02.04.21, 14:44

II Konferencja Etyka public relations. Edycja 2021: Profesjonalista public relations w obliczu kryzysu globalnego za nami

Uczestnicy Konferencji
Fot.: materiały prasowe

26 marca br. z inicjatywy badaczy Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie odbyła się II Konferencja Etyka public relations. Edycja 2021: Profesjonalista public relations w obliczu kryzysu globalnego.

Podczas konferencji - zrealizowanej w trybie zdalnym – spotkali się naukowcy i praktycy public relations. W konferencji wzięło udział ponad stu uczestników, w tym prawie czterdziestu prelegentów. Zorganizowano także dwa panele branżowe – Panel stowarzyszeń branżowych oraz Panel Rzecznictwa prasowego.

Głównym wątkiem dyskusji i prelekcji stała się etyka zawodowa. W siedmiu sesjach naukowych podjęto między innymi obszary tematyczne: wartości kodeksowych public relations w kryzysach globalnych, praktyki badań w public relations, komunikacji kryzysowej w czasach kryzysu globalnego, media relations w warunkach pandemii, wizerunku specjalisty public relations w mediach, roli środowisk branżowych w działaniach na rzecz etyki zawodowej public relations oraz instytucji i stowarzyszeń profesjonalistów i ich roli w tworzeniu branży public relations w Polsce.

Idea konferencji narodziła się w maju 2019 r., a w grudniu 2019 r. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Uniwersytet Warszawski zorganizowały pierwszą edycję Konferencji Etyka Public Relations. Poświęcono ją dyskusji nad przygotowanym przez Społeczny Zespół Ekspertów PR (J. Barlik, E. Hope, J. Olędzki, K. Wojcik) dokumentem zasad etycznych PR zatytułowanym „Standardy profesjonalnego public relations”. Już wówczas założono cykliczność inicjatywy.

Formułując zaproszenie skierowane do potencjalnych uczestników, zwrócono uwagę na fakt, że od wielu lat obserwuje się w Polsce spadek zaufania do public relations, kojarzonego częstokroć z nieuczciwymi praktykami komunikacyjnymi, reklamą i propagandą. Można wręcz zauważyć „syndrom moralnej niecnoty”, polegający na braku poczucia indywidualnej odpowiedzialności PR-owców, beztroskim traktowaniu istniejących kodeksów etycznych lub też funkcjonowaniu na rynku PR bez świadomości regulacji etyki zawodowej. Potwierdziły to ogólnopolskie badania branży PR na temat funkcjonowania tego środowiska zawodowego, przeprowadzone (wiosną 2019 r.) na zlecenie Zespołu Ekspertów. Materialnym dorobkiem stała się opublikowana w grudniu 2020 r. monografia prezentująca m.in. wspomniany dokument kodeksu etycznego postępowania. Kodeks ten został już zaaprobowany przez Związek Firm Public Relations (por. art. 2 Kodeksu Dobrych Praktyk ZFPR) oraz nowopowstałe Stowarzyszenie Agencji Public Relations.

Obecnie dalszym, istotnym krokiem staje się stworzenie przestrzeni nie tylko do dyskusji, ale także podejmowania dalszych realnych działań. Widać już pierwsze pozytywne efekty (np. inicjatywa Związku Firm Public Relations, który tworzy otwartą Listę Sygnatariuszy Kodeksu Etyki PR, także dla specjalistów PR spoza grona agencji członkowskich), ale etyka zawodowa w dobie tak dynamicznych zmian mediów jest tematem, który stale powinien być monitorowany.

Organizatorem kolejnej Konferencji - III Konferencji Etyka public relations - będzie Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego. Konferencja odbędzie się w grudniu 2022 r.

Patronaty II Konferencji Etyka public relations. Edycja 2021: Profesjonalista public relations w obliczu kryzysu globalnego

Patronat honorowy: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej oraz Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy.
Patronat branżowy: Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Związek Firm Public Relations oraz Stowarzyszenie Agencji Public Relations.
Patronat medialny: Radio Kampus, publicrelations.pl, portalmedialny.pl, TVP3 Warszawa.
Partnerzy: Koło Naukowe Strefa PR oraz Agencja Marketingu i PR Bonjour.
Organizator główny: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego
Współorganizator: Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Komentarze

Powiązane

13.02.25, 18:30
| reklama & PR » ludzie
Izabela Bziuk obejmuje stanowisko Business Projects Development Director w Grupie Agora
Od stycznia 2025 r. Izabela Bziuk objęła stanowisko Business Projects Development Director w Grupie Agora. Została liderką nowego działu w strukturze sprzedaży bezpośredniej.
13.02.25, 14:30
| reklama & PR » ludzie
Izabela Kiwak w zespole marketingu Bonnier Business Polska
Z początkiem lutego br. do zespołu marketingu Bonnier Business Polska dołączyła Izabela Kiwak, która objęła nowo utworzone stanowisko Deputy CMO for Research & Insights.
13.02.25, 13:00
| reklama & PR » ludzie
Salestube wzmacnia zespół Data Analytics & Engineering
Do zespołu Data Analytics & Engineering spółki Salestube, będącej częścią Group One, dołączyło pięciu nowych ekspertów. Jak podkreśla agencja, zmiany te są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie klientów na zaawansowane rozwiązania w obszarze danych i sztucznej inteligencji.
13.02.25, 10:40
| reklama & PR » informacje
Hortex promuje tropikalne nowości Tropical Duo
Wystartowała kampania nowych, egzotycznych napojów Hortex Tropical Duo, przygotowana przez Opus B w ramach platformy komunikacji „Każde pokolenie ma swój Hortex”.
12.02.25, 19:45
| reklama & PR » informacje
Zaczynasz od nowa? Zacznij od Maczfit. Inspiracje w nowej kampanii reklamowej
Maczfit, marka z segmentu cateringu dietetycznego w Polsce, rozpoczęła rok 2025 nową kampanią reklamową pod hasłem „Zaczynasz od nowa? Zacznij od Maczfit”.
12.02.25, 11:05
| reklama & PR » informacje
Agencja They.pl wizualna zmienia się w They Digital
Agencja digital marketingowa They.pl przechodzi rebranding. Zmienia nazwę na They Digital, wprowadza nową identyfikację wizualną i logotyp.
12.02.25, 08:00
| reklama & PR » informacje
#MojaCOOLGirl. Trzecia edycja konkursu marki Jeżyki
Na początku lutego br. rozpoczęła się trzecia edycja konkursu konsumenckiego #MojaCoolGirl, organizowanego przez markę Jeżyki Coolki (Colian). Akcja, nawiązująca do Walentynek i Dnia Kobiet, ma zachęcać konsumentów do wyrażania wdzięczności wobec bliskich osób w kreatywny sposób.
12.02.25, 06:00
| reklama & PR » artykuły
Ewelina Jaskuła: Zestawienie wybranych działań PR w sektorze zdrowia w 2024 roku
Ewelina Jaskuła (Senior Account Manager w Good One PR) podsumowuje dla portalmedialny.pl wybrane działania PR w sektorze zdrowia w 2024 r. 
11.02.25, 22:58
| reklama & PR » informacje
SAIC Poland promuje model MG3 w wersji spalinowej i hybrid+
SAIC Poland z początkiem tygodnia rozpoczął kampanię modelu MG3 w wersji spalinowej i hybrid+, czyli najnowszego wariantu hatchback’a marki MG.
11.02.25, 19:00
| reklama & PR » informacje
Lubella organizuje loterię w ramach kampanii Gotuj w domu jak w restauracji
W kolejnej odsłonie kampanii „Gotuj w domu jak w restauracji” Lubella zachęca nie tylko do tworzenia własnej restauracji w domowym zaciszu, ale także organizuje loterię z nagrodami.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.