09.02.21, 20:04

To haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę. Media piszą do władz i polityków

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Nadawcy i wydawcy wspólnie zaapelowali do polityków, aby nie wprowadzać nowego podatku na rynku reklamy.

Sygnatariusze listu zwrócili się do władz RP i liderów ugrupowań politycznych w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Media podkreślają, że „jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media”. Sygnatariusze pisze, że wprowadzenie go będzie oznaczać: osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści; ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści („ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie”), pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld zł, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł; faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Jak podkreślają media, wg szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

„Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania” – czytamy w apelu.

Przedstawiciele branży podkreślają, że jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylają się od ciążących na nich obowiązków i społecznej odpowiedzialności.Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych” – podkreśla branża.

Sygnatariusze apelu zdecydowanie sprzeciwiają się używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów.Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19” – podkreślają media.

Pod listem podpisały się takie firmy jak: Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora S.A., AMS S.A., Bonnier Business, Burda Media Polska, CANAL+, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Eleven Sports Network sp. z o.o., Gazeta Radomszczańska, Green Content sp. z o.o., Gremi Media S.A., Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl sp. z. o.o., Grupa Radiowa Agory sp. z o.o., Grupa RMF, Grupa ZPR, Helios S.A., Infor Biznes, Kino Polska TV S.A., Lemon Records sp. z o.o., Marshal Academy, Music TV sp. z o.o., Muzo.fm sp. z o.o., naTemat.pl, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, STAVKA sp. z o.o., Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat sp. z o.o., Telewizja Puls sp. z o.o., TIME S.A., TV Spektrum sp. z o.o., TVN S.A., Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin, Tygodnik Powszechny, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf, Wydawnictwo Nowiny, Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański.

Komentarze

Powiązane

18.09.24, 17:00
| radio » informacje
Antyradio bez większych zmian w ramówce jesienią. Nowa pora emisji programu Czułe dranie
Antyradio jesienią kontynuuje emisję sprawdzonych i znanych programów pod hasłem „najlepszy rock na świecie”.
18.09.24, 16:00
| radio » informacje
Wracają programy na żywo z Hard Rock Cafe w jesiennej ramówce Rock Radia
Zmian w jesiennej ramówce nie przewiduje Rock Radio. Jesienią wracają ulubione audycje słuchaczy wraz z ich prowadzącymi.
18.09.24, 15:00
| radio » informacje
Radio TOK FM nie wprowadza zmian w jesiennej ofercie. Do ekipy dołączyła Marietta Wiśniewska-Mazan
W jesiennej ramówce zmian proogramowych nie wprowadza Radio TOK FM, które przywróciło swoją ofertę obowiązującą przed wakacjami.
18.09.24, 09:52
| radio » informacje
Dziennikarze RMF FM i RMF MAXX rozdadzą szczotki i łopaty do sprzątania zalanych domów
W środowy poranek, 18 września br., dziennikarze RMF FM i RMF MAXX wyruszą w dwudniową trasę na Opolszczyznę i Dolny Śląsk z tysiącami szczotek i łopat do sprzątania zalanych domów, garaży, ulic.
18.09.24, 07:30
| radio » informacje | prasa » informacje
Pomagamy razem. Grupa ZPR Media organizuje akcję charytatywną dla powodzian
Pod hasłem „Pomagamy razem” redakcje Grupy ZPR Media organizują w 19 miastach w całej Polsce zbiórkę darów dla powodzian. Za transport darów odpowiada partner akcji – firma InPost.
17.09.24, 22:25
| radio » ludzie
Piotr Daniluk rzecznikiem prasowym Polskiego Radia
Piotr Daniluk został szefem Public Relations i rzecznikiem prasowym Polskiego Radia.
17.09.24, 12:11
| radio » informacje | prasa » informacje
Trwa zbiórka Fundacji Radia ZET na rzecz osób dotkniętych powodzią. Media Grupy Agora wspierają akcję
15 września br. Fundacja Radia ZET uruchomiła zbiórkę pieniędzy na pomoc poszkodowanym w powodzi. Do akcji włączyły się wszystkie media Grupy Agora. “Wyborcza”, Gazeta.pl, AMS, Helios, Next Film oraz wszystkie stacje radiowe Grupy Eurozet kierują swoich odbiorców do jednej zbiórki.
17.09.24, 09:25
| radio » informacje
Raporty powodziowe Polskiego Radia trzy razy dziennie w podcastach
W odpowiedzi na oficjalne ogłoszenie - pierwszego w historii Polski - stanu klęski żywiołowej, Polskie Radio uruchamia serię podcastów dotyczących zmieniającej się sytuacji powodziowej na terenie województwa dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego. Kolejne odcinki będą udostępniane trzy razy dziennie.
16.09.24, 17:15
| radio » informacje
Trzy nowe podcasty w ofercie Czwórki
Radiowa Czwórka przygotowała nowe podcasty, które są dostępne na platformie podcastowej Polskiego Radia oraz w serwisach streamingowych. W ofercie znalazły się trzy propozycje: „Głosówka”, „Parami” i „Z biegiem lat”.
16.09.24, 10:09
| radio » informacje
Zmiany w jesiennej ramówce Dwójki
16 września br., rusza jesienna ramówka Drugiego Programu Polskiego Radia w której znajdą się nowe audycje autorskie, transmisje koncertów Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie, poranki Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz kameralistyka w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 18.10.24

Rozwiązanie konkursu.

do 18.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 17.10.24

Do zdobycia jeden album.

Polecamy
Konferencje

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.

Od wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.