10.02.21, 09:35

Takiego dnia w historii mediów w Polsce nie było. Media protestują i zawieszają swoje programy

Logo akcji
Fot.: materiały prasowe

Największe stacje radiowe, telewizyjne, tytuły prasowe i internetowe wspólnie protestują przeciwko dodatkowemu opodatkowaniu mediów.

Główne stacje radiowe nadawały jedynie muzykę. Nie było prowadzących, ani programów, ani nawet serwisów informacyjnych. W proteście uczestniczyły, m.in. RMF FM, Radio Zet, Eska, Złote Przeboje. Swojego programu nie emitowały przez cały dzień główne stacje telewizyjne - zamiast niego emitowana była czarna plansza z informacją o proteście. Główne portale internetowe (m.in. Onet, Gazeta.pl czy Interia.pl) również przyłączyły się do akcji i zamiast głównej strony pojawiał się komunikat wspierający protest. W prasie na jedynkach pojawiły się informacje o proteście.

Radio 357 zmieniło ramówkę i wsparło protest. Stacja wyemitowała nieco inny poranek niż zwykle, i anulowała zapowiadane wcześniej programy. Na antenie ukazały się tylko specjalne pasma publicystyczne (12.00-13.00, 17.00-19.00 i 21.00-22.00). Przez pozostałą część dnia stacja emitowała tylko muzykę. „W związku z protestem mediów chcemy dzisiaj oddać głos ich przedstawicielom. Wyemitujemy trzy audycje specjalne. Zaprosimy do nich osoby kierujące różnymi redakcjami. Wspólnie porozmawiamy o tym, co się dzieje. Tak rozumiemy nasze zadanie w tym szczególnym dniu. W pozostałym czasie ograniczymy się do emitowania muzyki i krótkich komunikatów. Liczymy na Państwa zrozumienie” – napisała stacja w specjalnym oświadczeniu. Na antenie emitowano też specjalny komunikat: "Media w Polsce protestują przeciwko nowemu podatkowi od reklam. W tle toczy się dyskusja o niezależności, kondycji, jakości i roli dziennikarstwa. Dlatego na antenie Radia 357 chcemy oddać głos przedstawicielom różnych redakcji i medioznawcom. Zapraszamy na nasze specjalne audycje publicystyczne. Tak chcemy włączyć się w tę ważną dla nas debatę. Wierzymy w to, że media powinny być wolne i niezależne. W tych sprawach powinniśmy mówić jednym głosem. To dzięki Państwu możemy tworzyć właśnie takie radio."

Protest poparło także Radio Nowy Świat, które nie utrzymuje się z reklam. Stacja jednak nie zawiesiła programu. „Radio Nowy Świat popiera protest mediów, które zawiesiły dziś swoje programy i zablokowały dostęp do informacji. Radio Nowy Świat sprzeciwia się wszelkim próbom osłabienia mediów, które i tak przez pandemię są w trudnej sytuacji. Mimo to polski rząd chce obciążyć firmy medialne dodatkowym podatkiem od reklam. We wspólnym oświadczeniu firmy medialne uważają, że zapowiedziany w zeszłym tygodniu podatek od wpływów reklamowych „to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media”. Nasze radio nie zaprzestało nadawania, bo od samego początku utrzymuje się tylko dzięki wpłatom naszych Patronów i nie emitujemy reklam. Zdajemy sobie sprawę, że nasza sytuacja jest wyjątkowa i nie jest możliwe, by wszystkie media w Polsce mogły utrzymywać się dzięki wpłatom swoich słuchaczy, widzów czy czytelników. Nadajemy więc dalej, bo nasi Patroni mogliby poczuć się zawiedzeni, ale oczywiście o proteście informujemy. Nadajemy, choć trudno przewidzieć, jaki będzie kolejny krok władz, by jeszcze bardziej osłabić niezależne media. A takim radiem dzięki Państwa wpłatom jesteśmy i takim chcemy pozostać” – napisało Radio Nowy Świat.

"Propozycja rządu narzuca na niezależne media działające na polskim rynku dodatkowe obciążenia. Jest to głęboko niepokojące dla branży, ale przede wszystkim dla polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internauty. Uderzy także w polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media. Akcja „Media bez wyboru” stanowi symboliczną wizję: polscy widzowie mogą zostać pozbawieni wyboru i różnorodności mediów, do których są przyzwyczajeni" - napisała z kolei w oświadczeniu TVN Grupa Discovery.

O godz. 11.00 RMF FM wznowiło nadawanie swego programu. Stacja emitowała reklamy oraz "Fakty", które dotyczyły tylko propozycji nowego podatku.

Do protestu nie przyłączyły się media publiczne, ani media sympatyzujące z obozem rządzycym, jak np. wpolityce.pl. Ten ostatni serwis krytykował w wielu tekstach protestujące media. 

Portalmedialny.pl wspiera protest mediów. Przez cały dzień na naszych łamach pojawiły się tylko i wyłącznie informacje o proteście mediów i branży reklamowej.

Przypomnijmy. Media protestują przeciwko wprowadzeniu nowego podatku.  Nadawcy i wydawcy wspólnie zaapelowali do polityków, aby nie wprowadzać nowego podatku na rynku reklamy.

Sygnatariusze listu zwrócili się do władz RP i liderów ugrupowań politycznych w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Media podkreślają, że „jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media”. Sygnatariusze pisze, że wprowadzenie go będzie oznaczać: osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści; ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści („ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie”), pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld zł, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł; faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Jak podkreślają media, wg szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

„Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania” – czytamy w apelu.

Przedstawiciele branży podkreślają, że jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylają się od ciążących na nich obowiązków i społecznej odpowiedzialności. „Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych” – podkreśla branża.

Sygnatariusze apelu zdecydowanie sprzeciwiają się używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. „Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19” – podkreślają media.

Pod listem podpisały się takie firmy jak: Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora S.A., AMS S.A., Bonnier Business, Burda Media Polska, CANAL+, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Eleven Sports Network sp. z o.o., Gazeta Radomszczańska, Green Content sp. z o.o., Gremi Media S.A., Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl sp. z. o.o., Grupa Radiowa Agory sp. z o.o., Grupa RMF, Grupa ZPR, Helios S.A., Infor Biznes, Kino Polska TV S.A., Lemon Records sp. z o.o., Marshal Academy, Music TV sp. z o.o., Muzo.fm sp. z o.o., naTemat.pl, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, STAVKA sp. z o.o., Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat sp. z o.o., Telewizja Puls sp. z o.o., TIME S.A., TV Spektrum sp. z o.o., TVN S.A., Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin, Tygodnik Powszechny, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf, Wydawnictwo Nowiny, Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański.

Komentarze

Powiązane

30.11.22, 17:00
| radio » informacje
Jedynka organizuje 21. edycję akcji Choinki Jedynki
W niedzielę, 4 grudnia br. o godz. 11.00 w siedzibie Polskiego Radia pojawią się goście ze świata kultury, nauki, muzyki oraz sportu, aby w ramach akcji „Choinki Jedynki” namalować obrazki pod hasłem „Tajemnice Świąt Bożego Narodzenia”. Patronat honorowy nad akcją sprawuje Małżonka Prezydenta RP Pani Agata Kornhauser – Duda.
30.11.22, 15:00
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Cenniki Grupy RMF w przyszłym roku na krótsze okresy. Radio Alex dołącza do pakietu RMF 3D
Grupa RMF zaprezentowała cenniki reklamowe, które obowiązywać będą od 9 stycznia 2023 r. Od przyszłego roku cenniki obowiązywać też będą na krótsze niż dotychczas okresy – zazwyczaj dwumiesięczne.
28.11.22, 14:36
| radio » informacje
Tylko świąteczne piosenki w RMF Classic. Halina Mlynkova z koncertem dla słuchaczy stacji i platformy RMF Classic+
Od 1 grudnia br. RMF Classic będzie nadawać świąteczne piosenki przez cały dzień. Z kolei 12 grudnia br. odbędzie się koncert dla słuchaczek i słuchaczy RMF Classic i RMF Classic+ Haliny Mlynkowej, która zaśpiewa najpiękniejsze utwory z polskich filmów oraz specjalną, świąteczną piosenkę rozgłośni napisaną przez Artura Andrusa.
28.11.22, 11:41
| radio » badania rynku
RMF FM nowym liderem w Radomiu
W Radomiu Radio RMF FM strąciło z pocycji lidera Radio Rekord FM - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 maja 2022 r. do 31 października 2022 r. (Radom).
28.11.22, 09:10
| radio » informacje
Marek Owsiński nie żyje
Jak poinformowała Informacyjna Agencja Radiowa, zmarł Marek Owsiński – dziennikarz, działacz Solidarności, radiowiec związany z Polskim Radiem i Radiem Eska.
27.11.22, 13:30
| radio » informacje | internet » informacje
Jimi Hendrix bohaterem specjalnego serwisu internetowego Polskiego Radia
Z okazji 80. rocznicy urodzin Jimiego Hendrixa, portal PolskieRadio.pl przygotował serwis specjalny hendrix.polskieradio.pl poświęcony jednemu z najważniejszych muzyków w historii rocka. Choć żył tylko 27 lat i nagrał tylko trzy albumy studyjne, uważany jest za najważniejszego i najbardziej wpływowego gitarzystę w historii muzyki rockowej.
26.11.22, 09:52
| radio » informacje
Seria Kryminalna. Nowy podcast Onetu
25 listopada br. odbyła się premiera nowego podcastu Onet ,,Seria Kryminalna”, opowiadającego o głośnych historiach kryminalnych. Historie przestępców zostały zebrane przez dziennikarzy Onetu. 
25.11.22, 17:15
| radio » informacje
Koncert Dominiki Płonki 25 listopada w Czwórce
25 listopada br. w radiu Czwórka, odbędzie się koncert  Dominiki Płonki. Początek transmisji po godz. 18.00 na Facebooku, kanale YouTube Czwórki oraz na stronie internetowej czworka.online.
25.11.22, 16:05
| radio » informacje
Spełniamy marzenia po raz szósty w Radiu ZET
Radio Zet rusza z szóstą edycją akcji „Spełniamy marzenia”. Kolejna odsłona konkursu potrwa do 9 grudnia br.
24.11.22, 16:45
| radio » informacje
Adam Mickiewicz w Pałacu w Śmiełowie. II część słuchowiska Tomasza Mana w Trójce
Program 3 Polskiego Radia zaplanowało premierę II części słuchowiska „Adam Mickiewicz w Pałacu w Śmiełowie” autorstwa i w reżyserii Tomasza Mana. Na „Scenie Teatralnej Trójki” znakomitości będzie można usłyszeć: Marię Pakulnis, Andrzeja Mastalerza i Małgorzatę Rożniatowską.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty
Konkursy
do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.