01.12.21, 07:00

Paweł Heba: eKomiksy obok audibooków i ebooków poszerzą rynek tradycyjnej książki

Paweł Heba, fot.: materiały prasowe

Rozmowa z Pawłem Hebą, Dyrektorem Kreatywnym Empik GO, m.in. o cyfrowych komiksach.

Kuba Wajdzik: W ofercie Empik GO pojawiła się oferta cyfrowych komiksów w abonamencie. To absolutna nowość na rynku. Skąd pomysł o rozszerzenie oferty o komiksy?

Paweł Heba: Zależy nam na szerokiej ofercie. W aplikacji Empik Go mamy ponad 70 tys. audiobooków i ebooków, a także superprodukcje audio, audioseriale, podcasty, a nawet stand-up. Cyfrowe komiksy to kolejny naturalny krok w budowaniu oferty. Model subskrypcyjny pozwala na natychmiastowy i nieograniczony dostęp do tych wszystkich tytułów, co sprawia, że użytkownicy chętnie sięgają po nowe gatunki oraz formaty. W pierwszych tygodniach po uruchomieniu nowej oferty zauważyliśmy, że kategoria nie tylko wzbudziła zainteresowanie, ale także znalazła już swoich prawdziwych fanów, którzy czytają na każdy nowy tytuł. Wiemy, że podobny kierunek - tj. abonament - testuje w USA popularna platforma Comixology, należąca dziś do Amazona. W Europie jesteśmy pionierami.

KW: Komiksy w historii popkultury zajmowały bardzo ważną rolę. Starsze pokolenie z wypiekami na czole śledziło losy choćby Kajko i Kokosza, czy postaci stworzonych przez Papcia Chmiela. Czy komiks przeżywa obecnie swój renesans?

PH: Komiks jest dziś wszędzie i często nie zdajemy sobie nawet z tego sprawy. To już nieodłączna część popkultury, od lat w niej dominująca i nadająca jej ton. Co roku ukazują się dziesiątki ekranizacji komiksów: od wysokobudżetowych blockbusterów jak filmy z uniwersum Marvela czy DC, przez wypełnione efektami specjalnymi seriale na platformach VOD, po artystyczne i często nagradzane produkcje na podstawie tzw. powieści graficznych (visual novels), pod którym to terminem kryje się nic innego jak komiks. Postacie rodem z komiksów opanowały wyobraźnię nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Zdecydowanie jesteśmy w erze komiksowego renesansu i trwa ona już przynajmniej dwie dekady. Co ciekawe, nie zapowiada się, żeby miało się to skończyć - komiks to nadal źródło pomysłów, historii i postaci, z których czerpią twórcy z innych dziedzin. Samo medium ma się dobrze i za każdym nowym hitem stoją nowi czytelnicy.

KW: Jak wygląda obecnie rynek komiksów i jak na nim odnajduje się polski rynek i czytelnik?

PH: Na naszym rynku dominują te najbardziej znane serie z wieloletnią tradycją - wspomniany „Kajko i Kokosz”, „Tytus, Romek i A’Tomek” czy „Przygody Gala Asterixa” lub „Thorgal’. To także najchętniej kupowane tytuły. Podobnie jest z napędzanymi teraz machiną kinową seriami z bohaterami Marvela czy DC. Cieszy nas, że popularność zdobywają też nowsze rodzime cykle, takie jak: „Wilq Superbohater”, „Osiedle Swoboda”, czy wydawane przez Kulturę Gniewu komiksy dla dzieci „Ryjówka Przeznaczenia”, „Detektyw Miś Zbyś” i „Bajka na krańcu świata”. Jednak trzeba przyznać, że daleko nam do rynków, na których komiks ma bogatszą tradycję: włoskiego, czy przede wszystkim francuskiego i krajów frankofońskich.

KW: Czy możemy nakreślić krótki portret współczesnego odbiorcy komiksów?

PH: Odbiorcą komiksów jest dziś każdy i w każdym wieku. Czytają dzieci i dorośli. Czytają mężczyźni i kobiety. Czytają, ci szukający rozrywki, ale też poważnych treści.  Wyświechtanym przykładem jest wybitny komiks „Maus” Arta Spiegelmana, ale tego typu tytułów jest całe mnóstwo. Warto zwrócić uwagę choćby na cenione także w Polsce powieści graficzne Guya Delisle, częściowo autobiograficzne historie z jego pobytu w Korei Północnej, Jerozolimie czy Birmie. Komiks - podobnie jak kino - może być mainstreamowy i może być autorski, a na dodatek podejmuje jeszcze szersze spektrum tematów.

KW: Czy cyfrowe komiksy zastąpią te tradycyjne? W przypadku e-książek oba rynki funkcjonują spokojnie równolegle… 

PH: Cyfrowe formaty nie konkurują z tradycyjnymi - uzupełniają je i poszerzają rynek o użytkowników (czytelników), którzy z różnych względów preferują cyfrę lub korzystają z cyfrowych treści dodatkowo, np. w podróży, w której czytnik ebooków sprawdza się lepiej niż plecak pełen książek. eKomiksy to po prostu wygodna forma obcowania z tym medium. Sprawdza się to świetnie w przypadku tytułów dla dzieci. Najmłodsi błyskawicznie przyswajają w tej formie swoje ulubione komiksy. Wiemy to z wiadomości, które dostajemy od rodziców. Pojawienie się ebooków i audiobooków poszerzyło rynek odbiorców książki. Podobnie może być z eKomiksami.

KW: Jakie komiksy pojawiły się do tej pory w Empik Go, a jakie znajdą się w najbliższym czasie?

PH: Uruchomiliśmy ofertę eKomiksów przy wielkim wsparciu wydawnictwa Kultura Gniewu. W naszej aplikacji znajdują się najpopularniejsze tytuły z ich katalogu. Na podobnych zasadach współpracujemy z Centralą, Grandą, wydawcą rewelacyjnego “Blera” Rafała Szłapy - Bik Studio, wydawnictwami Jaguar i Marginesy, Ongrys, WAB i wieloma innymi. Mamy komiksy dla dzieci i dla dorosłych. W katalogu znajdziemy zarówno tytuły mainstreamowe (np. „Osiedle Swoboda” Michała „Śledzia” Śledzińskiego)  jak i autorskie (np. „Ciemna strona księżyca” Olgi Wróbel). Ofertę będziemy rozbudowywać.

KW: Jak odbiorcy usługi odebrali obecność komiksów?

PH: Komiksy na stałe zagościły w rankingach najpopularniejszych tytułów w aplikacji. Najchętniej czytane są pozycje dla dzieci - np. „Detektyw Miś Zbyś” i „Ryjówka Przeznaczenia”, ale ciepło przyjęte zostały też kultowe „Osiedle Swoboda”, „Bler”, czy „Opowieść Podręcznej” na podstawie bestsellera Margaret Atwood.

KW: I na koniec pytanie – jaki komiks ostatnio zrobił na Panu duże wrażenie?

PH: Ostatnio zaczytuję się w serii „Wydział 7” prowadzonej przez Tomasza Kontnego i Marka Turka. To komiks opowiadający o tajnej jednostce peerelowskiego MSW, tytułowym Wydziale 7, stworzonym w latach 60., która zajmowała się zjawiskami paranormalnymi. Pełnokrwiści i niejednoznaczni bohaterowie rozwiązują mocno osadzone w prawdziwych historiach sprawy kryminalne z elementami nadprzyrodzonymi. Klimat komiksu to wypadkowa najlepszych elementów seriali typu „Z Archiwum X” czy naszego rodzimego „Rojsta” oraz komiksowych serii jak „Hellboy”. Gorąco polecam. Już wkrótce w Empik Go.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

20.11.22, 21:00
| prasa » informacje | internet » informacje
Adam Pawlukiewicz z zrelacjonuje mundial w Przeglądzie Sportowym i w kanale Total Sport
Adam Pawlukiewicz zostanie felietonistą „Przeglądu Sportowego” w trakcie Mistrzostw Świata w Katarze, jego teksty będą pokazywały biznesową i marketingową stronę Mundialu oraz opisywały mistrzostwa z perspektywy kibiców, którzy wybierają się do Dohy.
18.11.22, 19:10
| internet » informacje
Game Planet udostępnia piłkarski quiz Sędzia
18 listopda br. serwis Game Planet udostępnił quiz piłkarski „Sędzia”. Gra pozwala nabyć wiedzę i umiejętności arbitra na boisku piłkarskim. 
18.11.22, 08:00
| internet » informacje
Przegląd Sportowy Onet przygotował pięć formatów redakcyjnych na czas mundialu
Przegląd Sportowy Onet przygotował pięć formatów na czas piłkarskich mistrzostw świata w Katarze, które rozpoczynają się 20 listopada br. W Katarze będzie pracować troje korespondentów Przeglądu Sportowego Onet, a w Warszawie będzie przygotowywany codzienny program o rozgrywkach piłkarskich.
17.11.22, 11:58
| internet » informacje
Sport.pl w Katarze. Serwis promuje mundialową ofertę
Zespół Sport.pl (Agora) przygotował wielokanałowy plan relacjonowania nadchodzącego mundialu. Do Kataru poleci trzech korespondentów serwisu. 16 listopada br. ruszyła kampania „Sport.pl w Katarze” promująca działania serwisu w trakcie mundialu.
17.11.22, 11:00
| internet » informacje
Mariusz Pitura rusza z projektem med-tech The Linghos
„The Linghos” to projekt med-tech, który jest połączeniem gamingu, storytellingu, technologii i logopedii. Projekt rozwija Mariusz Pitura - były dyrektor kreatywny agencji J. Walther Thompson i Walk.
17.11.22, 06:00
| internet » informacje
Interia Sport podczas mundialu będzie współpracować z Eleven Sports
Interia Sport z okazji mundialu w Katarze rozpoczyna współpracę strategiczną z Eleven Sports. Wydarzenia wprost ze stadionów i bazy reprezentacji Polski będzie codziennie relacjonowało trzech dziennikarzy – Sebastian Staszewski, Michał Białoński i Wojciech Górski. W Katarze wspierać ich będzie Sławomir Peszko, specjalny wysłannik i ekspert Interii.
16.11.22, 16:45
| internet » informacje
Mundial 2022 w Wirtualnej Polsce
Wirtualna Polska przygotowała specjalne programy i ofertę redakcyjna na czas Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej. Wydarzenie będzie relacjonowane w serwisie WP SportoweFakty i w sportowej części o2.pl. Specjalny moduł pojawi się też na Stronie Głównej WP.
16.11.22, 14:03
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Media z opóźnieniem informowały o ekspolzji we wsi Przewodów. Stacje informacyjne przerwały swoje ramówki
Mimo, że eksplozja we wsi Przewodów na Lubelszczyźnie miała miejsce15 listopada br.  o ok. 15.40, dopiero kilka godzin później media zaczęły informować o wydarzeniu. Część stacji nie przerwało jednak swoich ramówek, a prasa nie zdążyła zmienić swoich okładek.
15.11.22, 11:02
| prasa » informacje | internet » informacje
Piszemy o tym, co ma znaczenie. Wyborcza.pl rusza z kampanią
Ruszyła najnowsza kampania wizerunkowa Wyborcza.pl. Spoty reklamowe emitowane w sieci pokazują maja prezentować, jak serwis wspiera swoich czytelników i czytelniczki, wyjaśniając aktualne wydarzenia czy doradzając w ważnych dla nich kwestiach - w myśl hasła "Piszemy o tym, co ma znaczenie".
14.11.22, 12:26
| internet » informacje
Przegląd Sportowy Onet ze specjalnym mundialowym serwisem
Przegląd Sportowy Onet uruchomił serwis poświęcony piłkarskim mistrzostwom świata w Katarze, które rozpoczną się 20 listopada br. W ofercie nowego serwisu mundialowego znalazły się newsy i bieżące informacje, terminarz, statystyki oraz typer mundialowy.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty

Specjalista/specjalistka ds. kontaktu z mediami

TR Warszawa | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. PR i komunikacji

Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu | Toruń

Przejdź do oferty
Konkursy
do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

29.11.2022 r., online.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.