15.02.21, 10:50

Polacy przekonani, że rząd wykorzystuje pandemię COVID-19 do osłabienia niezależnych mediów

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

91 proc. Polaków zauważyło strajk telewizji, rozgłośni, portali internetowych i prasy „Media bez wyboru” przeprowadzony w minioną środę. 62 proc. badanych osób go popiera, z czego 3/4 popiera go zdecydowanie – wynika z badania Kantar Polska dla Komitetu Badań Radiowych.

10 lutego br. kilkadziesiąt portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych oraz gazet solidarnie protestowało przeciwko planom wprowadzenia nowego podatku od reklam. Nadawcy zawiesili, ograniczyli lub zmienili sposób przekazywania informacji – emitowali tylko komunikaty o proteście lub czarne plansze z napisem „Media bez wyboru”. Gazety tego dnia opublikowały na okładkach całostronicowy list otwarty. Media protestują przeciwko planom nałożenia na nie nowego podatku (naliczanego od przychodów, nie zaś od zysku), co najbardziej uderzy w wolne i niezależne redakcje ograniczając odbiorcom dostęp do rzetelnej informacji.

Wg najnowszego badania instytutu Kantar Polska prawie wszyscy Polacy, bo aż 91 proc. zauważyło protest. Odsetek ten był zbliżony do 90 proc. nawet wśród odbiorców najstarszych (87 proc. w wieku 60-75 lat jest świadomych strajku mediów) czy mieszkańców wsi (również 87 proc.). Z kolei w mniejszych miastach (20-100 tys. mieszkańców) akcję zauważyło rekordowe 98 proc.

Choć w czasie trwania protestu informacje o nim były dość lakoniczne (wiele mediów nie nadawało w ogóle programu), to już dzień później aż 62 proc. badanych przyznało, że go popiera. Kolejne 18 proc. było niezdecydowanych, co mogło wynikać właśnie z braku szczegółowych informacji o jego powodach w pierwszym etapie. 

Najwięcej zwolenników akcja „Media bez wyboru” miała wśród młodych osób w wieku 15-24 lata –poparcie wyraziło 71 proc. osób z tej grupy. Wśród dorosłych (25-59 lat) akcja miała poparcie blisko 2/3 ankietowanych (63 proc.). Nawet wśród osób najstarszych (60-75 lat) strajk wspierała większość, przy czym w tej kategorii znaczna część osób nie była świadoma powodu protestu i aż 27 proc. była niezdecydowana.

Najwyższe poparcie dla akcji można zaobserwować w średnich i dużych miastach (od 20 do 500 tys. mieszkańców) – wynosi tam 70-72 proc. Z kolei w małych miasteczkach (do 20 tys.) osiąga 62 proc. i  jest nie wiele mniejsze jak w wielkich aglomeracjach (pow. 500 tys.) – 64 proc.

Protest podziałał na wyobraźnię i pokazał, jak Polska mogłaby wyglądać bez niezależnych mediów. Aż 69 proc. badanych akcja uświadomiła, jak ważna jest możliwość korzystania z różnorodnych serwisów internetowych, programów telewizyjnych i radiowych. Polacy w zdecydowanej większości uważają, że niezależne media stoją na straży demokracji w Polsce i obawiają się świata bez nich.

Z sondażu wynika, że Polacy są świadomi negatywnego wpływu nowego podatku nie tylko na media, ale też na zwykłego widza, słuchacza, czytelnika czy internautę i obawiają się, że uruchomi on lawinę wzrostu cen.

Badanie pokazało również, że zdaniem Polaków, rząd wykorzystuje pandemię COVID-19 do osłabienia niezależnych mediów. Jednocześnie zauważają, że dotychczasowa pomoc władzy dla przedsiębiorców poszkodowanych przez liczne lockdowny jest niewystarczająca.

Opinie Polaków

Procent zgadzających się

Wczorajszy (tj. z 10 lutego - przyp. red.) protest uświadomił mi jak ważna jest możliwość korzystania z różnorodnych stacji telewizyjnych, radiowych i serwisów internetowych.

69 proc.

Obawiam się świata bez niezależnych mediów.

66 proc.

Niezależne media stoją na straży demokracji.

67 proc.

Rząd wykorzystuje pandemię COVID-19 do osłabienia niezależnych mediów w Polsce.

65 proc.

Nowy podatek od reklam uderzy także w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę.

72 proc.

Nowy podatek od reklam spowoduje wzrost cen produktów i usług.

68 proc.

 

Polski rząd wystarczająco pomaga przedsiębiorcom narażonym na skutki pandemii COVID-19.

22 proc.


Źródło: Kantar Polska dla Komitetu Badań Radiowych, ogólnopolska reprezentatywna próba 1010 osób w wieku 15-75 lat, badanie techniką CATI zrealizowane w dniu 11.02.2021

Komentarze

Powiązane

18.09.24, 17:00
| radio » informacje
Antyradio bez większych zmian w ramówce jesienią. Nowa pora emisji programu Czułe dranie
Antyradio jesienią kontynuuje emisję sprawdzonych i znanych programów pod hasłem „najlepszy rock na świecie”.
18.09.24, 16:00
| radio » informacje
Wracają programy na żywo z Hard Rock Cafe w jesiennej ramówce Rock Radia
Zmian w jesiennej ramówce nie przewiduje Rock Radio. Jesienią wracają ulubione audycje słuchaczy wraz z ich prowadzącymi.
18.09.24, 15:00
| radio » informacje
Radio TOK FM nie wprowadza zmian w jesiennej ofercie. Do ekipy dołączyła Marietta Wiśniewska-Mazan
W jesiennej ramówce zmian proogramowych nie wprowadza Radio TOK FM, które przywróciło swoją ofertę obowiązującą przed wakacjami.
18.09.24, 09:52
| radio » informacje
Dziennikarze RMF FM i RMF MAXX rozdadzą szczotki i łopaty do sprzątania zalanych domów
W środowy poranek, 18 września br., dziennikarze RMF FM i RMF MAXX wyruszą w dwudniową trasę na Opolszczyznę i Dolny Śląsk z tysiącami szczotek i łopat do sprzątania zalanych domów, garaży, ulic.
18.09.24, 07:30
| radio » informacje | prasa » informacje
Pomagamy razem. Grupa ZPR Media organizuje akcję charytatywną dla powodzian
Pod hasłem „Pomagamy razem” redakcje Grupy ZPR Media organizują w 19 miastach w całej Polsce zbiórkę darów dla powodzian. Za transport darów odpowiada partner akcji – firma InPost.
17.09.24, 22:25
| radio » ludzie
Piotr Daniluk rzecznikiem prasowym Polskiego Radia
Piotr Daniluk został szefem Public Relations i rzecznikiem prasowym Polskiego Radia.
17.09.24, 12:11
| radio » informacje | prasa » informacje
Trwa zbiórka Fundacji Radia ZET na rzecz osób dotkniętych powodzią. Media Grupy Agora wspierają akcję
15 września br. Fundacja Radia ZET uruchomiła zbiórkę pieniędzy na pomoc poszkodowanym w powodzi. Do akcji włączyły się wszystkie media Grupy Agora. “Wyborcza”, Gazeta.pl, AMS, Helios, Next Film oraz wszystkie stacje radiowe Grupy Eurozet kierują swoich odbiorców do jednej zbiórki.
17.09.24, 09:25
| radio » informacje
Raporty powodziowe Polskiego Radia trzy razy dziennie w podcastach
W odpowiedzi na oficjalne ogłoszenie - pierwszego w historii Polski - stanu klęski żywiołowej, Polskie Radio uruchamia serię podcastów dotyczących zmieniającej się sytuacji powodziowej na terenie województwa dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego. Kolejne odcinki będą udostępniane trzy razy dziennie.
16.09.24, 17:15
| radio » informacje
Trzy nowe podcasty w ofercie Czwórki
Radiowa Czwórka przygotowała nowe podcasty, które są dostępne na platformie podcastowej Polskiego Radia oraz w serwisach streamingowych. W ofercie znalazły się trzy propozycje: „Głosówka”, „Parami” i „Z biegiem lat”.
16.09.24, 10:09
| radio » informacje
Zmiany w jesiennej ramówce Dwójki
16 września br., rusza jesienna ramówka Drugiego Programu Polskiego Radia w której znajdą się nowe audycje autorskie, transmisje koncertów Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie, poranki Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz kameralistyka w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 18.10.24

Rozwiązanie konkursu.

do 18.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 17.10.24

Do zdobycia jeden album.

Polecamy
Konferencje

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.