02.04.21, 05:00
Dlaczego projektowanie usług jest takie ważne? Trendy sprzyjające service design
O tym, że projektowanie usług jest ważnym elementem prowadzenia przedsiębiorstwa, nikogo nie trzeba przekonywać. Warto jednak pochylić się nad trendami, którym service design zawdzięcza swoją popularność. Zastanówmy się zatem, co sprawia, że każda marka powinna skorzystać z usług firmy konsultingowej zajmującej się branżą design thinking.
Trendy, dzięki którym service design zyskuje na znaczeniu
Service design stanowi odpowiedź na kilka ważnych trendów ekonomiczno-społeczno-technologicznych. Jak czytamy na stronie digitalmarketing.pl, zaliczyć można do nich przede wszystkim:
Wzrost oczekiwań klientów
Powiedzenie „nasz klient, nasz pan” nigdy nie było tak aktualne jak dzisiaj. Ogromna konkurencja niemal w każdej branży na rynku, a także rosnące możliwości finansowe Polaków sprawiają, że to konsumenci dyktują warunki. W wyższym niż kiedykolwiek stopniu mają oni swój udział we współtworzeniu produktów – stają się prosumentami. Ich oczekiwania zaspokajane są przez nową generację firm, które skupiają się na świadczeniu usług najwyższej jakości. Dzięki service design mogą zagwarantować perfekcyjne doświadczenia użytkownika. W rezultacie klienci zaczynają przyrównywać standard obsługi do takiego poziomu, oczekując go również od innych. Żadna firma nie chce więc zostać w tyle.
Cyfryzacja usług
Coraz więcej usług może być świadczonych drogą elektroniczną. Powoduje to ogromne zmiany na rynku, sprzyjając rozwojowi branży service design. Coś, co zawsze było dostarczane przez człowieka, obecnie dostarczane jest przez technologię. Taka rewolucja stwarza zupełnie nowe wyzwania i wymaga spojrzenia na usługi z całkowicie innej perspektywy. Najlepszy przykład takich zmian stanowi usługa internetowej bankowości lub rachunkowości.
Serwityzacja
Serwityzacja to termin określający przechodzenie z myślenia produktowego na usługowe. Koncepcja ta zakłada, że każda firma – nawet ta zajmująca się produkcją – dostarcza na rynek usługi. Stanowią one przecież nawet 70 – 80 procent gospodarek krajów rozwiniętych. Mówiąc wprost, serwityzacja oznacza obudowywanie każdego produktu usługą, a więc całkowitą zmianę modelu biznesowego. Service design okazuje się więc absolutną koniecznością.
Zadbaj o service design w swojej firmie!
Jak widzisz, projektowanie usług to znak czasów. Mamy do czynienia z sytuacją, w której każda firma – niezależnie od branży – powinna zainwestować w service design, jeśli chce zagwarantować najwyższy standard obsługi klientów.
Komentarze