02.04.21, 14:44
II Konferencja Etyka public relations. Edycja 2021: Profesjonalista public relations w obliczu kryzysu globalnego za nami
26 marca br. z inicjatywy badaczy Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie odbyła się II Konferencja Etyka public relations. Edycja 2021: Profesjonalista public relations w obliczu kryzysu globalnego.
Podczas konferencji - zrealizowanej w trybie zdalnym – spotkali się naukowcy i praktycy public relations. W konferencji wzięło udział ponad stu uczestników, w tym prawie czterdziestu prelegentów. Zorganizowano także dwa panele branżowe – Panel stowarzyszeń branżowych oraz Panel Rzecznictwa prasowego.
Głównym wątkiem dyskusji i prelekcji stała się etyka zawodowa. W siedmiu sesjach naukowych podjęto między innymi obszary tematyczne: wartości kodeksowych public relations w kryzysach globalnych, praktyki badań w public relations, komunikacji kryzysowej w czasach kryzysu globalnego, media relations w warunkach pandemii, wizerunku specjalisty public relations w mediach, roli środowisk branżowych w działaniach na rzecz etyki zawodowej public relations oraz instytucji i stowarzyszeń profesjonalistów i ich roli w tworzeniu branży public relations w Polsce.
Idea konferencji narodziła się w maju 2019 r., a w grudniu 2019 r. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Uniwersytet Warszawski zorganizowały pierwszą edycję Konferencji Etyka Public Relations. Poświęcono ją dyskusji nad przygotowanym przez Społeczny Zespół Ekspertów PR (J. Barlik, E. Hope, J. Olędzki, K. Wojcik) dokumentem zasad etycznych PR zatytułowanym „Standardy profesjonalnego public relations”. Już wówczas założono cykliczność inicjatywy.
Formułując zaproszenie skierowane do potencjalnych uczestników, zwrócono uwagę na fakt, że od wielu lat obserwuje się w Polsce spadek zaufania do public relations, kojarzonego częstokroć z nieuczciwymi praktykami komunikacyjnymi, reklamą i propagandą. Można wręcz zauważyć „syndrom moralnej niecnoty”, polegający na braku poczucia indywidualnej odpowiedzialności PR-owców, beztroskim traktowaniu istniejących kodeksów etycznych lub też funkcjonowaniu na rynku PR bez świadomości regulacji etyki zawodowej. Potwierdziły to ogólnopolskie badania branży PR na temat funkcjonowania tego środowiska zawodowego, przeprowadzone (wiosną 2019 r.) na zlecenie Zespołu Ekspertów. Materialnym dorobkiem stała się opublikowana w grudniu 2020 r. monografia prezentująca m.in. wspomniany dokument kodeksu etycznego postępowania. Kodeks ten został już zaaprobowany przez Związek Firm Public Relations (por. art. 2 Kodeksu Dobrych Praktyk ZFPR) oraz nowopowstałe Stowarzyszenie Agencji Public Relations.
Obecnie dalszym, istotnym krokiem staje się stworzenie przestrzeni nie tylko do dyskusji, ale także podejmowania dalszych realnych działań. Widać już pierwsze pozytywne efekty (np. inicjatywa Związku Firm Public Relations, który tworzy otwartą Listę Sygnatariuszy Kodeksu Etyki PR, także dla specjalistów PR spoza grona agencji członkowskich), ale etyka zawodowa w dobie tak dynamicznych zmian mediów jest tematem, który stale powinien być monitorowany.
Organizatorem kolejnej Konferencji - III Konferencji Etyka public relations - będzie Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego. Konferencja odbędzie się w grudniu 2022 r.
Patronaty II Konferencji Etyka public relations. Edycja 2021: Profesjonalista public relations w obliczu kryzysu globalnego
Patronat honorowy: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej oraz Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy.
Patronat branżowy: Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Związek Firm Public Relations oraz Stowarzyszenie Agencji Public Relations.
Patronat medialny: Radio Kampus, publicrelations.pl, portalmedialny.pl, TVP3 Warszawa.
Partnerzy: Koło Naukowe Strefa PR oraz Agencja Marketingu i PR Bonjour.
Organizator główny: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego
Współorganizator: Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze