08.09.20, 07:00

Wavemaker: aktywizm marek budzi emocje konsumentów

Fot.: Wavemaker

Angażowanie się marek w kwestie polityczne i światopoglądowe budzi mieszane uczucia polskich konsumentów – wynika z badania Wavemaker. Przeważają zwolennicy aktywizmu, którzy twierdzą, że firmy też muszą brać odpowiedzialność za to jak wygląda świat. Negatywnie usposobieni (mniejszość, ale istotna) uważają, że firmy powinny się skupić na swoich produktach, a aktywizm postrzegają jako działanie dla zysku.

To ważne – twierdzą konsumenci, by produkty, które kupują, powstawały z poszanowaniem praw zwierząt, pracowników, środowiska czy bez udziału dzieci jako siły roboczej. O ile lwia część polskich internautów oczekuje od marketerów takich postaw, to już tylko połowa uważa za istotne kupowanie produktów od firm prezentujących zbliżony do nich światopogląd – wynika z badania Wavemaker (GroupM). Ponad 40 proc. badanych pozytywnie ocenia zaś to, że firmy i korporacje zabierają głos w sprawach społeczno-politycznych.

Jak to się przekłada na ocenę zaangażowania w konkretnych kwestiach? Cztery spośród badanych tematów: obrona praw dzieci, ochrona środowiska, pomoc ubogim i wolność słowa, okazują się najbliższe polskim konsumentom. Jak wynika z analizy Wavemaker, we wszystkich analizowanych kwestiach, od równości płci po ekologię, mężczyźni przejawiają większy sceptycyzm względem zaangażowania marek.

Sceptycy aktywizmu marek uważają, że firmy powinny się skupić na swojej podstawowej działalności – tworzeniu produktów. Często mają też podejrzenia, że intencje marketerów mają czysto merkantylne podstawy. Z kolei konsumenci, którzy przychylnie podchodzą do angażowania się marek w kwestie społeczno-polityczne uważają, że firmy też są odpowiedzialne za świat, w którym żyjemy i lubią, kiedy marki są im bliskie światopoglądowo.

Wavemaker w badaniu aktywizmu marek przyjrzał się kwestii okazywania wsparcia społeczności LGBT+. Sam gest zmiany logotypu na tęczowy (część firm obchodzi w ten sposób Miesiąc Dumy LGBT+) docenia niespełna 38 proc. badanych, przy zbliżonym odsetku obojętnych i 26 proc. kontestujących taką zmianę. Ci, którym się nie podobają się tęczowe logotypy, najczęściej twierdzą, że są po prostu przeciwni jakiemukolwiek wspieraniu społeczności LGBT+ (ok. połowy sceptyków), a niemal co trzeci z nich podejrzewa czysto marketingowe intencje firm, które takim działaniem chcą budować wizerunek, a nie świadczyć realną pomoc.

Ranking marek, które najmocniej kojarzą się ze wsparciem LGBT+, tradycyjnie otwierają międzynarodowe brandy rozrywkowo-technologiczne. W przypadku wspierania społeczności LGBT+, to młodzi ludzie wyraźnie częściej wyrażają aprobatę dla takich postaw firm. Jednak co do zasady – badanie Wavemaker nie pozwala stwierdzić, że młodzi konsumenci (np. 16-24 lata) bardziej oczekują od firm „ideowego” podejścia i zaangażowania ich marek. Pozostaje to w sprzeczności z często powtarzaną w branży opiniami.

Poprzez nasze badanie nie zabieramy głosu w kwestii zasadności angażowania marek w ważne tematy społeczne. Chcemy jedynie dołożyć trochę danych do gorącej dziś w branży dyskusji na temat aktywizmu i brand purpose” – mówi Paweł Gala, szef Wavemaker. „Badanie Wavemaker pokazuje wprawdzie uświadomione i poprzedzone namysłem wskazania konsumentów, którzy na co dzień zaangażowania marek nie analizują aż tak mocno. Bez wątpienia jednak wyczuwalny sceptycyzm części Polaków powinien dać do myślenia firmom, które kwestię aktywizmu marek traktują czasem zbyt „handlowo” – dodaje Gala.

Badanie Wavemaker realizowano metodą CAWI na grupie 1000 Polaków z dostępem do internetu w sierpniu 2020 r.

Komentarze

Powiązane

02.12.22, 16:16
| reklama & PR » informacje
Kurierzy Ninja w GLS na Black Friday
W tym roku z okazji Black Friday firma kurierska GLS Poland przygotowała kampanię budującą świadomość swojej marki. W projekcie pojawia się kurier ninja, który szybko dostarcza przesyłki zakupione przez klientów w czarny piątek.  
02.12.22, 12:00
| reklama & PR » informacje
Okocim wprowadza puszki z komiksami Andrzeja Rysuje
Marka Okocim podpisała współpracę z Andrzej Rysuje. Wynikiem współpracy jest nowy, humorystyczny projekt puszki lagera zawierający komiksy rysownika. Opakowania dostępne są w sieci sklepów Żabka. 
01.12.22, 20:39
| reklama & PR » ludzie
Jolanta Kozak przechodzi do Veovee
Zespół client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, zasiliła Jolanta Kozak, która objęła stanowisko Account Managera.
01.12.22, 14:00
| reklama & PR » informacje
Paweł Bylicki w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023
Paweł Bylicki, Prezes Public Dialog pojawi się w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023. Konkurs organizowany jest przez PRovoke Media.
30.11.22, 21:00
| reklama & PR » informacje
Mediahub zaplanuje i zakupi także Digital dla platformy Squla
Platforma edukacyjna Squla (Futurewhiz) rozszerzyła współpracę z domem mediowym Mediahub. Teraz oprócz telewizji firma powierzyła mu także kompleksową obsługę w digitalu.
30.11.22, 21:00
| reklama & PR » informacje
SHEIN zachęca do pokochania własnego ciała
SHEIN kolejny raz zachęca Polki do pielęgnowania pozytywnej relacji z własnym ciałem. Marka chce zapewnić kobiety, że są piękne, bez względu na wygląd.
30.11.22, 20:00
| reklama & PR » informacje
Kiwi.com zachęca do taniego podróżowania
Wyszukiwarka tanich lotów Kiwi.com wystartowała z kampanią "We hack the system, you fly for less”. Celem projektu jest przedstawienie innowacyjnej technologii, która pozwala szybko znaleźć tanie loty. 
30.11.22, 15:00
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Cenniki Grupy RMF w przyszłym roku na krótsze okresy. Radio Alex dołącza do pakietu RMF 3D
Grupa RMF zaprezentowała cenniki reklamowe, które obowiązywać będą od 9 stycznia 2023 r. Od przyszłego roku cenniki obowiązywać też będą na krótsze niż dotychczas okresy – zazwyczaj dwumiesięczne.
30.11.22, 11:14
| reklama & PR » ludzie
Hubert Skubij w ekipie Veovee
Do zespołu client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, dołączył Hubert Skubij, który objął stanowisko Senior Account Manager.
30.11.22, 09:50
| reklama & PR » informacje
We Got Now. Ludzie kształtujący świat sportu i kultury bohaterami kampanii marki New Balance
„We Got Now” to globalna kampania marki New Balance, której bohaterami są ludzie kształtujący świat sportu i kultury. W tegorocznej odsłonie kampanii bohaterami są globalni ambasadorzy marki: koszykarz Kawhi Leonard, piosenkarka IU, piłkarze Raheem Sterling i Bukayo Saka oraz raper Jack Harlow. 
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

29.11.2022 r., online.