10.02.21, 09:35

Takiego dnia w historii mediów w Polsce nie było. Media protestują i zawieszają swoje programy

Logo akcji
Fot.: materiały prasowe

Największe stacje radiowe, telewizyjne, tytuły prasowe i internetowe wspólnie protestują przeciwko dodatkowemu opodatkowaniu mediów.

Główne stacje radiowe nadawały jedynie muzykę. Nie było prowadzących, ani programów, ani nawet serwisów informacyjnych. W proteście uczestniczyły, m.in. RMF FM, Radio Zet, Eska, Złote Przeboje. Swojego programu nie emitowały przez cały dzień główne stacje telewizyjne - zamiast niego emitowana była czarna plansza z informacją o proteście. Główne portale internetowe (m.in. Onet, Gazeta.pl czy Interia.pl) również przyłączyły się do akcji i zamiast głównej strony pojawiał się komunikat wspierający protest. W prasie na jedynkach pojawiły się informacje o proteście.

Radio 357 zmieniło ramówkę i wsparło protest. Stacja wyemitowała nieco inny poranek niż zwykle, i anulowała zapowiadane wcześniej programy. Na antenie ukazały się tylko specjalne pasma publicystyczne (12.00-13.00, 17.00-19.00 i 21.00-22.00). Przez pozostałą część dnia stacja emitowała tylko muzykę. „W związku z protestem mediów chcemy dzisiaj oddać głos ich przedstawicielom. Wyemitujemy trzy audycje specjalne. Zaprosimy do nich osoby kierujące różnymi redakcjami. Wspólnie porozmawiamy o tym, co się dzieje. Tak rozumiemy nasze zadanie w tym szczególnym dniu. W pozostałym czasie ograniczymy się do emitowania muzyki i krótkich komunikatów. Liczymy na Państwa zrozumienie” – napisała stacja w specjalnym oświadczeniu. Na antenie emitowano też specjalny komunikat: "Media w Polsce protestują przeciwko nowemu podatkowi od reklam. W tle toczy się dyskusja o niezależności, kondycji, jakości i roli dziennikarstwa. Dlatego na antenie Radia 357 chcemy oddać głos przedstawicielom różnych redakcji i medioznawcom. Zapraszamy na nasze specjalne audycje publicystyczne. Tak chcemy włączyć się w tę ważną dla nas debatę. Wierzymy w to, że media powinny być wolne i niezależne. W tych sprawach powinniśmy mówić jednym głosem. To dzięki Państwu możemy tworzyć właśnie takie radio."

Protest poparło także Radio Nowy Świat, które nie utrzymuje się z reklam. Stacja jednak nie zawiesiła programu. „Radio Nowy Świat popiera protest mediów, które zawiesiły dziś swoje programy i zablokowały dostęp do informacji. Radio Nowy Świat sprzeciwia się wszelkim próbom osłabienia mediów, które i tak przez pandemię są w trudnej sytuacji. Mimo to polski rząd chce obciążyć firmy medialne dodatkowym podatkiem od reklam. We wspólnym oświadczeniu firmy medialne uważają, że zapowiedziany w zeszłym tygodniu podatek od wpływów reklamowych „to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media”. Nasze radio nie zaprzestało nadawania, bo od samego początku utrzymuje się tylko dzięki wpłatom naszych Patronów i nie emitujemy reklam. Zdajemy sobie sprawę, że nasza sytuacja jest wyjątkowa i nie jest możliwe, by wszystkie media w Polsce mogły utrzymywać się dzięki wpłatom swoich słuchaczy, widzów czy czytelników. Nadajemy więc dalej, bo nasi Patroni mogliby poczuć się zawiedzeni, ale oczywiście o proteście informujemy. Nadajemy, choć trudno przewidzieć, jaki będzie kolejny krok władz, by jeszcze bardziej osłabić niezależne media. A takim radiem dzięki Państwa wpłatom jesteśmy i takim chcemy pozostać” – napisało Radio Nowy Świat.

"Propozycja rządu narzuca na niezależne media działające na polskim rynku dodatkowe obciążenia. Jest to głęboko niepokojące dla branży, ale przede wszystkim dla polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internauty. Uderzy także w polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media. Akcja „Media bez wyboru” stanowi symboliczną wizję: polscy widzowie mogą zostać pozbawieni wyboru i różnorodności mediów, do których są przyzwyczajeni" - napisała z kolei w oświadczeniu TVN Grupa Discovery.

O godz. 11.00 RMF FM wznowiło nadawanie swego programu. Stacja emitowała reklamy oraz "Fakty", które dotyczyły tylko propozycji nowego podatku.

Do protestu nie przyłączyły się media publiczne, ani media sympatyzujące z obozem rządzycym, jak np. wpolityce.pl. Ten ostatni serwis krytykował w wielu tekstach protestujące media. 

Portalmedialny.pl wspiera protest mediów. Przez cały dzień na naszych łamach pojawiły się tylko i wyłącznie informacje o proteście mediów i branży reklamowej.

Przypomnijmy. Media protestują przeciwko wprowadzeniu nowego podatku.  Nadawcy i wydawcy wspólnie zaapelowali do polityków, aby nie wprowadzać nowego podatku na rynku reklamy.

Sygnatariusze listu zwrócili się do władz RP i liderów ugrupowań politycznych w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Media podkreślają, że „jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media”. Sygnatariusze pisze, że wprowadzenie go będzie oznaczać: osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści; ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści („ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie”), pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld zł, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł; faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Jak podkreślają media, wg szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

„Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania” – czytamy w apelu.

Przedstawiciele branży podkreślają, że jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylają się od ciążących na nich obowiązków i społecznej odpowiedzialności. „Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych” – podkreśla branża.

Sygnatariusze apelu zdecydowanie sprzeciwiają się używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. „Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19” – podkreślają media.

Pod listem podpisały się takie firmy jak: Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora S.A., AMS S.A., Bonnier Business, Burda Media Polska, CANAL+, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Eleven Sports Network sp. z o.o., Gazeta Radomszczańska, Green Content sp. z o.o., Gremi Media S.A., Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl sp. z. o.o., Grupa Radiowa Agory sp. z o.o., Grupa RMF, Grupa ZPR, Helios S.A., Infor Biznes, Kino Polska TV S.A., Lemon Records sp. z o.o., Marshal Academy, Music TV sp. z o.o., Muzo.fm sp. z o.o., naTemat.pl, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, STAVKA sp. z o.o., Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat sp. z o.o., Telewizja Puls sp. z o.o., TIME S.A., TV Spektrum sp. z o.o., TVN S.A., Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin, Tygodnik Powszechny, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf, Wydawnictwo Nowiny, Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański.

Komentarze

Powiązane

19.06.24, 07:30
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje
Raport Reuters Institute: RMF FM siódmy raz wygrywa ranking mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków
Radio RMF FM już po raz siódmy rzędu zajęło pierwsze miejsce w rankingu mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków, w badaniu prowadzonym przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Co istotne, RMF FM jest liderem tego zestawienia od początku jego istnienia.
18.06.24, 17:42
| radio » ludzie
Kamila Pirogow-Małdzińska szefową Działu Prawnego Grupy Eurozet
1 lipca br. stanowisko dyrektora Działu Prawnego Grupy Eurozet obejmie Kamila Pirogow-Małdzińska.
17.06.24, 19:00
| radio » informacje | internet » informacje
Prosto z Euro w WP SportoweFakty na czas Euro 2024
Redakcja WP SportoweFakty uruchomiła format „Prosto z Euro”, który prowadzą Marcin Gazda i Paweł Pawłowski. Nowy program to analizy i komentarze dotyczące nie tylko meczów, ale także kulisów całego turnieju.
17.06.24, 17:45
| radio » informacje
Marek Wiernik prowadzi Strefę Euro 2024 w Radiu dla Ciebie
W piątek, 14 czerwca br. po godz. 16:00 ruszyła nowa audycja „Strefa Euro 2024” na antenie Radia dla Ciebie (Warszawa).
17.06.24, 12:04
| radio » informacje
Euro 2024 w Polskim Radiu. Transmisje, relacje i specjalny serwis
Mistrzostwa Europy w piłce nożnej będą relacjonowane na antenach Polskiego Radia. Publiczny nadawca przygotował także internetowy serwis specjalny.
17.06.24, 10:33
| radio » informacje
O prawie, lekturach, LGBT i fantastyce w wakacyjnych programach TOK FM
17 czerwca br. Radio TOK FM wprowadziło wakacyjną ramówkę w której znalazły się nowe audycje autorskie, a w nich tematy od fantastyki, przez prawa społeczności LGBT, po kanon lektur szkolnych.
17.06.24, 09:30
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Szybka piłka w Radiu Zet. Piłkarska kampania promująca Moonsy
Konkurs "Szybka piłka" na antenie Radia ZET oraz szerokie działania w prasie i Internecie na czele ze stronami sportowymi Onet.pl czy drukowaną wersją Przeglądu Sportowego – tak w czasie Euro 2024 promować będą się Moonsy – proteinowe chipsy z soczewicy.
17.06.24, 06:30
| radio » badania rynku
Sieci radiowe: Eska najchętniej słuchana, duży spadek Radia Pogoda
Radio Eska pozostaje najchętniej słuchaną siecią radiową w Polsce - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 marca 2024 r. do 31 maja 2024 r. (sieci radiowe).
13.06.24, 19:00
| radio » informacje
XXVII edycja Konkursu Stypendialnego im. Jacka Stwory. Organizatorzy podwyższyli granicę wieku uczestników
Studio Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia organizuje XXVII edycję Konkursu Stypendialnego im. Jacka Stwory, który jest skierowany do twórców, którzy nie ukończyli 40. roku życia. Celem przyznawanego stypendium jest zapewnienie warunków twórczego rozwoju młodym reportażystom radiowym.
13.06.24, 16:00
| radio » informacje | kultura » informacje
Nie do wiary. 27. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik
15 czerwca br. na PGE Narodowym w Warszawie odbędzie się 27. Piknik Naukowy Polskiego Radia oraz Centrum Nauki Kopernik. W tym roku motywem przewodnim wydarzenia jest hasło: „Nie do Wiary!”. 
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.