Bednarz, ekspert z blisko 17-letnim doświadczeniem w mediach i komunikacji. Wcześniej pracował jako dziennikarz, ekspert ds. komunikacji oraz konsultant medialny.
02.12.24, 23:09
| reklama & PR » informacje
Pssst, poświętuj trochę. Świąteczna kampania Pepsi
Ruszyła kampania świąteczna Pepsi pod hasłem „Pssst, poświętuj trochę”, w której marka w dyskretny sposób zaprasza do wspólnego świętowania. W ramach kampanii realizowane są różnorodne działania, w tym aktywacje konsumenckie oraz konkurs.
02.12.24, 21:13
| reklama & PR » informacje
Dawanie jest najlepszym prezentem. Milka przymyka oko na świąteczne niedoskonałości
Rozpoczęła się świąteczna kampania Milka, która ma zachęcać wszystkich, by odpuścić sobie pogoń za idealną Gwiazdką i więcej czasu poświęcić bliskim.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 05.01.25

Do zdobycia jeden egzemplarz gry planszowej.

do 04.01.25

Do wygrania gra planszowa marki Granna.

do 03.01.25

Do zdobycia jedna gra planszowa.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.