01.04.21, 07:00

Nielsen od 25 lat bada oglądalność telewizji w Polsce

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

1 kwietnia 1996 r. Nielsen Media rozpoczął badanie oglądalności telewizji w Polsce. W tym czasie pomiar telewizji linearnej na jednym ekranie rozszerzył się o pomiar streamingu wideo na czterech ekranach: telewizorze, smartfonie, laptopie i tablecie. W przyszłości pomiar ma objąć również pomiar cenzusowy treści i reklam w internecie oraz pomiar oglądalności poza domem.

W ciągu 25 lat działalności Nielsena w Polsce badanie oglądalności przeszło wiele zmian odzwierciedlając przeobrażenia krajobrazu medialnego. Dane za rok 1997 i 2020 pokazują ewolucję pomiaru, który podąża za rozszerzaniem się dostępnych treści i zwyczajami korzystających z nich widzów. Liczba monitorowanych ekranów wzrosła cztery razy: z jednego ekranu tradycyjnej telewizji do czterech ekranów obejmujących aktualnie również smartfon, laptop i tablet. Zwiększyła się także liczba monitorowanych kanałów i to 26 razy z sześciu do 156. Polacy poświęcali kiedyś średnio 3 godz. 20 min. dziennie na oglądanie tradycyjnej telewizji. Dziś wraz ze streamingiem wideo zajmuje im ona średnio 5 godz. 10 min. dziennie. Spektakularny rozwój branży medialnej potwierdzają również dane dla branży reklamowej. Liczba marek obecnych w telewizji zwiększyła się siedem razy z 554 do ponad 4 tys., a liczba wyemitowanych spotów 170 razy z 200 tys. do 35 mln.

Kiedy 25 lat temu Nielsen Media rozpoczynał swoją działalność w Polsce na jego czele stała Elżbieta Gorajewska, która kierowała firmą przez ponad 20 lat wprowadzając światowe standardy pomiaru oglądalności. “Trzech pracowników, cztery monitorowane kanały i pierwsze dane z panelu 250 gospodarstw warszawskich wysłane faksem do reklamodawców, agencji i dziennikarzy, tak wyglądały początki elektronicznego badania oglądalności TV w Polsce. W kolejnych latach stopniowo powiększyliśmy panel, pozyskaliśmy kolejnych nadawców i zainstalowaliśmy coraz bardziej nowoczesne mierniki : TVM2, Unitam, i wreszcie najnowszy nano i streaming meter. Zmiany technologiczne, analogowy switch off, rozwój cyfrowej dystrybucji sygnału, smart TV, a tym samym coraz większa dostępność i rosnąca oferta kontentu telewizyjnego wyznaczały kolejne etapy rozwoju telemetrii w Polsce. Fascynująca przemiana rynku medialnego dokonała się na naszych oczach wraz ze wzrostem liczby monitorowanych stacji, kanałów i ekranów. Coraz więcej spotów i marek obecnych na ekranach potwierdza atrakcyjność telewizji w oczach widzów, chociaż bezpowrotnie zmienił się sposób i miejsce jej oglądania. To dzięki wsparciu reklamodawców, nadawców, agencji mediowych i tych, którzy tworzyli nasz pomiar, mogliśmy prowadzić i dostosowywać nasze badanie tak, aby wciąż dostarczać bezstronne, wiarygodne dane odpowiadające międzynarodowym standardom” - mówi Elżbieta Gorajewska, wieloletnia szefowa Nielsen Media w Polsce, a obecnie konsultant i doradca branży medialnej.

Obecnie odbiorcy sami chcą decydować o tym, co, gdzie i kiedy będą oglądać. Wybierają treści dostępne w dowolnym miejscu i czasie oraz na dowolnym ekranie. Zmiana ich potrzeb i zachowań wskazuje również kierunki rozwoju nowoczesnego pomiaru. “Dziś widzowie zależnie od swoich preferencji i okoliczności korzystają zarówno z treści nadawanych przez TV linearną, jak też i tych dostępnych w streamingu wideo. Płynnie przechodzą z jednego urządzenia na inne - telewizję możemy oglądać już nie tylko na telewizorze ale i na smartfonie, laptopie czy tablecie. Rosnąca liczba sprzętów w gospodarstwach domowych, rozwój płatnych treści dostępnych na życzenie, ale także serwisów streamingowych w modelu opartym o reklamy, wymagania związane z ochroną prywatności oraz oczekiwania branży dotyczące pomiaru cross - mediowego, to czynniki, które w największym stopniu kształtować będą nowoczesny pomiar” - wskazuje Agnieszka Gosiewska, Dyrektor Zarządzająca Nielsen Media.

W Polsce Nielsen Media podąża w kierunku budowania holistycznego zdeduplikowanego obrazu oglądalności na wszystkich urządzeniach. Konsekwentnie realizujemy nasz projekt Total Audience, w którym finalnie będziemy monitorować wszystkie treści wideo, pojawiające się na dowolnym ekranie i oglądane w wybranym przez widzów miejscu i czasie. Aktualny pomiar telewizji linearnej i streamingu wideo zostanie uzupełniony o pomiar cenzusowy treści i reklam w internecie oraz pomiar oglądalności poza domem. Jednocześnie kontynuujemy rozszerzanie naszego panelu, który docelowo będzie liczył 3,5 tys. gospodarstw domowych” – mówi Agnieszka Gosiewska.

Jednoźródłowy pomiar TV i oraz streamingu wideo Nielsen Media realizowany jest w oparciu o panel liczący aktualnie 2540 gospodarstw domowych i obejmującym ok. 7 tys. osób. Badanie prowadzone jest w oparciu o metodologię gwarantującą wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych zgodnie ze standardami GGTAM oraz ESOMAR.

Komentarze

Powiązane

23.11.22, 13:15
| radio » badania rynku
Kraków: RMF FM w górę, RMF Classic w dół
Radio RMF FM umacnia się na pozycji lidera w Krakowie - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 maja 2022 r. do 31 października 2022 r. (Kraków).
22.11.22, 12:15
| radio » badania rynku
Warszawa: RMF FM nowym liderem. W górę Radio Pogoda, Eska Rock i Radio Kolor 103 FM
Radio RMF FM jest nowym liderem warszawskiego rynku radiowego - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 maja 2022 r. do 31 października 2022 r. (Warszawa).
21.11.22, 11:14
| radio » informacje
Usługa TOK FM Premium przekroczyła próg 30 tys. subskrybentów
Na koniec października br. liczba aktywnych i płatnych subskrypcji TOK FM Premium, czyli dostępów do platformy podcastowej TOK FM przekroczyła 30 tys.. W ten sposób zespół subskrypcyjny Grupy Radiowej Agory zrealizował cel w tym zakresie postawiony przed pięcioma laty.
21.11.22, 08:00
| radio » informacje
Laureaci w konkursie Polskich Reportażystów Melchiory 2022
Podczas Gali Polskich Reportażystów „Melchiory 2022” ogłoszono nazwiska najważniejszych twórców reportaży i dokumentów w kategoriach: XVII Ogólnopolskiego Konkursu Reportażystów „Melchiory 2022”, Ogólnopolskiego Konkursu o Grand Prix KRRiT na Reportaż i Dokument Radiowy, Inspiracji Roku oraz Nagrody Specjalnej Studia Reportażu i Dokumentu PR.
21.11.22, 07:00
| radio » informacje | internet » informacje
Mikrofon TOK FM i Sport.pl Live z wydaniami specjalnymi na czas mundialu w Katarze
Radio TOK FM i Sport.pl przygotowały kolejne wspólne propozycje programowe z okazji mundialu. Na antenie stacji oraz na stronach serwisu w najbliższych tygodniach pojawią się wydania specjalne programów „Mikrofon TOK FM” oraz „Sport.pl Live”, współprowadzone przez dziennikarzy z obu redakcji.
20.11.22, 17:32
| radio » informacje
Nowe programy i więcej informacji sportowych w Radiu TOK FM na czas mundialu w Katarze
20 listopada br. rozpoczynają się Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze, a już 18 listopada br. zmieniła się ramówka Radia TOK FM. Na czas mundialu stacja przygotowała nowe codzienne programy poświęcone rozgrywkom oraz dodatkowe wydania informacji sportowych.
20.11.22, 15:16
| radio » informacje
Mundial 2022 na antenach Polskiego Radia
Na antenach Polskiego Radia w trakcie mundialu 202 relacjonowane będą wszystkie mecze z MŚ. W ramówkach poszczególnych anten znajdą się transmisje i relacje, zapowiedzi, komentarze oraz ciekawostki związane z wydarzeniem. Portal PolskieRadio.pl przygotował serwis katar2022.polskieradio.pl, pełen zdjęć, dźwięków i filmów.
18.11.22, 20:49
| radio » ludzie
Zmarł Michael Moritz
Nie żyje Michael Moritz – prezenter i radiowiec, ostatnio związany z warszawskim Radiem Kampus.
17.11.22, 10:05
| radio » informacje
Eska organizuje Eska eCUP. Główna nagroda to 15 tys. zł
Ruszyła ESKA eCUP – pierwsze Otwarte Esportowe Mistrzostwa Słuchaczy Radia ESKA w piłce nożnej. Finał turnieju zaplanowano na 17 grudnia br. Główna nagroda w Eska eCUP to 15 tys. zł.
17.11.22, 00:05
| radio » informacje | prasa » informacje
Katarzyna Gandor i Paweł Reszka laureatami Nagrody Woyciechowskiego 2022
Laureatem Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego 2022 został Paweł Reszka z „Polityki”. Nagrodę w kategorii Autor Internetowy zdobyła Katarzyna Gandor prowadząca kanał popularno-naukowy „Kasia Gandor” na YouTubie. Decyzją redakcji Radia ZET, Nagrodę Specjalną im. Andrzeja Woyciechowskiego otrzymał zespół „Faktów TVN”.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Promocji i Marketingu

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego | Cała Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 25.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 24.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 23.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

29.11.2022 r., online.