18.09.20, 10:00

Dorota Grabowska: Marka Łaciate przełamała funkcjonujące stereotypy

Dorota Grabowska
Fot.: materiały prasowe

Rozmowa z Dorota  Grabowską, Kierownikiem Działu Marketingu SM Mlekpol, m.in. o historii marki Łaciate i o wyzwaniach w historii ćwierćwiecza funkcjonowania marki na polskim rynku.

Kuba Wajdzik: Marka Łaciate jest obecna na rynku od 25 lat. Sięgnijmy do historii. Skąd wziął się pomysł na stworzenie nowej marki w portfolio Mlekpolu?

Dorota Grabowska: Lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku to szczególny okres dla polskiego rynku spożywczego. W Polsce masowo zaczęły powstawać supermarkety, rozpoczął się również boom konsumpcyjny. Tymczasem sytuacja w wielu segmentach artykułów spożywczych przypominała raczej lata osiemdziesiąte. Dotyczyła ona również naszej branży mleka – zdecydowana większość naszych rodaków dokonywała zakupu mleka w plastikowych torebkach, a wiedza dotycząca produktów UHT była niewielka lub ukształtowana na nieprawdziwych stereotypach. W tym czasie funkcjonowało wielu lokalnych producentów nabiału, a konsumenci byli do nich przyzwyczajeni i chętnie wybierali asortyment od tych mleczarni.

Analizując tę sytuację, zauważyliśmy ogromną szansę na wykreowanie całkowicie nowej marki mleka, która pozwoliłaby przełamać funkcjonujące stereotypy, a przede wszystkim byłaby pierwszą ogólnopolską i silną marką. Wówczas wybraliśmy nazwę nowego produktu, zaprojektowaliśmy opakowanie oraz mocno zaangażowaliśmy się w kampanię promocyjną Łaciatego.

Od momentu wprowadzenia na rynek Łaciate jest niekwestionowanym liderem segmentu mleka UHT, a jego udział w rynku wciąż rośnie.

KW: Łaciate to nie tylko mleko, ale szereg produktów nabiałowych. Ile dzisiaj produktów i jakiego typu wchodzi w skład portfolio marki?

DG: Mleko Łaciate to najpopularniejszy i najchętniej wybierany produkt tej marki. Dostępne jest w trzech pojemnościach: 0,5; 1; 1,5 litra i z różną zawartością tłuszczu: 0%; 0,5%; 2,0%; 3,2% i 3,8%. Mleko o zawartości 3,8 % tłuszczu przeznaczone jest głównie dla dzieci i stanowi doskonałe źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak A, D, E, K.  Mleko Łaciate można kupić także w poręcznej butelce – jest to mleko świeże, pasteryzowane, o 21–dniowym terminie przydatności do spożycia. Poza czystym mlekiem oferujemy również warianty smakowe, wśród których największą popularnością cieszy się czekoladowe, a następnie truskawkowe, bananowe oraz waniliowe.

W kategorii Łaciate znajdują się ponadto: śmietany, śmietanki, serki śmietankowe, masło oraz mixy do smarowania. Wszystkie te produkty powstają z najwyższej klasy surowca. Łaciate to synonim naturalności, tradycji, świeżości i najwyższej jakości.

Oczywiście chcemy nieustannie się rozwijać, na bieżąco obserwujemy trendy żywieniowe, aby wprowadzać na rynek produkty dostosowane do oczekiwań konsumentów. W najbliższym czasie do sklepów trafią, m.in. nowe warianty smakowe serków śmietankowych (z grillowanymi warzywami, z konopiami i czarnuszką), które będą stanowiły doskonałą propozycję nie tylko na kanapkę, ale także jako uzupełnienie sosów, zapiekanek czy potraw z grilla.

Z wszystkimi propozycjami produktów marki Łaciate można zapoznać się na stronie internetowej naszej spółdzielni.

KW: Nie da się ukryć, że opakowania marki są wyjątkowo charakterystyczne i znacząco odróżniały się od konkurencji zwłaszcza w pierwszych latach funkcjonowania. Dobre opakowanie to też istotny element sukcesu?

DG: Na etapie budowania strategii promocyjnej bardzo ważny element stanowiło zaprojektowanie charakterystycznych opakowań, które staną się wizytówką nowej marki, a jednocześnie będą spójne z pozostałymi elementami komunikacji.

Opakowania w przemyśle spożywczym, a zwłaszcza w branży mleczarskiej, spełniają wiele istotnych funkcji. Należy do nich przede wszystkim ochrona zawartości zapewniająca konsumentom produkt najwyższej jakości. Dodatkowo opakowanie to miejsce, za pomocą którego można przekazać najważniejsze informacje dotyczące produktu – skład, wartości odżywcze, datę przydatności do spożycia, numer serii, itp. Po trzecie, opakowanie to również doskonały sposób na promocję marki. Dlatego w tym roku, z okazji 25-lecia obecności Łaciatego na rynku w Polsce, nawiązaliśmy współpracę ze znakomitym rysownikiem – Andrzejem Mleczko, którego ilustracje wzbogaciły limitowaną serię naszego mleka.

Chcąc dopasować swoje produkty do oczekiwań konsumentów i nowych wymagań związanych z ochroną środowiska, Mlekpol wprowadził innowacyjne, aseptyczne opakowania kartonowe, które w niemal 90 proc. zostały wykonane z materiałów pochodzących z surowców odnawialnych. Dodatkowo, w całości nadają się do recyklingu. Takie rozwiązanie jest nie tylko przyjazne naturze, ale także ekonomiczne – zużywamy wówczas mniej surowców.

KW: Co było największym wyzwaniem w historii ćwierćwiecza funkcjonowania marki na polskim rynku?

DG: Niedługo po wprowadzeniu marki na polski rynek mleko Łaciate stało się niepodważalnym liderem wśród produktów UHT. Ogromne zainteresowanie konsumentów przerosło nasze najśmielsze oczekiwania  Przez 25 lat obecności marki na rynku największym wyzwaniem było utrzymanie pozycji lidera w tej kategorii. Było to możliwe dzięki wspólnemu zaangażowaniu dostawców, członków spółdzielni i pracowników.

KW: Trwa jubileuszowa kampania marki. Jak ona przebiega i jakie są etapy kampanii?

DG: Jubileuszowa kampania mleka Łaciatego jest wyjątkowa i pełna niespodzianek. Realizujemy szerokie działania w mediach - telewizji, prasie, nośnikach zewnętrznych, a także digital. Wszystko nawiązuje do zeszłorocznych akcji, opowiadających historię przyjaźni krowy Łaciatej i bociana. Dużą atrakcją 25-lecia mleka Łaciatego jest wielki konkurs dla Konsumentów. Na jubileuszowych opakowaniach umieściliśmy stworzone specjalnie przez Andrzeja Mleczko, komiksowe zabawne grafiki z udziałem krów i bociana.

KW: Jakie są najbliższe plany marki Łaciate?

DG: Dotychczasową komunikację wizerunkową oceniamy bardzo pozytywnie, dlatego chcemy kontynuować działania marketingowe, podjęte w kontekście jubileuszu marki Łaciate. W przygotowanej przez nas strategii znalazło się wiele ciekawych i ważnych propozycji, które podkreślą wagę ćwierćwiecza funkcjonowania Łaciatego na polskim i zagranicznym rynku. Zachęcamy konsumentów, aby na bieżąco śledzili nasze przekazy we wszystkich rodzajach mediów (również portalach społecznościowych).

KW: Nie da się ukryć, że rozmawiamy w chwili, kiedy na świecie panuje pandemia i zwłaszcza branża spożywcza stała się strategiczną częścią gospodarki. W pierwszych tygodniach od pojawienia się Covid-19 w Polsce i  masowego wykupywania części produktów, niektóre sklepy i hurtownie świeciły pustkami. Jak Mlekpol poradził sobie w tym okresie?

DG: Branża spożywcza w mniejszym stopniu niż inne sektory gospodarki odczuła skutki kryzysu, jednak nie była oczywiście wolna od problemów. W kontekście polskiego rynku stanęliśmy przed wyzwaniem zintensyfikowania dostaw do sklepów wielkoformatowych, co było konsekwencją dokonywania masowych zakupów przez naszych rodaków. Wbrew obawom przetrwaliśmy ten trudny moment. Profesjonalizm, zaangażowanie, zrozumienie, zaufanie i chęć dążenia do wspólnego celu wśród wszystkich osób tworzących SM Mlekpol – to elementy, które pozwoliły naszej Spółdzielni przejść przez problemy, które pojawiały się po wybuchu epidemii. Dodatkowo mleko Łaciate charakteryzuje się wysoką jakością i niepowtarzalnym smakiem, które zdobyło zaufanie oraz uznanie w oczach konsumentów, co szczególnie obserwowaliśmy w okresie zaostrzonych obostrzeń związanych w koronawirusem.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

02.12.22, 16:16
| reklama & PR » informacje
Kurierzy Ninja w GLS na Black Friday
W tym roku z okazji Black Friday firma kurierska GLS Poland przygotowała kampanię budującą świadomość swojej marki. W projekcie pojawia się kurier ninja, który szybko dostarcza przesyłki zakupione przez klientów w czarny piątek.  
02.12.22, 12:00
| reklama & PR » informacje
Okocim wprowadza puszki z komiksami Andrzeja Rysuje
Marka Okocim podpisała współpracę z Andrzej Rysuje. Wynikiem współpracy jest nowy, humorystyczny projekt puszki lagera zawierający komiksy rysownika. Opakowania dostępne są w sieci sklepów Żabka. 
01.12.22, 20:39
| reklama & PR » ludzie
Jolanta Kozak przechodzi do Veovee
Zespół client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, zasiliła Jolanta Kozak, która objęła stanowisko Account Managera.
01.12.22, 14:00
| reklama & PR » informacje
Paweł Bylicki w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023
Paweł Bylicki, Prezes Public Dialog pojawi się w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023. Konkurs organizowany jest przez PRovoke Media.
30.11.22, 21:00
| reklama & PR » informacje
Mediahub zaplanuje i zakupi także Digital dla platformy Squla
Platforma edukacyjna Squla (Futurewhiz) rozszerzyła współpracę z domem mediowym Mediahub. Teraz oprócz telewizji firma powierzyła mu także kompleksową obsługę w digitalu.
30.11.22, 21:00
| reklama & PR » informacje
SHEIN zachęca do pokochania własnego ciała
SHEIN kolejny raz zachęca Polki do pielęgnowania pozytywnej relacji z własnym ciałem. Marka chce zapewnić kobiety, że są piękne, bez względu na wygląd.
30.11.22, 20:00
| reklama & PR » informacje
Kiwi.com zachęca do taniego podróżowania
Wyszukiwarka tanich lotów Kiwi.com wystartowała z kampanią "We hack the system, you fly for less”. Celem projektu jest przedstawienie innowacyjnej technologii, która pozwala szybko znaleźć tanie loty. 
30.11.22, 15:00
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Cenniki Grupy RMF w przyszłym roku na krótsze okresy. Radio Alex dołącza do pakietu RMF 3D
Grupa RMF zaprezentowała cenniki reklamowe, które obowiązywać będą od 9 stycznia 2023 r. Od przyszłego roku cenniki obowiązywać też będą na krótsze niż dotychczas okresy – zazwyczaj dwumiesięczne.
30.11.22, 11:14
| reklama & PR » ludzie
Hubert Skubij w ekipie Veovee
Do zespołu client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, dołączył Hubert Skubij, który objął stanowisko Senior Account Manager.
30.11.22, 09:50
| reklama & PR » informacje
We Got Now. Ludzie kształtujący świat sportu i kultury bohaterami kampanii marki New Balance
„We Got Now” to globalna kampania marki New Balance, której bohaterami są ludzie kształtujący świat sportu i kultury. W tegorocznej odsłonie kampanii bohaterami są globalni ambasadorzy marki: koszykarz Kawhi Leonard, piosenkarka IU, piłkarze Raheem Sterling i Bukayo Saka oraz raper Jack Harlow. 
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

29.11.2022 r., online.